dreieretning startmotor

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

dreieretning startmotor

Legg inn av gsx750_80 »

Ser ut som jeg kan ha nytte av å skifte startmotor på Camry 2.2 , 2000-mod.
Original DENSO starter har nr. 28100-03100 (alternativt TN228000 - 6172)
I linken under står det oppgitt at flere motorer skal kunne erstatte 28100-03100-delen.
https://www.autodoc.co.uk/car-parts/oem/2810003100
Til tross for dette oppgis det ulike dreieretninger; clockwise, og anti-clockwise.
Ikke greit å vite hva man skal satse på da ..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: dreieretning startmotor

Legg inn av Jompa »

Startmotoren skal gå motsatt vei av motoren.
Men hva som blir clockwise og motsatt er ikke godt å vite, det kommer an på om drevet sitter foran eller bak på startmotoren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: dreieretning startmotor

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev: 07 jan 2019, 22:56 Startmotoren skal gå motsatt vei av motoren.
Men hva som blir clockwise og motsatt er ikke godt å vite, det kommer an på om drevet sitter foran eller bak på startmotoren.
Vet ikke om det gir noen som helst nyttig informasjon, men starter kan sees til høyre i bildet (ved rødt plastdeksel for pluss-pol). Den har tannhjulet som går i inngrep med motoren på sin venstre side, sett fra fotografens plassering.
IMG_20190107_231050154.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: dreieretning startmotor

Legg inn av werner »

Motoren går anti-clockwise, så da må starteren gå clockwise. Slik den er plassert der.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: dreieretning startmotor

Legg inn av mekkern »

Ser ut som clockwise ja...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: dreieretning startmotor

Legg inn av gsx750_80 »

starter.jpg
Det lokale verkstedet jeg spurte antydet 2 timers arbeid for å skifte startmotor. Den de hadde på lager, fra Bosch, kostet 3500.
Jeg ville antakelig ha endt opp på rundt 6000 kr eller mer, om verkstedet hadde fått jobben.
På youtube ( feks https://www.youtube.com/watch?v=USJnMvi9boY ) er det flere videoer der startmotor på Camry byttes på 10-12 minutter,
der man kan følge arbeidet i sann tid. Hadde han på verkstedet sagt at det kan ta 2 timer i verste fall, men antakelig gjør vi det på
under en halv time, så hadde de fått jobben.

I stedet ble det kjøpt startmotor fra Skruvat, til 1225.- inkl. mva, med tanke på å gjøre jobben selv.
Jobben tok meg under 1.5 timer, inkludert et par runder tilbake i bolig for å se på youtube, og opptining av fingre. Det var mellom 5 og 10 kuldegrader. Hovedproblemet bestod i å få motoren løs, etter at begge skruene den var festet med, var ute. Den hang fast i omgivelsene av gammel vane, som om den hadde vært limt på plass. Lett dunking med hammer, og vekselvis bruk av skrujern som kile, mellom startermotor og motorblokk, gjorde at den etterhvert løsnet. Utover dette var det snakk om å løsne to skruer som holdt batteriet på plass, en skrue for jording av startmotor, to skruer for selve startmotoren, samt håndtere 3 ledninger (hvorav 2 var til batteripolene).

Starteren fungerte fint, og motoren er nettopp prøvekjørt. 4-5000 kr spart, antakelig.

Innimellom spør folk om hjelp her inne, og så venter jeg i spenning på hva som ble løsningen, uten at svaret kommer. Litt skuffende, innimellom. Derfor tar jeg med denne lille, antakelig relativt irrelevante historien, selv om den neppe interesserer særlig mange flere enn meg selv.

PS: Takk for tips, fra flere.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

Svar