Garmin og OSM (open Street map)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Garmin og OSM (open Street map)

Legg inn av Sattphalat »

Hei
Lufter litt frustrasjon.
Reiser nedover til nord øst Thailand om noen uker og tenkte jeg skulle rulle litt dagsturer rundt på landsbygda der nede.

Har lastet ned OSM på Basecamp og GPS.
Har også fått lastet ned et lokalt mc kart (Nightrider) til Basecamp. Men det får jeg ikke inn på device uten at det gjør så mye. Greit å ha når en planlegger.

Klart en kan kjøre bare på kart uten å lage ruter eller spor, men tenkte for en gang skyld å være litt forberedt. Dessuten skal vel planlegginga være en del av moroa.

Vel, frustrert.
Basecamp er det lett å lage fine ruter. Men når jeg laster de inn til GPS» en. Rekalkulerer den ruta. Også blir det bare tull.
Det går bra her i Norge.
Dessuten her fester jeg stort sett bare en pinn. Å kjører etter. Og kommer en inn i riktig dal så går det stort sett greit.
Dernede er det flatt, og det går tusen veier på kryss og tvers mellom landsbyene.
Har forsøkt diverse innstillinger på enheten, lås (ikke lås) til vei, svingete vei osv.
Så har et par spørsmål som kanskje noen kan svare på.
Hvilken måte er det best å laste opp på fra Basecamp.
Rute eller spor? Eller begge dele.
Syner det ser ut som resultatet blir mest likt det jeg har planlagt når jeg laster opp spor.
Eller hva jeg gjør feil med innstillingene på enheten. Er det noen som har noe trylleformular?
Mvh


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

KawaKjetil

Re: Garmin og OSM (open Street map)

Legg inn av KawaKjetil »

Har bare hørt negativt om Basecamp, og holdt meg unna den.
Lager stort sett rutene manuelt på Garmin. Tar ikke lange tiden uansett.
Men har lastet ned noen ruter fra https://www.myrouteapp.com/routelab som jeg vurderer å snekre noen ruter på selv etterhvert.

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Garmin og OSM (open Street map)

Legg inn av Joachim »

Jeg har brukt OSM på Garmin i Thailand med godt resultat. Rekalkulering skjer alltid når en rute overføres, uavhengig av kart. Hvis du bruker shaping points får du rutene du ønsker.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Garmin og OSM (open Street map)

Legg inn av Sattphalat »

Joachim skrev:Jeg har brukt OSM på Garmin i Thailand med godt resultat. Rekalkulering skjer alltid når en rute overføres, uavhengig av kart. Hvis du bruker shaping points får du rutene du ønsker.
Takker for svar.
Men er litt usikker på hva du mener. Lager du nye shaping Point på enheten. Eller er de med fra Basecamp når du overfører.
Mener du at jeg må justere ruta etter overførsel.
Mvh



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Garmin og OSM (open Street map)

Legg inn av Joachim »

Alt skjer med Basecamp før du overfører.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Garmin og OSM (open Street map)

Legg inn av Sattphalat »

KawaKjetil skrev:Har bare hørt negativt om Basecamp, og holdt meg unna den.
Lager stort sett rutene manuelt på Garmin. Tar ikke lange tiden uansett.
Men har lastet ned noen ruter fra https://www.myrouteapp.com/routelab som jeg vurderer å snekre noen ruter på selv etterhvert.
Ja, jeg også bruker å rute på enheten. Fungerer veldig bra her hjemme.
Sliter litt med innstillingen « svingete vei « i nærheten av byene. Har blitt sendt ut i noen rare boliggater noen ganger:) eller at den ikke vil kalkulere ferdig.
Basecamp er igrunn lett å bruke slik jeg ser det, får litt bedre oversikt på karta hvis rutene er lange. Men må innrømme at det er litt nytt for meg å bruke GPS til turplanlegging.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garmin og OSM (open Street map)

Legg inn av Bjerknez »

Jeg var også gjennom denne problemstillingen i førsten. Det ble så mye styr rundt det GPS opplegget at jeg gikk lei. Jeg fant aldri en måte som gjorde det på måten jeg ville. Jeg har også sluttet å kjøre med GPS på sykkelen. Altså en fastmontert GPS med de tilkoblinger og festeannordninger det fører med seg.

I dag bruker jeg mobiltelefonen og Google Maps hvor jeg får annvisninger på øret via Bluetooth. Fungerer mer enn bra nok for mitt bruk. Eneste grunn i mitt hode for å velge en dedikert GPS er hvis man skal kjøre mye i utlandet og gjennom utenlandske byer etc. Da blir det mer oversiktlig med en dedikert GPS.

Skal man farte rundt i den norske faunaen så er selv Google Maps overkill mener jeg.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Garmin og OSM (open Street map)

Legg inn av Sattphalat »

Hei
Synes jeg har fått til det jeg hadde tenk ganske bra nå.
Brukt litt av romjula på planlegging i Basecamp. I førsten brukte jeg vel lenger tid på å lage ruter og å overføre, enn den tiden det tar å kjøre rutene.
Etterhvert er det gjort på noen minutter.
Så å dømme Basecamp helt nord og ned vil jeg ikke være med på.
Resultatet på hvordan planlegginga mi har vært har jeg vel ikke helt før rutene er kjørt :)
Mvh




Sent from my iPad using Tapatalk Pro

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Garmin og OSM (open Street map)

Legg inn av mekkern »

Etter en del bruk av både gps og tlf i biler og på mc...norge og utland...
Ofte er et kart og en "jukselapp" med navn på plasser en skal kjøre forbi det sikreste...slipper å måtte hoppe over waypoints for å få kommet videre hvis de ikke er satt helt nøye osv...
Gps/tlf er greit som backup til å finne by/hovedvei hvis en kjører seg bort.

Er jeg på tur synes jeg det blir masete med gnåling på øret...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Garmin og OSM (open Street map)

Legg inn av Sattphalat »

-

Svar