Mine erfaringer med MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Mine erfaringer med MC

Legg inn av SprintS955 »

IMG_20180630_000755.jpg
Har hatt en drøm om å kjøre MC siden eg var ferdig med moped og fikk lappen på bil, men det har aldri blitt prioritert i livet mitt. Barn i tidlig alder og akkurat nok penger til det daglige brød satte en effektiv stopper for det.

Men det skulle ordne seg til slutt!

En dag i påsken 2018 ringer en kamerat og kollega meg og spør om ikkje ein tur til Isle of Man og TT-race hadde vore innafor. Dette har vore ein årelang drøm, men heller ikkje vore på toppen av prioriteringslista. Sjekka flybilletter for ei langhelg og fann billetter via London til ca 3000kr pr person, som jo absolutt var ok. Ingen booking av overnatting, kun på lykke og fromme, og etter en del leiting på googlemaps ble det funnet at dette er ei frodig øy med masse tre. Budsjettet var så lite pengebruk som mulig, så me pakka hengekøyer i sekkene da veret var meldt bra heile perioden. For å sei det mildt, denne opplevelsen var heilt rå, anbefales.

Lappen måtte eg ha etter dette, så da eg ringte kjøreskulen i Bergen og spurte når det var oppstart av mc-kurs fikk eg beskjed at det startet idag klokka 16. Da var det bare å hive seg rundt og delta.
Løpet blei lagt opp til at eg skulle klare lappen i løpet av 4 veker i juni, med oppkjøring 27. juni.
Første kjøretime var eg litt smånervøs . Kjørelæreren spurte om eg hadde kjørt mc før og eg sa at det var 25 år siden eg hadde moped.
Etter noen minutter så får eg spørsmål om det virkelig var 25 år siden sist på to hjul da det gikk bedre enn både han og eg hadde trua på. Var jo akkurat som å sykle dette, giring og bremsing satt ganske bra fra første stund, øvelsene i kjøregården satt ganske med ein gang, tok ein ekstra time med kjøregård før oppkjøringen. Og 27.juni hadde eg fullført alle bokstavene i sertifikatet :twothumbs:

Hadde jo i denne perioden vore aktiv finn.no-bruker etter en billig førstesykkel. Ville ikkje bruke meir enn ca 30000kr på den. Fant ein Triumph Sprint ST 955i rett i nærheten til 34000kr, kikka på den noken dager før lappen var i boks og fikk beskjed om å komme på prøvekjøring etter oppkjøring. På vei fra BT med fersk lapp så ringer eg en kollega med en Honda Shadow 1100 som var parkert på jobben og sa på kødd at eg tar den ein tur, han svarer if you break it, you fix it! Da var det bare å nytte sjansen og komme heim til sambuar på MC. Hu fekk tilbudet om ein liten tur og til min store overraskelse gikk hu inn og tok på kjøreutstyret :O Tøff dame som setter seg bakpå med ein med fersk lapp og ukjent sykkel. Turen gikk fra Fana til Askøy, innom Bergen og til Os der vi prøvekjørte Triumph. Likte så godt Triumphen at eg måtte på nettet og søke litt om den. Var da innom finn.no og fant ein lik Triumph, men med fullt koffertsett i Balestrand. Avtalte visning på fredagen og etter litt forhandlinger var eg MC-eier 2 dager etter at lappen var i boks. Det var en minimal slark i hjullageret bak sjøl om det var nylig byttet, han skulle sende meg ny(brukt) hub da han hadde en liggende i England. Denne ligger fortsatt uåpnet i esken i boden :redface Fikk og med nytt framdekk som skal på før sommeren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av SprintS955 den 13 mar 2019, 12:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av AJ »

Det var en fin historie, godt skrevet og en god start på bikerloggen din her inne :thumleft .
Blir artig og interessant å følge den videre, så absolutt!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg må si at jeg liker Triumph ST955i modellene! Vurderte samme sykkel, men kardang ble prioritert meget høyt og min fartstid med BMW fra tidligere gjorde det til et enkelt valg!

Hva med å diske opp med noen bilder av skjønnheten/udyret? :D

Når det gjelder slakk bak, skift hub-en. Slakk er ikke bra!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av kjellv »

Gratulerer med blogg, slikt liker vi :thumleft
Jeg er helt enig med Fredrik.. bilder mangler. Sykkelpreik i en blogg er helt håpløst uten bilder :crazy: Og hjullageret MÅ byttes før det lager problemer. Det blir lett følgeskader av lagerhavari, og lagrene har det med å havarere på tidspunkter og steder som ikke passer :-k

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av Maschev »

TT på Isle of Man håper jeg på å få sett en gang selv. Forøvrig fin historie og ser frem til bilder av sykkelen :)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av niko »

Lager skifter du sjøl. Jeg er nesten like fersk som deg. Skifta lager på min Yamaha TDM i høst uten store problemer. Leste grundig i manualen og kikka en del på You Tube. Tror jeg brukte to timer på jobben. Lykke til!

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av SprintS955 »

Lageret er nytt. Og hadde av bakdekk i forbindelse med ventilen røk og eg plutselig hadde flatt bakdekk. Den ene skiven er konisk og eg monterte den motsatt av det den var og strammet mutter i henhold til oppgitt moment. Nå kjenner eg ingen slark i det hele tatt.
Bilder og meir kommer etterhvert

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av SprintS955 »

Første helgen etter henting av sykkel var det Bluesfestival i Skånevik. Pakka i toppboksen telt, soveposer og liggeunderlag samt toalettveske, max 5kg ja! Så var det ei sideveske til meg og ei til madammen, trudde det var en skikkelig utfordring da eg har vore på camping med hu før. Men neida, fikk til og med plass til 2 flasker vin i si veske.
Var jo den flotteste sommer i manns minne i fjor så kjøreklær blei lagt ute da teltet er litt lite til sånt.
IMG_20180707_130502.jpg
Brukte sykkel til og fra jobb hele sommeren, og tilbakela ca 6000km fra juli til oktober.

Deriblandt ein tur til Trollrally der eg med hengekøya blei ein liten begivenhet i seg sjøl.
IMG_20180825_141744.jpg
IMG_20180825_141804.jpg
Strålende tur som var klissvåt fra Bergen til Haukeli, først da fikk regnkler ein pause og eg fant ein fantastisk fin kjørevei der eg var heilt for meg sjøl. Kjørte Fv806 fra Vinjesvingen til treffet og via Åmot på tilbaketuren. 6 timer i setet kjentes godt i setemuskulatur, men pauser kom ikkje på tale, var jo så gøy å kjøre tur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av SprintS955 »

Idag var eg på mcmesse i Bergen, og snakka med kjøreskulen der eg tok lappen i fjor. Dei holder førerutviklingskurs i mai, og da blir det bursdagspresang til meg sjøl. https://tsolbakken.no/trafikkskole/frer ... kogen-2019

Så da var det bare å spørre om fri fra jobb slik at eg kan kjøre til Rudskogen, tilbake i Bergen onsdag og på Poker Run torsdag, blir nok ei kanonveke.

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av SprintS955 »

IMG_20190420_153041.jpg
Blei solotur nok engang da han ene eg kjenner med mc her i Bergen har litt problemer med mc og dessuten ungehelg.

Fin rundtur på ca 21mil med til tider glimrende kjøreveier uten særlig trafikk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av Olav K »

Siden du kjører så fin sykkel, har du hatt kontakt med "Triumph i Vest"?

Der er det fleire som er ute og kjører på fineværsdager.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av SprintS955 »

Har vore innom og kikket på siden ja. Som regel dagen etter ett arrangement. Så litt for seint ute...

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av Olav K »

:twothumbs: Vi kommer nok straks igang med Run på torsdagene, men du møter nok endel av folka i TiV på PokerRun'et.
Ellers er det mye Triumphister på Er-an om onsdagene.

Et utpreget sosial rase :vs
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av SprintS955 »

Har bursdag i morgen og da må ein vera snill med seg sjøl...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Mine erfaringer med MC

Legg inn av olela »

Sprint ST 1050? Gratulerer med flott sykkel.
Testene av denne er vel nesten utelukkende positive etter det jeg har sett.
Stilig bakfra med de 3 pottene under salen... :D

Svar