innkjørings metode - olje merker
Re: innkjørings metode - olje merker
Hehe nemlig! Livet er for kort til å kjøre kjedelig
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: innkjørings metode - olje merker
https://www.oil-tech.com/amsoil-pdf-fil ... arison.pdf
Her er en test utført av Amsoil.
Interresant lesing, selv om jeg hadde gjettet på fohånd hvilken olje som var best i testen.
Det kunne vært artig og sett hvordan Statoil, Esso, Shell, Biltema og andre oljer det selges mye av her i landet hadde kommet ut av en lignende test.
Her er en test utført av Amsoil.
Interresant lesing, selv om jeg hadde gjettet på fohånd hvilken olje som var best i testen.
Det kunne vært artig og sett hvordan Statoil, Esso, Shell, Biltema og andre oljer det selges mye av her i landet hadde kommet ut av en lignende test.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: innkjørings metode - olje merker
Uten at jeg har noe å banke i bordet med så sier det på en måte litt seg selv (mener jeg) at dyrere oljer med stor sannsynlighet presterer bedre enn billigolje fra super'n.
Minstekravene oppfylles sikkert av alle, men blander man inn yttelrigere ingredienser som hjelper til i tillegg så vil jo dette øke prisen samt kanskje den generelle levetiden på sykkelen.
Denne testen underbygger det jeg tror selv, selv om min tro ikke er noe annet enn en magefølelse. Sykker'n hadde helt sikkert fungert fint med Biltema olje. Uten tvil. Men når man gir over 200-laken for en motorsykkel og har dette som en genuin interesse, så virker det for meg rart å spare inn på oljen.
Fin artikkel Jompa :)
Minstekravene oppfylles sikkert av alle, men blander man inn yttelrigere ingredienser som hjelper til i tillegg så vil jo dette øke prisen samt kanskje den generelle levetiden på sykkelen.
Denne testen underbygger det jeg tror selv, selv om min tro ikke er noe annet enn en magefølelse. Sykker'n hadde helt sikkert fungert fint med Biltema olje. Uten tvil. Men når man gir over 200-laken for en motorsykkel og har dette som en genuin interesse, så virker det for meg rart å spare inn på oljen.
Fin artikkel Jompa :)
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: innkjørings metode - olje merker
Spørsmålet er vel også om sykkelen spesifiserer annen olje enn det som leveres av div produsenter?
Noen ganger er det spesifike normer som oppgis og at dette bare leveres av noen få...
De av mine sykler som er innenfor spec. og trives med dette får rimelige syntetiske oljer.og disse fungerer upåklaglig.
mens noen ikke liker de syntetiske(samme hvilket merke) og får prob med clutch.
CBR`n min sin clutch sluret forrresten med Castrol sin olje men funker med biltema sin syntet...
Indianeren jeg har bestilt spesifiserer noen oljer ikke alle kan/vil levere så da gir svaret seg selv, 15W-60 syntet eller 20W-40 semisynt.
Jeg går for syntet uten tvil -på nye sykler.
-men dette er jo også tatt litt ut av mine hender den første tiden hvis jeg skal beholde garanti-verkstedet fyller det de skal regner jeg med.
Men reklamens makt er stor og en skal ikke se bort i fra "gleden og nytten" med dyre ting....samme om det er håndvesker til 15000,- eller en skvett olje...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: innkjørings metode - olje merker
Det er kun rart om den bevislig er dårligere enn tilsvarende dyr merkeolje.
Voksne menn med dyre leketøy er vel den målgruppen som betaler mest for merkeprodukter vil jeg anta.
Re: innkjørings metode - olje merker
Man kan jo snu på det. Med en sykkel til en verdi på opptil flere hundre tusen, velger kanskje noen å gå for det dyrere (anbefalt av produsenten) alternativet fremfor det billigere, potensielt dårligere alternativet. I mangel av bevis på at det billigere alternativet er like godt...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: innkjørings metode - olje merker
Står det spesifisert oljeleverandør i brukermanualen? Hos meg står det kun hva slags olje som anbefales, ikke hvilken produsent.Sakkle skrev: ↑19 nov 2018, 12:14Man kan jo snu på det. Med en sykkel til en verdi på opptil flere hundre tusen, velger kanskje noen å gå for det dyrere (anbefalt av produsenten) alternativet fremfor det billigere, potensielt dårligere alternativet. I mangel av bevis på at det billigere alternativet er like godt...
Man trenger jo ikke være professor i markedsføring for å skjønne at dyrt ikke nødvendigvis tilsvarer kvalitet.
Re: innkjørings metode - olje merker
Hos meg står det i alle fall spesifisert produsent, ja.
Dette antar jeg bunner ut i et par ting. Jeg vil tro KTM har en avtale med Motorex og motsatt. Jeg vil også tro det har med at KTM tester komponentene med Motorex olje, og dermed kan stå inne for hvordan ting oppfører seg med denne. De kan vanskelig teste med alt som finnes på markedet av olje, vil jeg tro.
Og, ja, jeg vet at pris og kvalitet ikke nødvendigvis hører sammen. Men jeg vet også at jeg ikke har kompetanse nok til å avgjøre om Biltema sin olje holder mål. Derfor velger jeg, som sikkert en del andre, å gå for det som anbefales i manualen. Synes ikke oljen var så forferdelig dyr at det gjorde vondt i lommeboka heller akkurat. Det er jo ikke snakk om tusenlapper her...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: innkjørings metode - olje merker
En av mine Yamahaer spesifiserer 15-50 syntet i boka. Det er ikke lett å få tak i. Jeg sendte mail til Yamaha og spurte hvilken olje de bruker ved service på denne modellen. Svaret var 10-40 (Yamalube så klart), altså ikke 15-50. Viskositeten ser i dette tilfellet ikke ut til å spille noen rolle ift. forhandlers ansvar eller garanti.mekkern skrev: ↑19 nov 2018, 11:32Indianeren jeg har bestilt spesifiserer noen oljer ikke alle kan/vil levere så da gir svaret seg selv, 15W-60 syntet eller 20W-40 semisynt.
Jeg går for syntet uten tvil -på nye sykler.
-men dette er jo også tatt litt ut av mine hender den første tiden hvis jeg skal beholde garanti-verkstedet fyller det de skal regner jeg med.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: innkjørings metode - olje merker
Men hvis man ikke har noen fasit, så sverger jeg til dyrere olje som er antatt bedre. Frem til det motsatte er bevist. Det er uansett lommerusk å regne i den store sammenhengen. Dropp EN god kveldstur så har man vel tjent inn det den dyrere oljen koster.
Er greit å diskutere det, men så langt jeg kan se så er dte kun Jompa som har kommet med noe som ligner en test og den viser (etter meget rask skumlesing) at dyrere olje generelt er bedre, selv om det også finnes variasjoner blandt disse.
Da sitter det langt inne å fly ned på Biltema og handle olje, for å spare noen få hundrelapper.
Men for all del, hvis andre sitter med fasiten, eller en fasit som er mer troverdig enn den jompa postet så pip ut
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: innkjørings metode - olje merker
en test utført av en produsent som ønsker å selge sin egen olje og dette i et land med saksøkende advokater og som presterer å velge Donald til president???Bjerknez skrev: ↑19 nov 2018, 15:05Men hvis man ikke har noen fasit, så sverger jeg til dyrere olje som er antatt bedre. Frem til det motsatte er bevist. Det er uansett lommerusk å regne i den store sammenhengen. Dropp EN god kveldstur så har man vel tjent inn det den dyrere oljen koster.
Er greit å diskutere det, men så langt jeg kan se så er dte kun Jompa som har kommet med noe som ligner en test og den viser (etter meget rask skumlesing) at dyrere olje generelt er bedre, selv om det også finnes variasjoner blandt disse.
Da sitter det langt inne å fly ned på Biltema og handle olje, for å spare noen få hundrelapper.
Men for all del, hvis andre sitter med fasiten, eller en fasit som er mer troverdig enn den jompa postet så pip ut
Tjaaaaa.......
Samme test sier at Motul sin 300V ødelegger gearkassa???det er oljen som reddet den ekstreme slitasjen i Hondas tidlige V-4 motorer..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: innkjørings metode - olje merker
Hvorfor ikke BT til det motsatte er bevist?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: innkjørings metode - olje merker
Egen innkjøringsolje. Har dette noe for seg - eller er det... just another snake oil product ?
http://www.royalpurpleconsumer.com/prod ... ak-in-oil/
http://www.royalpurpleconsumer.com/prod ... ak-in-oil/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering