MC-ulykker
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Når det gjelder statistikken om motorsykkel uhell/ulykker så tok jeg den for meg når jeg hadde bestemt meg for langkjøring.
Og til min betydelige lettelse sa statistikken at ca 80 % av ulykkene kan motorsykkelisten hindre sjøl - da gjenstår det 20% som er den reelle risikoen, om man holder seg årvåken når man kjører- ikke bruker overdreven fart - holder seg til det man kan, (for min del betyr det å huske på at Æ egentlig e …… ny som sykkelist - 150 mil e vel ingenting å snakke om,)
Og når noen sammenligner med småbåt/lettbåt så er det nok omtrent det samme der - og at mange går i fella og tror at det å møte vannet i ei fart av 50-70 km/t er som å hoppe i høyet -- vannet gir like lite tilgivelse som asfalten og i motsetning til motorsykkelisten har ikke båtfører noen beskyttelse mot det harde sammenstøtet.
Som æ brukte å si til nye dykkere som tok kurs - dykking e farlig om du ikke vet ka du holder på med - du kan dø av det -- de fleste risikosporter er jo farlig men hvor faregrad kan gjøres mindre med kunnskap og trening.
Er det ikke så enkelt?
Og til min betydelige lettelse sa statistikken at ca 80 % av ulykkene kan motorsykkelisten hindre sjøl - da gjenstår det 20% som er den reelle risikoen, om man holder seg årvåken når man kjører- ikke bruker overdreven fart - holder seg til det man kan, (for min del betyr det å huske på at Æ egentlig e …… ny som sykkelist - 150 mil e vel ingenting å snakke om,)
Og når noen sammenligner med småbåt/lettbåt så er det nok omtrent det samme der - og at mange går i fella og tror at det å møte vannet i ei fart av 50-70 km/t er som å hoppe i høyet -- vannet gir like lite tilgivelse som asfalten og i motsetning til motorsykkelisten har ikke båtfører noen beskyttelse mot det harde sammenstøtet.
Som æ brukte å si til nye dykkere som tok kurs - dykking e farlig om du ikke vet ka du holder på med - du kan dø av det -- de fleste risikosporter er jo farlig men hvor faregrad kan gjøres mindre med kunnskap og trening.
Er det ikke så enkelt?
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Ja, jeg tror du har mye rett i dette. Jeg har også prøvd å analysere både hva jeg hører og leser, og jeg tenker igjennom situasjoner jeg selv ser og opplever som potensielt farlige når jeg kjører.
Det er en del av ulykkene som skjer ved såkalt ekstremadferd av motorsyklisten. Noen ulykker skjer der motorsyklisten ikke har førerkort, og kanskje også har stjålet motorsykkelen. Veldig mange ulykker skjer ved at bilist "ikke har sett" motorsykkelen og for eksempel kjører ut i forkjørsvei.
Jeg tror at å kjøre motorsykkel ikke er spesielt farlig dersom man selv tar ansvaret for egen sikkerhet. Dette vil si at man er veldig kritisk til andre trafikanter, aldri går ut fra at man blir sett i tide og er selv veldig tydelig på hva man tenker å gjøre. Er en bil på vei ut i veien foran deg, så gå ut i fra at den kommer til å kjøre ut uten å ha lagt merke til deg. Planlegger du en forbikjøring, så gå ut i fra at bilen du kjører forbi ikke ser deg før du er forbi sideruta hans. Tenk alltid slik, og kjør med fornuften i behold så er motorsyklisme ikke så farlig.
Det er en del av ulykkene som skjer ved såkalt ekstremadferd av motorsyklisten. Noen ulykker skjer der motorsyklisten ikke har førerkort, og kanskje også har stjålet motorsykkelen. Veldig mange ulykker skjer ved at bilist "ikke har sett" motorsykkelen og for eksempel kjører ut i forkjørsvei.
Jeg tror at å kjøre motorsykkel ikke er spesielt farlig dersom man selv tar ansvaret for egen sikkerhet. Dette vil si at man er veldig kritisk til andre trafikanter, aldri går ut fra at man blir sett i tide og er selv veldig tydelig på hva man tenker å gjøre. Er en bil på vei ut i veien foran deg, så gå ut i fra at den kommer til å kjøre ut uten å ha lagt merke til deg. Planlegger du en forbikjøring, så gå ut i fra at bilen du kjører forbi ikke ser deg før du er forbi sideruta hans. Tenk alltid slik, og kjør med fornuften i behold så er motorsyklisme ikke så farlig.
Re: MC-ulykker
Jeg tenker også slik. Samtidig tror jeg på en måte at jo 'kjedeligere' du kjører, jo tryggere er du.
Hos meg er det egen adferd, og det å ikke bli sett i rundkjøringer som har vært den største risikofaktoren så langt i mc-livet ☺
Hos meg er det egen adferd, og det å ikke bli sett i rundkjøringer som har vært den største risikofaktoren så langt i mc-livet ☺
Re: MC-ulykker
Uten tvil så de det oss selv vi bør se på om det et MC ulykker vi vil unngå.
Andre kjøretøy , veiforhold osv utgjør en lang mindre årsak enn hva vi selv driver med.
Å skifte taktikk og teknikk for å kjøre sikrere, gjør ikke nødvendigvis kjøringen mer kjedelig, og heller ikke behøver det å bety at farten for.eks i svinger behøver å gå så mye med. Jeg tror det er mer snakk om å lære seg å gjøre det på en litt annen måte enn man kanskje gjør. :) Kjøre med smart
Der har jeg noe å lære...
Andre kjøretøy , veiforhold osv utgjør en lang mindre årsak enn hva vi selv driver med.
Å skifte taktikk og teknikk for å kjøre sikrere, gjør ikke nødvendigvis kjøringen mer kjedelig, og heller ikke behøver det å bety at farten for.eks i svinger behøver å gå så mye med. Jeg tror det er mer snakk om å lære seg å gjøre det på en litt annen måte enn man kanskje gjør. :) Kjøre med smart
Der har jeg noe å lære...
"Do the right thing"
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Oppdatering, ulykka på Midsund i går. Uklart hva som har skjedd, vegen var stengt i 6 timer i går mens etterforsking pågikk.kjellv skrev: ↑15 feb 2019, 18:43Dette er jo i leikegrinda mi Her kjører jeg tur flere ganger i sesongen, hadde også tur hit sammen med Bjerknez for noen år siden.kvase skrev:https://www.tv2.no/nyheter/10417210/
Et voldsomt væromslag har vi hatt de siste dagene. På ei uke har det gått fra 12 kuldegrader og en meter snø til 12 plussgrader og bare tørre veier. Snøen er nesten borte i terrenget også. Mange har de siste dagene tatt fram syklene for en prøvetur.
Dette er skummelt. Tele i bakken, strøsand på veiskulderen er ikke noe godt utgangspunkt.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
https://www.rbnett.no/nyheter/2019/02/1 ... 480409.ece
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Husker jeg rett så har også jeg vert der på tur sammens med kjellv. En du kjenner kanskje?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Stemmer det Ove, vi var der en hel gjeng en kveld i 2015.
Jeg vet ingenting ennå, men frykter sterkt at det er kjentfolk ja
Her et bilde jeg fant, det er tatt ved bensinstasjonen ved småbåthavna, noen hundre meter fra der ulykka skjedde.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: MC-ulykker
Det å bli sett i rundkjøringen er et økende problem. Tro hvorfor rundkjøringene utformes med høye topper og vekster for å hindre fri sikt?
Dette må være en bevisst politikk for å legge hindringer for god trafikkflyt.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: MC-ulykker
Det er gjort bevisst i håpet om at folk kjører roligere om de ikke ser noe. Antagelig tatt av en bak en pult som ikke har lappen
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
I denne sammenhengen så kan det passe med en historie , selvopplevd som sjøfør av bil.
Bodde i Stavanger og like ved der jeg bodde så måtte jeg over hovedveien, som var forkjørsvei, og i Toyota Hi-ace i 85 så har man ikke særlig mye aks så man så seg rimelig godt for- før man la ut i kryssende trafikk.
Trafikken var tett og blei stående ei stund å vente - så ser jeg åpning til venstre mot Sandnes og et hav av plass til høyre mot Stavanger, sjekker venstre igjen - og der var det klar bane- slapp koblinga og kjørte over- var kommet til midten av veien da jeg så meg til venstre igjen og hælvette heller der kom det et lys midt på veien - og æ trur æ klarte å tenke "stoppe eller gi på" - med hjerte i halsen og høyrefoten i bånn - så hoppa Hi-acen ut av veien. Å æ bare venta på smellen - den kom ikke -- hjertet begynnte sakte å komme ned igjen på rett plass og æ fortsatte ut til Sola.
På denne tida så hoppa jeg fallskjerm så å si hver eneste dag-- ja om det var vær ..
Vel ute på feltet så får man dagens første hopp og er nede igjen og pakker skjerm , mens jeg er opptatt med pakkinga så overhører jeg følgende;
Du i dag hadde jeg flaks - like ved "Kvadrat" (største kjøpesentret i mellom Stavanger og Sandnes) så holdt jeg på å - ja dokker skjønne jeg hadde det litt travelt, måtte jo hjemom å hente skjermen - - ja det holdt på å bli bråstopp - ved Forhus - der var det en blå varebil som kjørte over veien - ja han så meg jo ikke for , jeg dro jo på å kjørte forbi en to- tre biler før krysset.
Denne gange ble det virkelig tett på , sneik meg så vidt forbi da bilen hoppet ut av veibanen - men han har noe bak på bilen for jeg mista et stykke av buksa.(Kjørte i dongeri)
Men med mi fart så hadde det vel ikke blitt bråstopp - med mine 150 så hadde jeg vel bare flydd igjennom den blekk kassa.
Da kunne æ ikke dy mæ - du ….. ta dæ en tur og se bak i den blå bilen der borte og fortell mæ om du trur du hadde kommet igjennom det som står der inne,
Faen var det DU!
Å etter noen hopp og en kaffe kopp så , var min kompis borte å så i bilen - vel tilbake sa han " jeg skal være glad at vi ikke treftes -
Inni stod det en kompressor som matchet maks laste kapasitet og vel så det.
Dette hendte for snart 33 år siden - husker fremdeles følelsen av " kor i HÆLVETE kom det lyset ifra" og ka faen gjør æ no?
Sykkel har noen fordeler med aks i forhold til bil - men det overrasker også andre enn føreren - som æ skreiv tidligere - det tok sine minutter før hjerte datt ned dit det normalt skal være.
PS. denne råtassen på sykkel og jeg var venner før og lenge etter hendelsen og jeg håper inderlig at en grepa kar har beholdt flaksen og er i livet fremdeles.
Bodde i Stavanger og like ved der jeg bodde så måtte jeg over hovedveien, som var forkjørsvei, og i Toyota Hi-ace i 85 så har man ikke særlig mye aks så man så seg rimelig godt for- før man la ut i kryssende trafikk.
Trafikken var tett og blei stående ei stund å vente - så ser jeg åpning til venstre mot Sandnes og et hav av plass til høyre mot Stavanger, sjekker venstre igjen - og der var det klar bane- slapp koblinga og kjørte over- var kommet til midten av veien da jeg så meg til venstre igjen og hælvette heller der kom det et lys midt på veien - og æ trur æ klarte å tenke "stoppe eller gi på" - med hjerte i halsen og høyrefoten i bånn - så hoppa Hi-acen ut av veien. Å æ bare venta på smellen - den kom ikke -- hjertet begynnte sakte å komme ned igjen på rett plass og æ fortsatte ut til Sola.
På denne tida så hoppa jeg fallskjerm så å si hver eneste dag-- ja om det var vær ..
Vel ute på feltet så får man dagens første hopp og er nede igjen og pakker skjerm , mens jeg er opptatt med pakkinga så overhører jeg følgende;
Du i dag hadde jeg flaks - like ved "Kvadrat" (største kjøpesentret i mellom Stavanger og Sandnes) så holdt jeg på å - ja dokker skjønne jeg hadde det litt travelt, måtte jo hjemom å hente skjermen - - ja det holdt på å bli bråstopp - ved Forhus - der var det en blå varebil som kjørte over veien - ja han så meg jo ikke for , jeg dro jo på å kjørte forbi en to- tre biler før krysset.
Denne gange ble det virkelig tett på , sneik meg så vidt forbi da bilen hoppet ut av veibanen - men han har noe bak på bilen for jeg mista et stykke av buksa.(Kjørte i dongeri)
Men med mi fart så hadde det vel ikke blitt bråstopp - med mine 150 så hadde jeg vel bare flydd igjennom den blekk kassa.
Da kunne æ ikke dy mæ - du ….. ta dæ en tur og se bak i den blå bilen der borte og fortell mæ om du trur du hadde kommet igjennom det som står der inne,
Faen var det DU!
Å etter noen hopp og en kaffe kopp så , var min kompis borte å så i bilen - vel tilbake sa han " jeg skal være glad at vi ikke treftes -
Inni stod det en kompressor som matchet maks laste kapasitet og vel så det.
Dette hendte for snart 33 år siden - husker fremdeles følelsen av " kor i HÆLVETE kom det lyset ifra" og ka faen gjør æ no?
Sykkel har noen fordeler med aks i forhold til bil - men det overrasker også andre enn føreren - som æ skreiv tidligere - det tok sine minutter før hjerte datt ned dit det normalt skal være.
PS. denne råtassen på sykkel og jeg var venner før og lenge etter hendelsen og jeg håper inderlig at en grepa kar har beholdt flaksen og er i livet fremdeles.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Det er nok mange bilførere som har hatt denne sjokkartede følelsen!
Mange av disse bilførerne vil i ettertid tro at motorsykkelen hadde stor fart, dette er jo også i mange tilfeller riktig. Men slett ikke alltid. Det er noe i vår psyke som gjør at når vi kjører bil så oppfattes ikke en MC som stor og truende. Ofte vil derfor reaksjonstiden bli noe lengre, vi oppfatter ikke motorsykkelen øyeblikkelig da vi ubevisst ser etter noe som er større og mer truende for vår sikkerhet, slik at motorsykkelen kan være ganske nær før den blir sett. Derfor er det lett å tro at den har hatt stor fart.
Det er en farlig verden for oss motorsyklister i trafikken, vi må derfor alltid sørge selv for vår egen sikkerhet. Bedre vår synbarhet med lys, plassering og avstand til andre kjøretøy. Noen har klokketro på refleksvester, andre av oss har tro på at refleksvesten virker motsatt. Hver og en får gjøre som de vil med dette, gjøre det man selv føler seg tryggest med.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Her flommer det over av visdomsord Kjell - og jeg er helt enigkjellv skrev: ↑15 feb 2019, 22:49 [...klipp...]
Jeg tror at å kjøre motorsykkel ikke er spesielt farlig dersom man selv tar ansvaret for egen sikkerhet. Dette vil si at man er veldig kritisk til andre trafikanter, aldri går ut fra at man blir sett i tide og er selv veldig tydelig på hva man tenker å gjøre. Er en bil på vei ut i veien foran deg, så gå ut i fra at den kommer til å kjøre ut uten å ha lagt merke til deg. Planlegger du en forbikjøring, så gå ut i fra at bilen du kjører forbi ikke ser deg før du er forbi sideruta hans. Tenk alltid slik, og kjør med fornuften i behold så er motorsyklisme ikke så farlig.
I tillegg så har jeg mitt eget "handlingsrom" foran meg - der tillater jeg ingen å komme inn, og skjer det så re-etablerer jeg handlingsrommet på nytt. Og hvis jeg bruker opp dette handlingsrommet - f.eks. til en forbikjøring, så er jeg bevisst på dette og re-etablerer så snart det er mulig.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: MC-ulykker
Bra skrevet Kjellv. Noe å huske på både for ferske og erfarne motorsyklister.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: MC-ulykker
Som vanlig mye fornuftig frå deg Kjell, men vil legge til at motorsyklisten ofte er medskyldig i at bilistene ikkje ser hen. Man kommer langt med god plassering og fartstilpasning. Eg pleier å få kjeft av kompisene mine fordi eg er tidleg på med blinklyset, gjerne før me er kome rundt svingen, eller før det er blitt klar bane. Det dei tilsynelatande ikkje forstår er at eg bruker blinklyset til å vise han foran at jeg ønsker å komme forbi, og kommer til å gjøre ett forsøk på forbikjøring snart (og i tillegg til å vise de bak at nå skjer det noe snart) Er man ute med blinklyset i god tid er det større sjanse for at forankjørende oppfatter det, og man får gjerne også hjelp. Er det flere kjøretøy foran kan man jo også risikere at den foran også tenker på en forbikjøring eller to.kjellv skrev: ↑15 feb 2019, 22:49 Noen ulykker skjer der motorsyklisten ikke har førerkort, og kanskje også har stjålet motorsykkelen. Veldig mange ulykker skjer ved at bilist "ikke har sett" motorsykkelen og for eksempel kjører ut i forkjørsvei.
Jeg tror at å kjøre motorsykkel ikke er spesielt farlig dersom man selv tar ansvaret for egen sikkerhet. Dette vil si at man er veldig kritisk til andre trafikanter, aldri går ut fra at man blir sett i tide og er selv veldig tydelig på hva man tenker å gjøre. Er en bil på vei ut i veien foran deg, så gå ut i fra at den kommer til å kjøre ut uten å ha lagt merke til deg. Planlegger du en forbikjøring, så gå ut i fra at bilen du kjører forbi ikke ser deg før du er forbi sideruta hans. Tenk alltid slik, og kjør med fornuften i behold så er motorsyklisme ikke så farlig.
Har sett en del på nettet (spesielt utenlandske førere) som bruker "usynligheten" som ett frikort. "Han så meg ikke, det var ingenting jeg kunne gjøre" I noen tilfeller stemmer det, som når en rett og slett blir nedkjørt.
Prøver ikkje å si at eg her er feilfri, langt i frå. Eg har hatt nokre stygge situasjonar før, og tilmed truffet bakken ett par gonger, men i samtlige situasjoner kan eg finne ting eg kunne gjort bedre eller gjort for å unngå det. Men eg prøver å bruke desse situasjonane, og andres som eg ser på nettet, til læring og jobber med å være bevisst på korleis eg oppfører meg i trafikken.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Takk, hyggelig å høre :)LarsE skrev: ↑18 feb 2019, 12:35
Som vanlig mye fornuftig frå deg Kjell, men vil legge til at motorsyklisten ofte er medskyldig i at bilistene ikkje ser hen. Man kommer langt med god plassering og fartstilpasning. Eg pleier å få kjeft av kompisene mine fordi eg er tidleg på med blinklyset, gjerne før me er kome rundt svingen, eller før det er blitt klar bane. Det dei tilsynelatande ikkje forstår er at eg bruker blinklyset til å vise han foran at jeg ønsker å komme forbi, og kommer til å gjøre ett forsøk på forbikjøring snart (og i tillegg til å vise de bak at nå skjer det noe snart) Er man ute med blinklyset i god tid er det større sjanse for at forankjørende oppfatter det, og man får gjerne også hjelp. Er det flere kjøretøy foran kan man jo også risikere at den foran også tenker på en forbikjøring eller to.
Du har noen gode poeng her du også. Feil eller mangelfull bruk av blinklys er av de ting jeg irriterer meg mest for i trafikken. Jeg har selv fått kommentarer for mitt blinklysbruk, men lever godt med det. Jeg blinker gjerne til venstre på vei inn i en rundkjøring, selv om jeg har plassert meg riktig. Hvorfor ikke liksom? Det trenger jo ikke å være hemmelig at jeg har tenkt meg til venstre
Det er fryktelig irriterende når du skal ut på en forkjørsvei, står og venter på en luke. Så ser du at bilen som kommer fra venstre svinger av mens han elegant drar med seg blinklysbryteren i samme bevegelse, og at bilen bak ham må bremse opp for ikke å kjøre baki ham. I tillegg så ble det heller ingen luke av det.. Jeg fatter ikke at det kan være så vanskelig å gjøre dette riktig