Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av AJ »

Jo'a...
Enig i at det er et par-tre detaljer som ikke akkurat er caféracer spesifikke, som styret og potte(ne).
Men ellers er den så godt som en fullverdig caféracer.

Uansett et stilig Guzzibygg. Av de fineste blant ganske mange.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lordjanus
Innlegg: 19
Registrert: 08 aug 2018, 17:25
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville Bobber 1200

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Lordjanus »

Smaken er vel som baken, todelt, trodde poenget var at man kjørte mc og hvilken mc man kjører er uvesentlig, det er gleden og miljøet som teller, kunne aldri kjøpt en plastik fantastisk eller en som ser ut som en jetski, men bryr meg ikke, jeg har en sykkel som jeg liker.

Håper å treffe mange til våren på veiene og ta en prat av og til.

Var innom en mc verksted i Haugesund for å levere min sykkel på verksted for vinterlagring, jeg leverte den inn og gikk etterpå å svirret rundt en HD iron som sto utenfor verkstedet , så kom det noen ut og han som så ut som veteranen rakket noe enormt ned på HD som jeg sto ved, ( kunne aldri tenkt meg å kjøpe, dårlig motor, liker ikke utseende etc sa han) jeg sa bare kort samme hva en kjører så så lenge en liker det og er en mc, jeg gjorde som jeg skulle gå da sa den ene , skal du ikke ta sykkelen din, det er ikke min sa jeg, da ble de lange i maska.

Og så satte veteranen seg med alt rett utstyr og vest og greier opp på en plastic fantastic, ( ikke mitt utrykk eller mening, bare tatt det fra nettet) da måtte jeg flire litt.

Håper jeg treffer han igjen, kommer nok en liten kommentar da.😁

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Bjerknez »

Personlig ser jeg på caferacere som pyntegjenstander eller et slags objekt som viser eiers dyktighet vedrørende bygg/foranding av mc. All ære til de som liker dette, men JEG er ikke helt der.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av FredrikE24 »

Fine og greie sykler som bygges om til caféracer er litt trist. Særlig BMW K75 og K100 har vært offer for dette i stor grad. Ikke minst R100RS.

Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 02 des 2018, 19:16 Fine og greie sykler som bygges om til caféracer er litt trist. Særlig BMW K75 og K100 har vært offer for dette i stor grad. Ikke minst R100RS.

Bilde
Men på en annen side så hadde disse nok ikke blitt lenge på veien hvis de ikke hadde blitt herpa og fått litt service...
er begrenset med folk som er interessert i de gamle greiene i den utgaven de er.. :-k

Og for historisk bevaring så er det en god del bra sykler som er tatt vare på så...hvor mye gammel skitt skal vi spare på?

Vi har jo kastet masse flotte CRT tvèr også.... :P

Er det noe JEG ser på som kjedlig og trist så er det BMW sykler.. joda veldig bra sykler og alt det der... men det gir meg INGEN lyst til å eie noen..
Bortsett fra en fra tiden med Plungerfjæring..DEN ser jeg muligheter med... :roll
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

FB_IMG_1543819993532.jpg
Kan se bra ut disse K'ene også.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Stian87 »

cannon skrev: 03 des 2018, 07:56 FB_IMG_1543819993532.jpg
Kan se bra ut disse K'ene også.
Ser bra ut, men ser også forferdelig ut å kjøre. Det setet kan ikke være behagelig :knegg og de dekkene der, jeez
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

Jeg har samme sittestilling og like lite komfortabelt sete på min CR. Sittestillinen gjør jo at vektfordeling mellom forankringspunktene holker, sete, tank og fothvilere blir veldig forskjellig fra en sitterett-opp-sykkel.
Jeg digger den måten å kjøre på, men sittestillingen og setet er ikke tilpasset langtur. Sykkelen er ikke bygget for det formålet. Til kortere distanser med fokus på kjøring er dette konsepet perfekt. I tillegg ser disse syklene bra ut og de vinner posør-racet ved pølsebua (og på Tyrigrava) hver gang:-)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Stian87 »

cannon skrev: 03 des 2018, 10:11 Jeg har samme sittestilling og like lite komfortabelt sete på min CR. Sittestillinen gjør jo at vektfordeling mellom forankringspunktene holker, sete, tank og fothvilere blir veldig forskjellig fra en sitterett-opp-sykkel.
Jeg digger den måten å kjøre på, men sittestillingen og setet er ikke tilpasset langtur. Sykkelen er ikke bygget for det formålet. Til kortere distanser med fokus på kjøring er dette konsepet perfekt. I tillegg ser disse syklene bra ut og de vinner posør-racet ved pølsebua (og på Tyrigrava) hver gang:-)
Har du like smalt sete? Ser for meg at det setet blir som en G-streng i løpet av korte turer. Selv et sykkelsete er bredere.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Ronning »

cannon skrev: 03 des 2018, 07:56 FB_IMG_1543819993532.jpg
Kan se bra ut disse K'ene også.
Bra gjennomført, men litt for minimalistisk for min del det der gitt. Ser jo nesten bare hjul på bildet der.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

Ronning skrev: 03 des 2018, 16:50
cannon skrev: 03 des 2018, 07:56 FB_IMG_1543819993532.jpg
Kan se bra ut disse K'ene også.
Bra gjennomført, men litt for minimalistisk for min del det der gitt. Ser jo nesten bare hjul på bildet der.
Har all respekt for det synspunktet. Smak og behag, osv.
Rent visuelt liker jeg det minimalistiske, når proposjoner og linjer stemmer. Jeg synes utseende teller mest ved CR-bygging. De fleste bruker jo andre sykler for å dekke andre kjørebehov.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

Stian87 skrev: 03 des 2018, 14:47
cannon skrev: 03 des 2018, 10:11 Jeg har samme sittestilling og like lite komfortabelt sete på min CR. Sittestillinen gjør jo at vektfordeling mellom forankringspunktene holker, sete, tank og fothvilere blir veldig forskjellig fra en sitterett-opp-sykkel.
Jeg digger den måten å kjøre på, men sittestillingen og setet er ikke tilpasset langtur. Sykkelen er ikke bygget for det formålet. Til kortere distanser med fokus på kjøring er dette konsepet perfekt. I tillegg ser disse syklene bra ut og de vinner posør-racet ved pølsebua (og på Tyrigrava) hver gang:-)
Har du like smalt sete? Ser for meg at det setet blir som en G-streng i løpet av korte turer. Selv et sykkelsete er bredere.
Vel, mine sykkelseter er alle smalere, og de er helt sikkert hardere også. Egentlig en fin sammenligning. Fremoverlent sykkel-sittestilling gir også mye mindre trykk på setet. Da kan komforten reduseres betydelig.
Mitt CRsete er hardt og kantete. Ubehagelig å sitte oppreist på med beina i bakken, og helt fint med hendene på cliponstyret og beina på fotpinnene. Helt ok å lide litt for god design:-)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

Hehe det er noe som skurrer veldig den siste setningen, "Helt Ok å lide litt for god design"

CR-bygg var aldri ment til å se bra ut, de skulle bare strippes ned for vekt og komme seg til a-b kjappest. Minimalistisk er da en stor del av designet. Å si at et bestemt CR-bygg blir for minimalistisk for en er som å si at en lambo ser for rask ut for min smak.

90% av nådagens bygg er direkte trafikkfarlige for alle. Hipstere som hiver seg på mcbygg-miljøet med null til ingen erfaring som igjen 4dobler prisen og selger til hipstere med penger til overs i god tro til at det er et kvalitetsbygg. Typisk gamle sykler med simple bolt on deler uten noe form for sikkerhetssjekk. De skal jo bare se kule ut.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

Juicebox skrev: 03 des 2018, 22:12 Hehe det er noe som skurrer veldig den siste setningen, "Helt Ok å lide litt for god design"

CR-bygg var aldri ment til å se bra ut, de skulle bare strippes ned for vekt og komme seg til a-b kjappest. Minimalistisk er da en stor del av designet. Å si at et bestemt CR-bygg blir for minimalistisk for en er som å si at en lambo ser for rask ut for min smak.

90% av nådagens bygg er direkte trafikkfarlige for alle. Hipstere som hiver seg på mcbygg-miljøet med null til ingen erfaring som igjen 4dobler prisen og selger til hipstere med penger til overs i god tro til at det er et kvalitetsbygg. Typisk gamle sykler med simple bolt on deler uten noe form for sikkerhetssjekk. De skal jo bare se kule ut.
Helt enig i den opprinnelige hensikten, fra 50tallet. "The ton" var målet, dvs 100mph.
Allikevel tror jeg skinnjakkebillyene med sneipen og sleiken også likte utseendet på en "selvbygd" fattigmannsracer.
Påstanden din om 90% trafikkfarlige tar du vel fra løse lufta? Eller fra hvor? Jeg kjenner meg ikke igjen.
Hvorfor mener du det skurrer med lidelse for design? Når andre her påpeker at setet på K'en er ukomfortabelt, og det ukomfortable er valgt for å oppnå et design, da er det vel sånn?
Jeg har gjort samme valg, og min neste oppgradering vil innebære enda mindre komfort. Setet blir hardt og tøft(akkurat som carbonflisa som utgjør setet på en av mine tråsykler....)
Igjen: helt ok å lide litt for godt design....:-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Jompa »

Njaa, 90 % er vel å ta hårdt i ?
På de aller fleste er detvel ikke gjort vesenlige endringer. Clip—bostyrer, smalt sete med lite stopping,eksosanlegg med mindre demping, andre lykter, speil og blinklys pluss litt kosmetiske endringer og ei litt kortere bakramme er ikke noe som endrer kjøreegenskapene vesenlig.
Oi, jeg holdt på å glemme tilbakeflyttede fothvilere.
Uansett, de fleste kreasonene er ikke særlig endret fra original , ramme, motor, hjul er som da sykkelen forlot fabrikken, h verken mer eller mindre trafikkfarlig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar