Schuberth C4

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Schuberth C4

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev: 27 jan 2019, 19:37 Har kjørt i 140 med baugporten åpen. Det er ingen problem. Ingenting er bedre enn å kjøre i vårlufta med baugen høyt hevet, brillene nede og bare dra den inn i lange drag mens man cruiser avsted.
Da har æ fått en pekepinne på hva Hayabusaen har hatt av fart -- :-# :x men æ skal være taus som en østers
:biker:
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Schuberth C4

Legg inn av FredrikE24 »

Det er klart at ansiktet i liten grad er beskyttet om/når man faceplanter i asfalten ved fall. Men under visse omstendigheter, så lar jeg den tanken gå :)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Schuberth C4

Legg inn av Grendel »

Jeg vurderer også ny hjelm til våren. Nå har jeg hatt en Schuberth. Aldri "fått glede av den", men den har vært god å ha på. Da jeg kjøpte den fikk jeg høre at de skulle være gode på lange turer.

Jeg vet ikke hva jeg vil ha nå, men skal i alle fall ha en åpningshjelm, så jeg slipper å ta av brillene når hjelmen skal av og på. Lite vindsus vil også være greit.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Skaulen
Innlegg: 1
Registrert: 06 feb 2019, 20:59
Motorsykkelen din: BMW R1200 GS Adventure - 2018

Re: Schuberth C4

Legg inn av Skaulen »

Erfaringsutveksling
I forbindelse med motorsykkelkjøp i fjor så kjøpte jeg en Schubert C4 hjelm. Kravet var at passformen skulle være optimal og at intercomsystemet skulle fungere sømløst opp mot BMW GSA. Jeg prøvde både Shoei Neotec II og denne C4 hjelmen og etter 20 minutters prøving ble det C4. En del stress av selger for å linket opp hjelmen til sykkelen ble det jo men til slutt så ordnet det seg. Jeg satte meg på sykkelen å dro mot Sälen. Etter ca 2 timer begynte 2 "pressure points" å melde seg. Til slutt måtte jeg stoppe og ta av hjelmen. Det ble vanskelig å konsentrere seg
Når jeg da startet opp igjen så var det ikke link mellom hjelm og motorsykkel.
Dagen etter dro jeg tilbake til selger og gav uttrykk for at jeg ikke ønsket denne hjelmen. Det er jo tross alt noen tusenlapper det er snakk om. Selger spurte hvor disse trykkpunktene var og fortalte at det fikses greit med å trykke litt i isoporen som han da begynte med. Etter litt knepping og prøving så var det bare kjøre hjemover. På tur hjemover til vestlandet mistet jeg linken flere ganger. Trykkpunktene var som før. Heldivis hadde jeg en hjelm til med meg som jeg kunne bruke. Vel hjemme tok jeg kontakt på mail med selger. Måtte bare kneppe isoporen mer så blir det bra det ser du, sier han. Det ble det jo selvfølgelig ikke. Ny mail og telefon og ingen svar osv osv.
Var og i kontakt med Schubert i Tyskland og tilbakemeldingen derfra var at jeg ikke under noen omstendighet måtte kneppe/derformere isoporen. Jeg måtte prøve å legge ei avlang skumpute i senter av hjelmen. Det hjalp veldig så nå kan jeg bruke hjelmen men ikke intercomen
På grunn av det er utrolig med støy i hjelmen så bruker jeg ørepropper. Det gjør igjen at jeg ikke hører hverken musikk eller om telefon ringer om farten er over 50km/t og da er alle volum på max.
Jeg er vel ikke veldig happy med hjelmen (og selger) og jeg tviler på om jeg kjøper en Schubert hjelm igjen.

Hilsen Heine:D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Schuberth C4

Legg inn av AJ »

Skaulen skrev: 06 feb 2019, 22:01 Jeg er vel ikke veldig happy med hjelmen (og selger) og jeg tviler på om jeg kjøper en Schubert hjelm igjen.

Hilsen Heine:D
Hei, og velkommen her på MCsiden.no, Skaulen :vs .
Hyggelig at du fant oss!

Schubert, ja... :-k .
Har aldri vurdert hjelm fra denne hjelmmakeren, må jeg innrømme. Mange forteller at de er fornøyd, mens mange andre synes den ikke holder mål. Ikke minst i forhold til prisen...

Selv har jeg god erfaring med tre forskjellige Premier hjelmer, hvorav to i karbonmateriale. Veldige behagelige å ha på og god kvalitet, også på materialet inni hjelmen. Men støynivået er slik at ørepropper må brukes.
Selv tror jeg ikke den hjelmen finnes hvor man kan la være å bruke ørepropper uten å ta skade på sikt. I hvert fall ikke på en adventuresykkel hvor man er mer eksponert for vindstøy enn andre sykler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Schuberth C4

Legg inn av Ketil »

Ser man får en standard C4 til ca 3000 kr levert fra Louis i Tyskland, har da medregnet avgifter inn til Norge. Det er vel ikke ille pris? Har en standard C3 som jeg har vært godt fornøyd med og vurdere å prøve ut C4. Ser de har en type de benevner C4 og en annen C4 Basic, og C4 pro har jeg fortstått er en oppgradert modell av standard C4? Noen som har satt seg godt inn i Schuberts modellverden og vet hvor store forskjeller vi snakker om? :scratch

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Schuberth C4

Legg inn av dypen »

Har du link til C4’n du får for ca 3000,-
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Schuberth C4

Legg inn av Ketil »

dypen skrev: 10 feb 2019, 20:35 Har du link til C4’n du får for ca 3000,-
https://www.louis.eu/artikel/schuberth- ... 643d1b26ef

Ut dagen trekker de fra 50 Euro på ordre over 250 Euro. Med postens importkalkulator blir det da kr. 3155,-

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Schuberth C4

Legg inn av dypen »

👍 Det var god pris, har sett på samme løsning selv og plusset på frakt, moms og behandlingsgebyr ... Jeg har vel regnet feil.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Schuberth C4

Legg inn av E-strom »

Ketil skrev: 10 feb 2019, 20:25 Ser man får en standard C4 til ca 3000 kr levert fra Louis i Tyskland, har da medregnet avgifter inn til Norge. Det er vel ikke ille pris? Har en standard C3 som jeg har vært godt fornøyd med og vurdere å prøve ut C4. Ser de har en type de benevner C4 og en annen C4 Basic, og C4 pro har jeg fortstått er en oppgradert modell av standard C4? Noen som har satt seg godt inn i Schuberts modellverden og vet hvor store forskjeller vi snakker om? :scratch
Når det gjelder "ulike modeller" så er det slik at ulike fabrikker har til dels ulike hodeformer som "mal", så her må det prøves. Schubert passer meg, og jeg synes i tillegg at den er godt støydempet.

Var innom MC Oslo for noen uker siden, og da sa selger at C3 og E1 var bygd på samme lest, mens C4 ikke var det. Her er det altså veldig viktig å prøve først. Mener at noe av pristillegget for C4 skyldes at der er høyttalere (og mikrofon?) allerede bygd inn. Den har også lommer for batteri og interkomm, så på vil interkommen bli helt integrert i hjelmen - stilig og stillere (mindre vindsus).

Selv har jeg brukt / brukt opp en Schuberth C3 (basis) de siste seks somrene, og har vært veldig fornøyd med denne. Har lenge hatt lyst på hjelm med solskjerm, men de har vært grisedyre. I mellomtiden har jeg brukt en stripe eller to med sort elektrikertape på visiret som solskjerm, og det funker utmerket. Bruker briller og vil helst ha åpningshjelm.

Men - så har det seg slik at Schubert kommer med nye modeller, og da må jo de gamle gå på salg - må de ikke? Jeg fikk derfor kjøpt en ny Schubert E1 Crossfire for den nette sum av 3500,- hos Yamahastore i Trondheim - de hadde to igjen når jeg gikk fornøyd ut av butikken...

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Schuberth C4

Legg inn av Solo-rider »

Solo-rider skrev: 24 jan 2019, 18:38 Søkt litt rundt på Schuberth C4 Pro :mk Fant denne fra oktober 2018: https://advrider.com/f/threads/schubert ... w.1345836/
Min tolking av dette er at den nye utgaven av C4 Pro har en annen / bedre passform en den første utgaven... :-k
Så kan noen her si meg om dette er fakta av egen erfaring ?
Uansett så er vi forskjellige i knollen . Jeg er ganske tjukk der... :crazy:
Da er det bekreftet at jeg har blitt tjukk i knollen. :crazy:
Med min gamle Schuberth S1 pro brukte jeg størrelse 57/58.
Kjøpte en Schuberth C4 pro i størrelse 59 ( som jeg syntes føltes greit i butikken). Men etter å hatt den på over litt tid hjemme så var den for trang.
Endte opp i størrelse 61 som satt perfekt :thumleft
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Schuberth C4

Legg inn av Grendel »

Det har blitt en C4 på meg. Hadde S2 fra før.
Så langt har jeg merket litt mer vindsus fra C4. Det skyldes vel åpningsfunksjonen. Det er gode luftemuligheter på C4. En av disse er den på toppen. Her er det to hull som blåser kald luft rett ned på hodet. Denne var etter første tur dekket til med en liten bit "fin innpakningplast". Neste tur var alt topp.

Sitter visiret nærmere ansiktet på en åpningshjelm? Dugger brillene lettere?

Jeg regner med at C4 og meg blir gode venner.

Det blir spennende å se hvordan dette blir i sesongen.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Schuberth C4

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 14 jan 2019, 20:01 Det ligger en del tester rundt om på det meste som kan være aktuelt å kjøpe. Jeg er generelt ganske skeptisk til testresultatene på slike forbrukertester. Veldig ofte så vektes lav pris uforholdsmessig høyt i forhold til kvalitet, dette gjør ofte at billige produkter får høyere poengscore enn dyrere mer påkostede varer.
Det er lurt å ta på seg brillene og lese hele testen, ikke se seg blind på poengsummen på siste linje :-k
Å ikke minst, så er vel det viktigste uansett at hjelmen har en god passform og sitter skikkelig.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Schuberth C4

Legg inn av dypen »

Når det gjelder tester så kan du vel strengt tatt få det testresultatet du vil. Enig med innlegget over her, les testen godt og gjør din egen vurdering da pris teller mye for utfallet.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Schuberth C4

Legg inn av Bjerknez »

Grendel skrev: 07 apr 2019, 12:37 Det har blitt en C4 på meg. Hadde S2 fra før.
Så langt har jeg merket litt mer vindsus fra C4. Det skyldes vel åpningsfunksjonen. Det er gode luftemuligheter på C4. En av disse er den på toppen. Her er det to hull som blåser kald luft rett ned på hodet. Denne var etter første tur dekket til med en liten bit "fin innpakningplast". Neste tur var alt topp.

Sitter visiret nærmere ansiktet på en åpningshjelm? Dugger brillene lettere?

Jeg regner med at C4 og meg blir gode venner.

Det blir spennende å se hvordan dette blir i sesongen.

8-)
Har selv bestillt meg C4 Pro med Sena Advanced modulen. Håper bare jeg bestillte rett størrelse... ;)
Var det Pro versjonen du kjøpte? Den fåes jo også som en rimeligere «Legacy» versjon har jeg sett.

Svar