Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Jompa »

KåreDump
Jeg tar sjansen på å la være og sjekke kamkjedene og strammerne, Bikes lovte full teknisk gjennomgang før jeg henta sykkelen i sommer.
Det ser også ut til å være en litt omfattende jobb å åpne registeret, f eks må eksosanlegget bort.

Grendel, takk for at du syns det er artig å lese det jeg skriver :twothumbs:

Denne helga hadde jeg tenkt å kooose meg i garasjen med å få på plass ny innmat i eksospottene.
Det gikk fortere enn jeg hadde trodd, en time fredagskveld så var alt på plass og alle fingermerker på krommen polert vekk.
Lørdag formiddag ble det å trille sykkelen ut for "lydsjekk".
Med kun en app på telefonen som måleverktøy er det vel tvilsomt om målinga var riktig.
Uansett, målinga uten innmat i pottene viste i overkant av 83 dB og siste måling 81 dB.
Lyden høres mye mindre skarp ut nå, så jeg er fornøyd med resultatet.
Til gjengjeld ble eksospulsene ut av rørene så kraftig at jeg kan bruke sykkeln søm løvblåser til våren.
Pulsen fra eksosen kjennes godt en meter bak sykkelen.

Olje og oljefilter kom i posten lørdag, så i kveld kan det bli oljeskift på motoren.
Ellers går det stadig fremover med oppryddinga i garasjen, jeg er så heldig å bo 200 meter bak skolen, så det har blitt smugla etpar søppelsekker i skolens container i kveldsmørket.

Det begynner å ligne noe........
20181111_110459_resized.jpg
Lørdag fikk jeg montert opp et gammelt ministereoanlegg, så nå kan stresslessen, som fruen kom drassende med for minst to år siden og som jeg lenge har trua med å kaste, benyttes fullt ut.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Grendel »

Jeg har en som heter "Decibelmeter" (Android) på min telefon. Jeg har ikke brukt den mye, men den viste 4-5dB lavere enn den måleren som Senior MC brukte på Vålerbanen.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Jompa »

Appen min heter Sound meter. En arbeidskompis som har drevet og bygd stereoanlegg forklarte meg, eller prøvde I det minste å forklare hvorfor mikrofonen på mobiltelefonen ikke klarer å måle lydtrykk og derfor måler feil på kraftig lyd.
Jeg fulgte ikke så godt med på forklaringa hans, han er ganske omstendig når han forteller noe, men det han sa var sikkert riktig.

I helga bytta jeg olje og filter på motoren, strøk vekk noen fingermerker på kromdelene, full tank og koblet bort minuspolen før sykkelen ble plassert I den innerste kroken I garasjen og lagt i vinterdvale under et gammelt strechlaken.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Jompa »

Et lite jubileum i dag, det er på dagen 7 år siden jeg ble medlem av MC-SIDEN.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 08 jan 2019, 21:33 Et lite jubileum i dag, det er på dagen 7 år siden jeg ble medlem av MC-SIDEN.
Gratulerer :vs !
Ikke verst at du har holdt ut så lenge ;) ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Jompa »

Det begynner å bli ei stund siden jeg skrev noe særlig her. Naturlig nok skjer det lite på mc-fronten for min del, etter "høstservicen" har sykkelen fått stå urørt under lakenet sitt.
Denne kom i posten for etpar uker siden :
Kuryakyn_resized.jpg
Litt lengre og lavere bremsepedal som jeg ikke har montert enda. Må få ryddet litt i garasjen først.

Ellers går dagene med til å jobbe, spise, sove middag, sløve utover kvelden og sove igjen.
Her en dag landet forresten et stort romskip rett bak fabrikken.
UFO.jpg
Jeg skulle ut å ta bilde av en aldeles nydelig soloppgang, faktisk en av de første i år.
Og la ikke merke til at heisekrana stod med fulle arbeidslys, så i stedet for å få krana i silhuett mot sola, ble det bare en svær lysflekk.

Mandag, da det var på det kaldeste, - 27, havarerte en av portene i fabrikken. Storhavari ble det, de øverste portbladene og de nederste ramla ut fra skinnene så hele driten hang sammenbretta omtrent halveis opp i døråpninga.
Først jobba vi tre mann halve mandagen med å få heist opp de øverste bladene. Det var svinkalt i døråpninga, og etter et par timer begynte vannet å fryse inne.
Så vi fikk hengt opp ei presenning som tok den verste trekken. Ellers gikk dagen med til å flytte truck og lift for å gi plass til hjullasteren som kommer to ganger om dagen for å hente ut vognene med hulldekker.
Og når vi akkurat var i gang med å jobbe igjen, kom han tilbake med tomme vogner mens to av oss stod "æresvakt" ute og holdt opp presenninga med lange lekter. Like blåfrosne som gardister utenfor slottet. :knegg
Vi ble tilslutt ferdig, i nitida i går kveld, litt justering av skinner og hjul i dag og porten var like stillegående som en ny.
Rep huldekkebane.png
Bildet er tatt for 2 år siden da vi reparerte hulldekkebanene i en periode uten produksjon.
Porten som havarerte vises borti enden av banene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av ZZR-Erling »

Ble inspirert av "lydsjekken" du hadde, nevnt litt lenger opp her 🙂 må ved første anledning få trilla ut fra kjellerstua og sjekka 🤗

Bilde

På bildet: BMW K1300S HP - 12, Yamaha YZ250F - 09 og Åsmund sin Yamaha YZ250 - 17 2takt,ca 70hk. 🙂

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev: 29 jan 2011, 17:33 Gjett 3 ganger, svarte jeg.
Da himlet hun med øynene sånn som tenåringer gjør når de får ett "senilt svar"
Ja her får du slått inn spiker`n på et slag - bedre bilde på forskjellen mellom generasjoner skal du lete lenge etter--- :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Jompa »

Som oftest kjører jeg alene når jeg legger ut på langtur, eller "langtur".
Ikke for at jeg mistrives i lag med andre folk, men mest for at det er greit å kjøre i eget tempo, og bestemme lengde på etapper og pauser sjøl.
For to og et halvt år siden fikk jeg være med en gjeng, hovedsakelig fra MC-forumet på deres Nordnorgetur, eller i hvertfall en del av turen.
Det passet sånn at de startet nordover omtrent samtidig som Norgestreffet på Rognan var ferdig, og siden jeg kjenner noen av dem fra før spurte jeg ganske enkelt om jeg fikk være med fra Ørnes og hjem til Alta.

Vi var på det meste 13 stykker, og jeg var spent på hvordan det skulle bli å kjøre så mange i lag.
Det gikk aldeles utmerket, vi kjørte i grupper på 3 -4 både etter marsfart og hva de enkelte hadde lyst til å se.
Så stoppet vi på avtalte plasser underveis.

Nå i vinter ble det lagt ut 7 filmer fra turen, hver film varer ca 10 minutter, pluss/minus.
Absolutt verdt å kikke på

https://www.youtube.com/watch?v=K8JYau95FD0

https://www.youtube.com/watch?v=nLeIdDhpaLs

https://www.youtube.com/watch?v=QhVR1EP6jmg&t=28s

https://www.youtube.com/watch?v=fmlUmgXpYmw&t=70s

https://www.youtube.com/watch?v=6j_xtvBuEFk

https://www.youtube.com/watch?v=3h0VMRGZNYg

https://www.youtube.com/watch?v=pqj76G2TWZk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av KåreDump »

Flotte filmer!!
Mye kjent og mye av plasser jeg fikk lyst til å kjøre!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Jompa »

Årets, ja hele vinterens første ordentlige mildvær kom i helga. Med 7 varmegrader og litt regn ble det fart på snesmeltinga.
Nesten som et litt tidlig våtegn. Og med varmen kom lysten til å gjøre litt i garagen.
På med varmevifta og stereoen og sett i gang å skru.

Det var bremsepedalen som lå i eska si å gliste mot meg. Riktignok laga i Korea, men blank og fin og med ordentlig lagerforing og smørenippel.
Den originale pedalen synes jeg er både for høy og bratt, så rundt omkring juletider kjøpte jeg en ny som er litt lengre og flatere i "paden".
Jeg trodde den skulle være lavere også, men den gang ei.

Gammel pedal
20180613_215209_resized.jpg
Ny pedal, like høy som den gamle i bakkanten, men 2,5 cm lengre frem og flatere.
Jeg har bare fått prøvd den i garasjen, men den virker lovende.
Bedre plass på fotbrettet og litt enklere å flytte foten litt opp frem enn å bare løfte foten rett opp.
20190224_140216_resized.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Jompa »

Jeg synes mc-historie er interessant, særlig når det kommer til egen sykkel.
Den forrige sykkelens historie kunne jeg omtrent utenat, så ble den heller ikke produsert særlig lenge..
Electra Glide er vel et av de lengstlevende modellnavnene i mc-historien og en av de syklene som har endret design aller minst.
Her er en kortversjon for de som måtte være interessert:

https://www.hdforums.com/forum/touring- ... years.html
harley_davidson_1965_electra_glide_f6f74912920af5de6b55ea9b9b6c0a782b453538.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 25 feb 2019, 22:12 Jeg synes mc-historie er interessant, særlig når det kommer til egen sykkel.
Har en kompis med en dønn original -56 Duo-Glide!
Nydelig sykkel!
Ganske lik min RoadKing, men den er bra mye mindre. Og bremsene... ja det er en slags innretning for å senke farten bittelitt. :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av TGR »

KåreDump skrev: 26 feb 2019, 10:26 Og bremsene... ja det er en slags innretning for å senke farten bittelitt. :lol
:lol Ha ha ... Akkurat slik opplevde jeg bremsene på min Heritage Classic også :lol
Bratt og ubehagelig overgang fra BMW med servo, integral og ABS, kan man si ... :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte en 2007 modell HD 1450 ccm Road king i fjor sommer. De bremsene der hadde samme effekt som bremsene på en tråsykkel med felgklosser. Nifse saker. I forhold til min fem år nyere Yamaha XVS1300 cruiser følte jeg den var veldig utdatert. Motoren var vesentlig svakere, bremsene utrolig mye dårligere og alt føltes rett og slett veldig utdatert.

Den var riktignok fem år eldre... men allikevel... Jeg tror bremsene i den gamle VW bobla til modern fra 70-tallet hadde bedre bremser...

Svar