Skift til nyere og større mc
- Misha1969
- Innlegg: 21
- Registrert: 25 feb 2017, 10:29
- Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
- Sted: Hunndalen, Gjøvik
Skift til nyere og større mc
Hei
Står i et mindre dilemma. Er glad ejer af en Honda CBR900RR sc33 model med 42000km, som er en fantastisk maskine, for mig. Er begyndt og lurer på et skift til en Honda CBR 1000 RR fra 2008 med 25000km på klokken men, burde man skifte?
Forskellen på de to modeller er jo sprøjt, nok lidt bedre køreegenskaber, og selvfølgelig flere heste med bedre bundtræk men, er den så meget bedre end sc33 modellen?
Tror jeg er blevet blind af og læse nettet tyndt, så mangler erfaringer fra Jer af, hvilke fordele og ulemper, udover selvfølgelig, at lappen måske er i større fare
Nogen der kan hjælpe?
Hilsen
Jacob
Står i et mindre dilemma. Er glad ejer af en Honda CBR900RR sc33 model med 42000km, som er en fantastisk maskine, for mig. Er begyndt og lurer på et skift til en Honda CBR 1000 RR fra 2008 med 25000km på klokken men, burde man skifte?
Forskellen på de to modeller er jo sprøjt, nok lidt bedre køreegenskaber, og selvfølgelig flere heste med bedre bundtræk men, er den så meget bedre end sc33 modellen?
Tror jeg er blevet blind af og læse nettet tyndt, så mangler erfaringer fra Jer af, hvilke fordele og ulemper, udover selvfølgelig, at lappen måske er i større fare
Nogen der kan hjælpe?
Hilsen
Jacob
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Skift til nyere og større mc
Jeg vet lite om dise Honda syklene, men var på mange måter i samme situasjon da jeg byttet min 2015 mod. KTM 1290 Super Adventure inn i en 2018 mod. 1290 Super Adventure S.
Da hadde jeg kjørt 55000 km fra april 2015 til april 2018, altså tre sesonger.
Sykkelen gikk bedre enn noengang da jeg byttet den inn .
Så hvor innbytte?
Mye pga. av km.standen, må jeg innrømme. Men jeg veide veldig mye for og i mot, spesielt fordi motoren gikk så braspom den gjorde. Akkurat som den var ferdig innkjørt og virkelig hadde begynt å fungere optimalt. Om du skjønner hva jeg mener?
Bytte ble det altså uansett og i ettertid angrer jeg ikke på det selv om jeg savner 30 liters bensintank mot 23 på den nye.
Mange forbedringpunkter på den forrige til den nye, som bl.a frontlykt, nytt TFT instrumentpanel med flere funksjoner og ikke minst sterke starter (virker det som) og bedre batteri, noe jeg la spesielt merke til ved første oppstart denne sesongen i forhold til den forrige SA'en jeg hadde.
På den sykkelen du har og den nye brukte du vurderer så er det helt sikkert flere ting som er blitt bedre. Motoren er større og det er ganske sikkert også mer og bedre utstyr.
Den lavere km.standen er også et pluss, selvfølgelig. Selv er jeg ikke så bekymret for høy kjørelengde etter de erfsaringene jeg har hatt med mine egne sykler med bla. en Yamaha TDM 900, 2006 mod, som jeg byttet inn da den hadde gått nesten 60K og KTM'en nevnt ovenfor.
Begge var i sitt livs beste form vurdert ut fra egen "buttdyno" da de ble byttet inn.
Kanskje ingen hjelp å få i dette innlegget, som mest dreier seg om min erfaring og refleksjoner rundt bytte av sykkel...
Da hadde jeg kjørt 55000 km fra april 2015 til april 2018, altså tre sesonger.
Sykkelen gikk bedre enn noengang da jeg byttet den inn .
Så hvor innbytte?
Mye pga. av km.standen, må jeg innrømme. Men jeg veide veldig mye for og i mot, spesielt fordi motoren gikk så braspom den gjorde. Akkurat som den var ferdig innkjørt og virkelig hadde begynt å fungere optimalt. Om du skjønner hva jeg mener?
Bytte ble det altså uansett og i ettertid angrer jeg ikke på det selv om jeg savner 30 liters bensintank mot 23 på den nye.
Mange forbedringpunkter på den forrige til den nye, som bl.a frontlykt, nytt TFT instrumentpanel med flere funksjoner og ikke minst sterke starter (virker det som) og bedre batteri, noe jeg la spesielt merke til ved første oppstart denne sesongen i forhold til den forrige SA'en jeg hadde.
På den sykkelen du har og den nye brukte du vurderer så er det helt sikkert flere ting som er blitt bedre. Motoren er større og det er ganske sikkert også mer og bedre utstyr.
Den lavere km.standen er også et pluss, selvfølgelig. Selv er jeg ikke så bekymret for høy kjørelengde etter de erfsaringene jeg har hatt med mine egne sykler med bla. en Yamaha TDM 900, 2006 mod, som jeg byttet inn da den hadde gått nesten 60K og KTM'en nevnt ovenfor.
Begge var i sitt livs beste form vurdert ut fra egen "buttdyno" da de ble byttet inn.
Kanskje ingen hjelp å få i dette innlegget, som mest dreier seg om min erfaring og refleksjoner rundt bytte av sykkel...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Skift til nyere og større mc
Du må få til en prøvekjøring, så vet du mere, men nyere føles ofte bedre, tightere og freshere..
- Misha1969
- Innlegg: 21
- Registrert: 25 feb 2017, 10:29
- Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
- Sted: Hunndalen, Gjøvik
Re: Skift til nyere og større mc
Har selv samme fornemmelse ved nyere teknologi mv. som du AJAJ skrev: ↑31 mar 2019, 18:28 Jeg vet lite om dise Honda syklene, men var på mange måter i samme situasjon da jeg byttet min 2015 mod. KTM 1290 Super Adventure inn i en 2018 mod. 1290 Super Adventure S.
Da hadde jeg kjørt 55000 km fra april 2015 til april 2018, altså tre sesonger.
Sykkelen gikk bedre enn noengang da jeg byttet den inn .
Så hvor innbytte?
Mye pga. av km.standen, må jeg innrømme. Men jeg veide veldig mye for og i mot, spesielt fordi motoren gikk så braspom den gjorde. Akkurat som den var ferdig innkjørt og virkelig hadde begynt å fungere optimalt. Om du skjønner hva jeg mener?
Bytte ble det altså uansett og i ettertid angrer jeg ikke på det selv om jeg savner 30 liters bensintank mot 23 på den nye.
Mange forbedringpunkter på den forrige til den nye, som bl.a frontlykt, nytt TFT instrumentpanel med flere funksjoner og ikke minst sterke starter (virker det som) og bedre batteri, noe jeg la spesielt merke til ved første oppstart denne sesongen i forhold til den forrige SA'en jeg hadde.
På den sykkelen du har og den nye brukte du vurderer så er det helt sikkert flere ting som er blitt bedre. Motoren er større og det er ganske sikkert også mer og bedre utstyr.
Den lavere km.standen er også et pluss, selvfølgelig. Selv er jeg ikke så bekymret for høy kjørelengde etter de erfsaringene jeg har hatt med mine egne sykler med bla. en Yamaha TDM 900, 2006 mod, som jeg byttet inn da den hadde gått nesten 60K og KTM'en nevnt ovenfor.
Begge var i sitt livs beste form vurdert ut fra egen "buttdyno" da de ble byttet inn.
Kanskje ingen hjelp å få i dette innlegget, som mest dreier seg om min erfaring og refleksjoner rundt bytte av sykkel...
- Misha1969
- Innlegg: 21
- Registrert: 25 feb 2017, 10:29
- Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
- Sted: Hunndalen, Gjøvik
Re: Skift til nyere og større mc
Ja men de rer ikke nogle maskiner i nærheden af hvor jeg bor desværre ..... den jeg kigger på ligger i Nordnorge men, det der evt. kan bekymre mig er, at jeg er faldet over modellen 2008, kan have et stort olieforbrug.ZZR-Erling skrev: ↑31 mar 2019, 18:47 Du må få til en prøvekjøring, så vet du mere, men nyere føles ofte bedre, tightere og freshere..
Nogen med erfaringer eller hørt samme?
Nu er det en forhandler der sælger den... tænker hvis olieforbruget er højt og forhandler ikke oplyser ved forspørgelse på dette, kan der sættes krav på udbedring?
Maskinen har rundet 24000km kun og det vil være rigtig ærgerligt hvis man behøver og hælde 0,5 - 1,0 Liter olie på den for hver 1000km .... det positive er så, at den løbende får olieskift
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Skift til nyere og større mc
Merkbart oljeforbruk har jeg aldri hatt på mine sykler. Kanskje fordi jeg har innkjørt disse på den røffe måten... .
Om en sykkel bruker bortimot 1 liter olje på 1000 km. ville i hvert fall jeg styrt unna akkurat den sykkelen...
Om en sykkel bruker bortimot 1 liter olje på 1000 km. ville i hvert fall jeg styrt unna akkurat den sykkelen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Skift til nyere og større mc
Kjenner ikke så mye til denne sykkelen. Men gjorde et google søk ang oljeforbruk uten å finne mye. Er det denne artikkelen du har lest? https://no.biker24h.com/honda-cbr1000rr ... review-361Misha1969 skrev: ↑31 mar 2019, 19:31den jeg kigger på ligger i Nordnorge men, det der evt. kan bekymre mig er, at jeg er faldet over modellen 2008, kan have et stort olieforbrug.
Nogen med erfaringer eller hørt samme?
Nu er det en forhandler der sælger den... tænker hvis olieforbruget er højt og forhandler ikke oplyser ved forspørgelse på dette, kan der sættes krav på udbedring?
Maskinen har rundet 24000km kun og det vil være rigtig ærgerligt hvis man behøver og hælde 0,5 - 1,0 Liter olie på den for hver 1000km .... det positive er så, at den løbende får olieskift
Jeg ville tatt en prat med en Honda forhandler og forhørt meg om større oljeforbruk er vanlig på denne motoren.
Har kun opplevd 1liter pr 1000km på en 1100 sylinder jeg hadde på min 1981mod Z1000. Men den måtte bores og nye stempler etc. Med så stort oljeforbruk er det på tide med en overhaling
- Misha1969
- Innlegg: 21
- Registrert: 25 feb 2017, 10:29
- Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
- Sted: Hunndalen, Gjøvik
Re: Skift til nyere og større mc
Nej det var her i forummet: viewtopic.php?f=46&t=8657&p=235649&hili ... rr#p235821KawaKjetil skrev: ↑31 mar 2019, 20:08Kjenner ikke så mye til denne sykkelen. Men gjorde et google søk ang oljeforbruk uten å finne mye. Er det denne artikkelen du har lest? https://no.biker24h.com/honda-cbr1000rr ... review-361Misha1969 skrev: ↑31 mar 2019, 19:31den jeg kigger på ligger i Nordnorge men, det der evt. kan bekymre mig er, at jeg er faldet over modellen 2008, kan have et stort olieforbrug.
Nogen med erfaringer eller hørt samme?
Nu er det en forhandler der sælger den... tænker hvis olieforbruget er højt og forhandler ikke oplyser ved forspørgelse på dette, kan der sættes krav på udbedring?
Maskinen har rundet 24000km kun og det vil være rigtig ærgerligt hvis man behøver og hælde 0,5 - 1,0 Liter olie på den for hver 1000km .... det positive er så, at den løbende får olieskift
Jeg ville tatt en prat med en Honda forhandler og forhørt meg om større oljeforbruk er vanlig på denne motoren.
Har kun opplevd 1liter pr 1000km på en 1100 sylinder jeg hadde på min 1981mod Z1000. Men den måtte bores og nye stempler etc. Med så stort oljeforbruk er det på tide med en overhaling
Men ringer til forhandler imorgen så jeg får det afklaret mht. hvad erfaringer deres er
Ihvertfald hvis det ikke er alarmerende må jeg ha den : :
Mange tak for jeres meldinger!
Re: Skift til nyere og større mc
Lykke til. I mine øyne er Honda kvalitet! Har vært eier av 2 stk, siste en CBF1000 2006 (som faktisk har en nedtunet 1000RR motor). Den gikk uten et eneste hikups
- Misha1969
- Innlegg: 21
- Registrert: 25 feb 2017, 10:29
- Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
- Sted: Hunndalen, Gjøvik
Re: Skift til nyere og større mc
En lille Update.
Fik undersøgt sagen med olieforbrug med modellen fra 2008 på www.1000rr.net bla. og nogle havde problemet ...... løsning på dette var jeg var heldig og få fat i en cbr1000rr fra 2011 fra Drammen er vel voksen 🧐
Sikke en maskine , noget anderledes end den gamle 900rr fra 1998 ... nu kan vejret godt blive varmere! 🏍
Fik undersøgt sagen med olieforbrug med modellen fra 2008 på www.1000rr.net bla. og nogle havde problemet ...... løsning på dette var jeg var heldig og få fat i en cbr1000rr fra 2011 fra Drammen er vel voksen 🧐
Sikke en maskine , noget anderledes end den gamle 900rr fra 1998 ... nu kan vejret godt blive varmere! 🏍
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Skift til nyere og større mc
Og dette betyr at vi kan gratulere deg med ny sykkel ?Misha1969 skrev: ↑05 apr 2019, 19:40 En lille Update.
Fik undersøgt sagen med olieforbrug med modellen fra 2008 på www.1000rr.net bla. og nogle havde problemet ...... løsning på dette var jeg var heldig og få fat i en cbr1000rr fra 2011 fra Drammen er vel voksen 🧐
Sikke en maskine , noget anderledes end den gamle 900rr fra 1998 ... nu kan vejret godt blive varmere! 🏍
Og ja! Det kan godt bli litt varmere selv om det gikk helt fint å kjøre et par turer i dag også :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Skift til nyere og større mc
Gratulerer med ny RR Kjør pent og ha en fin sesong
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Skift til nyere og større mc
Smart å styre unna 2008 fireblade. Den hadde issues.
Forskjellen fra din 98modell til 2011 er kjempestor. Chassi, demping, bremser, motor, det meste.
Fireblade er er godt valg.
Forskjellen fra din 98modell til 2011 er kjempestor. Chassi, demping, bremser, motor, det meste.
Fireblade er er godt valg.
Re: Skift til nyere og større mc
Vet du hvilke issues, ser på samme type sykkler selv. Så det å få ett litt mer utdypet svar på dette hadde vært veldig hjelpsomt :)