Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av AJ »

Toalmar skrev: 08 des 2018, 08:31
AJ skrev: 25 nov 2018, 23:24 Dyrere, men likevel mer fleksibelt med kjededrift. Om man skulle ønske å dreve om... ;)
Er det vanlig å dreve om en motorsykkel?
Trodde det var mest vanlig for de som kjørte moped og lett MC, var i hvert fall det når jeg var i den alderen.
Ikke helt uvanlig, spesielt i adventuremiljøet, for å få syklene til å gå jevnere med lavere utveksling på grus.
Ble anbefalt å gjøre dette selv da jeg skulle bytte kjede og drev på min forrige KTM. Fortsatte med 42 drev bak, men gikk en tann ned fra 17 til 16 på frontdrevet.
Resultat ble lavere giring, som gir en litt saktere igangsetting, for å si det slik. Noe mange synes er mer behagelig enn det som er vanlig på de aller fleste MC'er i dag.
I tillegg blir de fleste store twinmaskiner mindre nykkete i lav hastighet med lavere dreving, noe som også gjør sykkelen lettere å håndtere på grus og annet ulendt terreng.

Selv om jeg også merket endring til det bedre på min forrige KTM, kommer jeg nok likevel til å beholde originaldrevingen på den jeg har nå når tiden er inne for å bytte kjede og drev på denne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes BMW har klart det fint med utvekslingen i grunn. Føler ikke et behov for å verken øke eller redusere utvekslingen noe.
K1200RSen takler fint hastigheter ned mot 30-40km/t(i 6. gir). Kjører rundt på 6.gir i de fleste rundkjøringer og trafikale situasjoner. Å akselerere helt smooth fra de hastighetene opp til toppfart er også helt uproblematisk hvor den tilslutt dunker på turtallsperra med speedoet mot enden av skalaen(270km/t ca. på original chip, rett over 280km/t på uoriginal chip). Å cruise i 100km/t blir med nye dekk rundt 3200rpm.


K100RSen er en litt annen historie. Der er man fort oppe i 4500rpm når man banker nedover motorveien.


Men det er klart, at jeg kan forstå at feks. V-Twin sykler burde kunne dreves om til sitt bruk. Jeg er ingen stor fan av den litt "uryddige" V-twin gangen, synes det lugger og napper for mye.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 08 des 2018, 15:35 Jeg synes BMW har klart det fint med utvekslingen i grunn. Føler ikke et behov for å verken øke eller redusere utvekslingen noe.
K1200RSen takler fint hastigheter ned mot 30-40km/t(i 6. gir). Kjører rundt på 6.gir i de fleste rundkjøringer og trafikale situasjoner. Å akselerere helt smooth fra de hastighetene opp til toppfart er også helt uproblematisk hvor den tilslutt dunker på turtallsperra med speedoet mot enden av skalaen(270km/t ca. på original chip, rett over 280km/t på uoriginal chip). Å cruise i 100km/t blir med nye dekk rundt 3200rpm.


K100RSen er en litt annen historie. Der er man fort oppe i 4500rpm når man banker nedover motorveien.


Men det er klart, at jeg kan forstå at feks. V-Twin sykler burde kunne dreves om til sitt bruk. Jeg er ingen stor fan av den litt "uryddige" V-twin gangen, synes det lugger og napper for mye.
Da er misvisningen på speedometeret vanvittig.
Ikke mulig at 260kg + klarer 270 kmt med 130 hester. Ikke i nærheten en gang.
Ser at de er oppgitt til 246 kmt , noe som er mer reelt.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... s%2097.htm

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Du har nok helt rett i det, litt misvisning blir det alltid. Er også derfor jeg spesifikt sier speedofart. Jeg har hatt en maksimal hastighet på langstrekka på Rudskogen på rett over 200km/h, og det målt med GPS. Etter hva jeg husker gikk nåla ikke mye over 200km/h, kanskje 10.
Likevel, jeg skulle gjerne hatt en GPS avlesning med maks turtall på 6.gir. Får se hva som skjer til sommeren, ønsker meg en tysklandstur :thumleft
Det er optimistisk med 270 GPS-kilometer per time, det er jeg helt enig i :) Noen maks-speed GPS-måling skal jeg nok ikke prøve på i Norge..
Sist redigert av FredrikE24 den 09 des 2018, 16:31, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Vet du om softbag til k1200s/gt passer på k1200rs med mod?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =135630332
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Den er etter hva jeg vet laget for K1300S festeplate og stroppefester. Du får sikkert festet den på en eller annen måte, men kanskje ikke så elegant!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Ser ut som ett feste som kun passer bæreren til K1200s etc.
Screenshot_20181209-162117_Drive_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det som kommer til å by på problemer med platen som finnes på K1200RS er at den ikke er «åpen» på undersiden slik den er på K1300S. Man får mao. Ikke tredd den skikkelig innpå.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Julefeiring i Kroatia, kom ned hit bittelille julaften og været har vist seg fra sin beste side.

Hva er vel bedre enn å finjustere litt på mopeden jeg en gang kjøpte da jeg var 15 år, og kjøre en tur! Ble montert et middels sprekt trimsett for noen år siden, men har ikke helt tatt meg tid til å finjustere gasseren. Så nå ble det nye dyser og senking av nål, samt justering av blandeskrue.
Jeg tok faktisk en dukkert i sjøen idag også(!).
3C56686D-D6AB-4787-B83A-38446801A18A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 27 des 2018, 21:58 Julefeiring i Kroatia, kom ned hit bittelille julaften og været har vist seg fra sin beste side.
Snedig. Sitter her med Google maps og gjør meg noen tanker om veivalg på sommerens planlagte tur til Makarska-rivieraen. Og der er du liksom, på juleferie :lol Kos deg :vs

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Er turens mål Makarska-distriktet? Er vel ikke så mange andre veivalg enn den som går langs kysten?

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av TGR »

Neida, når vi kommer så langt som til Kroatia er det enkelt. Jeg tenker mer på hvor vi skal krysse Alpene. Holder østlig rute, gjennom Tsjekkia og Østerrike. Men det er jo et hav av muligheter over Alpene. Sjekker ut Dolomittene på hjemveien :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Et lite tilbakeslag på Jawaen. Et nålelager har gått fyken og det har fått følger :)
Akslingen har begynt å spise både blokk og speedometerdrev
F2535C92-DC46-4028-95E3-65538305BAF2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Nye blokkdeler ble sporet opp gjennom Jawa-klubben. Jeg fikk en strøken blokk til en 500-lapp. Slettes ikke verst.
Siden girkassa hadde malt opp alt av nåler i det havarerte nålelageret ++ så var det rett og slett kast. Jeg fikk tak i et splitter ny, komplett girkasse fra Tsjekkia for 800kr. Så bestilte jeg også fra Tsjekkia, alle lagre og simringer, samt hjullager forran og bak, dette kom på drøyt 600kr. Det kunne vært verre..
Så nå venter jeg på at deler skal ankomme slik at man får motoren i sammen igjen. Jeg må innrømme at det å pendle med bil føles litt klaustrofobisk(?), og det tar tidvis veldig mye tid om man er uheldig med kø.

Vi har kommet godt i gang med et nytt år. MC-året 2018 var bra, været holdt og det ble noen langturer på K1200RSen tidlig i sesongen. Jeg er veldig fornøyd med den nå, den er mer eller mindre fri for tekniske skavanker, så nå ser jeg frem til en tid med mindre vedlikeholdsskruing utover oljeskift :) Å bytte den ut med noe annet er ikke et tema foreløpig. En siste tur til vinterlagring i 2018 fortalte meg bare at den duger en stund til etter å ha kjørt K100 hele høsten :)

En nedtur var det også i 2018. En god kollega(og venn) og jeg var ute og kjørte en kveld i pinsen, som endte med at han dro av veien. Jeg kommer aldri til å glemme synet av han fly gjennom lufta som en filledukke og treffe alt mulig i veikanten, lande med et brak og rulle ned i en dreneringsgrøft. Jeg har i ettertid hatt flere mareritt av hendelsen og fått en skikkelig vekker på hvor fort ting kan gå galt på motorsykkel til tross for at man streber etter å kjøre med marginer. Takket være hjelpsomme medtrafikanter kom hjelpen raskt og han ble kjørt til Ullevål i en vannvittig fart.
Han hadde 5 ustabile brudd i ryggen og et ustabilt nakkebrudd(hodet var ikke festet til noe for å si det "pent"). En dyktig kirurg oppererte inn en lang titanskinne for støtte opp og nakken stabilisert. Like etter operasjonen var han allerede på bena og ut på gangen hvor han hinket på bena til alles forskrekkelse :eh Etter 1,5 uke på en hard madrass hjemme var han innom jobben igjen for egen maskin og etter drøyt 4 uker var han tilbake på jobb. Etter sommerferien har han vært tilbake på jobb og fungert som normalt. Fæl hendelse med en utrolig bra slutt. Heldigvis.
For min del la det hele en demper på MC-sesongen med medfølgende søvnløse netter. Det ble derfor mest pendlekjøring til og fra jobb, og en og annen tur til Tyrigrava. Håper derfor at jeg i 2019-sesongen er tilbake for fullt.
Bilde 01.08.2018, 17 55 34.jpg
Bilde 30.05.2018, 19 31 48.jpg
Bilde 06.06.2018, 20 39 53.jpg
Bilde 22.07.2018, 22 04 31.jpg
cannon her på forumet liggende forran :)
Bilde 06.08.2018, 23 58 18.png
Et lyspunkt for min del var å legge ut på en siste tur. Tross for hendelsen i Pinsen friskt i minnet, så ble turen lagt til MCsiden-treffet på Dovreskogen. Så fikk man også sett ansiktene til mange forummedlemmer :) Som mange kanskje fant ut, så er jo nok en som ikke nødvendigvis har munndiaré, til tross for og kanskje skrive mye på forum. Om det blir et slikt treff også i 2019 så skal jeg nok prøve å delta på hele treffet og ikke bare Lørdag til Søndag :thumleft
Bilde 25.08.2018, 20 24 27.jpg
K100RSen jeg kjøpte på slutten av sesongen ifjor blir nok lagt ut for salg nå på vårparten, så får vi se om det blir noe napp. Grunnet endret bosituasjon er det litt vel heftig å sitte med tre motorsykler og en bil. Rent økonomisk går det jo, men det holder med to i garasjen :roll

K100en er teknisk tipp topp, den mangler bare litt når det kommer til lakk og finish. Den bærer preg av å ha blitt levert inn til forhandler år etter år og fått smake sterke kjemikalier som har fått litt for lang virketid. Klarlakken er svært tynn, særlig på tanken(tankveske får nok den meste av skylden). Etter en runde med maskinpolering ble det klart at det må ny lakk til for å få den 100%.
Den har alt av originalutstyr, ABS, tankveske, toppveske, sidevesker med innervesker osv. Originale håndbøker og kjent servicehistorikk.
Siste del av 2018-sesongen ble tilbrakt på K100en og jeg rakk å bli veldig glad i den. Den er knallgod å kjøre og fikk sin tekniske "strekk" før vinterlagring som tidligere oppsummert i tråden. Jeg liker å ha detaljene i orden! :thumleft

K100en ble som nevnt tidligere kjøpt med motor som ikke gikk. Så den fikk sin første kjøretur i mitt eie på tilhenger ;)
Bilde 26.09.2018, 19 36 54.jpg
Påfølgende helg var den ute på luftetur ute på Nesoddlandet
Bilde 29.09.2018, 15 38 13.jpg
Sesongen sluttet brått med masse snø en morgen. Da måtte Jawaen trå til, men snøen forsvant og høsten viste seg fra sin beste side en siste helgedag før saltingen satte inn for fullt.
Bilde 18.11.2018, 14 12 35 (1).jpg
Måtte sesongen 2019 bli enda bedre! :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 13 jan 2019, 22:04
En nedtur var det også i 2018. En god kollega(og venn) og jeg var ute og kjørte en kveld i pinsen, som endte med at han dro av veien. Jeg kommer aldri til å glemme synet av han fly gjennom lufta som en filledukke og treffe alt mulig i veikanten, lande med et brak og rulle ned i en dreneringsgrøft. Jeg har i ettertid hatt flere mareritt av hendelsen og fått en skikkelig vekker på hvor fort ting kan gå galt på motorsykkel til tross for at man streber etter å kjøre med marginer. Takket være hjelpsomme medtrafikanter kom hjelpen raskt og han ble kjørt til Ullevål i en vannvittig fart.
Han hadde 5 ustabile brudd i ryggen og et ustabilt nakkebrudd(hodet var ikke festet til noe for å si det "pent"). En dyktig kirurg oppererte inn en lang titanskinne for støtte opp og nakken stabilisert. Like etter operasjonen var han allerede på bena og ut på gangen hvor han hinket på bena til alles forskrekkelse :eh Etter 1,5 uke på en hard madrass hjemme var han innom jobben igjen for egen maskin og etter drøyt 4 uker var han tilbake på jobb. Etter sommerferien har han vært tilbake på jobb og fungert som normalt. Fæl hendelse med en utrolig bra slutt. Heldigvis.
For min del la det hele en demper på MC-sesongen med medfølgende søvnløse netter. Det ble derfor mest pendlekjøring til og fra jobb, og en og annen tur til Tyrigrava. Håper derfor at jeg i 2019-sesongen er tilbake for fullt.
Uffda!
Dette må ha vært en uhyggelig opplevelse vi alle håper og gjør alt for å unngå og på ingen måte måte ønsker å være vitne til.
Veldig godt å lese at det ser ut til å gå over all forventning bra med kollegaen!

Tross tilbakeslag i 2018 sesongen så var det veldig hyggelig å møte deg på Dovreskogentreffet til MCsiden i august :thumleft.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar