Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Faller
Innlegg: 13
Registrert: 29 mar 2014, 11:35
Motorsykkelen din: Din MC her

Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Faller »

Hei MCSiden.

Snart 30 år, hatt lyst på MC-lappen en del år (10 år eller noe sånt) men aldri prioritert det. Nå er tiden inne for å endelig gjøre noe med den saken, så har sendt mail til Tempo Trafikkskole i Oslo for å komme i gang.

Har tatt grunnkurset for noen år siden, men har sett gjennom NMCUs film "Kontroll" og skal begynne å lese til teorien fra og mer i morgen.

Jeg er spent på denne reisen, men primært gleder jeg meg. Skal prøve å være flink til å oppdatere denne tråden etterhvert som jeg gjennomfører aktiviteter som gjør meg klokere på MC-verden :vs

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av AJ »

Velkommen som MCsidistblogger ;) .
Det blir nok noen spennende uker, kanskje et par-tre måneder, for deg nå før den etterlengtede kjørelisensen er i boks.
Skal bli interessant å følge deg på denne MC drømmereisen :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Bjerknez »

Jeg var der du er nå for ganske nøyaktig fem år siden. Den følelsen når du står der med førerkortet i hånden og sykkelen ferdig oppstillt i garasjen er magisk. Lykke til :)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Fsva »

Er det en ting jeg ikke har angret på, så er det å ta MC-lappen. Lykke til med kjøretimer og oppkjøring når den tid kommer :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Bjerknez »

Fsva skrev: 01 apr 2019, 23:35 Er det en ting jeg ikke har angret på, så er det å ta MC-lappen. Lykke til med kjøretimer og oppkjøring når den tid kommer :thumleft
Man har kanskje ikke reklamasjonsrett på mc lappen? «Jeg angrer» liksom.... :lol

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 00:00
Fsva skrev: 01 apr 2019, 23:35 Er det en ting jeg ikke har angret på, så er det å ta MC-lappen. Lykke til med kjøretimer og oppkjøring når den tid kommer :thumleft
Man har kanskje ikke reklamasjonsrett på mc lappen? «Jeg angrer» liksom.... :lol
Ja, det er vel ikke så mange som angrende leverer inn førerkortet igjen - frivillig... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Fsva »

Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 00:00
Fsva skrev: 01 apr 2019, 23:35 Er det en ting jeg ikke har angret på, så er det å ta MC-lappen. Lykke til med kjøretimer og oppkjøring når den tid kommer :thumleft
Man har kanskje ikke reklamasjonsrett på mc lappen? «Jeg angrer» liksom.... :lol
Hehe :knegg Jeg har ikke "angret" i den forstand at jeg føler jeg skulle brukt pengene og tiden på noe annet. Jeg tror ikke at jeg om 10-20 år kommer til å si at jeg heller skulle brukt tiden og pengene på flere utenlandsreiser, bil/båt, datamaskiner osv. u get the point. :P Jeg kan love deg at jeg hadde angret dersom jeg satt på gamlehjemmet om 60 år og ikke hadde tatt lappen og kjørt MC i løpet av livet. :thumleft

Faller
Innlegg: 13
Registrert: 29 mar 2014, 11:35
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Faller »

Første kjøretime kommer på torsdag. Gleder meg masse :D Let world domination come (eller noe sånt :lol)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Bjerknez »

Jeg husker min første kjøretime. Jeg hadde ikke sittet på en tohjuling (heller ikke tråsykkel) siden jeg kjørte moped for over 20 år siden. Balansen måtte nærmest trenes på nytt. Lær å slippe clutch etc. helt basic. Men man kom fort inn i det da så klart.

Heldigvis var min kjørelærer veldig tolmodig og dyktig. Vi startet første kjøretime på en avsperret parkeringsplass. (FMV I Fredrikstad for dere som er kjent) Der holdt vi på i fire timer. (Ja, jeg valgte å betale for fire timer med basic oppvarming, noe som gjorde meg langt tryggere senere). Jeg kjørte litt rundt og rundt på måfå samt mellom noen kjegler etc. Rett og slett lærte meg sykkelen å kjenne samt få det litt inn med morsmelken.

Etter en liten stund kom teknikken tilbake og det gikk fra litt bestemor duck kjøring til litt mer utforsking. Ble fort varm i trøya. Deretter kjørte jeg tilbake til trafikkskolen midt i rushen i Fredrikstad. Jeg fikk beskjed av kjørelærer å IKKE kjøre forbi eller i mellom andre biler. Så vi stampet i kø. Det viste seg at dette ble en meget god læring for min del. Man lærte sykkelen å kjenne ved stadig start og stopp. Balanse i lav fart samt blikkbruk (se langt frem). Jeg er fremdeles overrasket over hvor utrolig mye det har å si med blikkbruk.

I førsten så jeg rett i ræva på bilen forran. Etter hvert så så jeg fordelene med å se frem og over bilen. Man ser jo fortsatt bilen forran seg og man kan lese køen langt bedre samt planlegge mer effektivt. Noe som også hjelper balansen.

Jeg fikk stadig beskjed om at føttene mine pekte rett nedover og at jeg måtte ha dem opp på fothvileren. Det viste seg at sykkelen var alt for lav for meg og det var nærmest umulig for meg å få beina skikkelig opp på pegsa. Så dette forble en uvane vi måtte leve med.

I ettertid hvis jeg skulle valgt en sykkel for øvekjøring som fersk ville jeg valgt en høy og smal sykkel. Noe ala en motard. Jeg er overbevist om at disse er mye enklere å kjøre for en fersking. Det var en trafikkskole vi møtte som kjørte Honda Shadow Cruiser. Stakkars jævler. Ikke noe galt med cruiser i seg selv, men dem er ganske brede og lange og det gjør blandt annet krypkjøringstesten til et mareritt.

Jeg hadde selv en cruiser som første sykkel. En stor Yamaha XVS 1300. Denne gikk ikke engang mellom kjeglene så den hadde du ikke klart krypkjøringstesten med om du hadde prøvd aldri så mye.

Så konklusjonen MIN er:
En høy og smal sykkel med god plass til beina samt god svingradius. Eller en såkalt Motard. Jeg husker jeg prøvekjørte en Motard (KTM CMC690) som en her inne eide ved Tusenfryd. Det første som slo meg var, herregud så liten, smal og utrolig lettkjørt! Jeg fikk faktisk lyst til å finne meg en skogsvei med det samme. Å jeg er ikke en som liker offroad for å si det pent. jeg er nok en såkalt asfalt rytter :)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av LarsE »

Hadde 690 SMC-R før (regner med det er den du sikter til Bjerknez?) og kan skrive under på at den var lett å håndtere på krypkjøringsbanen. Slapp i grunn å tenke på det, sykkelen tok seg av det meste.

Men ville allikevel ikke brukt den som skolesykkel. For det første er den alt for høy for de fleste, salen er fryktelig ukomfortabel etter bare en kort stund, og motoren sparker som hest i brunst. Fantastisk moro selvsagt, savner den sykkelen til tider, men absolutt ikke det jeg ville gitt noen som aldri har kjørt MC før. I tillegg var salen veldig sleip så du kan jo risikere å ende med stumpen på bakken mens sykkelen stikker av fra deg :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Bjerknez »

LarsE skrev: 02 apr 2019, 14:28 Hadde 690 SMC-R før (regner med det er den du sikter til Bjerknez?) og kan skrive under på at den var lett å håndtere på krypkjøringsbanen. Slapp i grunn å tenke på det, sykkelen tok seg av det meste.

Men ville allikevel ikke brukt den som skolesykkel. For det første er den alt for høy for de fleste, salen er fryktelig ukomfortabel etter bare en kort stund, og motoren sparker som hest i brunst. Fantastisk moro selvsagt, savner den sykkelen til tider, men absolutt ikke det jeg ville gitt noen som aldri har kjørt MC før. I tillegg var salen veldig sleip så du kan jo risikere å ende med stumpen på bakken mens sykkelen stikker av fra deg :knegg
Du har muligens rett i det. Men man får vel lignende sykler som også er forholdsvis høye og smale fra KTM. Feks. 690 Duke eller noe?

Faller
Innlegg: 13
Registrert: 29 mar 2014, 11:35
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Faller »

Dagene har gått fort unna her. Men jeg hadde min første kjøretime på Valle Hovin på torsdag. Jeg gikk for Tempo Trafikkskole ettersom jeg har brukt de før (til hengerlappen) og at en av mine nærmeste kompiser har tatt lappen der selv. Tempo bruker Honda CB650 (tror jeg det var). Kjørelæreren Petter virker dyktig, og flink på å utfordre tankegangen på hva man kan gjøre bedre; legger fokus på at jeg selv skal forstå hva som skal til for å bli flinkere kjøreteknisk og øke forståelsen totalt sett.

Det var gøy og gav mersmak. Kombinert med en noe varm sol, så var underlaget stort sett tørt og fint som gav meg et trygt fundament for kjøring av ny sykkel. Jeg kom litt sent til timen og fikk beskjed om å hoppe over daglig sjekk av sykkelen, men dette skulle vi ta igjen neste gang. Petter ønsket at jeg skulle komme i gang med å bli kjent med sykkelen. Jeg fikk beskjed om å starte med å kjøre i ytterkant av banen hvor jeg skulle prøve å starte og stoppe for å bli kjent med gass, gir og bremser.

Etterhvert skulle jeg se mer på hva jeg kunne gjøre for å starte og stoppe bedre, og her merket jeg at blikkbruk ved å se lenger frem var til hjelp. Det jeg hadde utfordring med er stive albuer, litt brå stopp og balanse ved stopp. Dette var også noe vi begynte å se på ved hjelp av noen små øvelser og justeringer ved å f. eks vise hvor mye mer kraft jeg måtte bruke for å svinge med å ha stive armer kontra løse armer.

Siste øvelse jeg gikk gjennom var unnamanøver hvor jeg skulle bruke kontrastyring for å manøvrere meg gjennom øvelsen. Jeg startet litt rolig, omtrent 20-25 km/t og økte etterhvert til 30-32 km/t.

Neste kjøretime blir på onsdag hvor jeg skal fokusere mer på løse armer og bremseøvelser. Jeg gleder meg, men tror også det blir en utfordring som jeg skal mestre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Bjerknez »

Man er litt stiv i førsten. Det er helt naturlig. Man blir fort stiv i kroppen når man er usikker. Etter hvert når du stoler på sykkelen og på deg selv så blir du mer avslappet. Jeg kjørte første turen min i førsten av mars i år, og man merker man er litt ute av trening. Så dette må varmes opp hvert år.

Men man kommer fort inn i det igjen :)

Faller
Innlegg: 13
Registrert: 29 mar 2014, 11:35
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av Faller »

Jeg har helt glemt denne tråden ettersom det har vært en del som har skjedd på jobb osv. Men jeg holder fortsatt på med lappen. Skal ta teorien til uka og mangler nå trinnvurderingsnivå 3 og 4, sikkerhetskurs på vei og oppkjøring, så det er ikke så lenge igjen før jeg (bør) ha(r) lappen i hende. Jeg merker ekstremt stor forskjell fra nå kontra starten da jeg begynte å kjøre.

Jeg er der at jeg har begynt å se etter hva slags sykkel jeg ønsker, så det er jo en spennende affære.

NeilM
Innlegg: 48
Registrert: 04 jun 2017, 14:08
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye '17

Re: Faller begynner sin reise inn i MC-verden

Legg inn av NeilM »

Lykke til med siste innspurt :)
Honda CBR250R '12 --> Honda CB500F '13 --> Honda VFR800 VTEC '08 --> Suzuki GSX-R 600 '10 --> BMW S1000R '15 --> BMW R1200GS Rallye '17

Svar