Jompa, en mann i 50årene
-
- Innlegg: 7613
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Nå er det vel stort sett bakbremsen som tradisjonelt har hatt effekt på HD...-liten eller ubetydlig fare for blokkering av forhjul..
prøvekjørte 17 modeller og det var ikke spesielt stor fare for å bli kastet over styret ved en "stoppie" der heller...
Men dette er sykler som en helst bør ha en defensiv kjørestil på da.. fjæring og ramme er ikke akkurat "banejærn" heller men koselige sykler som putrer rundt som de fleste andre veteransykler fra 50-60 tallet...
Når dette er sagt så får jeg vel holde kjeft som har handlet "Amerikansk støpejærnskomfyr" uprøvd...
prøvekjørte 17 modeller og det var ikke spesielt stor fare for å bli kastet over styret ved en "stoppie" der heller...
Men dette er sykler som en helst bør ha en defensiv kjørestil på da.. fjæring og ramme er ikke akkurat "banejærn" heller men koselige sykler som putrer rundt som de fleste andre veteransykler fra 50-60 tallet...
Når dette er sagt så får jeg vel holde kjeft som har handlet "Amerikansk støpejærnskomfyr" uprøvd...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Hmmm.... da tror jeg det må ha vært noe feil på dem. Min 2012 RK (Riktignok med Brembo-bremser) stopper greit.
Selvfølgelig ikke noe å dra stopies med, det er den for lang til!
HD-bremser står ikke noe tilbake fra andre i samme segment, med mindre det er noe feil på dem. Men på slike sykler har det stor effekt å bruke både for og bakbrems.
Hadde en TL1000S tidligere og den hadde 100% bremsevirkning foran og 0% bak (bakhjul i lufta )
På Harley'en jeg har nå er det vel mer 60/40, på andre HD (samt en del andre cruisere) kan det forholdet være 40/60..... og da nytter det lite å bremse som om man satt på en sportssykkel!
...og man må bruke litt krefter på hendelen! Det nytter lite med to fingre på hendelen! Alt er klunkete, også bremsene!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Bruker aldri bakbremsa - vet knapt nok om den funker , har en anelse om at når jeg først bruker den så er det allerede for sent..
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Ja, på en Tnt hjelper det vel lite å trå på bakbremsen under nødbremsing, hjul uten kontakt med underlaget bremser dårlig!
HD er som regel lenger, og tyngre i hekken, og da bremser det godt bak også! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Bare en rettelse, HD startet med 96"(1550ccm) motorer i 2007, så da kjørte du sikkert en 2006 med 88"(1450)Bjerknez skrev: ↑26 feb 2019, 10:45 Jeg kjørte en 2007 modell HD 1450 ccm Road king i fjor sommer. De bremsene der hadde samme effekt som bremsene på en tråsykkel med felgklosser. Nifse saker. I forhold til min fem år nyere Yamaha XVS1300 cruiser følte jeg den var veldig utdatert. Motoren var vesentlig svakere, bremsene utrolig mye dårligere og alt føltes rett og slett veldig utdatert.
Den var riktignok fem år eldre... men allikevel... Jeg tror bremsene i den gamle VW bobla til modern fra 70-tallet hadde bedre bremser...
Bremsene på Hd har aldri vært noe å skryte av, men de har blitt bedre og bedre, men fortsatt ikke noe å skryte av
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Synes bremsene på fjorårets modell Street Glide med 1800(?) motor var gode nok, hadde ikke stort bruk for dem annet enn da jeg skulle stoppe opp.
Følte vel at fotbrettene bremset tilstrekkelig da de sleiket asfalten.
Når det gjaldt å cruise avsted så var det svært så komfortabelt.
Å kjøre over bruskjøter og humper føltes veldig likt som å kjøre Ford F250 med litt for lite på planet. Det spratt litt bak og fjæringen forran måtte ta i mot og dempe det hele. Ganske artig!
Følte vel at fotbrettene bremset tilstrekkelig da de sleiket asfalten.
Når det gjaldt å cruise avsted så var det svært så komfortabelt.
Å kjøre over bruskjøter og humper føltes veldig likt som å kjøre Ford F250 med litt for lite på planet. Det spratt litt bak og fjæringen forran måtte ta i mot og dempe det hele. Ganske artig!
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23042
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Kan stemme det. Eieren sa bare at det var en 2007 modell. Noe mere enn det vet jeg ikke.Juicebox skrev: ↑26 feb 2019, 16:09Bare en rettelse, HD startet med 96"(1550ccm) motorer i 2007, så da kjørte du sikkert en 2006 med 88"(1450)Bjerknez skrev: ↑26 feb 2019, 10:45 Jeg kjørte en 2007 modell HD 1450 ccm Road king i fjor sommer. De bremsene der hadde samme effekt som bremsene på en tråsykkel med felgklosser. Nifse saker. I forhold til min fem år nyere Yamaha XVS1300 cruiser følte jeg den var veldig utdatert. Motoren var vesentlig svakere, bremsene utrolig mye dårligere og alt føltes rett og slett veldig utdatert.
Den var riktignok fem år eldre... men allikevel... Jeg tror bremsene i den gamle VW bobla til modern fra 70-tallet hadde bedre bremser...
Bremsene på Hd har aldri vært noe å skryte av, men de har blitt bedre og bedre, men fortsatt ikke noe å skryte av
Bremsene var vertfall uhorvelig mye dårligere enn på min fem år nyere cruiser fra Yamaha. Natt og dag faktisk. Motoren i HD'en som var 150ccm større var også vesentlig slappere i frasparket.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Wow, så mye oppstyr bare pga en bremsepedal !
HD har ikke akkurat bremser i verdensklasse, men de rakk akkurat å slutte med ABS før de innførte ABS-bremser på nytt.
Som option i 2008.
Jeg klarte i alle fall å låse forhjulet i det første krysset jeg kom til da jeg henta sykkelen i Trondheim. Det var riktig nok litt våt asfalt..
Det er ikke noe problem å bremse hardt med HD, handbremseklipa har god plass til fem fingre og når man bruker begge bremsene er det rimelig god bremsekraft.
De fleste HD-motorene har lavere effekt enn de store V-twinene fra Japan , lavtliggende kamakslinger med støtstenger og mer mikkmakk, lang slaglengde og tung veivaksling uten balanseaksler gjør at turtallet ikke kan kjøres så langt opp som mer moderne japsecruisere.
Og Bjerknez, det heter ikke utdatert men tidløs
HD har ikke akkurat bremser i verdensklasse, men de rakk akkurat å slutte med ABS før de innførte ABS-bremser på nytt.
Som option i 2008.
Jeg klarte i alle fall å låse forhjulet i det første krysset jeg kom til da jeg henta sykkelen i Trondheim. Det var riktig nok litt våt asfalt..
Det er ikke noe problem å bremse hardt med HD, handbremseklipa har god plass til fem fingre og når man bruker begge bremsene er det rimelig god bremsekraft.
De fleste HD-motorene har lavere effekt enn de store V-twinene fra Japan , lavtliggende kamakslinger med støtstenger og mer mikkmakk, lang slaglengde og tung veivaksling uten balanseaksler gjør at turtallet ikke kan kjøres så langt opp som mer moderne japsecruisere.
Og Bjerknez, det heter ikke utdatert men tidløs
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Litt værsyk ? Nææ.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Denne feilpostet du vel?
Skulle ikke denne vært postet i "Hva har du kjøpt i dag"-tråden?
(He he he!)
8-D
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Feilpostet ? Nei.
Du tror vel ikke jeg har brukt flere år på å bygge opp et rykte som seriøs, solid og pålitelig for å ødelegge alt med å presentere
fake news ?
Dette derimot, kunne godt vært postet i "Hva har du kjøpt i dag ?" -tråden.
Ok, det er ikke kjøpt i dag, men ble i hvertfall hengt opp i kveld
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Ser du har slot i salen din til ryggstø Jompa.
Det har jeg trua på, på cruisere som denne. Har kjøpt til min K1200LT
Det har jeg trua på, på cruisere som denne. Har kjøpt til min K1200LT
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
. __Jompa skrev: ↑11 mar 2019, 22:24
Feilpostet ? Nei.
Du tror vel ikke jeg har brukt flere år på å bygge opp et rykte som seriøs, solid og pålitelig for å ødelegge alt med å presentere
fake news ? :-# :x
Dette derimot, kunne godt vært postet i "Hva har du kjøpt i dag ?" -tråden.
20190311_211730_resized.jpg
Ok, det er ikke kjøpt i dag, men ble i hvertfall hengt opp i kveld :P
. | |
. | |____
.----| ------|
. ------|
.----|______|
(Så håper jeg den "tommel opp" vises godt i browseren også.)
(søren. Kontinuerlig mellomrom fjernes automatisk....)
8-(
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Er det ikke det code taggen er til?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690