Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

Hvorfor har du så mye større tro på hydrogen enn strøm AJ?

Største utfordringen med strøm er lagring og utbygging. Energi er det nok av.

fossilt brensel er fortiden, bokstavelig talt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 05 mar 2019, 08:59 Hvorfor har du så mye større tro på hydrogen enn strøm AJ?
Jeg har tro på nullutslippsniler uten altfor mye styr som egen hjemmelader, ledning og diskutabel (overoptimistisk...) rekkevidde.
Derfor hydrogenbiler, som jo strengt tatt også er en elbil. Men altså mer fleksibel enn vanlige elbiler slik vi ser for oss disse i overskuelig framtid.
Hydrogen har også den fordelen at rekkevidden er langt på vei like god året rundt uavhengig av temperaturen.
Også har hydrogenbiler langt kortere "ladetid".
Så får man håpe at man kommer dit at det det blir like interessant for investorer og ikke minst politikere å bygge ut "ladenettet" (les: hydrogenpumper ;) ) på samme måte som "gamledagse" el-biler :P .

Om hydrogenbiler gjennomgående har lavere vekt vet jeg ikke, men hvis de er lettere så mener jeg dette også er en fordel framfor mange av dagens elbiler.
Det eneste jeg er spesielt spent på når det gjelder hydrogenbiler er prisen på drivstoffet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av overlay »

AJ skrev: 05 mar 2019, 09:28
Stian87 skrev: 05 mar 2019, 08:59 Hvorfor har du så mye større tro på hydrogen enn strøm AJ?
Hydrogen har også den fordelen at rekkevidden er langt på vei like god året rundt uavhengig av temperaturen.
Dette fordi prosessen er så ineffektiv at det blir mye overskuddsvarme til å varme kupe med da altså?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

mekkern skrev: 04 mar 2019, 21:07 Nå er det ikke helt tapsfritt å frakte strøm rundt heller.... litt tap er det i overføringer trafoer lokalnett lader batterier regulator kabling og motor...
Strøm må jo fraktes rundt uansett, også til de stedene der bensin, diesel og hydrogen skal produseres. Blir jo mest snakk om å sende strømmen til et annet sted for å lade bilene direkte. Tror forøvrig tapet ved overføring av strøm ligger på ca 7%.

Litt om virkningsgrad på hydrogendrift vs batteri vs fossilt https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-h ... drivstoff/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 05 mar 2019, 09:28 Jeg har tro på nullutslippsniler uten altfor mye styr som egen hjemmelader, ledning og diskutabel (overoptimistisk...) rekkevidde.
Derfor hydrogenbiler, som jo strengt tatt også er en elbil. Men altså mer fleksibel enn vanlige elbiler slik vi ser for oss disse i overskuelig framtid.
Hydrogen har også den fordelen at rekkevidden er langt på vei like god året rundt uavhengig av temperaturen.
Også har hydrogenbiler langt kortere "ladetid".
Så får man håpe at man kommer dit at det det blir like interessant for investorer og ikke minst politikere å bygge ut "ladenettet" (les: hydrogenpumper ;) ) på samme måte som "gamledagse" el-biler :P .

Om hydrogenbiler gjennomgående har lavere vekt vet jeg ikke, men hvis de er lettere så mener jeg dette også er en fordel framfor mange av dagens elbiler.
Det eneste jeg er spesielt spent på når det gjelder hydrogenbiler er prisen på drivstoffet...
Jeg er ikke enig i en del av det du skriver her. Først av alt, hva er styr med hjemmelader og ledning? Hjemmelader er kostnad du etter min mening må regne med i prisen på bilen. Rekkeviddeangivelsene er blitt bedre, men er fortsatt optimistiske, for øvrig akkuratt som utslippene fra fossilbiler. På den annenside blir batterienes rekkevidde bedre og bedre, og de aller fleste nyere elbiler har helt akseptabel rekkevidde for personer bosatt på Østlandet.

For det annet kan jeg ikke forstå hva du sikter til med fleksibilitet. En el-bil kan lades hvor som helst, og det er etter hvert blitt et godt utbygd hurtigladernettverk i Norge, hydrogen er på den annen side (etter hva jeg har sett) svært lite tilgjengelig. For ikke å snakke om hvor lite fleksibelt og ineffektivt det er å måtte kjøre et sted for å få energi for å kunne kjøre mer bil. De aller fleste av oss parkerer bilen hjemme hver dag.

Rekkevidden er som tidligere nevnt et forbigående problem, batterikapasiteten øker og øker. Som også nevnt tidligere har noen nordmenn nettopp funnet opp en måte å lage batterier på som øker kapasiteten med 10 ganger. Med en slik kapasitet har ikke ladetiden noen betydning.

Basert på det som fremgår av artikkelen som Rune har lenket til fremstår Hydrogenbiler som en mellomløsning, noe mer miljøvennlig enn fossilt, like dyrt som fossilt, og like kronglete som fossilt (å måtte fylle tanken på en dedikert stasjon er ikke fleksibilitet). Hvis utsiktene skal bedres til at de er i nærheten av å ha samme fordeler som elbiler forutsetter det massive investeringer (som man heller kan bruke på elbiler). :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

@Stian87
Enig eller uenig er ikke viktig for meg når det gjelder dette.
Det viktige for meg er at jeg selv er åpen for å konvertere til nullutslippsbil som jeg har tro på passer meg best når tiden er inne.
Og det er altså fortsatt slik at jeg håper og tror på hydrogenbiler i årene som kommer :thumleft .
Noen utviklingsutfordringer står man ovenfor, javel. Men det forskes og utvikles kontinuerlig og jeg tror vi får mye nyhetsstoff om hydrogen som drivstoff i årene som kommer.
For øvrig synes jeg det er helt fint med dere andre som velger elbil og er fornøyd med dette valget.

Her litt lesestoff og en videosnutt om hydrogen:

https://www.drivkraftnorge.no/Drivstoff ... /hydrogen/



Tar med denne også selv om den er litt vel masete...:



Og med dette avrunder jeg denne debatten for min del.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 05 mar 2019, 12:31 Basert på det som fremgår av artikkelen som Rune har lenket til fremstår Hydrogenbiler som en mellomløsning, noe mer miljøvennlig enn fossilt, like dyrt som fossilt, og like kronglete som fossilt (å måtte fylle tanken på en dedikert stasjon er ikke fleksibilitet). Hvis utsiktene skal bedres til at de er i nærheten av å ha samme fordeler som elbiler forutsetter det massive investeringer (som man heller kan bruke på elbiler). :D
Jeg kjører elbil selv, men her famler du vel i mørke etter min mening...

Hjemmelader eller ikke; skal man kjøre langt MÅ man bruke hurtiglader. Disse oppleves ikke som videre mer tilgjengelige enn bensinstasjoner etter min mening. For meg er ikke hjemmelader noe alternativ heller, og i Oslo er jeg nok ikke alene om det. Så om du påstår at elbiler er mer fleksible enn fossilbiler er du helt på landet etter min mening.

Med fossilbil slipper du å ta deg en 20 minutters pause når du er tom for strøm. Bensin fyller du stort sett på 2 minutter. Videre er det veldig sjelden kø ved pumpene, noe som skjer av og til med hurtigladerne. Før jul sto jeg i over en time i ladekø ved Horten. Dette hører til unntakene, men er likevel en situasjon som aldri hadde skjedd med en fossilbil.

Mulig du mente hydrogen vs. elektrisk? I så fall er jeg enig i at med fyllingalternativene som finnes for hydrogen i skrivende stund, er EL langt mer fleksibelt.

Jeg er glad i elbilen min og kommer nok til å gå for ny elbil når denne må skiftes. Men det ER ulemper med elbiler sammenlignet med fossilbiler.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av FredrikE24 »

Folk i sameiet her jeg bor som har kjøpt el-bil sliter. Er ikke noe lading her. Det er strøm i garasjene, men som belastes sameiets strømutgifter. Kanskje lite gjennomtenkt, men når alle sier at det er så lettvint, så er det mange som kjøper. De må derfor lade på jobb, eller ta seg en ladetur..
Det går vel greit det, men utfartsdager? Hundrevis av el-biler på vei nordover til hyttene sine og må ta et ladestopp. Det holder ikke med 3-4 Fortum-ladere på en parkeringsplass da, ei heller 20 Teslaladere når det står 50 Teslaer i kø.
Pendling til å fra jobb med delvis lading hjemme og på jobb funker vel, men utover det kan det bli problematisk.
Eller som jeg nevnte i en annen tråd, å kjøre 60 mil uten å stoppe med en snittfart på norsk landevei på 112km/t. Det går ikke.. da hadde jeg lett brukt 3 timer til, og turen hadde måtte planlegges.
Det er påfylling av energi som er problemet til EL-bilen foreløpig, og hydrogen ville følgelig være fra et forbrukermessig synspunkt være mer beleilig. Når det tar såpass med tid å få strøm på batteriet, så hoper det seg opp med biler i kø.
Forsøk å reise i Europa og prøv å kjøre 100 mil om dagen på dagtid med feks tysk motorvei med høy fart og det blir svært hyppige stopp. Vi småkjører utrolig mye i Norge. Det gjør man ikke i like stor grad ellers i Europa, og El-bilen passer ikke helt inn.
En annen greie er at det er rasjonering på strøm på de kaldeste dagene i Oslo blant industrier som bruker mye elektrisk energi. Belastningen på forsyningsnettet blir for mye. Så er visst målet at alle skal over på strøm fortest mulig, det er ikke gjennomførbart i praksis.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Juicebox »

Hva skal man med en hydrogenbil når man ikke får kjørt den?
Hydrogen vs EL
EL så klart, det er det produsentene satser på og infrastrukturen tilrettelegger seg for dette. Hydrogen har blitt nedprioritert og kuttet ut uavhenging om hydrogen er best eller ikke her i Norge. Det kan være at alt forandrer seg imorra, men jeg satser på det som er best idag. Det er i mine øyne det mest lønnsomme alternativet.

For miljøet sitt del så håper jeg jo at de store batteripakkene ikke er fremtiden.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Dansekris »

Jeg ser på det sånn:

EL-bil hadde fungert helt ypperlig for meg OM jeg hadde hatt egen garasjeplass/gårdsplass med EGEN lader. Jeg kjører ikke lengre turer med bil stort sett. Gjør jeg det, så er det langs ruter med nok av ladepunkter. Ellers farter jeg mest motoristert om sommeren og bruker kollektivtransport om vinteren. Trenger jeg bil låner jeg meg bare en.

Jeg tror og håper det blir mindre bilkjøring om 10-15 år. Flere deler bil gjennom bilkollektiver/løsninger som nabobil og kollektivtransporten blir bedre og mer tilrettelagt som et fullgodt alternativ til privatbil.
EL-bilene har da blitt såpass gode med lang rekkeviddene at vi ikke diskuterer det mer. Å bruke kjøring nedover Europa som eksempel er tullete syns jeg. Hvor mange som eier bil i Norge gjør det i løpet av et år liksom?

For folk utenfor de største byene i Norge er saken en annen, men jeg tror også denne delen av befolkningen går over på EL når rekkevidden blir bedre og ladepunktene flere.

(Det er åpenbart at mine holdninger til dette er preget av at jeg bor i byen, men glem ikke at majoriteten av Norges befolkning bor i tilknyttning til våre største byer)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av FredrikE24 »

Vi er alene om den store el-bil-andelen i denne verdensdelen. Reis ut av Norge, og du ser ikke en eneste EL-bil som ikke er norsk. Det vil ta mange mange år før noen andre land vil satse. Mitt inntrykk er at industrinasjonen Tyskland sitter og venter, og prøver ut en del løsninger rundt utbygging av hydrogen-infrastruktur.

Å reise nedover på kontinentet om sommeren er fascinerende, alle mulige nasjonaliteter med ekvipasjer lastet til randen på tur til varmere strøk. Om alle disse skulle ladet, så måtte det ha vært litt av noen anlegg for å mette behovet.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev: 05 mar 2019, 21:30 Å reise nedover på kontinentet om sommeren er fascinerende, alle mulige nasjonaliteter med ekvipasjer lastet til randen på tur til varmere strøk. Om alle disse skulle ladet, så måtte det ha vært litt av noen anlegg for å mette behovet.
Ja, det er veldig fascinerende. Gjorde det selv i sommer, riktignok på motorsykkel.

Jeg mener likevel det ikke er noe gyldig poeng i denne debatten. De aller færreste av oss bruker primærbilen på reise nedover i Europa.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Jeg ble litt mer nyskjerrig på Norsk el-bilforenings hjemmeside etter å ha lest artikkelen om el vs hydrogen.
Og kom over en hittil ganske ukjent verdenssensasjon, Nissan lager en bil som produserer strøm.
Les teksten under bildet.

https://elbil.no/her-skal-ti-elbiler-le ... il-nettet/
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

Jompa skrev: 05 mar 2019, 22:11 Jeg ble litt mer nyskjerrig på Norsk el-bilforenings hjemmeside etter å ha lest artikkelen om el vs hydrogen.
Og kom over en hittil ganske ukjent verdenssensasjon, Nissan lager en bil som produserer strøm.
Les teksten under bildet.

https://elbil.no/her-skal-ti-elbiler-le ... il-nettet/
LoL... det er vel ikke akkurat det det står.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar