Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 »

Metric Dimensions
Chain Pitch Width Roller Diameter
415 12.70mm 4.88mm 7.75mm
420 12.70mm 6.35mm 7.75mm
428 12.70mm 7.75mm 8.51mm
520 15.88mm 6.35mm 10.16mm
525 15.88mm 7.85mm 10.16mm
530 15.88mm 9.53mm 10.16mm
532 15.88mm 9.53mm 11.10mm
630 19.05mm 9.53mm 11.91mm
632 19.05mm 9.66mm 12.68mm

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox »

Interessant eksperiment! Her går dem virkelig i dybden og til og med ser hvilken kjemikaler som kan trenge seg forbi o-x-y-ringene for så å komme seg til fettet...


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev: 13 mar 2019, 10:00
... hvilket betyr at jeg fortsetter med å gjøre reint kjede og drev med god gammaldags parafin (ikke lampeolje...) og smører med olje under kjøring fra Tutoro chainoiler'n... :prf .

Enig i at dette er en interessant video. Også i forhold til den analoge måten undersøkelsene og presentasjonene er gjort. Tegninger og tavle er tingen :crazy: .
Veldig bra :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox »

Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 »

Juicebox skrev: 13 mar 2019, 10:27 Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...
http://lmgtfy.com/?q=Kerosene+vs+lamp+oil

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

holdt
Juicebox skrev: 13 mar 2019, 10:27 Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...
Må bare innrømme at jeg ble litt usikker nå, gitt... :confused .
Så vidt jeg vet er kerosone, som er brukt i eksperimentet i videoen, det vi kaller lampeolje her i landet og som man får kjøpt i butikker.
Mens parafinen jeg bruker er den man får kjøpt på enkelte bensinstasjoner og som har en grønnaktig farge.
Denne er billigere enn lampeolje og virker også å være fetere med bedre smøreegenskaper på nivå med diesel.
Har aldri opplevd problemer med O/X ringene eller lekkasje av kjedeleddfett, som jeg har lagt merke til i hvert fall...

Etter å ha sett denne videoen kommer jeg antakelig til å være mer forsiktig med bruk av parafin til å gjøre reint kjedet med, selv om bruken langt fra har vært overdreven fram til nå.

Det viktigste er å sørge for at kjedeleddene beveger seg mykt og at alle ledd har intakte O/X-ringer. Mangler det noen eller er et eller flere sprukket eller ødelagt på annen måte, har kjedet gjort sitt og må byttes. Om dette skjer overraskende lenge før forventet levetid på kjedet bør man nok gå i seg selv å tenke tilbake hva slags kjedevedlikehold og reingjøringsmidler man har brukt :-k .

Originalkjedet som satt på min forrige KTM ble byttet rett før 30K i juli 2016. Da hadde kjedegangen begynt å lage en godt hørbar klikkelyd, spesielt når sykkelen ble trillet bakover, et klart tegn på såpass mye slitasje at tiden var inne for å bytte. I tillegg var slitemarginen på grensen. Dvs. når man måler et bestemt antall ledd i lengderetningen og den målte lengden overskrider måleverdien som er oppgitt i brukermanualen. Noe som er en klar indikasjon på at kjederullene er slitt. Som følge av fettlekkasje gjennom O/X-ringene?
Vel, ikke utenkelig...

Jeg brukte også parafin som kjederens den gangen og ble nok litt overrasket over at kjede og drev ikke holdt lenger enn det gjorde.
Så kanskje tiden er inne for en nyorientering? Ikke tenke så mye på kjedereingjøring, men heller sørge for å holde kjedet godt smurt hele tiden... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Disse O-ringene vil ikke greie å holde "hermetisk tett" uansett hva du prøver på...Ikke står de statisk stille heller...
Det er en grunn til at vi bruker "simringer" til tetning på aksler og ikke o-ringer...
dessuten har ringene begrenset levetid-veldig begrenset...jo mer "fancy" jo mindre tåler de-dog lavere friksjon..
Smøring mellom "pinhylse" og rulle må også til.

Egen erfaring tilsier:vask med parafin. :thumleft
-smøre med gearolje via "PD-oiler"
dette gjør også vask av felg mye lettere.
Hvis jeg ikke har "autosmører" på sykkelen så bruker jeg en god kjedespray.
Foreløbig beste jeg har funnet som er lett tilgjengelig og ikke grisedyrt er: https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851429/
På "posørsykkelen" :redface (dog dårligere langtids-smøring):https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851430/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox »

Rune75 skrev: 13 mar 2019, 10:57
Juicebox skrev: 13 mar 2019, 10:27 Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...
http://lmgtfy.com/?q=Kerosene+vs+lamp+oil
Ok, det kunne du godt ha spart deg for, for det var helt feil info uansett. Det var forskjellen mellom parafin og "lampeolje" når det gjelder rensing av kjede det handlet om. Men ellers takk uansett :)

Kerosene er bare parafin på engelsk, men jeg kan sikkert ta feil...

Jeg har også for det meste brukt parafin til rens og av erfaring så har det funket bra, til jeg så videoen nå. Jeg er også en av de som har sprayet på overdrevet mye parafin og latt det virke et par minutter. Skal være mer forsiktig i fremtiden. At parafinen kan trenge seg inn og forbi o-ringen og blande seg med fettet er i mine øyne ille. Det er noe vi ikke kan se, så da har det automatisk blitt "out of sight, out of mind".

Vil ikke kjedebørste også gjøre det lettere for kjemikaliene å trenge igjennom? Hmm

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

I Owners Manual til ZZR1400, står fet at man skal bruke kerosen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg nok ganske sikkert at jeg kommer til å bruke parafin fortsatt.
Men trolig ikke så ofte og mye som tidligere. Det er neppe nødvendig å gjøre reint kjede støtt og stadig. Det viktigste er å holde det godt smurt.
Det at kjedet ikke glinser i solen til enhver tid er til å leve med... :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Hvis en har smøring med olje så bygger ikke dritten seg opp og behovet for rens minsker.... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 13 mar 2019, 19:24 Hvis en har smøring med olje så bygger ikke dritten seg opp og behovet for rens minsker.... :thumleft
Nettopp, nemlig ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox »

Rens syns jeg er viktig og kommer ikke til å minimere det. Må undersøke flere produkter bare, men parafin har alltid vært billig og effektiv. Hmm?

Gleder meg egentlig til neste episode når de skal teste kjedesmøring! Fortnine syns jeg alltid leverer kvalitetsinnhold:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Interresant video dette.

Men selv om jeg er litt geeky når det kommer til rengjøring og vedlikehold (gjelder ikke innenfor husets fire vegger) så koster ett nytt kjede tross alt ikke all verden. At man tar vare på lakken på en bil forstår jeg litt mer, men tar man med hva man bruker på produkter gjennom et år eller to vedrørende rens og smøring av kjede samt tiden man bruker på det (tid er penger) så vil jeg påstå at dette med kjederens og smøring ikke bør være så viktig.

Hovedgrunnen til at jeg gjør rent kjedet samt smører går mer på følelsen av at det ser bra ut og at det er en del av "Vedlikeholdet". Hadde jeg ikke hatt 10 tommeltotter så hadde jeg lett kostet på meg nytt kjede en gang i året og byttet det selv, just for the look.

To bokser med Motul Road koster nesten det samme som nytt et nytt kjede til sykkelen.

Skulle kjedet på sykkelen bli ødelagt av parafinen jeg bruker så er det jo bare å bytte å kjedet. Så selv om temaet er interresant, så føler jeg at jeg uansett fremgangsmåte ikke akkurat ligger søvnløs :)

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Det går bra med parafin! Brukte det ca hver 12000km,og smurte kjedet kanskje hver 50mil eller etter hver tur i regn. Tut og kjør! :twothumbs:

Kjører med kardang nå . Skifter olja hvert år, 1.8dl.
:thumleft

Svar