MT09/Duke 790/Street Triple S
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 11 aug 2018, 16:13
- Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'
MT09/Duke 790/Street Triple S
Noe skeptisk til holdbarheten til ktm'en, opplever mt09'en som litt for motard-aktig for min smak, striplen litt for "behersket" og "seriøs" (selv med forbehold at den er raskest av disse tre.)
Noen her som har kjørt/har erfaringer med alle tre?
Vil bli brukt til pendling og koseturer.
Noen her som har kjørt/har erfaringer med alle tre?
Vil bli brukt til pendling og koseturer.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
Etter å ha kjørt 55000 km. iløpet av tre sesonger med min forrige KTM 1290 SA (T), har jeg ingenting å utsette på kvaliteten totalt sett.
Noen få småting som dugg i blinklys og sprekker i headlight mask skjermen. Garantisaker i begge tilfeller. Bortsett fra dette var det pærebytte og simmerringbytte i forgaffel, noe man ikke bør bli veldig overrasket over etter to-tre års aktiv kjøring og 40-50000 km kjøring i all slags vær og føreforhold, innbefattet en del grusveikjøring.
Jeg har ingen grunn til å tro at de andre KTM modellene er noe dårligere kvalitetsmessig enn 1290'en.
Men om KTM er på nivå med Yamaha skal jeg være forsiktig med å påstå. Yamaha har jo alltid vært kjent for jevn, høy og god kvalitet.
Noen få småting som dugg i blinklys og sprekker i headlight mask skjermen. Garantisaker i begge tilfeller. Bortsett fra dette var det pærebytte og simmerringbytte i forgaffel, noe man ikke bør bli veldig overrasket over etter to-tre års aktiv kjøring og 40-50000 km kjøring i all slags vær og føreforhold, innbefattet en del grusveikjøring.
Jeg har ingen grunn til å tro at de andre KTM modellene er noe dårligere kvalitetsmessig enn 1290'en.
Men om KTM er på nivå med Yamaha skal jeg være forsiktig med å påstå. Yamaha har jo alltid vært kjent for jevn, høy og god kvalitet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
Rare ting ?
yamaha
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=129766420
ktm
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=119584070
trump
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=113125391
yamaha
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=129766420
ktm
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=119584070
trump
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=113125391
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 11 aug 2018, 16:13
- Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
MT09SP er nok egentlig utenfor budsjettet mittkvase. skrev: ↑11 nov 2018, 14:03 Rare ting ?
yamaha
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=129766420
ktm
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=119584070
trump
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=113125391
Og går jeg for trump blir det ikke 660cc a2 ugaven
Duke
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=109482340
MT09
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=109990167
Striple 765
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=127279816
Bør ha forhandlingsgrunnlag til og eventuelt kunne få mt09/trumpen ned til noenlunde lignende vinter/høstpris som duken, vanskelig å se for seg mer ny sykkel for 120 000,- så kan man heller bruke de ekstra 10-15 000,- på handlebar-end speil, pillion seat cover, tail tidy, en liten vindskjerm og decat+slipon eksos.
- Bjerknez
- Innlegg: 23344
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
En liten rettelse. Jeg tror ikke Striplen er raskest av disse tre. Jeg har eid Street Triple R og kjørt MT09 og MT09 har nok overtaket med tanke på motor. MT09 er vel så vidt jeg vet en 900ccm og har dermed også større motor?Krsitoffer skrev: ↑11 nov 2018, 12:54 Noe skeptisk til holdbarheten til ktm'en, opplever mt09'en som litt for motard-aktig for min smak, striplen litt for "behersket" og "seriøs" (selv med forbehold at den er raskest av disse tre.)
Noen her som har kjørt/har erfaringer med alle tre?
Vil bli brukt til pendling og koseturer.
Uten at jeg ville latt motoreffekt i dette tillfellet avgjøret valget mitt. Jeg ville valgt striplen av disse tre, lett.
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 11 aug 2018, 16:13
- Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
Hadde du en 675 eller 765?, ettersom hva jeg ser skal den nye striplen være noe raskere på papiret men ser for meg at den litt mer brumlete MT09'en med mer effekt nede i turtallsregisteret sikkert kan oppleves raskere, ser også svært varierende opgitte 0-100, 0-200 osv. tider.Bjerknez skrev: ↑11 nov 2018, 15:08En liten rettelse. Jeg tror ikke Striplen er raskest av disse tre. Jeg har eid Street Triple R og kjørt MT09 og MT09 har nok overtaket med tanke på motor. MT09 er vel så vidt jeg vet en 900ccm og har dermed også større motor?Krsitoffer skrev: ↑11 nov 2018, 12:54 Noe skeptisk til holdbarheten til ktm'en, opplever mt09'en som litt for motard-aktig for min smak, striplen litt for "behersket" og "seriøs" (selv med forbehold at den er raskest av disse tre.)
Noen her som har kjørt/har erfaringer med alle tre?
Vil bli brukt til pendling og koseturer.
Uten at jeg ville latt motoreffekt i dette tillfellet avgjøret valget mitt. Jeg ville valgt striplen av disse tre, lett.
Ser man kan få registrere 660 striplen i "fulleffekt" på 94hk, som også muligens kunne vært ett alternativ.
Skulle egentlig vente til våren/neste sommer med ny mc men er endelig ferdig med å betale for bilen og synes det burde feires.
- Bjerknez
- Innlegg: 23344
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
Jeg hadde 675 ja.
Jeg ser du skriver Street Triple S i tiitelen. Mener du RS?
Den nye 765 utgaven har jeg ikke testet nei, men MT09 har vertfall på papiret større motor. Men det forandrer ikke det faktum at jeg ville valgt Triumph any day forran MT09.
Jeg ser du skriver Street Triple S i tiitelen. Mener du RS?
Den nye 765 utgaven har jeg ikke testet nei, men MT09 har vertfall på papiret større motor. Men det forandrer ikke det faktum at jeg ville valgt Triumph any day forran MT09.
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
MT09 er faktisk ikke 900ccm, den er bare 847ccm :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 11 aug 2018, 16:13
- Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
RS blir rett ovenfor hva jeg er villig og ta opp av lån, men ja Både MT09 og 765 Triple S er oppgitt med 3.3 0-100 mens mt09 er litt kjappere 0-200 og triumphen har litt høyere toppfart, andre plasser er RS oppgitt som 3.08 og S som 3.5 osv.
Skal prøve å komme meg innom noen forhandlere etter jobb iløpet av uka her så får jeg be pent om og få prøvekjøre å vurdere potensielle tilbud opp mot hverandre.
Er KTM jeg har lyst på foreløpig men kan hende jeg forelsker meg i Triumphen/Yamahaen ved prøvekjøring eller finner ut at ser meg nødt til å vente på 790 Duke R'en eller at Street triple RS eller MT09 SP er det eneste reelle alternativet.
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
Jeg hadde sett nærmere på en ducati hypermotard, selv om den kanskje er for motard for deg. Har hatt Mt09, veldig fin motor, men med ducatien får du mer kvalitetsfølelse. Begge er bøllete. Triple vs twin, jeg personlig liker twin mer og ihvertfall lyden. Jeg kan ikke fordra lyden på de fleste triumphene. "Plystre-lyden" fra motoren. Huff.
Ducatien har en mer oppreist sittestilling enn Mt09 og langt bedre dempere. Hvor høy er du? Den ser kanskje litt liten ut når en stor person kjører den:p
Har testet ktm 790 også. Herlig sykkel, men liten i størrelse. Er den ikke mer motard enn Mt09 i utseende da?
Ducatien har en mer oppreist sittestilling enn Mt09 og langt bedre dempere. Hvor høy er du? Den ser kanskje litt liten ut når en stor person kjører den:p
Har testet ktm 790 også. Herlig sykkel, men liten i størrelse. Er den ikke mer motard enn Mt09 i utseende da?
- Bjerknez
- Innlegg: 23344
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
Ikke heng deg så mye opp i disse 0-100 tallene. Du klarer uansett sjelden å akselerere like fort så sant du ikke er meget erfaren og kjent med sykkelen.
Jeg ville nok ikke gått for S modellen. Ikke fordi den er dårlig, for det er dne ikke, men det blir vanskelig å selge den igjen tror jeg. Skal du ha mest mulig motor for pengene så gå for MT09 er min mening.
Street Triple er en bedre sykkel synes jeg, men MT09 leverer den også.
KTM har jeg ikke noe kjennekskap til, annet enn at jeg har kjørt Superduke 1290R, men det er jo en helt annen liga.
Jeg ville nok ikke gått for S modellen. Ikke fordi den er dårlig, for det er dne ikke, men det blir vanskelig å selge den igjen tror jeg. Skal du ha mest mulig motor for pengene så gå for MT09 er min mening.
Street Triple er en bedre sykkel synes jeg, men MT09 leverer den også.
KTM har jeg ikke noe kjennekskap til, annet enn at jeg har kjørt Superduke 1290R, men det er jo en helt annen liga.
- Bjerknez
- Innlegg: 23344
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
Men det blir nok med "følelsen" vil jeg tro
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
Sommeren 2014 prøvde jeg Kawa Z800, Duke 690 og Street Triple 675.
Det var ingen tvil, Street Triplen vant klart. Lett og snerten med et flott skyv, fantastisk handling og masse eierglede (skulle det vise seg, etterhvert)
Prøvde 765 RS ifjor, og den var bedre på samtlige punkter, går bedre, spesielt på litt lavere turtall.
De to andre har jeg lite og ingen erfaring med.
Men Street Triple vil garantert gi deg breie glis
Det var ingen tvil, Street Triplen vant klart. Lett og snerten med et flott skyv, fantastisk handling og masse eierglede (skulle det vise seg, etterhvert)
Prøvde 765 RS ifjor, og den var bedre på samtlige punkter, går bedre, spesielt på litt lavere turtall.
De to andre har jeg lite og ingen erfaring med.
Men Street Triple vil garantert gi deg breie glis
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 11 aug 2018, 16:13
- Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
Hypermotard er desverre noe over det foreløpige budsjettet mitt, av ducatier er det hovedsakelig monster 797(+) som er innafor (om jeg ikke finner en overliggende 821) men da føler jeg man får mer for pengene hos ktm.Juicebox skrev: ↑11 nov 2018, 20:13 Jeg hadde sett nærmere på en ducati hypermotard, selv om den kanskje er for motard for deg. Har hatt Mt09, veldig fin motor, men med ducatien får du mer kvalitetsfølelse. Begge er bøllete. Triple vs twin, jeg personlig liker twin mer og ihvertfall lyden. Jeg kan ikke fordra lyden på de fleste triumphene. "Plystre-lyden" fra motoren. Huff.
Ducatien har en mer oppreist sittestilling enn Mt09 og langt bedre dempere. Hvor høy er du? Den ser kanskje litt liten ut når en stor person kjører den:p
Har testet ktm 790 også. Herlig sykkel, men liten i størrelse. Er den ikke mer motard enn Mt09 i utseende da?
Geometrien og sittestilling på 790 er sånn jeg oppfatter det en slags mellomting mellom motard-mt09 og Striple'n som egentlig bare er en sportssykkel uten kåpe og med styre.
Men dere har overtalt meg, må nok prøve alle tre.
- Bjerknez
- Innlegg: 23344
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MT09/Duke 790/Street Triple S
Ja, det ante meg, men 847ccm er faktisk nesten 100 kubikk mer enn det nyeste Street Triple leverer. Nå hadde ikke jeg brydd meg om dette i dette tilfellet her, men jeg mener å huske at det vertfall var vesentlig mer punch i gamle MT09 kontra Street Triple R som jeg hadde. Men det betyr ikke at MT09 er en bedre sykkel. Men mer motor for pengene ja.
Street Triple stiller i mitt hode i en helt annen liga på andre ting i forhold til MT09'en jeg kjørte. Nyeste MT09 er sikkert mye bedre enn den gamle, men det er sikkert Street Triple RS også?