Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av NeXtGeN »

Hei, jeg er i gang å leter etter en førstegangssykkel og vurderer sterkt en Yamaha FZ6.

Etter mye googling og surfing på finn sitter jeg igjen med noen spørsmål ang disse syklene.

Jeg har skjønt at i 2007 kom det en oppdatering på denne sykkelen og det ble to varianter tilgjengelig S og S2. Den første med 78hk, den andre med 98hk, oppgraderte bremser, lettere svingarm og noe mer.

Men så tilbake til spørsmålene.
- Jeg har funnet en sykkel på finn som hevder å være S2 versjon, men også 2006 modell. Dette får jeg ikke til å stemme. Er det noen her som kan se på bildene om det er en S2 eller ikke?
Personlig vet jeg ikke hvordan jeg feks kan se om bremsene er oppgradert.

- Er det samtidig noen som sitter med erfaringer med denne sykkelen som vil dele deres mening om denne? Er det en holdbar motor osv?

På forhånd takk :D

Link til finn:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=82435720

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg søker på registreringsnummeret, så står det at den er registrert med 98HK'er.

Noe utover det kan jeg ikke svare deg på. Jeg tipper kjellv her inne kan hjelpe deg litt mer informasjon rundt dette da han forhandler Yamaha motorsykler.

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av NeXtGeN »

Ja, jeg sjekket også dette. Men det viser seg at modellene før S2 ble tilgjengelig. Altså 2006 og tidligere, også hadde 98hk. Så det gjør det veldig vanskelig å bedømme utifra hk. Tror man må se på de andre oppgraderingene som ble gjort.

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av NeXtGeN »

Bjerknez skrev: 19 des 2018, 13:18 Noe utover det kan jeg ikke svare deg på. Jeg tipper kjellv her inne kan hjelpe deg litt mer informasjon rundt dette da han forhandler Yamaha motorsykler.
Får håpe kjellv får med seg dette innlegget da :P :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av Bjerknez »

NeXtGeN skrev: 19 des 2018, 13:21
Bjerknez skrev: 19 des 2018, 13:18 Noe utover det kan jeg ikke svare deg på. Jeg tipper kjellv her inne kan hjelpe deg litt mer informasjon rundt dette da han forhandler Yamaha motorsykler.
Får håpe kjellv får med seg dette innlegget da :P :twothumbs:
Jeg har sendt han en notis på Facebook, så han svarer nok om ikke så alt for lenge vil jeg tro :)

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av NeXtGeN »

Jeg fant denne som også står oppført som S2

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=135927390

Her kan man se at bremsene foran er litt anderledes. Så det kan virke som om den første annonsen jukser litt når den hevder å være S2. Svingarm på denne er også litt endret.

Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av Supradog »

Yup, etter det jeg kan se så er forskjellene sorte dempere foran, annen svingarm bak(enklest å se på type mutter/justering av bakasling) og annet utseende på kalipere. dvs den i annonsen din er ikke en S2. Fant en artikkel som nevner mellommodellen du har funnet.

"After complaints about the clutch and lack of fashion-pleasing brakes, the S2 models appeared in 2007 although some late 2006 bikes came with black frames and optional ABS. The S2 added a touch of style to the FZ6 models with sharper looks, black frame and swingarm and the all-important R1-style four-piston calipers (ABS was an option) instead of the old bike’s two-piston sliding units."
fra https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... ying-guide

Har 2004 naken utgaven av fz6, ikke hatt noen problemer med den. Den er trang å jobbe i mekanisk sett, f.eks du må ha stock pluggnøkkel som følger med verktøykitet for å ha noe sjanse til å få byttet tennplugger, da den er leddet på en spesiell måte.

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av NeXtGeN »

Okei, da er det mer eller mindre bekreftet at den første annonsen kun er den mellomversjonen ja, men sort motor og ramme.
Takk for hjelpen med undersøkelsene :)

Så kommer spørsmålet, burde jeg kikke videre, eller kan den fortsatt være en god kandidat den første. Den er rett i nærheten her, så den er ganske interessant for meg sånn sett. Men ønsker ikke å kjøpe katta i sekken heller. Jeg vil la tvilen komme selgeren til gode og tro at han også tror det er en S2 han eier.

Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av Supradog »

Tja, prisen er helt normal, ikke for dyr eller billig. Den har faktisk abs, og koffertsett om det er ting du verdsetter. Den har dog 40000 servicen kommende som er ventilsjekk(hver 40.000) og er 7-10k sist jeg sjekka. Bør spandere på dekk snart selv om de ikke er slitte allerede da de er straks 4 år. Ok kjøp, bra kjøp om du får snakka den ned litt i pris.

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av NeXtGeN »

Okei :)

Jeg har fått snakket ned denne til 45k sånn den står. Men jeg føler at jeg vil prioritere å få med ABS.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=128917640

Så tenker hvis jeg får den røde ned under 50k at det kan være en god deal muligens? :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv kommer med tilbakemelding senere i kveld hvis han får tid. (fikk jeg beskjed om å si). :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av kjellv »

Jeg har et lite problem med å forklare deg dette, fordi det faktisk er ganske komplisert og ikke veldig tydelig hva som er forskjellene. Vi startet som Yamahaforhandler i 2009, og har heller ikke hatt den nødvendige selgeropplæring på modeller som ble solgt tidligere.
FZ6 i denne årsklassen består av FZ6N, FZ6NA (abs naken) FZ6S og FZ6SA (abs og halvkåpe). I Yamaha sin oversikt eksisterer ikke begrepet S2. Hva dette betyr aner jeg ikke. Mest sannsylig er det en oppgradering av en eller annen art.
Det jeg vet er at det i perioden 2006-2008 var en del modeller som ble levert som laveffekt og dermed kom en god del rimeligere ut avgiftsmessig. Dette er ingen egen modell, det er samme sykkel en smule nedplombert. Her må du rett og slett søke i kjøretøyregisteret for å se hvilken motoreffekt hver enkelt sykkel har.

Kjøper du en Fazer skal du ha uflaks om du kjøper katta i sekken. Sjekk servicehistorikk og tilstand ellers. Selger bør i hvert fall kunne dokumentere eller sannsynliggjøre at servicer er tatt, (med service mener jeg noe mer enn et oljeskift med biltemaolje i ny og ne. Service er langt mer enn det) Jeg ville sagt at det er bedre å kjøpe en sykkel som har dokumenterte servicer og har gått 55000 enn å kjøpe en sykkel uten dokumentasjoner som har gått 35000 når prisen ellers er noenlunde lik.

Lykke til med handel :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av AJ »

Mener å huske at det fantes en FZ6 mod. med 78 HK for en god del år siden.
Omtrent samtidig var det en smule forvirring rundt dette med to versjoner hvor den ene hadde 98 HK og, som nevnt, denne "budsjett"modellen med 78 HK...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av NeXtGeN »

Takk for svar alle sammen :) Ser ut som jeg kommer til å prøve å få tak i en FZ6 av ett eller annet slag fremover. Virker som solide sykler etter mye søking på nettet. Får håpe jeg finner en i riktig prisklasse og i en god tilstand :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha FZ6 S / S2 - Kjøpshjelp?

Legg inn av kjellv »

NeXtGeN skrev:Takk for svar alle sammen :) Ser ut som jeg kommer til å prøve å få tak i en FZ6 av ett eller annet slag fremover. Virker som solide sykler etter mye søking på nettet. Får håpe jeg finner en i riktig prisklasse og i en god tilstand :)
Du har god tid. Det henger igjen en del annonser på finn ennå på sykler som er satt på vinterlager for sesongen. Disse ligger gjerne ute til litt lavere pris enn de vil få når det blir lagt ut ny annonse på dem ved sesongstart. Da stiger prisene litt. Ofte litt vanskelig å få prøvekjørt nå, og syklene er også ofte frakoblet batteri og satt inn med mye slags luriummiddel. Men du kan sikkert finne mye flott der ute ennå.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar