Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

gidder ikke bekymre meg jeg heller.fortsetter som jeg gjør..så lenge det holder 40-50000km så er det "innafor" med god margin.. :twothumbs:
Biltemakjedet på CBR 1000F har holdt 35000km så langt og justert strekk 3 ganger(ca 3 runder på skruene)...dette satte jeg forøvrig på brukte drev... :crazy: :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 14 mar 2019, 08:30 gidder ikke bekymre meg jeg heller.fortsetter som jeg gjør..så lenge det holder 40-50000km så er det "innafor" med god margin.. :twothumbs:
Biltemakjedet på CBR 1000F har holdt 35000km så langt og justert strekk 3 ganger(ca 3 runder på skruene)...dette satte jeg forøvrig på brukte drev... :crazy: :crazy:
kjede og drev på min gamle S1000R var i følge forhandler utslitt etter 24.000 km og måtte byttes. Ikke for at jeg synes det var ille, men 40-50.000 km. høres da litt mye ut?

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjørte 55000km på samme sett på min ZZR1200, og det var ikke helt ille det, ingen knekte tenner eller grusomme lyder :knegg
Tror rengjøring og korekt strammet er det aller vesentligste.

På crosseren holder kjedet ca 100 timer. :knegg

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Enig med han fyren her jeg:


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 14 mar 2019, 09:41 Enig med han fyren her jeg:

Nøyaktig slik jeg gjør det, hvis det er parafin han bruker. Samme kjedebørste har jeg også :)

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev: 14 mar 2019, 10:01
ZZR-Erling skrev: 14 mar 2019, 09:41 Enig med han fyren her jeg:

Nøyaktig slik jeg gjør det, hvis det er parafin han bruker. Samme kjedebørste har jeg også :)
Han bruker kerosene ja, det er parafin.
I tillegg påpeker han at et o ringkjede ikke skal sauses ned, men smørs tynnt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Det så da ut til at han smurte ganske tykt på han ha da... Jeg bruker vertfall ikke noe MER olje enn han når jeg smører.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av biker7 »

Joa, enig i det meste i denne laaange videon, men jaggu var denne karen glad i å prate :knegg
Tar en slik rens på nogenlunde samme måte en gang i blant. MEN ser vel ikke helt grunnen med å sause på en haug med kjedesmøring på utsiden av kjedet.. :scratch (før han så tørker det meste av igjen..)
Jeg smører stort sett på innsiden jeg. Og en del av dette sprer seg nok til andre steder på kjedet. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis man setter biken i gir, er det mulig å smøre på mindre.
Sist redigert av ZZR-Erling den 14 mar 2019, 22:09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06
Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

cannon skrev: 14 mar 2019, 22:24
kjellv skrev: 14 mar 2019, 22:06
Jompa skrev: 14 mar 2019, 21:55 De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.
Da er nok din R1 eldre enn 2017..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jeg har alltid forholdt meg til anbefalingen (advarselen mot...) å smøre kjede mens sykkelen står på midtstøtta/depotstøtta og går på tomgang i 1. gir.
Og spør meg selv i forhold til de som gjør det på denne måten: hvor mye arbeid er det egentlig å snurre bakhjulet et par-tre, kanskje fire ganger samtidig som man sprayer kjedet :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 15 mar 2019, 00:07 Jeg har alltid forholdt meg til anbefalingen (advarselen mot...) å smøre kjede mens sykkelen står på midtstøtta/depotstøtta og går på tomgang i 1. gir.
Og spør meg selv i forhold til de som gjør det på denne måten: hvor mye arbeid er det egentlig å snurre bakhjulet et par-tre, kanskje fire ganger samtidig som man sprayer kjedet :scratch ?
Jeg kan ikke helt se den store faren med det egentlig. Med begge hendene fri får man holdt boksen mer stødig og når kjedet går fortere runt får man lagt oljen jevnere på.

Man er jo ikke en gang i nærheten av kjedet.

Selvsagt er risken noe høyere, men ikke noe farligere enn å faktisk heise sykkelen oppå depotstøtten. Man KAN jo få sykkelen over seg hvis man mister fotfestet.

Svar