Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jeg kommer uansett aldri til å gjøre det på den måten.
Ikke engang for å spare tid, de få sekundene det er snakk om, om en tar med den tiden det tar å starte sykkelen etter å ha fått den på midtstøtta eller depotstøtta... :roll .

Men nå behøver jeg strengt tatt ikke tenke på dette i det hele tatt siden jeg har montert en automatisk kjedesmører... :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy »

Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 15 mar 2019, 01:03 Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261
Nå var det ikke kjedesmøring han drev med, men kjedevask. Han holdt en fille rundt kjedet når ulykken skjedde. Det er noe heeelt annet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Man skal være ganske korka hvis man skal skal klare å skade seg ved å spraye olje på kjedet mens bakhjulet går rundt. Uten at man er i nærheteb av kjedet. Den risikoen er så liten at jeg finner det farligere å spise en sjokolade.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy »

Bjerknez skrev:
HeHy skrev: 15 mar 2019, 01:03 Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261
Nå var det ikke kjedesmøring han drev med, men kjedevask. Han holdt en fille rundt kjedet når ulykken skjedde. Det er noe heeelt annet.
Er mange som bruker en fille til å tørke av kjedet (overskuddsmørning) etter de har sprayet, jeg ser ikke bort fra at det finnes såpass «korka» personer som klarer å finne på noe sånt, spesielt hvis de leser at folk smører kjedet på denne metoden.
"There is limits for genius, but no limit for stupidity"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 15 mar 2019, 01:41
Bjerknez skrev:
HeHy skrev: 15 mar 2019, 01:03 Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261
Nå var det ikke kjedesmøring han drev med, men kjedevask. Han holdt en fille rundt kjedet når ulykken skjedde. Det er noe heeelt annet.
Er mange som bruker en fille til å tørke av kjedet (overskuddsmørning) etter de har sprayet, jeg ser ikke bort fra at det finnes såpass «korka» personer som klarer å finne på noe sånt, spesielt hvis de leser at folk smører kjedet på denne metoden.
"There is limits for genius, but no limit for stupidity"
Sant nok, men det var ikke det som var temaet her. Å smøre kjedet mens det går rundt og sykkelen står på depotstøtte ved å spraye på i god avstand ser jeg ikek de store farene med. Å berøre kjedet mens det går rundt, med en fille som lett kan hekte seg fast er dog noe helt annet og det er selvsagt veldig farlig.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 14 mar 2019, 23:14
cannon skrev: 14 mar 2019, 22:24
kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06
Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.
Da er nok din R1 eldre enn 2017..
Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Sakkle »

cannon skrev: 15 mar 2019, 10:22 Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?
De fleste "dumme" ting MC-produsentene gjør har med EU-regler å gjør. Skiltoppheng, stygge potter etc. etc. etc.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Tror nok dette henger sammen med "ettermarked ønsket" fra fabrikk/forhandlere..
selv med nye biler (euro5-6) vil slike feil bare resettes men bli lagret i "feilminne" som kan leses ut/nulles ved bruk av "obd2" lesere.

På MC er dette ikke "standard leser" men fabrikk spesifikt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

cannon skrev:
kjellv skrev: 14 mar 2019, 23:14
cannon skrev: 14 mar 2019, 22:24
kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06
Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.
Da er nok din R1 eldre enn 2017..
Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?
Dette har nok ikke bare med Yamaha å gjøre, det er kravene i Euro4. Så dette gjelder nok alle merker. Tanken er nok at feilkoder som indikerer alvorlige feil f.eks. med bremser ikke skal la seg slette av andre enn verksted.
Din R1 fra 2015 har vel heller ikke ABS. Den ser ut som den har, sensorer og skive er der, men brukes til tcs og andre elektroniske hjelpesystemer. ABS kom på R1 i 2017 etter krav i Euro4..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Har ikke en sykkel som R1 fra 2015 ABS??
Street Triplen jeg eide hadde jo til og med dette...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 15 mar 2019, 11:01
cannon skrev:
kjellv skrev: 14 mar 2019, 23:14
cannon skrev: 14 mar 2019, 22:24
kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06
Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.
Da er nok din R1 eldre enn 2017..
Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?
Dette har nok ikke bare med Yamaha å gjøre, det er kravene i Euro4. Så dette gjelder nok alle merker. Tanken er nok at feilkoder som indikerer alvorlige feil f.eks. med bremser ikke skal la seg slette av andre enn verksted.
Din R1 fra 2015 har vel heller ikke ABS. Den ser ut som den har, sensorer og skive er der, men brukes til tcs og andre elektroniske hjelpesystemer. ABS kom på R1 i 2017 etter krav i Euro4..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Den har (hadde) ABS og alle de andre elektroniske hjelpesystemer som dagens modell har. Mangler bare downshift blipper (som jeg har kjøpt fra Translogic). ABS har jeg fjernet, sparte noen kilo på det:-)
Greit å forstå kravene og Yamaha, men veldig klønete at man blir avhengig av verksted etter smøring av kjede. Jeg bruker ikke den metoden, og ser ikke poenget heller.
For øvrig veldig mye synsing om mc-kjedets kompliserte liv i denne tråden, tatt i betraktning at kjedet er en rimelig og lengelevende slitedel som ikke krever særlig oppmerksomhet....;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Enig.

Kjede er en ganske rimelig del som egentlig ikke trenger å ta så mye fokus.

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Hva har du kjøpt idag? Flyttet til "Sprocket Science" tråden

Legg inn av NeXtGeN »

AJ skrev:Kjørte bortimot det samme på originalt kjede og drev med min Yamaha TDM 900 i sin tid, faktisk.
Hadde da påmontert en halvautomatisk Hawkeoiler en sesong.
Hawkeoiler lages for øvrig ikke lenger.

Skal bli interessant å se hvor langt kjede og drev holder på KTM'en med Tutoro chainoiler'en...
Jeg spør de dumme spørsmålene jeg og håper på et lett fordøyelig svar :p Hvordan merker du at kjedet er ferdig brukt?

Jeg har noen ledd i kjedet mitt som står litt i «vinkel» når jeg har sykkelen på depotstøtta og snurrer dekket, er det tegn på at det bør byttes?
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av AJ »

@NeXtGeN:
Flyttet innlegget ditt til denne tråden hvor den er mer relevant.

Det er flere klare kjennetegn på at kjede og drev er såpass slitt at det bør byttes.
Trege ledd som du nevner i innlegget er et av disse. Treg bevegelse i leddene kan tyde på skadde O/X-ringer og/eller lekkasje av interne smøremidler i leddene som nettopp O/X-ringene skal holde på plass lengst mulig.

Om kjedet er slitt kan også måles på leddslitasjen, eller det mange benevner som at kjedet "strekker seg". Hvordan måle denne slitasjen står det gjerne noe om i instruksjonsboken. Det går helt enkelt ut på måle avstanden mellom X antall ledd. Er denne avstanden blitt større (lengre) enn det som nevnes som max.avstand i instruksjonboksen, er kjedet utbytningsklart.

Du kan også gå ut fra at kjedet er såpass slitt at det bør byttes når du hører en klar rytmisk klunkelyd fra kjedet når du triller sykkelen bakover. Det skjedde veldig tydelig på min forrige KTM med det tsjekkiskproduserte CZ kjedet.

Og til slutt, hvis dfrevene, spesielt det fremre, viser tegn til assymetrisk slitasje så bør det byttes. Assymetrisk i den forstand at drevtennene ser mer ut som haitenner enn den jevne bueformen drevet har som nytt.

En vil også kunne se slitasjeantydning på kjede ved å inspisere leddene nøye og sjekke avstanden mellom hvert ledd. Et kjede i god tilstand vil som regel ha kort og jevn avsdtand mellom leddene, mens et slitt kjede vil ha mer ujjevn avstand mellom leddene. Ofte også noen ledd med ganske mye større avstand. Kall det gjene "strekkskade"...
NeXtGeN skrev: 08 apr 2019, 09:15
AJ skrev:Kjørte bortimot det samme på originalt kjede og drev med min Yamaha TDM 900 i sin tid, faktisk.
Hadde da påmontert en halvautomatisk Hawkeoiler en sesong.
Hawkeoiler lages for øvrig ikke lenger.

Skal bli interessant å se hvor langt kjede og drev holder på KTM'en med Tutoro chainoiler'en...
Jeg spør de dumme spørsmålene jeg og håper på et lett fordøyelig svar :p Hvordan merker du at kjedet er ferdig brukt?

Jeg har noen ledd i kjedet mitt som står litt i «vinkel» når jeg har sykkelen på depotstøtta og snurrer dekket, er det tegn på at det bør byttes?
Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar