Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/noreg- ... 1.14384585


Stortinget har lagt til rette for"produksjon" av svarte penger.
Oljefondet har kanskje investert noen milliarder i monpolpengene også ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av E-strom »

Stian87 skrev: 14 jul 2018, 20:35 Starten på slutten for forbrenningsmotoren?

Dersom dette kan brukes i kommersiell virksomhet vil potensielt noe av ankepunktet for mange med el-kjøretøy, nemmelig rekkevidden, forsvinne som dugg for solen. 1000 km rekkevidde, ikke mange kjøretøy med forbrenningsmotor som greier noe bedre enn dette.

Selvsagt finnes det uansett folk som velger å kjøre gamle amerikanske bensinmonstre med rekkevidde på noen stusselige mil, men disse er vel neppe representative.

Uansett en gledelig nyhet for alle batteridrevne dingser i livene våre. Og gøy at det er et norsk selskap som har funnet det på

https://www.nrk.no/norge/norsk-forsknin ... 1.14122400
Hvis vi skal få lov til å fortsette med å transportere oss rundt omkring på måfå og bare for morro, så må vi vel akseptere at dette etterhvert må skje utslippsfritt - uavhengig av antall hjul på undersiden og avstanden til målet.

Jeg har holdt på med modellfly siden jeg var guttunge, og har sett utviklingen de siste 10-20 årene hvor elektrisk framdrift har utviklet seg fra "greier nesten å fly", til å være foretrukket kraftkilde også på VM-nivå.

At kraftbæreren for utslippsfri framferd skal være batteri, det er jeg ikke helt sikker på. Kanskje blir batteriet utviklet til å gi en kapasitet på 300km på motorsykkel eller 800km for en bil, eller kanskje må vi få på plass en annen teknologi?

I garasjen har jeg en diesel-bil som kan "lades" på fem minutter, og har da kapasitet til å kjøre fra Trondheim til København. Gleder meg til å se utviklingen av utslippsfrie kraftbærere (batterier, brenselceller osv.) komme opp mot dette.

I bilens aller spedeste barndom kjøpte sjåførene bensin på apoteket. Kanskje vil vi som kjører veteranbiler og -motorsykler om 10-20 år kjøpe bensin gjennom noen få spredte og sjeldne utsalg?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

litt om strøm...
quote:
"Markedet venter at karbonprisene fortsatt vil være høye fremover, noe som vil fortsette å bidra til høyere kraftpriser. Dette har vært hensikten til kvotesystemet hele tiden, og sånn sett er strømprisene vi ser nå resultatene av en vellykket klimapolitikk, forklarer Leifseth."

Så det er nok ikke sannsynlig at det blir billigere nei...og dette er jo en ønsket utvikling. :sk?

https://www.dn.no/makrookonomi/makrooko ... 2-1-528774
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Grendel »

Bjerknez skrev: 01 feb 2019, 02:53 Jeg har et gammelt tv spill etter min far som han kjøpte på 70-tallet en gang. Det er orrange har kun noen få knapper og fire svært enkle spill. Det er to kontrollere som er koblet til boksen med ledning og disse kontrollene har kun en vriknapp på seg for å flytte streker på skjermen. På hver side av skjermen er disse strekene som skal fange en ball som går frem og tilbake. Thats it. Grønn bakgrunn og hvit ball. Ingen grafikk over hodet.

Utrolig artig og minnerik dings som samtidig er helt ubrukelig. At den fortsatt funker 50 år senere er en gåte. :)
Disse tingene var laget for å vare lenge. På loftet har jeg min gamle Commodore 64, med kassettspiller. Den virket helt fint sist jeg prøvde den, for 8-10 år siden. Virker sikkert enda. Litt kjedelig at barna syntes spillene var kjedelige! Fort Apokalypse, PacMan, etc er jo langt fra kjedelig, men utviklingen og grafikken....

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev:litt om strøm...
quote:
"Markedet venter at karbonprisene fortsatt vil være høye fremover, noe som vil fortsette å bidra til høyere kraftpriser. Dette har vært hensikten til kvotesystemet hele tiden, og sånn sett er strømprisene vi ser nå resultatene av en vellykket klimapolitikk, forklarer Leifseth."

Så det er nok ikke sannsynlig at det blir billigere nei...og dette er jo en ønsket utvikling. :sk?

https://www.dn.no/makrookonomi/makrooko ... 2-1-528774
Men hvorfor karbonpriser/CO2 avgift? Vi produserer så vidt jeg vet kun grønn kraft fra vann og vind. Helt uten karbonutslipp. Vi er nå i ferd med å kobles opp mot det europeiske kraftmarkedet det det for øyeblikket eksporteres og importeres omtrent 50/50 hvert døgn. Strømmen går frem og tilbake mellom Norge og resten av Europa flere ganger i døgnet. Vi eksporterer vår grønne og får svart tilbake. Dette er den eneste måten Europa klarer å nå sine klimamål sier Erna. Den offisielle versjon vi får gjennom media er at magasinene er nesten tomme og import er nødvendig. Men magasinene er tomme fordi vi eksporterer kraft hele tiden. Vi gjorde det også i sommer da Norge var i ferd med å tørke opp.
Er det slik arvesølvet skal forvaltes? Vår regjering sammen med AP vil også at Norge skal innlemmes i ACER. Dette vil si at EU gis kontroll over vår kraftproduksjon og kan skru av og på produksjonen etter behov. Vi vil da ende med samme pris på kraft som resten av Europa, vi som gjennom 100 år har gjort oss avhengig av billig grønn kraft til nesten alt. Særlig til oppvarming av hus og vann, men også til konkurranseutsatt industri.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 03 feb 2019, 07:38 litt om strøm...
quote:
"Markedet venter at karbonprisene fortsatt vil være høye fremover, noe som vil fortsette å bidra til høyere kraftpriser. Dette har vært hensikten til kvotesystemet hele tiden, og sånn sett er strømprisene vi ser nå resultatene av en vellykket klimapolitikk, forklarer Leifseth."

Så det er nok ikke sannsynlig at det blir billigere nei...og dette er jo en ønsket utvikling. :sk?

https://www.dn.no/makrookonomi/makrooko ... 2-1-528774
Vet ikke om lovnader omkring energikilden nevnt her, holder mål, men det får vi muligens greie på etterhvert;

https://www.aftenposten.no/norge/i/0ERW ... -til-salgs

En kontroversiell italiensk oppfinner hevder at han nå kan tilby kunder miljøvennlig varme fra en hittil ikke anerkjent energikilde. Den trenger nesten ikke drivstoff, hevder forskeren.

– Dette kan være revolusjonerende, sier tidligere direktør for Forsvarets forskningsinstitutt Nils Holme.

Men er det mulig å lage nok energi til å drive Hamar by i et år ved hjelp av hydrogen tilsvarende det du finner i et glass helt vanlig vann? Kald fusjon, også kalt LENR (Low Energy Nuclear Reaction), er både kontroversiell og forlokkende. Men teknologien regnes som fysisk umulig av fysikere flest.

Like fullt: Under en direktesendt demonstrasjon fra en fabrikk på et hemmelig sted i USA torsdag kveld erklærte oppfinner Andrea Rossi at det første kommersielle produktet basert på teknologien fra nå av er tilgjengelig. Et slikt minikraftverk på størrelse med en liten varmtvannsbereder skal kunne produsere over 20 kilowatt i form av damp i et helt år – uten å tilføres drivstoff. ..."

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 03 feb 2019, 11:07 ]Men hvorfor karbonpriser/CO2 avgift? Vi produserer så vidt jeg vet kun grønn kraft fra vann og vind. Helt uten karbonutslipp. Vi er nå i ferd med å kobles opp mot det europeiske kraftmarkedet det det for øyeblikket eksporteres og importeres omtrent 50/50 hvert døgn. Strømmen går frem og tilbake mellom Norge og resten av Europa flere ganger i døgnet. Vi eksporterer vår grønne og får svart tilbake. Dette er den eneste måten Europa klarer å nå sine klimamål sier Erna. Den offisielle versjon vi får gjennom media er at magasinene er nesten tomme og import er nødvendig. Men magasinene er tomme fordi vi eksporterer kraft hele tiden. Vi gjorde det også i sommer da Norge var i ferd med å tørke opp.
Er det slik arvesølvet skal forvaltes? Vår regjering sammen med AP vil også at Norge skal innlemmes i ACER. Dette vil si at EU gis kontroll over vår kraftproduksjon og kan skru av og på produksjonen etter behov. Vi vil da ende med samme pris på kraft som resten av Europa, vi som gjennom 100 år har gjort oss avhengig av billig grønn kraft til nesten alt. Særlig til oppvarming av hus og vann, men også til konkurranseutsatt industri.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Litt av forklaringen ligger i "de grønne sertifikatene"..
dette er opprinnelsesgarantier for "grønn kraft" og tildeles eksempelvis vannkraftprodusenter.
Når derimot produsentene selger disse til eksempelvis kull/gasskraftverk er de pr definisjon grønne-Og vannkraftprodusenten som mottok disse sertifikatene er dermed karbonbasert...
Dette er også grunnen til at vi i Norge har hatt en kraftig økning i utslipp og eksempelvis tyskland har blitt så mye bedre på grønn kraft.
derfor må vi også skru til "miljøskruen" et par tørn til også for å kompensere for dette.

Dette er ikke annet enn juks og fanteri for å øke profitt.
En annen ting er at vi over nettleia finansierer utenlandskablene. :evil
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

Profitten havner i lomma på kraft-traderne som ikke gjør annet enn kjøpe og selge, og til Statkraft.
Det er mye som rører seg i grasrota for tiden. ACER motstanden øker i befolkningen, er det dette vi vil ha?
I Stortinget er det stort flertall for denne politikken, det ville det også vært med en Rød/Grønn regjering. At driftsutgiftene for elbil blir like høy som en diesel eller bensinbil kan styresmaktene ikke godta over tid, men det løser de nok enkelt ved å øke drivstoffavgifter. Men at småbarnsfamilier og minstepensjonister ikke klarer å betale strømregningen som dobler seg finnes det ingen god løsning på.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


KawaKjetil

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av KawaKjetil »

Elektrisk kraft er den nye oljen og det som skal gi inntekt til staten i fremtiden. Det har regjering og Storting forstått for lenge siden. Derfor styrer de kraftprisene slik at folket må betale mer fremover enn før. Staten og andre aktører i bransjen tjener penger på dette.
Dermed tar de inn feks tap av drivstoffavgifter og sikrer det via el kraft. Kraftkablene som er bygget til europa kommer ikke å gi det norske folk en krone i avslag på strømregningen. Tvert imot vil det kun øke regningene da de selger billig kraft til europa på sommeren, og kan importere dyrere kraft igjennom dem på vinteren.
Og Stoltenberg og hans Arbeiderparti skal vite at vi er mange med elefanthukommelse som aldri glemmer løgnen om kraftkablene i Hardanger fra Sima vassdraget https://no.wikipedia.org/wiki/Kraftledn ... _Hardanger. Så han har selv vært med og skape politikerforakt. Det som de løy om var umulig var plutselig mulig noen år etterpå. Da la de kabler på bunn av fjorden https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/v6M4 ... nne-legges.

Det er synd at det hjelper hverken å stemme rødt, grønt eller blått for å stoppe dette. Alle parti med en viss innflytelse er for dette, de skal jo sikre penger i statskassen.
Så vidt jeg kan huske er det kun partiet Rødt som har stemt mot dette på Stortinget https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... -1.1149413. Uten at det hjelper på min avgjørelse om hvem som skal få stemmseddelen på stortingsvalg.

Den norske kraften er ikke norsk lengre, den er underlagt europa.
En kan bli irritert av mindre!!

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

Mye bastante meninger om norsk kraftproduksjon og ACER her gitt. :eh

Jeg skal ikke påstå at jeg har forstått eller kan alt om dette. Men slik jeg har forstått ACER, kraftkabler og kraftsalg innebærer det at energien i alle land tilknyttet fellesskapet selges der det gis best pris. Dvs. at norsk grønn strøm selges til f.eks. Tyskland, Sverige osv når selgerne av strømmen kan oppnå en høyere pris i utlandet enn i Norge. Tilsvarende skjer med Tysk kullkraft, atomkraft, vindkraft eller solkraft (også noe vannkraft fra enkelte steder, men dette er slik jeg forstår det mindre av), den selges til Norge når det oppnås bedre pris her enn f.eks. i Tyskland.

Forskjellig kraft har også forskjellig pris, ettersom det er ytre faktorer som påvirker kraftproduksjonen. F.eks. kan Atomkraftverk være dyrere å vedlikeholde og kullkraft vil bli dyrere avhengig av prisen på CO2 kvoter (men den kan også bli billigere dersom det totale CO2 avtrykket går ned og kvotene blir billigere). Solkraft blir dyrere når det er mindre sol, akkurat som vannkraft også blir dyrere når det har vært lite nedbør eller snøsmelting. Prisene på kraft vil således variere ut fra de ytre påvirkningene. I tillegg påvirkes strømprisene av etterspørsel på strøm, slik som behovet for oppvarming.

I Norge har det alltid vært billigere strøm om sommeren når det foregår snøsmelting i høyden og det regner, i tillegg til at vi omtrent ikke bruker strøm. Tilsvarende har strømmen vært dyrere om vinteren når man bruker mer strøm og det ikke tilføres noe nytt vann i magasinene.

En av fordelene med vannkraft er at produksjonen av strøm kan reguleres ut fra vannmengden og behovet, i en viss utstrekning. Dette gjøres ved at vannet ligger i bassengene. Dersom det blir for mye vann i bassengene må man naturlignok produsere denne strømmen, så full fleksibilitet er det ikke. Med særlig vindkraft og solkraft er det annerledes, energien kan ikke lagres noe sted, så om det blåser mye eller er mye sol må denne energien selges, og da gjerne billigere.

Tanken bak åpent strømmarked er at den energien man har tilgang til til enhver tid vil bli billigere over tid. Dvs at vi kan kjøpe billigere strøm fra utlandet når den f.eks. oppnår en lavere pris enn kraft produsert i Norge, f.eks. typisk om vinteren vil vår strøm være dyrere enn strøm produsert fra andre land der strømmen produseres på en annen måte. Det vil bli en jevnere pris, noe som innebærer at det blir færre perioder der strømmen er superbillig og færre perioder da den er superdyr.

Fordelen med at norsk strøm selges til utlandet er mange: Ved tilfeller der magasinene er fulle og strøm må produseres vil norsk næringsliv kunne få en høyere gevinst enn om strømmen kun kunne sendes til Norge, dette kommer åpenbart det norske samfunnet til gode gjennom økte inntekter. I tillegg er det en fordel om større del av verdens strømforbruk baserer seg på fornybar energi. Derfor regjeringens og APs argument om at CO2 avtrykket i Europa reduseres. At dette er positivt for Norge og oss bør ikke være vanskelig å forstå. At man mener at vi ikke trenger å bry oss om forbruket av strøm i Tyskland baserer seg på kullkraft eller fornybar kraft er for meg så himmelropende trangsynt og navlebeskuende. Vi deler samme klode, det er åpenbart at klimapåvirkninger i Tyskland også påvirker oss. Ved at resten av Europa benytter seg av fornybar energi reduseres det totale CO2 trykket, som igjen gjør kvotene billigere, og som igjen gjør kullkraft billigere.

Det er også fordeler med å hente strøm fra utlandet. F.eks. som nå hvor det er lite vann i bassengene pga lite snøsmelting, lite nedbør og fordamping av vann i bassengene. Om man bare skulle hatt norsk energi kunne prisene vært vesentlig mye høyere, rett og slett fordi vi er i en perioden der det kan oppstå utfordringer med å produsere nok energi til å dekke nasjonens eget behov, og behovet vårt gjennomgående er mange ganger høyere enn om sommeren. I tillegg er det mer konkurranse om vinteren, og konkurranse fører alltid til billigere produkter for forbrukeren.

Vi er inne i en periode hvor strøm generelt sett er dyrt, det ville det vært uavhengig av om vi eksporterte til utlandet eller ikke. I tillegg er nettleien dyrere som følge av innføringen av smarte strømmålere som betales over nettleien. Dette har på den annen side den fordelen at man kan velge å bruke strøm på tidspunkter der stømprisene er lavere, eller belastningen på nettet er lavere (som fører til lavere nettleie). F.eks. ved å hovedsakelig lade el-bilen på natta i stedet for kl 16 på ettermiddagen og sette på strømtunge artikler på tidspunkter hvor dette er mer gunstig Utsatt oppstart av vaskemaskin f.eks.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

Stian87 skrev: 05 feb 2019, 10:01 Mye bastante meninger om norsk kraftproduksjon og ACER her gitt. :eh

Jeg skal ikke påstå at jeg har forstått eller kan alt om dette. Men slik jeg har forstått ACER, kraftkabler og kraftsalg innebærer det at energien i alle land tilknyttet fellesskapet selges der det gis best pris. Dvs. at norsk grønn strøm selges til f.eks. Tyskland, Sverige osv når selgerne av strømmen kan oppnå en høyere pris i utlandet enn i Norge. Tilsvarende skjer med Tysk kullkraft, atomkraft, vindkraft eller solkraft (også noe vannkraft fra enkelte steder, men dette er slik jeg forstår det mindre av), den selges til Norge når det oppnås bedre pris her enn f.eks. i Tyskland.

Forskjellig kraft har også forskjellig pris, ettersom det er ytre faktorer som påvirker kraftproduksjonen. F.eks. kan Atomkraftverk være dyrere å vedlikeholde og kullkraft vil bli dyrere avhengig av prisen på CO2 kvoter (men den kan også bli billigere dersom det totale CO2 avtrykket går ned og kvotene blir billigere). Solkraft blir dyrere når det er mindre sol, akkurat som vannkraft også blir dyrere når det har vært lite nedbør eller snøsmelting. Prisene på kraft vil således variere ut fra de ytre påvirkningene. I tillegg påvirkes strømprisene av etterspørsel på strøm, slik som behovet for oppvarming.

I Norge har det alltid vært billigere strøm om sommeren når det foregår snøsmelting i høyden og det regner, i tillegg til at vi omtrent ikke bruker strøm. Tilsvarende har strømmen vært dyrere om vinteren når man bruker mer strøm og det ikke tilføres noe nytt vann i magasinene.

En av fordelene med vannkraft er at produksjonen av strøm kan reguleres ut fra vannmengden og behovet, i en viss utstrekning. Dette gjøres ved at vannet ligger i bassengene. Dersom det blir for mye vann i bassengene må man naturlignok produsere denne strømmen, så full fleksibilitet er det ikke. Med særlig vindkraft og solkraft er det annerledes, energien kan ikke lagres noe sted, så om det blåser mye eller er mye sol må denne energien selges, og da gjerne billigere.

Tanken bak åpent strømmarked er at den energien man har tilgang til til enhver tid vil bli billigere over tid. Dvs at vi kan kjøpe billigere strøm fra utlandet når den f.eks. oppnår en lavere pris enn kraft produsert i Norge, f.eks. typisk om vinteren vil vår strøm være dyrere enn strøm produsert fra andre land der strømmen produseres på en annen måte. Det vil bli en jevnere pris, noe som innebærer at det blir færre perioder der strømmen er superbillig og færre perioder da den er superdyr.

Fordelen med at norsk strøm selges til utlandet er mange: Ved tilfeller der magasinene er fulle og strøm må produseres vil norsk næringsliv kunne få en høyere gevinst enn om strømmen kun kunne sendes til Norge, dette kommer åpenbart det norske samfunnet til gode gjennom økte inntekter. I tillegg er det en fordel om større del av verdens strømforbruk baserer seg på fornybar energi. Derfor regjeringens og APs argument om at CO2 avtrykket i Europa reduseres. At dette er positivt for Norge og oss bør ikke være vanskelig å forstå. At man mener at vi ikke trenger å bry oss om forbruket av strøm i Tyskland baserer seg på kullkraft eller fornybar kraft er for meg så himmelropende trangsynt og navlebeskuende. Vi deler samme klode, det er åpenbart at klimapåvirkninger i Tyskland også påvirker oss. Ved at resten av Europa benytter seg av fornybar energi reduseres det totale CO2 trykket, som igjen gjør kvotene billigere, og som igjen gjør kullkraft billigere.

Det er også fordeler med å hente strøm fra utlandet. F.eks. som nå hvor det er lite vann i bassengene pga lite snøsmelting, lite nedbør og fordamping av vann i bassengene. Om man bare skulle hatt norsk energi kunne prisene vært vesentlig mye høyere, rett og slett fordi vi er i en perioden der det kan oppstå utfordringer med å produsere nok energi til å dekke nasjonens eget behov, og behovet vårt gjennomgående er mange ganger høyere enn om sommeren. I tillegg er det mer konkurranse om vinteren, og konkurranse fører alltid til billigere produkter for forbrukeren.

Vi er inne i en periode hvor strøm generelt sett er dyrt, det ville det vært uavhengig av om vi eksporterte til utlandet eller ikke. I tillegg er nettleien dyrere som følge av innføringen av smarte strømmålere som betales over nettleien. Dette har på den annen side den fordelen at man kan velge å bruke strøm på tidspunkter der stømprisene er lavere, eller belastningen på nettet er lavere (som fører til lavere nettleie). F.eks. ved å hovedsakelig lade el-bilen på natta i stedet for kl 16 på ettermiddagen og sette på strømtunge artikler på tidspunkter hvor dette er mer gunstig Utsatt oppstart av vaskemaskin f.eks.
Inntil nå har jeg trodd jeg var alene i verden med å forstå hvordan strømmarkedet fungerer. Denne bør skrives ut å sendes hjem i postkassen til hele Norges befolkning.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

Rune75 skrev: 05 feb 2019, 10:45 Inntil nå har jeg trodd jeg var alene i verden med å forstå hvordan strømmarkedet fungerer. Denne bør skrives ut å sendes hjem i postkassen til hele Norges befolkning.
Takk takk :D Jeg er ikke noen som helst ekspert på dette, men det er så mye meninger og utspill i media for tiden at jeg følte jeg måtte bruke litt tid på å sette meg inn i det.

Det er i utgangspunktet ikke noe annerledes å selge strøm til utlandet enn å selge olje. Den største forskjellen er at strøm ikke kan lagres, forhåpentligvis vil man kanskje med tiden få adekvat batteriteknologi som imøtekommer denne utfordringen.

Det er også interessant at selv om Vedum roper høyt om dette i media nå var det Ola Borten Moe som olje- og energiminister under Stoltenberg II som startet arbeidet med å bygge kraftledninger til utlandet, nettopp for dette formålet. Grasrotbevegelser er vel og bra, men politikere må ta hensyn til flere interesser og ha et bredere perspektiv enn det "gule vester" kan. Generelt kan man etterlyse mer respekt for den enorme jobben det er, og kompleksiteten ved den.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

Jeg er så utrolig lei av alle som sier at vi ikke skal tappe vannmagasinene om sommeren men heller spare vannet til vinteren og selge strømmen billig da. Jeg har en lignende forretningsidé til matvarehandelen: La alle varene stå på lageret til dagen før de går ut på dato og deretter selge de for halv pris pga dato. Da får forbrukerne billig mat og kjøpmannen blir kvitt varer han ellers måtte kastet - en vinn vinn situasjon.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

Man kan ikke bare samle vannet i vannmagasinene. Det må tappes uansett på et visst tidspunkt. Det er ikke som om nedbør kun kommer i enkelte perioder, i tillegg fordamper vannet ved høye temperaturer, og da er i hvert fall pengene rett i dass.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Grendel »

Rune75 skrev: 05 feb 2019, 11:38 Jeg er så utrolig lei av alle som sier at vi ikke skal tappe vannmagasinene om sommeren men heller spare vannet til vinteren og selge strømmen billig da. Jeg har en lignende forretningsidé til matvarehandelen: La alle varene stå på lageret til dagen før de går ut på dato og deretter selge de for halv pris pga dato. Da får forbrukerne billig mat og kjøpmannen blir kvitt varer han ellers måtte kastet - en vinn vinn situasjon.
Tenk om vannet blir gammelt! Da vil det råtne, og det må hives.

Fossevann har kort holdbarhet. Veldig viktig dette her.

8-D
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar