Følge til og eller fra Spania i Mai/Juni 2019

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Picker01
Innlegg: 5
Registrert: 06 jan 2019, 22:04
Motorsykkelen din: BMW K1600GTL
Sted: Stavanger

Følge til og eller fra Spania i Mai/Juni 2019

Legg inn av Picker01 »

16 Mai reiser jeg sørover og til vest siden av Pyreneene. Ruten er ikke fastsatt men tanken er å bruke 6 dager på turen og oppleve flott natur, gamle historiske veier, vinslott med overnatting, god mat etc. Retur blir 26 Mai og ruten blir noe lengre øst med alpene i sikte. Samme formål som turen ned. Jeg skal være 4 dager med min kjære som flyr ned (hun kan ikke være borte lenger) og vi skal oppleve disse vakre fjellene på en Ducati Multistrada 1200 Enduro sammen. Om dette høres kjekt ut og passer for noen andre ville det vært supert å ha følge på turen eller deler av denne. Er det andre som kjører sør/nordover og kunne tenke å ha meg med er jeg lutter øre for ideer og forslag...

Jørn

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Følge til og eller fra Spania i Mai/Juni 2019

Legg inn av AJ »

Først av alt, velkommen til oss her på MCsiden.no, Picker01 :vs

Det du skriver i innlegget ditt høres veldig interessant og ikke minst fristende ut :yeyeye !
Ikke minst å oppleve flott natur, gamle historiske (grus?)veier, vinslottovernattinger, god mat (og drikke... ;) ) osv.

Selv har jeg i utgangspunktet ingen planer om MC-tur utenlands i år, men fleksibel arbeidssituasjon gjør at planer kan endres om fristelsene til å bli med på en slik utenlandstur blir uimotståelig stor :crazy: .

Uansett så er det flere enn meg som antakelig er interessert i å høre mer om planene dine, som bl.a. lengden på dagsetapper, veivalg, krav til overnatting, besøk av severdigheter og estimert totalkostnad på turen
Også interessant å vite om hvor du tar sikte på å reise over til Tyskland, regner jeg med, med ferge.

En annen ting er også hvordan du ser på å ha med en eller flere enslige MC-ryttere på tur når din kjære blir med de dagene hun har mulighet...
Siden turen går til Spania tar jeg også sjansen på å spørre om dere har eget feriehus der nede? I så fall, er det mulig med plass til en eller flere ekstra?

Også må jeg nevne at jeg synes det er flott at du "annonserer" etter reisefølge her på MCsiden.no. Det er jo blant annet derfor vi holder liv i forum som dette :thumleft .
MC-livet skjer først og fremst der ute på veiene i inn- og utland og ikke bak tastaturet :skriver :mc1 !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Picker01
Innlegg: 5
Registrert: 06 jan 2019, 22:04
Motorsykkelen din: BMW K1600GTL
Sted: Stavanger

Re: Følge til og eller fra Spania i Mai/Juni 2019

Legg inn av Picker01 »

Hei AJ!
Takk for det og din interesse :-)

Vi har ikke noe hus, det blir hotell med 4 stjerner og en skikkelig tur. Båt er bestilt fra Stavanger 17 mai med ankomst Hirtshals neste morgen. Jeg tenker å komme langt første dagen og komme til Champagne distriktet ca kl 16 den 19. Jeg tenker å overnatte hos en passende produsent, få omvisning, spise og drikke til jeg er fornøyd. Dagen etter blir det kjøring i distriktene retning sørvest og jeg planlegger å besøke Bordeaux med samme formål som Champagne. Det er to dager mellom disse og flere detaljer om veivalg kommer. Stikkord er turkjøring, distrikt, landskap og opplevelser. Ankomst San Sebastian den 21 med sol, bading, massasje og rekreasjon. 23/5 er det på tide å komme seg avgårde igjen og vi ankommer Andorra den 25/5 hvor Frøkna forlater meg i Barcelona den 26. Retur fra Hirtshals blir 1. Juni kl. 20. Jeg har en lang liste med veier og besøkelses steder som jeg ikke ønsker å publisere ennå. Noe kan jeg uansett annonsere: "dangerous roads", alternativ rute i Pyreneene (det regner ofte på enten nord eller sørsiden) fantastisk natur, småsteder med god mat, lange tradisjoner, hyggelige folk, bekvemmelig og god service. Geneve og Black forest i Tyskland. Det blir prioriteringer og jeg regner med å ha noe klart ila en måneds tid.
Noen flere som ble oppmerksomme nå eller?...

Når det gjelder å ha noen med seg synes jeg det ville vært veldig hyggelig, derav annonseringen, og mye tryggere å være to uansett hva en skulle kunne komme borti. Å kjøre sammen fra San Sebastian til Pyreneene tror vi også kan bli veldig kjekt, vi er enkle mennesker og har vi det trivelig er alt bra. Blir det frustrerende skiller vi lag. Det vil være kommunikasjon mellom deltakerne før et slikt valg ble tatt, vi er da voksne, jeg snart 51, hun 45. Uansett, skulle det være interesse måtte vi kanskje møttes først eller i disse moderne tider hatt en telefonkonferanse med aktuelle deltakere for å se om dette er mulig å få til?

Legger merke til at du har sykkel som passer formålet :-)


Jørn

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Følge til og eller fra Spania i Mai/Juni 2019

Legg inn av Olav K »

Absolutt en spennende og interessant idè, dessverre er jeg opptatt med et eget prosjekt på denne tida, fram mot første helga i juni.
Men jeg håper å følge planlegginga og gjennomføringa med litt oppdateringer her på internettet :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Følge til og eller fra Spania i Mai/Juni 2019

Legg inn av AJ »

Picker01 skrev: 12 jan 2019, 23:20 Hei AJ!
Takk for det og din interesse :-)
Legger merke til at du har sykkel som passer formålet :-)
Jørn
Joda, har sykkel som egner seg godt for langtur :) . Den forrige 1290'en, en 2015 mod. funket helt utmerket gjennom Tyskland og ned til Mandello del Lario i Nord-Italia og tilbake sammen med en kompis og hans Moto Guzzi Breva 1100 i september 2016.
Den nye S'en er nok like godt egnet, vil jeg tro... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Følge til og eller fra Spania i Mai/Juni 2019

Legg inn av pingvin »

Vær obs på at noen pass kan (vil?) være stengt så tidlig i Pyreneene. Vi var der i månedskifte mai/juni og Col d'Aubisque hadde ikke åpnet etter vinteren. Så de fleste snudde men kompis og meg kom oss rundt bommen og "åpnet" passet for sesongen :) Var kanskje ikke så lurts, var mye bøss i veien (steiner, grener...) :) . Og så kom vi til et aldri så lite skred. Men med litt jobbing kom vi forbi det også :thumleft :thumleft Også Tourmalet var stengt men pga veiarbeid.

Vet ikke om du skal så langt øst, men artig vei fra Andorra vestover på grus (se bilde), gammel smuglerrute. Men kanskje best uten passasjer.

EDIT: Ser bildeteksten ble feil, skal være omvendt naturlig nok
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Picker01
Innlegg: 5
Registrert: 06 jan 2019, 22:04
Motorsykkelen din: BMW K1600GTL
Sted: Stavanger

Re: Følge til og eller fra Spania i Mai/Juni 2019

Legg inn av Picker01 »

Pingvin:
@Herlig!!! Jeg håper å kjøre i sol og frodig landskap, snødekte fjellsider og at ikke alle passene er stengt :-) Vil lage en plan b og kan være fleksibel og kjapp i vendingene. Så tidlig kan de godt være åpnet for så å stenge igjen, ref Suleskard. Hehe, hva hadde du i bagasjen din på denne ruten? :-)

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: Følge til og eller fra Spania i Mai/Juni 2019

Legg inn av BAJAZZ »

Gled deg til en flott tur Picker01 :thumleft Men ta med godt med klær. Kjæresten og jeg var på Spaniaturne i fjor, og reiste 2 juni. Vi var borte i 18 dager, og trålet rundt i hele Spania, bortsett fra Nordkysten. Grunnen til det var været. Nordkysten er kjent for frodig og flott natur, og har Spanias beste "kjøkken", i alle fall om du er glad i sjømat. Men, det blåser, og det er ofte ruskevær :( Mens det var 25 grader i Barcelona og Malaga, så var det 13-17 grader og regn i Santander og San Sebastian. Oppe i fjellene var det bare 11-14 grader, og mye regn der også. Så vi brukte ikke tiden så mye der oppe, bortsett fra en svipp innom Andorra, og de nærliggende fjellområder. Om du skal lage en plan B, så kan jeg anbefale deg Dordogne området rett øst for Bordeaux. Dette er Frankrikes svar på Moseldalen, men enda mer frodig og flottere. Vi brukte Booking.com for overnatting, og det fungerte knallbra. Alltid god kapasitet på denne tiden av året. Uansett, er du kommet til Pyrineene, så er det ikke lange svippen ned til Roses/Cadaques, som ligger ved Middelhavet nær franskekysten. Fra Regn og kjølig vær oppe i fjellet var det full sommer og sol her, med gode Norske badetemperaturer i sjøen(20-22 grader) :sunny: . Ha en fin tur, og kos dere MASSE :twothumbs:

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Følge til og eller fra Spania i Mai/Juni 2019

Legg inn av pingvin »

Picker01 skrev: 13 jan 2019, 13:02 Pingvin:
@Herlig!!! Jeg håper å kjøre i sol og frodig landskap, snødekte fjellsider og at ikke alle passene er stengt :-) Vil lage en plan b og kan være fleksibel og kjapp i vendingene. Så tidlig kan de godt være åpnet for så å stenge igjen, ref Suleskard. Hehe, hva hadde du i bagasjen din på denne ruten? :-)
Har vel egentlig alltid det samme med i bagasjen når på flere dagerstur på asfalt/dual-sport som i praksis vil si Norge eller Alpene (med Pyreneene som hederlig unntak). Felles er jo at kan oppleve alt fra +30gr til frysepunktet på samme tur. Fra "top of my head":

- Vanntette/varme hansker (sommerhansker på)
- Buff/balaclava
- Stillongs
- Ulltrøye (teknisk T-skjorte på....ikke bomull, tørker aldri om svetter)
- Tynn primaloft jakke som mellomlag (dobler som kveldsjakke om kjølig), kompakt når rulles
- Ullsokker
- Ull boxer (tynn, Devold breeze, faktisk OK også når varmt)
- Boxere og sokker (tar på rent på kvelden og kjører med påfølgende dag)
- T-skjorte/genser/zip-off bukse (slipper shorts)/sko for kveldsbruk
- Toalettsaker (barbering skjer før avreise og etter hjemkomst)
- Mikrofiber håndklæ
- Mobillader, usb-kabel og evt GoPro ræl
- Reservenøkler
- Pose med Biotex (så kan halvere antall sokker/boxere, håndvask i badekar/vask på hotell)
- Vannflaske (i praksis 1/2L colaflaske)

I tillegg under salen i den grad plass (resten går i bag'en):
- 1L motorolje (kjører KTM...)
- Verktøy
- Kjedespray reise-størrelse
- Liten skivelås
- Liten førsthjelpspose
- Pluggesett (for ren asfalttur...mer ræl offroad med slanger, dekkspaker etc)

Har et par bag'er på 30-35L som i praksis blir nokså full. Kjører helst uten tankveske, synes litt i veien for aktiv kjøring.

Aldri helt skjønt dette med å hive gamle t-skjorter underveis etc. Kjøper aldri noe på tur som skal ha med hjem (men veldig nær på gjøkeur i Sveits en gang) så trenger ikke den ekstra plassen til noe. Men fritt land...

Kjører med Goretex dress/sko så slipper regntøy. Og med plenty ventilasjon i goretex for varme forhold (har Stadler Race/Track Pro for asfalt og Klim Badlands for dual sport). Må sies at jeg både takler varme og kulde dårlig så har nok kanskje hakket mer med enn andre.

Var forøvrig i Pyreneene med kona i sommer, dessverre med leiebil, men gikk litt turer i fjellet så om dere vil ha noen hviledager så er Espot og Ordesa flotte utgangspunkt for litt fjellvandring, ikke noe ekstremt, normal kondis/joggesko holder lenge. Se bilde fra Ordesa dalen under. Fikk jo kjørt en del fine pass men ikke det samme i undermotorisert leiebil :sorry

Sorry langt innlegg...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar