Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
- BAJAZZ
- Innlegg: 74
- Registrert: 21 jul 2015, 19:33
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Men hvordan funker dette egentlig? Om man har kjøpt en ny Triumph i 2017 hos en forhandler som ikke får drive mer(fordi butikken må pusses opp, eller at dem ikke selger nok sykler, eksempelvis i Tønsberg), hvordan er det da med garantien? Om "toppen" ryker, eller annen feil skulle oppstå, Kan man da dra til Triumph forhandler i Oslo eller Sarpsborg for å få det ordnet?
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Kjedelig hvis man måtte velge sykkel kun utifra hva som finnes innen rimelig avstand, og måtte avstå fra noe man virkelig ønsker fordi det ikke er noen forhandler å finne. Det finnes jo en grense for hvor mye ekstra tid og penger man ønsker å legge ut med for å få akkurat 'den' sykkelen.
Og så lurer jeg på hvordan det blir med servicen hos forhandlere som vet de er det eneste stedet å finne et spesifikt merke, for eksempel. Hva skjer med priser og kvalitet på service og slikt hvis det ikke er noen reell konkurranse?
Og så lurer jeg på hvordan det blir med servicen hos forhandlere som vet de er det eneste stedet å finne et spesifikt merke, for eksempel. Hva skjer med priser og kvalitet på service og slikt hvis det ikke er noen reell konkurranse?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7034
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Selvfølgelig. Du kan dra til hvilken som helst Triumphforhandler du selv vil.BAJAZZ skrev: ↑13 jun 2018, 21:44 Men hvordan funker dette egentlig? Om man har kjøpt en ny Triumph i 2017 hos en forhandler som ikke får drive mer(fordi butikken må pusses opp, eller at dem ikke selger nok sykler, eksempelvis i Tønsberg), hvordan er det da med garantien? Om "toppen" ryker, eller annen feil skulle oppstå, Kan man da dra til Triumph forhandler i Oslo eller Sarpsborg for å få det ordnet?
Verre er det jo for dem i andre deler av landet som plutselig har 50-100 eller 200 mil til nærmeste forhandler.
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 14 nov 2018, 17:02
- Motorsykkelen din: Piaggio Mp3 400 ccm 2012
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Hei.
Leser nå på Finn at MC Tuning i Trondheim skal bli servicepunkt for Triumph - hva nå enn det betyr? Mulig at de i første omgang tar service for Triumph - sykler i området, for eventuelt senere å begynne salg av sykler. MC Tuning er som kjent BMW forhandler i Trøndelag. Men det skulle vel ikke hindre. Vi får bare håpe
Leser nå på Finn at MC Tuning i Trondheim skal bli servicepunkt for Triumph - hva nå enn det betyr? Mulig at de i første omgang tar service for Triumph - sykler i området, for eventuelt senere å begynne salg av sykler. MC Tuning er som kjent BMW forhandler i Trøndelag. Men det skulle vel ikke hindre. Vi får bare håpe
- BAJAZZ
- Innlegg: 74
- Registrert: 21 jul 2015, 19:33
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Simra skrev:Hei, jeg kjører også Triumph, og har handlet hos Classic Motorcykles i Sem, hos Geir Jacobsen, verdens hyggeligste og dyktigste forhandler du kan tenke deg. Etter 35 år som Triumph-forhandler har de bare sluttet å snakke med ham. Det er svenskene som har fått styringen på Skandinavia, så vidt jeg skjønner, og de har stilt en haug med krav om kvadratmeter, hvordan lokalene skal se ut og masse investeringer. Alt skal se likt ut over hele Europa. Dette er en ny politikk fra England, som jeg ikke har noen tro på. I konkurransen med alle andre som nå kommer med retrosykler, prøver Triumph å bli lik alle de andre - plastic-image! Og kutter de som har hjerte for Triumph som merke. Helt utrolig! Kjenner at jeg blir skikkelig forbanna, og tenker at neste gang bytter jeg til BMW GS! Hvorfor skal jeg kjøpe motorsykkel av noen som driter i både forhandlere og kunder? Les hva Tore Huseby skrev om saken i siste papirutgave av MC-avisa. Tror det har stått på trykk nå. Den artikkelen bør oversettes og sendes til England. Sissel
Helt enig med deg Sissel. Jeg har nå solgt min Triumph 1200, og kjøpt ny BMW GS 1250 hos Speed i Sandefjord. Tigern var på mange måter like god, og på noen måter faktisk bedre enn GS,n, men har boikottet hele merket nå av ren trass Classic i Tønsberg lå bare 25 minutter unna, og de var enestående både på service, imøtekommenhet og kundebehandling. Utrolig dyktige også. Syns bare det hele blir veldig trist. Har hatt 4 Triumpher, og det har ikke vært et eneste feilslag på noen av mine(2 Tiger 1200, 1 Street Scrambler 900, samt 1 Bonneville T 120 Black). Etter at Triumph stengte av "service,n" på data,n til Classic, så måtte jeg helt til Sarpsborg eller Oslo for å ta service og vedlikehold på sykkelen. Så da ble det en tur noen kilometer sørover til Speed i Sandefjord i stedet , og bestilte meg skveller ny GS 1250. Og den er leveringsklar i februar
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
De prøver å være som ducati, tar over forhandlerne og presser ut alle andre merkene og forblir det eneste mc-merket i butikken.
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Jeg håper de etter hvert skjønner at det bare ikke fungerer i et lite land (lite marked) som Norge. De "store" merkene kan kanskje komme unna med dette, men Triumph og Ducati? Jeg tviler. Men det er mulig de driter fullstendig i Norge da vi er et såpass lite marked...(?)
Å høre ting som dette gjør i alle fall ikke meg mer sugen på sykkel av disse merkene...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Ducati er store nok og har mange trofaste kunder, og det har funket for dem. Triumph var borte ganske lenge og derfor mistet mange kunder. Nå som de tror de er på toppen av alle, så tenker de vel at de kan drive butikk på den måten der da.
Ducati>triumph
Triumph er "ganske" liten sammenlignet med ducati, sakkle
Ducati>triumph
Triumph er "ganske" liten sammenlignet med ducati, sakkle
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Joda... men jeg tror ikke Ducati hadde solgt mindre sykler om de hadde lempa på forhandler-krava. Men for all del, mulig jeg tar feil.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Jeg skjønte ikke helt nå, du skrev først at ducati og triumph ikke kunne komme unna med det. Nå skriver du at ducati hadde klart det? :/
Ducati presset seg selv ut av AMD på grunn av kravene de hadde. Vi ser nå at det er bare rene ducati forhandlerne i Norge, om jeg ikke tar helt feil.
Ducati presset seg selv ut av AMD på grunn av kravene de hadde. Vi ser nå at det er bare rene ducati forhandlerne i Norge, om jeg ikke tar helt feil.
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Det jeg sier er at om de vil selge sykler i Norge, så må de jo ha forhandlere. Hvis ikke er det litt vrient å få kjøpt sykkelen. Eller?Juicebox skrev: ↑24 nov 2018, 17:15 Jeg skjønte ikke helt nå, du skrev først at ducati og triumph ikke kunne komme unna med det. Nå skriver du at ducati hadde klart det? :/
Ducati presset seg selv ut av AMD på grunn av kravene de hadde. Vi ser nå at det er bare rene ducati forhandlerne i Norge, om jeg ikke tar helt feil.
Du forteller meg at Ducati er et stort merke. Det er sikkert riktig. Men i Norge er de ikke av de største i alle fall. Tallene jeg finner indikerer at Triump selger flere sykler her til lands en Ducati. Riktignok ikke mange flere.
Kanskje jeg er rar. Jeg synes Ducati er nydelige sykler, men så lenge det ikke er forhandler her jeg bor så kommer det aldri til å bli noe av for min del. Jeg har tenkt å kjøpe meg ny sykkel til våren. Scrambler hadde vært interessant for min del, men uten forhandler/verksted i nærheten er det ikke snakk om.
Det jeg prøver å kommunisere er at det er tydelig at enkelte produsenter har noen krav de har bestemt seg for til forhandlere. Jeg tror ikke at de er tjent med å være for strenge med disse kravene i et land som Norge, med spredt geografi og relativt få motorsykkelkunder. Kanskje de er villige til å ikke selge like mange sykler for å beholde rammene rundt varemerket slik de ønsker. Det får stå for deres regning. Jeg tror de hadde solgt flere sykler om de hadde hatt flere forhandlere.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Sigma i Haugesund forhandler Ducati samt Kawasaki og Yamaha.
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Ja du sier noe der. Ducati tror jeg at jeg kan trygt si er et eksotisk italiensk merke, sammenlignet med andre merker som feks Yamaha, Honda osv. De lever av eksklusivitet og etterspørsel. Om det er lett tilgjengelig og alle får tak i en sånn, blir merket drept. Scrambler ducati har en annen markedsføring strategi. (Merk at jeg skrev Scrambler før ducati, er slik de reklamerer)
Ducati kan produsere sykkel og selge til 800k og folk kjøper det. Triumph tror jeg ikke har den kraften enda...
Tror ducati tar seg råd til å selge mindre men heller øke etterspørselen.
Ducati kan produsere sykkel og selge til 800k og folk kjøper det. Triumph tror jeg ikke har den kraften enda...
Tror ducati tar seg råd til å selge mindre men heller øke etterspørselen.
Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?
Trodde ikke det var sånn man drev butikk, jeg. Men det er ikke umulig at disse italienerne har skjønt ett eller annet jeg ikke har
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690