Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Stian87 skrev: 08 feb 2019, 09:33

At du oppfatter EU som den store stygge ulven i Brexit er meget talende spør du meg. Britene har i sin ufattelige arroganse innbilt seg at de kan få både pose og sekk. Gunstige handelsavtaler og fordelene ved EU, med fullstendig autonomi. Hvorfor i alle dager skulle de få det. Ja Norge har ressurser EU trenger, men du glemmer tilsynelatende fullstendig at Norge også er avhengig av å selge sine ressurser. Hvis man ikke er del av EØS hadde det vært vesentlig større restriksjoner på hva Norge kunne eksportert til EU, i tillegg til at prisen for eksport ville vært vesentlig høyere gjennom toll. Norge kan ikke oppnå en handelsavtale som har like gunstige vilkår for oss som gjennom EØS-medlemskapet. Resultatet ville vært mindre penger i kassa for norske virksomheter og den norske stat.

Foruten at det ville hatt betydelige økonomiske konsekvenser for oss, ville det ført til restriksjoner på flyt av arbeidskraft til Norge (som vi er avhengig av), og det ville blitt dyrere og mer tungvint for nordmenn å reise til EU-land. Ikke minst har EU hatt en sentral rolle innenfor sikkerhetspolitikk, det er ikke til å stikke under en stol at Europa har vært et vesentlig mer fredelig kontinent etter etableringen av EU. Foruten at krig og uroligheter selvfølgelig krever menneskeliv har det også betydelige økonomiske konsekvenser.



Jompa: Jeg prøver ikke å idiotforklare ditt innlegg. Jeg ser ikke at noe av det du har skrevet endrer det jeg skriver. Stortinget må for all del finne på akkurat hva de vil. Det endrer fortsatt ikke det faktum at det vil være lite lønnsomt å la vannmasser ligge i bassengene når de er fulle og under smeltesesongen. Da er det lønnsomt å selge strømmen, særlig i påvente av snøsmelting og nedbør. Når det blir mindre snøsmelting og nedbør enn antatt vil det resultere i dyrere strøm, pga av tilgjengelighet. Selv om man ikke skulle eksportert annet enn overskuddsstrøm for å holde kostnadene lave for den jevne nordmann er det ikke uten videre gitt at det gir det totalt sett beste resultatet for Norge. Inntektene til den norske stat må tas med i beregningen, disse inntektene benyttes til å dekke utgiftene som staten har, til bl.a. skole, veibygging, drift, sosialhjelp og helsevesen. At Norge tjener mer penger på å inngå i EUs marked er igjen positivt for landet, og vi som bor her. Som i skrevet i mitt første innlegg vil del i det energimarkedet på sikt føre til at vi som forbrukere også for en jevnere strømpris, i stedet for ekstremt billig strøm når vi ikke bruker strøm, og ekstremt dyr strøm når vi har behov for strøm. For de aller fleste er det bedre med jevne utgifter enn utgifter som svinger mye.
Ang EØS er jeg stort sett enig med deg.
Det jeg ikke er enig i er at det er gunstig å gi fra oss eierskapet til ressursene, uansett om det er olje, vannkraft, fisk m.m.

Hva slags konsekvenser skulle det få for flyten av arbeidskraft om vi ikke var medlem av EØS?
Finnes det noen grunn til at ikke landet skulle kunne skaffe utenlandsk arbeidskraft, som vi før kalte fremmedarbeidere, om vi sto utenfor ?
Det har jobbet utlendinger i landet i mange tiår. på 70-tallet var fiskeindustrien helt avhengig av svensker og finlendere,
pakistanere i lavtlønnsyrker. Svenske skogsarbeidere og danske murere før den tid.
Polakkene kom til Norge lenge før Polen ble en del av EU.

Europa, eller Vesteuropa ble et fredelig kontinent etter 1945. Det var Østeuropa også i mange år under russisk (sovjetisk) okkupasjon.
Etter Sovjetunionens fall kom bla annet Balkankrigen og opprør mot kommunistpartiene i de fleste østeuropeiske landene.

Selvsagt er det dårlig butikk å ha fulle vannmagasiner under snøsmelting og vårflom, jeg har da ikke påstått noe annet.
Men det er heller ikke god butikk for oss forbrukere å tappe magasinene så langt ned at vi må importere strøm om vinteren.
Kull og gass stiger gjerne også i pris når etterspørselen er størst.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 06 feb 2019, 08:15 Hard Brexit. Du ordlegger deg som at Brexit er noe positivt... I så fall stiller du i samme selskap som Vladimir Putin, Marie Le Pen, Donald Trump, Slagsvold Vedum og Nigel Farage, gratulerer med det selskapet. Og folkeavstemning? Sist store folkeavstemning gav oss Brexit og fullstendig kaos, å la folk som ikke greier å bestemme seg for hva de skal ha til middag avgjøre ting de ikke gidder å sette seg inn i er helt galskap for meg. Demokrati er vel og bra, men det funker særdeles dårlig å la folket bestemme alt mulig i samfunnet, da hadde vi hatt et samfunn uten skatt, bompenger, men fortsatt med gratis sykehus og et oppsvulmet NAV. Poenget med vår form for demokrati er at man gir personer som gidder å bruke tid (og ekstremt mye tid) på å sette å sette seg inn i forskjellige sider av samfunnet makten til å ta valg. Muligheten til å påvirke det er gjennom valg.

Og Grendel seriøst... mulig du forsøker å være morsom, men for mye vann i vannmagasinene kan i værste fall føre til at det brister og blir oversvømmelse med de følgene det har.

Jompa: Det koster ikke mer å produsere strøm når det er mindre vann, men prisen blir fortsatt dyrere. Det er grunnleggende økonomi. La meg illustrere: Det er 1000 mennesker som vil ha bananer, men det finnes bare 10 bananer. Selgerne av de 10 bananene kan omtrent ta hvilken pris de ønsker, fordi det er alltid noen som er villig til å betale mer enn andre for bananene. Høy etterspørsel, lavt tilbud. Motsatt: Du har 10 personer som vil ha bananer, og det finnes 1000, selger må selge unna bananene til lav pris for å bli kvitt lageret sitt før bananene blir for dårlig. Lav etterspørsel, høyt tilbud.

Det er akkuratt det samme med vann i magasinene. Om sommeren er prisen lav, fordi det er lav etterspørsel og man har mye vann i magasinene, nettopp fordi det er om sommeren snøsmelting og mest nedbør foregår. Om vinteren derimot er det lite tilskudd av vann i magasinene, samtidig som forbruket av strøm er stort, lite tilbud, høy etterspørsel fører til høy pris. Atomkraft og kullkraft er f.eks. ikke like årstidsavhengige og kan derfor selges til en jevnere pris året rundt, noe som kommer oss til gode når prisen på norsk strøm er høy.

Mekkern: Poenget med å ha vannkraft er ikke at det skal komme forbrukeren til gode, men at man skal tjene penger på det, akkurat som med oljen. Samtidig vil vi få glede av økt konkurranse, da økt konkurranse alltid bidrar til å presse priser.

Til din siste Kjellv: Det er ikke en bortforklaring. I sommer har det vært negativ nedbør, vann i magasinene og snø har fordampet før det har smeltet som følge av svært høye temperaturer. At du ser et fjellvann som ikke er dampet bort kan du ta med knusende ro, for alt du vet kan vannstanden i dette vannet ha vært vesentlig høyere på en vanlig sommer, eller kanskje fjellvannet ligger på et heldig sted.

Dersom du ser på forholdet mellom import og eksport de siste månedene ser du at vi har eksportert og importert omtrent like mye strøm. Du ser også at det er vesentlig lavere eksport enn på høsten der det tradisjonelt er mer regn. Samtidig ser du at man har vært forsiktige i mai da det var svært varmt, mens det har trappet seg gradevis opp i løpet av sommeren. Sammenliknet med tallene fra 2017 ser du en vesensforskjell
Flertallet av britene stemte for å gå ut av EU. Det virker ikke som du respekterer det.
Så lirer du utav deg masse sprøyt og nedlatende antakelser om alt galt som ville skje om "folket" fikk bestemme.
Fyllerør, eller?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

gsx750_80 skrev: 09 feb 2019, 00:21
Flertallet av britene stemte for å gå ut av EU. Det virker ikke som du respekterer det.
Så lirer du utav deg masse sprøyt og nedlatende antakelser om alt galt som ville skje om "folket" fikk bestemme.
Fyllerør, eller?
Sjarmerende

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av gsx750_80 »

Rune75 skrev: 09 feb 2019, 00:31
gsx750_80 skrev: 09 feb 2019, 00:21
Flertallet av britene stemte for å gå ut av EU. Det virker ikke som du respekterer det.
Så lirer du utav deg masse sprøyt og nedlatende antakelser om alt galt som ville skje om "folket" fikk bestemme.
Fyllerør, eller?
Sjarmerende
Sjarmtroll

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 09 feb 2019, 00:21 Fyllerør, eller?
Denne type kommentarer er helt unødvendig!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

MDGs tiltak for å redusere biltrafikken i Oslo fungerer visst ikke så bra likevel?
https://www.nettavisen.no/nyheter/malin ... 90402.html

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Elbiler er i utgangspunktet ganske fascinerende og noe man stadig vurderer, men det dukker samtidig opp info som gjør at man blir noe reservert... :-k . Som blant annet dette:

https://www.tek.no/artikler/undersokels ... den/457594

Om en måned eller to skal jeg testkjøre nye Hyundai Nexo hydrogenbil. Det ser jeg fram til å gjøre! Blir nok ingen omfattende test med forbruksmåling, rekkeviddekapasitet og slike ting, men ut fra hva jeg har lest meg til så er hydrogenbilens fordel i forhold til elbilen nettopp det at rekkevidden på ingen måte faller dramatisk på vinterføre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 08 feb 2019, 21:15 Om man er tilhenger eller motstander av Norsk EU medlemsskap handler ikke bare om kunnskap eller å ha satt seg inn i saken. Det handler også om bosted, hva man gjør og hvilke verdier man setter høyest. Folk som bor og jobber sentralt i større byer er gjerne mer EU vennlige enn folk som bor i distriktene.
Jeg er langt i fra overbevist om at vi ville få det så mye bedre i EU enn utenfor. Jeg er heller ikke i nærheten av å bli overbevist om at vi hadde fått det verre uten husmannskontrakten med EU (EØS).
Se på Sverige. De gikk inn i EU i 1995, etter en folkeavstemning året før. De hadde sin folkeavstemning samme år som vi hadde vår siste her i landet. Sverige klarte i seg ganske bra uten EU medlemskap, men ble hengende etter Norge fordi vi tjener godt på vår oljeproduksjon. Vi har også mye større havområder og er en langt større fiskerinasjon. Det er nok disse tingene som gjorde at Sverige gikk inn i EU med knapt flertall.
Hvordan har utviklingen i Sverige gått etter dette? De har blant annet mistet sine nasjonalstoltheter Volvo og Saab. De har også opplevd en sterk sentralisering ved at veldig mange Svensker må flytte fra distriktene og inn til byene pga jobbmuligheter. EUs distriktspolitikk er bare rævva. Små og mellomstore bedrifter får stadig dårligere vilkår, og aktiviteten i mindre bygdesamfunn rammes hardt. Dette skjer også i byene, men der har større bedrifter muligheter til å vokse. I distriktene forsvinner bare arbeidsplassene.
Ikke glem at den største verdiskapningen skjer utenfor de store byene.
Svenskene betaler ca 40 milliarder SEK til EU hvert år i medlemskontingent. De får 10-12 milliarder tilbake. Sverige har en sterk økonomi sammenlignet med mange av de andre 27 medlemsnasjonene, og har derfor en negativ pengestrøm isolert sett. Norge har til sammenligning ennå sterkere økonomi, for oss ville dette bli ennå mer negativt enn i Sverige. Vi måtte betalt ennå mer og fått ennå mindre tilbake.
Fred sier du? I etterkrigstiden er det først og fremst NATO som har sørget for vår fred. Det er krefter innad i EU (spesielt fra Tyskland og Frankrike) som kjemper for en felles Europeisk forsvarsstyrke, gjerne på bekostning av deltakelse i NATO. Det er mange med meg som tydelig ser konturene av 4. Reich i denne sammenheng. Kanskje spesielt i min aldersgruppe som hadde vernepliktsstjeneste under den kalde krigen. Vi opplevde hvor skjør freden er, og hadde flere langvarige perioder med svært høy beredskap mens vi var i millitærtjeneste. Slike perioder hadde vi ikke lov å oppholde oss mer enn 15 minutters avstand fra leiren, og ikke lenger unna enn at vi kunne høre om alarmen gikk. Edru, og iført kongens klær. Dette var i Norge i 1981/1982 med et enormt mye større forsvar enn vi har i dag. Dette kan veldig raskt skje igjen..!
Erna ønsker ikke ny folkeavstemning om EU. Hun har sagt at folk flest stemmer etter følelser og ikke fornuft.
Nå er det slik at vi nærmer oss en eldrebølge, der det store flertall stemmeberettigede er over 50 år. Det er nok i denne aldersgruppen den største skepsis til EU finnes..
Som jeg skrev i mitt forrige innlegg kommer jeg ikke til å gå inn i noen lengre diskusjon om EU, det blir stort sett bare dårlig stemning, og tar for mye tid :) Jeg skal bare rette på noen inntrykk du tilsynelatende har fått av meg, som jeg mener er feil. Jeg tror ikke folk som er mot EU er dummere eller enklere enn folk som er for. Jeg er fult klar over at det i stor grad er en verdidebatt som også henger sammen med geografisk tilhørighet og alder. Jeg må si jeg synes det er fascinerende, for jeg er så utrolig uenig.

Jeg er også enig i at det kommer mye tull fra EU, som kurve på svinger, krav til utløpsdato osv. Samtidig er ikke så mange av disse lovene og kravene så dumme. F.eks. EU-kontroll, personlig synes jeg det er helt kurant at biler må innom for å sjekke om de er trafikksikre en gang i blant. Eller forbrukerlovgivningen som vi alle nyter godt av, personvernlovgivningen, menneskerettighetene osv osv.

Når du ser på regnskapet over hva Sverige betaler og hva de får igjen, så er det i beste fall unyansert. De tallene tar ikke hensyn til hva Sverige sparer i toll, hva svenske virksomheter tjener på arbeidskraft, osv. Volvo selger så vidt jeg vet fortsatt meget godt, og du kan vel neppe skylde på EU for at Saab gikk konk.

Du har helt rett i at skepsis til EU er størst i den aldrende delen av befolkningen. I kombinasjonen med at dette er den velgermassen som øker mest for øyeblikket skaper det en åpenbart skjevhet. Du synes ikke det er problematisk at de som snart skal legge hatten sin på hyllen skal bestemme hva slags fremtid resten av samfunnet skal ha da?) :D Er noe litt rart, med at de over 50 skal bestemme hvordan verdens skal se ut fremover :P
Jompa skrev: 08 feb 2019, 23:01 Ang EØS er jeg stort sett enig med deg.
Det jeg ikke er enig i er at det er gunstig å gi fra oss eierskapet til ressursene, uansett om det er olje, vannkraft, fisk m.m.

Hva slags konsekvenser skulle det få for flyten av arbeidskraft om vi ikke var medlem av EØS?
Finnes det noen grunn til at ikke landet skulle kunne skaffe utenlandsk arbeidskraft, som vi før kalte fremmedarbeidere, om vi sto utenfor ?
Det har jobbet utlendinger i landet i mange tiår. på 70-tallet var fiskeindustrien helt avhengig av svensker og finlendere,
pakistanere i lavtlønnsyrker. Svenske skogsarbeidere og danske murere før den tid.
Polakkene kom til Norge lenge før Polen ble en del av EU.

Europa, eller Vesteuropa ble et fredelig kontinent etter 1945. Det var Østeuropa også i mange år under russisk (sovjetisk) okkupasjon.
Etter Sovjetunionens fall kom bla annet Balkankrigen og opprør mot kommunistpartiene i de fleste østeuropeiske landene.

Selvsagt er det dårlig butikk å ha fulle vannmagasiner under snøsmelting og vårflom, jeg har da ikke påstått noe annet.
Men det er heller ikke god butikk for oss forbrukere å tappe magasinene så langt ned at vi må importere strøm om vinteren.
Kull og gass stiger gjerne også i pris når etterspørselen er størst.
Du ville nok kunnet få samme arbeidskraft uansett. Men det er mer krevende og ville blitt mye mer byråkrati å hente inn arbeidere fra andre land i Europa.

Dårlig butikk for forbrukerne er det nok, men jeg mener nok ikke at det bør være statens førsteprioritet heller, at vi forbrukere skal få billig strøm.
gsx750_80 skrev: 09 feb 2019, 00:21 Flertallet av britene stemte for å gå ut av EU. Det virker ikke som du respekterer det.
Så lirer du utav deg masse sprøyt og nedlatende antakelser om alt galt som ville skje om "folket" fikk bestemme.
Fyllerør, eller?
Litt overrasket over at en slik kommentar kommer fra deg.

Hva mener du med ikke respekterer det? Jeg respekterer det demokratiske valget og resultatet at folkeavstemningen, jeg kommer ikke til å gå til krig. Men jeg synes fortsatt beslutningen var idiotisk. Du kan se på hvor mange prosent som stemte for Brexit (51,89 %) Det kan man kalle et snaut flertall. Så lav overvekt kan knapt kalles en seier for noe som helst, når man også ved at det er mange som ikke stemte.

Hva er sprøyt? Det er en grunn til at vi i de fleste demokratier velger representanter som tar de konkrete valgene for oss. Noe som innebærer at folket ikke bestemmer i betydningen av folkeavstemning. Stort sett er valget mellom representanter også svært begrenset, ettersom de verste utskuddene er silt ut på forhånd. i 2016 greide ikke GOP å gjøre det derimot, så da fikk USA Donald Trump som president. Hvis du kan argumentere for at folkeavstemning og fullstendig demokrati ikke er det komplette galskap så må du gjerne gjøre det.

For øvrig; hvis du ser på tidspunktet min kommentar er postet på, og tidspunktet din kommentar er postet på er det vel mer nærliggende å anta at din kommentar er påvirket av alkohol.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 10 feb 2019, 20:52 Elbiler er i utgangspunktet ganske fascinerende og noe man stadig vurderer, men det dukker samtidig opp info som gjør at man blir noe reservert... :-k . Som blant annet dette:

https://www.tek.no/artikler/undersokels ... den/457594

Om en måned eller to skal jeg testkjøre nye Hyundai Nexo hydrogenbil. Det ser jeg fram til å gjøre! Blir nok ingen omfattende test med forbruksmåling, rekkeviddekapasitet og slike ting, men ut fra hva jeg har lest meg til så er hydrogenbilens fordel i forhold til elbilen nettopp det at rekkevidden på ingen måte faller dramatisk på vinterføre.
Blir spennende å høre om hva du synes om hydrogenbilen :thumleft Du legger det ut på bloggen din regner jeg med?

Som det står i artikkelen du lenker til har norske el-biler varmepumpe, det bidrar til bedre oppvarming av kupen og batteriet. Jo varmere batteri og kupe er jo mer effektiv blir bruken av strømmen også. Hvis bilen står koblet til en vegglader kan du stille den inn på batterivarming og kupevarming, da går strømmen, slik jeg har forstått det direkte fra boksen. :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:13 Som jeg skrev i mitt forrige innlegg kommer jeg ikke til å gå inn i noen lengre diskusjon om EU, det blir stort sett bare dårlig stemning, og tar for mye tid :)
Da er vi også her ganske enig. Jeg gidder heller ikke bruke tid her i forumet til EU debatt. Jeg har hele mitt voksne liv vært motstander av både Norsk medlemsskap i EU, og ettersom årene har gått blitt en stadig større motstander også av EØS avtalen. Jeg føler jeg har kunnskaper både om fordeler (ja jeg innrømmer at de finnes) og ulemper ved EU/EØS. Men dette forumet er ikke riktig sted for slike diskusjoner. Vi trenger ikke slike saker for å skape polarisering og dårlig stemning i forumet.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 11 feb 2019, 18:51
Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:13 Som jeg skrev i mitt forrige innlegg kommer jeg ikke til å gå inn i noen lengre diskusjon om EU, det blir stort sett bare dårlig stemning, og tar for mye tid :)
Da er vi også her ganske enig. Jeg gidder heller ikke bruke tid her i forumet til EU debatt. Jeg har hele mitt voksne liv vært motstander av både Norsk medlemsskap i EU, og ettersom årene har gått blitt en stadig større motstander også av EØS avtalen. Jeg føler jeg har kunnskaper både om fordeler (ja jeg innrømmer at de finnes) og ulemper ved EU/EØS. Men dette forumet er ikke riktig sted for slike diskusjoner. Vi trenger ikke slike saker for å skape polarisering og dårlig stemning i forumet.
:thumleft Godt sagt
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Tidligere havnet "Dagens viktigste saker" nyhetsmail fra Dagens Nærlignsliv i mailpostkassa hvor toppsaken var denne:

Bilia-sjefen: Stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en diesel- eller hybridbil
Mener nordmenn er i ferd med å oppdage en vesentlig ulempe med elbil-boomen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av APettersen »

kjellv skrev: 08 feb 2019, 21:15 Om man er tilhenger eller motstander av Norsk EU medlemsskap handler ikke bare om kunnskap eller å ha satt seg inn i saken. Det handler også om bosted, hva man gjør og hvilke verdier man setter høyest. Folk som bor og jobber sentralt i større byer er gjerne mer EU vennlige enn folk som bor i distriktene.
Jeg er langt i fra overbevist om at vi ville få det så mye bedre i EU enn utenfor. Jeg er heller ikke i nærheten av å bli overbevist om at vi hadde fått det verre uten husmannskontrakten med EU (EØS).
Se på Sverige. De gikk inn i EU i 1995, etter en folkeavstemning året før. De hadde sin folkeavstemning samme år som vi hadde vår siste her i landet. Sverige klarte i seg ganske bra uten EU medlemskap, men ble hengende etter Norge fordi vi tjener godt på vår oljeproduksjon. Vi har også mye større havområder og er en langt større fiskerinasjon. Det er nok disse tingene som gjorde at Sverige gikk inn i EU med knapt flertall.
Hvordan har utviklingen i Sverige gått etter dette? De har blant annet mistet sine nasjonalstoltheter Volvo og Saab. De har også opplevd en sterk sentralisering ved at veldig mange Svensker må flytte fra distriktene og inn til byene pga jobbmuligheter. EUs distriktspolitikk er bare rævva. Små og mellomstore bedrifter får stadig dårligere vilkår, og aktiviteten i mindre bygdesamfunn rammes hardt. Dette skjer også i byene, men der har større bedrifter muligheter til å vokse. I distriktene forsvinner bare arbeidsplassene.
Ikke glem at den største verdiskapningen skjer utenfor de store byene.
Svenskene betaler ca 40 milliarder SEK til EU hvert år i medlemskontingent. De får 10-12 milliarder tilbake. Sverige har en sterk økonomi sammenlignet med mange av de andre 27 medlemsnasjonene, og har derfor en negativ pengestrøm isolert sett. Norge har til sammenligning ennå sterkere økonomi, for
Litt ekstra lesning om hvorfor flere svensker enn nordmenn bor i by (eventuelt tettsted). Omtrent 25 % av svenskene bor i boliger/områder opprettet underveis i dette prosjektet. En såkalt drabantby i Oslo blir bare småtterier, til sammenligning.

Satt i en leid leilighet i Stockholm i senhøst, og i bokhylla var det en rare bøker (for en som vanligvis holder seg til krimsjangeren). Blant annet ei bok som omhandler det såkalte "Miljonprogrammet". Dette enorme boligbyggeprosjektet ble vedtatt i 1964, og holdt det gående til midten av 70-tallet.

Frem til da, gikk svensk industri også veldig bra. Både verftsindustri og kjøretøyproduksjon gikk så det grinte, og trakk til seg arbeidskraft fra landsbygda (nå "glesbygden")

Det er vel ikke uten grunn at mange nordmenn på den tiden like gjerne reiste til Sverige for å studere til for eksempel ingeniør.

I tillegg fantes det bøker om den svenske jernbanen, svensk trikk, og svensk husmannskost fra sent 1800-tall. Boka om Miljonprogrammet anså jeg for å være det mest aktuelle for å se litt av sammenhengene i de såkalte svenske tilstander :P

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av APettersen »

AJ skrev: 13 feb 2019, 22:09 Tidligere havnet "Dagens viktigste saker" nyhetsmail fra Dagens Nærlignsliv i mailpostkassa hvor toppsaken var denne:

Bilia-sjefen: Stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en diesel- eller hybridbil
Mener nordmenn er i ferd med å oppdage en vesentlig ulempe med elbil-boomen.
Satt på med en slik elektrisk drevet Golf tur retur Østfold / Beitostølen. Man får ihvertfall kjenne på hvilken effekt høydemetere og temperatur har for forbruk og rekkevidde. Trodde slike høydemetertabeller var forbeholdt tråsyklistene, men tok visst feil. Vi hadde med skjøteledning(er) for å lade. Ikke mulig å kjøre helt opp til hytta vinterstid. Gøy å se bileier kave seg gjennom nær 50 meter skau og snø for å koble til, i alle fall. :lol

Kjørte oppover i minus 15 til 24 grader. På hjemveien var det ikke stort kaldere enn fra 10 til 5 blå, med dertil mye hyggeligere forbruk.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Foreløpig ville jeg ikke tatt e-Golfen på hytta (hvis jeg hadde hatt hytte) på høyfjellet vinterstid. Jeg har sett og opplevd hver dag hvor mye kulden virker inn på batteriet. I 20 minus og oppoverbakke nesten hele veien kan jeg ikke forestille meg at batteriet på en e-golf holder mer enn maks 10 mil.

Her hjemme på flatmark i 10 minus skulle jeg kanskje klart og fått 15-16 mil. Det holder for vårt bruk, men man kjøper ikke elbil hvis man har hytte på høyfjellet. Da er man i beste fall optimist.

Men om noen år så er vi der :)

Svar