Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Alle hanskene jeg har hatt er vert av skinn og Gore-tex. Kun annerkjente dyre merker. Ingen av dem har vert 100% vanntette. Dem fungerer bra når dem er nye, men etter en sesong så lekker dem vann.

Jeg fant også en video på Youtube hvor dem testet Gore-Tex hansker og omtrent halvparten av dem slapp inn litt vann. Klim var et av merkene som slapp inn litt vann. Det får meg til å tro at det faktisk ikke er jeg som gjør noe galt, men at hanskene faktisk ikke er vanntette.

Når hanskene blir klamme og våte innvendig er sjansen også stor for at innerforet klumper seg og eller løsner. Noe jeg har hatt problemer med.

Der samm problemet hadde jeg med et par Gore-tex sko jeg kjøpte på XXL. Når dem var nye kunne jeg stå i en vanndamm og dekke skoene med vann uten problemer. Etter 5-6 måneder, not so mutch.

Derfor har jeg blitt skeptisk til hele Gore-tex hysteriet og den noe stive prisingen. Faktisk er det eneste jeg har hatt som har vert 100% vanntett er en regndress. Derfor har jeg nå bestemt meg for siste gang å teste ut Rukka Imatra hanskene. Holder ikke disse tett etter en sesong, så gir jeg opp. Da satser jeg helder på rimeligere hansker og kjøper heller et overtrekk som er vanntett.

Tatt i betrakning at jeg ikke engang kjører mye i regn i løpet av en sesong så synes jeg det er veldig merkelig at alle mine hansker trekker inn vann.

Hva mener dere? Er dine hansker vanntette?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av FredrikE24 »

Mine 2,5 tusen kroners hansker fra Klim er det.
Jeg er imidlertid forsiktig med å anbefale de. Foret inni har løsnet flere ganger. Ikke så lett å leve med. Fantastiske når de funker

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av mekkern »

setter du på varmeholkene blir du våt...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 apr 2019, 16:56 Mine 2,5 tusen kroners hansker fra Klim er det.
Jeg er imidlertid forsiktig med å anbefale de. Foret inni har løsnet flere ganger. Ikke så lett å leve med. Fantastiske når de funker
Hehe, ja, er det ikke det ene, så er det det andre. Hvor lenge har du hatt hanskene før innerforet løsnet? Til den prisen bør dem uansett holde lenger enn en sesong.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 01 apr 2019, 16:58 setter du på varmeholkene blir du våt...
Jeg blir våt okke som.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Juicebox »

Grunnen til at Goretex er dyrt er fordi de forskjellige produsenter må betale Goretex for å bruke membranen deres(men egentlig navnet). Ikke verdens beste som folk skal ha det til, men folk betaler langt mer når de ser gortetex-logoen. Finnes mange andre membraner som er langt bedre, men jeg har dessverre ingen hansker å anbefale deg. Bruker stort sett stoff og skinnhanske som ikke nødvendigvis er til mc-bruk.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av FreewheelBurning »

Er mye billigere med overtrekk som er garantert vanntett (uten goretex). Billig og tryggt, men ikke enkelt :( Gjør det med regnjakke og regnbukse idag, billig type som er garantert vanntett, men tar lenger tid å ta på og av, og blir ekstra tjukk med enda et lag på kroppen.

Toven

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Toven »

Mine Held Race-Tex med Goretex har holdt seg bra. Ikke blitt våt som jeg kan huske.
Men jeg kjører kun i regn om jeg MÅ når jeg er på tur, og da tar jeg i tillegg på en vanntett ytterhandske alá regndress

Bilde

Da erre i hvert fall potte tørt :prf

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av kjellv »

GORE-TEX er ikke 100% vanntett under alle forhold. Det er en teknisk membran som er ganske tett fra kald til varm side, samtidig som den slipper ut fukt fra varm til kald side. Dermed sier det seg selv at det ikke er helt vanntett. Men under de fleste forhold er det ganske tett.
Er temperaturen høy, blir temperaturforskjellen liten fra kald til varm side og lekkasje skjer lettere. Har du varmeholker og kjører i regnvær lekker det. Har du GORE-TEX jakke og du tar den av deg mens den er våt utvendig, åpner membranen seg og hele jakka blir våt.
Skal du kjøre langt, og gjerne flere dager etter hverandre så ha på regntøy FØR det begynner å regne. Regntøy utenpå våt GORE-TEX jakke blir ganske snart gjennomvåte.

Jeg er i alle fall ikke i tvil. GORE-TEX er utrolig bra, men det må brukes riktig.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser den. Men da synes jeg i så tillfelle at dem overgår seg selv med tanke på hva dem selv lover.

Her er utdrag fra hjemmesiden dems:

The original GORE-TEX products range with our GUARANTEED TO KEEP YOU DRY™ promise offers innovative waterproof protection—even in heavy rain and snow—plus breathability and windproofness.

Dem garanterer altså at det er vanntett, samtidig som dem ikke henviser til forutsetninger etc. Det sier meg derfor at en helt ny hanske skal holde 100% tett?

Jeg tror nok jeg kanskje har overvurdert Gore-Tex en smule og tenker jeg skal ta med meg noen overtrekkshansker på tur neste gang. Evt. dra det samme trikset som min kjøærekompis som var med på Dovreturen i fjor. Oppvaskhansker! :lol

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Relax »

Jeg tro'kke så mye på mirakler,,,at noe er perfekt, liksom..
Klær med membraner blir fort "regnfrakk" følelse for meg, så jeg har ingen klær med membran som ikke kan fjernes.
Hvis det er fare for regn så tar jeg med 2 par hansker. De vanlige skinnhanskene UTEN membran ( men som er impregnert), og et par med membran. Mens det regner bruker jeg membranhanskene, så bytter jeg tilbake til skinnhanskene så fort regnet opphører.

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 01 apr 2019, 17:00
FredrikE24 skrev: 01 apr 2019, 16:56 Mine 2,5 tusen kroners hansker fra Klim er det.
Jeg er imidlertid forsiktig med å anbefale de. Foret inni har løsnet flere ganger. Ikke så lett å leve med. Fantastiske når de funker
Hehe, ja, er det ikke det ene, så er det det andre. Hvor lenge har du hatt hanskene før innerforet løsnet? Til den prisen bør dem uansett holde lenger enn en sesong.
Vel.. Jeg kjørte med de i noen måneder. Så var det en svært varm dag hvor henda var gode og svette. Noe som medførte at foret rundt fingrene vrengte seg da jeg tok de av meg.
Jeg har ikke reklamert på de. Bare teit at jeg ikke har gjort det.. nå har jeg BMWs Touringhansker i skinn, de som er 2i1. Jeg er meget fornøyd med de inntil videre.

KawaKjetil

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av KawaKjetil »

Vanntette hansker, med GoreTex... tja, stort sett sipper de inn vann etter et par års bruk. Og noen ganger etter ett år. Men, jeg har et par Richa GoreTex som jeg bruker innimellom på kalde dager, og som har holdt tett i 6-7 år. Har nok noe med antall timer brukt. De er varme, men ikke favoritt da de mangler "visker" på venstre langfinger.
De siste GoreTex hanskene jeg kjøpte er Held hansker til 12-13 hundre kroner. De har holdt tett i 2 år nå. Kjøpte de i ekstra stor størrelse for ikke å belaste skjøter osv.

Det jeg tror gjør at GoreTex hansker lekker etter en viss tid er at GoreTex i hansker strekkes og tøyes slik at de "sprekker" i skjøter etc.

Ang kjøresko, har kjørt Puma siden 2007. 3dje paret nå, og de holder tett i 4-5 år. Men reklamerte på et nytt Puma par i 2012 som lakk som en sil etter 10 min i regn. Hadde heldigvis med et ekstra par på tur da vi var i østeuropa og kjørte grus. Bytta de inn da vi kom hjem og de er tett enda.
Kjøper aldri GoreTex utstyr på nett eller i utland da det blir for mye styr om en skal reklamere.

Og til slutt, de dyreste hanskene med GoreTex er sjelden de beste har jeg og flere kjørekompiser erfart :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 01 apr 2019, 17:07 Grunnen til at Goretex er dyrt er fordi de forskjellige produsenter må betale Goretex for å bruke membranen deres(men egentlig navnet). Ikke verdens beste som folk skal ha det til, men folk betaler langt mer når de ser gortetex-logoen. Finnes mange andre membraner som er langt bedre, men jeg har dessverre ingen hansker å anbefale deg. Bruker stort sett stoff og skinnhanske som ikke nødvendigvis er til mc-bruk.
Hvilke andre membraner er langt bedre? Kan du nevne ett par?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Olav K »

:thumleft Kjøpte Rukka ettellerannet med Goretex i fjor vår.
Ca 2000 kroner.
De var potte tette, til og med på den sinnsyke kjøreturen jeg hadde hjemmefra, via Voss, Lærdal og over Hemsedalsfjellet. Du vil ikke tro hvor det regner oppover fra Lærdal.
Men jeg var tørr, helt til jeg MÅTTE sette på varmehåndtakene på opp til Hemsedalsfjellet, når tempen fælt ned i 3 grader. Da kom det litt vann inn.
Og sålangt er de like tørre.

Men makan til passform og brukervennlighet, det er de eneste hanskene jeg bruker, enten det er sommer eller høst/vår.
Skal kjøpe meg et par til, gode hansker er verd nesten hver krone :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar