MC kart - i papirformat

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

MC kart - i papirformat

Legg inn av Tiger »

Jeg er i gang med å planlegge sommerens mc tur, bruker da elektroniske kart (google maps, Maps.me m.m). Problemet med disse er å se over et større område, men samtidig ha oversikt over veiene. Fant ut at Cappelen-Damm og t.o.m Bullfighter har gitt ut MC kart - planleggingskart for motorsykkelferie i papirformat. Noen som har erfaring med disse og kan anbefale?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av AJ »

Kartene fra Bullfighter og Cappelen Damm er vel stort sett det samme :-k.
Bare prisen som åpenbart er forskjellig.

Selv har jeg blanda erfaringer med kartbladene fra Cappelen Dam, som jeg kjøpte for noen år siden. Kartmålestokken på disse gjør at de ikke er spesielt detaljerte, noe derimot mange kartbøker er.
Derfor fortrekker i hvert fall jeg en god kartbok i stedet, evt. enda mer detaljert sammenbrettbart kart over de ulike landsdelene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av kjellv »

Tiger skrev: 07 jan 2019, 19:59 Jeg er i gang med å planlegge sommerens mc tur, bruker da elektroniske kart (google maps, Maps.me m.m). Problemet med disse er å se over et større område, men samtidig ha oversikt over veiene. Fant ut at Cappelen-Damm og t.o.m Bullfighter har gitt ut MC kart - planleggingskart for motorsykkelferie i papirformat. Noen som har erfaring med disse og kan anbefale?
Jeg kjøpte Cappelen-Damm sitt MC-kart i sommer før Nord Norgeturen min. Jeg kjører med GPS, men på ukjente veier har jeg alltid også papirkart i plastlomma på toppen av tankveska for å holde oversikt over områdene jeg passerer.
Dette kartet er veldig bra til dette. Kartbladene er løse og ligger laminert og vanntette. Det er bare å bytte ut kartbladene etter hvert som du kjører. De har også gjort seg flid med å merke spesielt interessante MC-veier ganske tydelig. Jeg er egentlig ikke veldig imponert over hvordan de har merket veiene i mitt nærområde. Der er ikke jeg enig. Men så bor jeg også i et område der nesten alle veier er spesielt interessante for oss med MC :scratch
Jeg har egentlig bare en ting å utsette på kartet, og det er at det ikke har vært oppdatert på noen år. Det er derfor mange nye veier i terrenget som ennå ikke står på kartet.
Men.. De nye veiene er jo ikke bygget for MC likevel, de brukes bare til effektiv transport med bil :P

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av Tiger »

Takker for svar. Jeg tenker at under en planleggingsfase kan det være greit å kombinere kart og gps. Men spørsmålet er om det er noe å hente på å kjøpe og bruke et egetutviklet mc-kart i planleggingsfasen? Uten å ha sett et slikt kart vil jeg tro at et detaljert ordinært kart over en region vil vise gode mc veier. Å kjøre etter slike kart er vel noe annet, og det er vel her mc-kartene kommer inn?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av kjellv »

Tiger skrev: 08 jan 2019, 20:21 Takker for svar. Jeg tenker at under en planleggingsfase kan det være greit å kombinere kart og gps. Men spørsmålet er om det er noe å hente på å kjøpe og bruke et egetutviklet mc-kart i planleggingsfasen? Uten å ha sett et slikt kart vil jeg tro at et detaljert ordinært kart over en region vil vise gode mc veier. Å kjøre etter slike kart er vel noe annet, og det er vel her mc-kartene kommer inn?
Under planlegging av tur kan ikke GPS tilføre stort. Den er mest egnet PÅ tur, og sammen med et kart som gir bedre oversikt har du alt du trenger.
MC-kartet er en mappe som inneholder et helt Norgeskart, der omrisset av hvert av de kartbladene jeg snakket om i forrige svar er avmerket på oversiktskartet. I tillegg selve de laminerte kartbladene som har nummererte kart på hver side, og referansenummeret er også avmerket på oversiktskartet. Dette er det bare å kjøpe, og bli kjent med. Dette kan utmerket godt brukes til planlegging.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av kjellv »

Av ren nysgjerrighet, hvilken del av landet har du tenkt å legge turen?

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av kestrom1 »

Når det gjelder forskjeller på kartene fra Bullfighter og Cappelen Damm så er Cappelen Dam sitt med trykk på begge sider av hvert ark, noe jeg er usikker på om Bullfighter sitt er. Litt vanskelig og tolke beskrivelsen, men den sier: "Kartet er delt opp i 17 kartdeler". Det kan selvfølgelig være at det er trykk på begge sider, men jeg tolker det ikke sånn. Bortsett fra det står det på forsiden av Bullfighter sitt kart at det er "Cappelens Kart", noe jeg tolker til at selve kartene er like. Jeg vil i hvert fall betale noen ekstra kroner for å få færrest mulig ark. Mulig noen her inne kan si noe om Bullfighter sitt kart....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg planlegger en rute så gjør jeg alltid dette i Google Maps og helst forran pc'en. Å bruke en dedikert GPS som feks. Garmin eller TomTom til å bla gjennom kart etc. er jo nytteløst. Elendig skjerm, elendig oppløsning og elendig toutch-skjerm. Dem sluker også strøm. Jeg har til gode og oppleve mer enn 2 timer batteritid i praksis og her snakker vi om en enhet som er på størrelsen med en liten murstein.

For meg er en dedikert GPS KUN god til EN ting. og det er å gi deg kjøreannvisninger når du er på tur. En snakkende stemme kombinert med piler på et kart er kjekk og ha, spesielt når man kjører mye i utlandet og i større byer etc.

Her hjemme i Norge mener jeg fortsatt at en dedikert GPS er nesten litt ubrukelig. Joda, den viser ruten, men den tar mye plass, den skal monteres, den trenger mer eller mindre konstant strøm og er et mareritt og konfigurere med tanke på svakhetene jeg nevnte over.

Selv bruker jeg mobiltelefonen med Google Maps. Veiivisningen får jeg via øret og den er mer enn god nok til at jeg ikke kjører meg helt bort på viddene. Jeg har ikke noe behov for en rød bil som hele tiden viser meg veien da jeg uansett vet sånn noenlunde hvilken retning jeg skal.

Et papirkart ser jeg kan være en litt morsom greie ved siden av kaffekoppen på en rasteplass. Man får en slags oversikt og flere kan lett se det samme kartet samtidig etc.

Så en mobiltelefon og bluetooth til øret er alt man trenger. Et papirkart kan nok være gøy, men føler jeg er såpass kjent i lille Norge at jeg ikke har noe mer behov enn mobilen.

Skulle jeg kjørt nedover på kontinentet så hadde jeg derimot kjøpt meg en dedikert GPS.

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av Tiger »

kjellv skrev: 08 jan 2019, 20:59 Av ren nysgjerrighet, hvilken del av landet har du tenkt å legge turen?
Jeg har planer om Norge på langs et par år fram i tid. Har alt begynt forberedelsene. Ønsker ikke å kjøre de allmenne stedene, men prøve å få med veier og steder som er verdt å få kjørt og sett :prf

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av Tiger »

Bjerknez skrev: 09 jan 2019, 08:07 Når jeg planlegger en rute så gjør jeg alltid dette i Google Maps og helst forran pc'en. Å bruke en dedikert GPS som feks. Garmin eller TomTom til å bla gjennom kart etc. er jo nytteløst. Elendig skjerm, elendig oppløsning og elendig toutch-skjerm. Dem sluker også strøm. Jeg har til gode og oppleve mer enn 2 timer batteritid i praksis og her snakker vi om en enhet som er på størrelsen med en liten murstein.

For meg er en dedikert GPS KUN god til EN ting. og det er å gi deg kjøreannvisninger når du er på tur. En snakkende stemme kombinert med piler på et kart er kjekk og ha, spesielt når man kjører mye i utlandet og i større byer etc.

Her hjemme i Norge mener jeg fortsatt at en dedikert GPS er nesten litt ubrukelig. Joda, den viser ruten, men den tar mye plass, den skal monteres, den trenger mer eller mindre konstant strøm og er et mareritt og konfigurere med tanke på svakhetene jeg nevnte over.

Selv bruker jeg mobiltelefonen med Google Maps. Veiivisningen får jeg via øret og den er mer enn god nok til at jeg ikke kjører meg helt bort på viddene. Jeg har ikke noe behov for en rød bil som hele tiden viser meg veien da jeg uansett vet sånn noenlunde hvilken retning jeg skal.

Et papirkart ser jeg kan være en litt morsom greie ved siden av kaffekoppen på en rasteplass. Man får en slags oversikt og flere kan lett se det samme kartet samtidig etc.

Så en mobiltelefon og bluetooth til øret er alt man trenger. Et papirkart kan nok være gøy, men føler jeg er såpass kjent i lille Norge at jeg ikke har noe mer behov enn mobilen.

Skulle jeg kjørt nedover på kontinentet så hadde jeg derimot kjøpt meg en dedikert GPS.
Som deg bruker jeg mye Google maps og pc. Har garmin og brukt Basecamp et par ganger, men er ikke fortrolig med den :scratch På en riktig langtur Norge på langs, ønsker jeg å få en best mulig opplevelse, både i planlegging og gjennomføring :twothumbs: Å kjøre noe etter planen, men også ta en avstikker der det kan være noe artig kjøremessig, er helt innafor. Ønsker derfor kart sammen med gps og google (for å finne godekaffeplasser) :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av kjellv »

Der er mange måter å bruke en GPS på, og ha nytte av den på tur. Bjerknez har mange ganger argumentert for at den er ubrukelig på tur. Jeg har den alltid med på ukjente veier og har veldig stor nytte av den. Men jeg bruker den bare i sjeldne tilfeller til navigasjon, bare for å finne en bestemt adresse eller for å finne greieste vei ut igjen fra en fremmed by. Ellers har jeg den bare på i standby, og kaster et blikk på den hver gang jeg ikke ser veien foran meg rundt neste sving.
Jeg har også prøvd Google Maps på telefonen og talebeskjeder på øret via intercom. Jeg får fnatt av talebeskjeder som "kjør mot sørvest" når jeg ikke aner noe om himmelretningene akkurat der jeg er. Så den løsningen anser jeg som håpløs.. Bjerknez og jeg blir nok aldri enige på dette punktet. Men så har vi også veldig forskjellig filosofi når vi planlegger tur og kjører tur. Jeg planlegger så lite jeg kan og tar mest mulig på sparket. Jeg vet som regel omtrent når jeg skal være hjemme igjen, og i grove trekk hvor jeg skal på tur. Turen blir så til underveis. Men jeg har forstått at det ikke er så mange som gjør dette slik som meg.
Om du vil lese mer om hvordan jeg gjør det på tur så kan du lese mer i (b)loggen min https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=8314&start=705
Google Maps på pc er fin til planlegging og oppmåling av reisestrekninger, dagsetapper og slikt. Men håpløs hvis du skal gjøre det på denne tiden av året, fordi GM ikke tillater deg å planlegge via vinterstengte fjelloverganger og slikt. Mange spennende MC-veier er vinterstengte. Da er et papirkart kjekt å ha. Jeg sitter gjerne på vinterkvelder og blar i NAF kartbok. Denne kan jeg skrive notater i og tegne litt på kartene. Der kan jeg også lese litt om lokale forhold og se bilder fra steder jeg ikke har vært før.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av Bjerknez »

Haha, jeg skal være enig med deg at den «kjør mot sørvest» er håpløs ja. Men den dukker ikke opp ofte hos meg og google damen sier ikke slike fraser i kryss og ved avkjøringer når man faktisk skal svinge. Men etter at du har svinget etc.

Men når det er sagt så vet jeg godt hvilken retning sørvest er når jeg kjølrer i retning vestlandet. Da vet jeg at jeg skal tippe nesen litt «nedover. Men ja, en håpløs sak selvsagt.

Men jeg begynner å bli ganske lommekjent på disse vestlandsturene mine nå. Jeg vet at selv uten gps av noe slag hadde jeg fint funnet frem. På vei i retning nordnorge er det vel enda enklere. Det er vel stort sett to hovedveier oppover der å det skal mye til å kjøre feil der tror jeg.

Har kjørt oppover der med bil tre ganger og har vert totalt 7 ganger i Mehamn, kirkenes, vadsø etc. Jeg har hatt GPS i bilen, men brukte den aldri. Kun når jeg skulle til spesifikke adresser.

Jeg slo på Google maps på telefonen, så hvor jeg var ig hvor jeg skulle. Veinettet der oppe er ikke veldig komplisert.

Men ja, jeg ser fordelen med en dedikert gps i ukjente storbyer. Mest på grunn av at man får hyppigere informasjon og man får også en mer mer behagelig visuell veivisning. Samt at den er litt kjappere med tilbakemeldingene.

Er jeg usikker på hvor jeg kjører, så planlegger jeg en stopp, tar en kaffekopp og sjekker google maps.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av kjellv »

Jeg bruker heller ingen navigasjon dersom jeg kjører på hovedveier eller veier jeg føler meg kjent. Sjekker man kartet ved pauser så vet man hvilke stedsnavn som står på skilter langs veien, og andre hjelpemidler er unødvendig. Men jeg velger som regel ikke hovedveiene når jeg er på tur, det finnes ofte mye mer spennende veier ved siden av hovedveiene.
En GPS er veldig god å ha på svingete uoversiktlige veier. Du får en god indikasjon på hvordan veien ser ut etter den skarpe høyresving en du ser foran deg. Du ser om det er en ny sving rett etter og kan planlegge sporvalg og fart inn i første sving etter det. Du ser også ofte om det er hus eller tilkomstvei etter svingen der du kan risikere at det er en bil som skal ut på veien. Ute i distriktene er slike farer ofte dårlig skiltet.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC kart - i papirformat

Legg inn av Bjerknez »

Vi blir nok aldri helt enige her kjellv, så jeg tenker vi lar den ligge :thumleft :)

OttoL
Innlegg: 36
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

MC Kart Norge

Legg inn av OttoL »

Sesongen har startet og sikker noen som kan ha nytte av dette. Stay safe.

https://www.cappelendamm.no/_mc---kart- ... 8202618445

Svar