På utsikt etter ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Solvisiret i Schuberth C3 Pro er vertfall ikke mye å skrive hjem om. Bare tynn plast som blir ripete etter første vask. Det er også krunglete å gjøre rent.

Sotet visir derimot er det jeg foretrekker. Det tar også under 10 sekunder å bytte visiret, lettere og holde rent, dekker hele synsfeltet og tåler mye mer juling.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av Ketil »

Jeg har min andre Schubert C3 Basic, den første ble byttet ut etter en smell jeg fikk i asfalten. C3 Basic er fortsatt å få kjøpt, i alle fall fra Louis i Tyskland. Her har de et godt tilbud med intercom https://www.louis.eu/artikel/schuberth- ... f21c74b583

C3 er for meg en god og behagelig åpningshjelm, men modellen er noen år gammel og har ikke mulighet for å sette inn den nyeste intercom som er laget til Schubert. Rent sikkerhetsmessig tror jeg ikke den står noe tilbake for nye C4, merk at jeg tror og ikke vet :-k Bruker du briller er åpningshjelm en stor fordel da du slipper å ta dem av når hjelmen skal på/av. Ellers er jeg selvsagt enig i at du bør prøve en hjelm på hodet før du kjøper, og at det ikke er på hjelm du skal spare penger. Lykke til :thumleft

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av SverreOlsen »

Sakkle skrev: 06 nov 2018, 12:00
cannon skrev: 06 nov 2018, 11:12
Sakkle skrev: 06 nov 2018, 09:10
cannon skrev: 05 nov 2018, 18:17 Jeg tror plasthjelm er helt ok sikkerhetsmessig. Problemet er nok vekt. Denne var jo kjempetung, og det går hardt utover komforten.
Ja hvis OP synes den hjelmen er for tung bør han også styre unna Neotec. Den er ~60g tyngre...
Oops....jeg trodde ikke åpningshjelmer var så tunge. Ca 200g over integralhjelm er mye, men det er sikkert ok for de som trenger åpningshjelm og solvisir.
Solvisir er i alle fall kjekt... jeg var bombestikker på at jeg trengte åpningshjelm da jeg kjøpte den jeg har, og jeg er fornøyd med hjelmen, men i etterpåklokskapens lys tror jeg det hadde funka like bra med en fullhjelm med solvisir. Jeg har ennå til gode å bruke hjelmen i åpen konfigurasjon. Så neste gang jeg skal ha hjelm tror jeg jeg dropper åpningshjelm og går for en fullhjelm med solvisir. Litt mindre vekt skader sikkert ikke...
Her eg bor har vi 3 undersjøiske tunneler og da er solbriller i hjelm ett must! Tunnelene strekker seg fra 6 -10 km og er så mørke att ved solskjerming i visir ser en ikke en skit.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av Sakkle »

SverreOlsen skrev: 08 nov 2018, 08:00
Sakkle skrev: 06 nov 2018, 12:00 Solvisir er i alle fall kjekt... jeg var bombestikker på at jeg trengte åpningshjelm da jeg kjøpte den jeg har, og jeg er fornøyd med hjelmen, men i etterpåklokskapens lys tror jeg det hadde funka like bra med en fullhjelm med solvisir. Jeg har ennå til gode å bruke hjelmen i åpen konfigurasjon. Så neste gang jeg skal ha hjelm tror jeg jeg dropper åpningshjelm og går for en fullhjelm med solvisir. Litt mindre vekt skader sikkert ikke...
Her eg bor har vi 3 undersjøiske tunneler og da er solbriller i hjelm ett must! Tunnelene strekker seg fra 6 -10 km og er så mørke att ved solskjerming i visir ser en ikke en skit.
Hæ?

Jeg kan vippe opp solvisiret og da ser man jo helt normalt. Altså det er to visir, et ytre klart og et indre solvisir. Drive å knote med solbriller av og på når jeg kjører sykkel er ikke et tema en gang.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Eiks
Innlegg: 18
Registrert: 09 jun 2017, 08:47
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T100

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av Eiks »

Vil tro han mener mørkt visir ytterst..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

C3 solvisiret er hvertfall lett og ta ut for vask. Får oppgradering også. Jeg bruker det flittig om sommeren. Veldig deilig å kjøre med baugen oppe og solvisiret nede :)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av SverreOlsen »

Sakkle skrev: 08 nov 2018, 10:02
SverreOlsen skrev: 08 nov 2018, 08:00
Sakkle skrev: 06 nov 2018, 12:00 Solvisir er i alle fall kjekt... jeg var bombestikker på at jeg trengte åpningshjelm da jeg kjøpte den jeg har, og jeg er fornøyd med hjelmen, men i etterpåklokskapens lys tror jeg det hadde funka like bra med en fullhjelm med solvisir. Jeg har ennå til gode å bruke hjelmen i åpen konfigurasjon. Så neste gang jeg skal ha hjelm tror jeg jeg dropper åpningshjelm og går for en fullhjelm med solvisir. Litt mindre vekt skader sikkert ikke...
Her eg bor har vi 3 undersjøiske tunneler og da er solbriller i hjelm ett must! Tunnelene strekker seg fra 6 -10 km og er så mørke att ved solskjerming i visir ser en ikke en skit.
Hæ?

Jeg kan vippe opp solvisiret og da ser man jo helt normalt. Altså det er to visir, et ytre klart og et indre solvisir. Drive å knote med solbriller av og på når jeg kjører sykkel er ikke et tema en gang.
Jepp følte du mente mørkt solvisir i steden for solbrillene en kan vippe opp og ned innebygd i åpningshjelmene.
Da mørkt visir vill eventuelt hindre sikt i tunnelene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av mekkern »

Skal teste AGV Sportmodular.
Hvis denne passer hodet mitt er det muligens neste hjelm. Lett og har solvisir
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av Canutus »

mekkern skrev:Skal teste AGV Sportmodular.
Hvis denne passer hodet mitt er det muligens neste hjelm. Lett og har solvisir
Fikk prøvd den AGV'en i Bergen tidligere i år, og den satt godt, var utrolig lett, men noe stiv pris.
Så ja, kansje det blir min neste óg, men får vel slite litt til på GT-Air.

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Toven

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av Toven »

Canutus skrev: 13 nov 2018, 11:03
mekkern skrev:Skal teste AGV Sportmodular.
Hvis denne passer hodet mitt er det muligens neste hjelm. Lett og har solvisir
Fikk prøvd den AGV'en i Bergen tidligere i år, og den satt godt, var utrolig lett, men noe stiv pris.
Så ja, kansje det blir min neste óg, men får vel slite litt til på GT-Air.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Ny GT-air ute neste år :-# :x
Veldig fornøyd med GT-air som jeg har, fikk såklart lyst på den nye da den har tøffere utseende :knegg
Legger også merke til at den nye har en slags integrert chin-spoiler!
Det er et problem, i hvert fall som jeg har opplevd, at nåværende modell ikke har det fordi det skaper en lavfrekvent turbulenslyd som planter seg i hjelmen. Jeg syntes det er fryktelig irriterende og har lenge kjørt med en buff hengende ut under hakestroppen for å bryte luftstrømmen. Fikk etterhvert tak i chin-spoiler fra X-Fourteen som jeg klarte å lirke inn. Ikke veldig mye plass da den også har chin-curtain som jeg ikke ville fjerne. Problemet ble i hvert fall løst! Nå opplever jeg ingen slik irriterende lyd!

Bilde


Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av Canutus »

Toven skrev:
Canutus skrev: 13 nov 2018, 11:03
mekkern skrev:Skal teste AGV Sportmodular.
Hvis denne passer hodet mitt er det muligens neste hjelm. Lett og har solvisir
Fikk prøvd den AGV'en i Bergen tidligere i år, og den satt godt, var utrolig lett, men noe stiv pris.
Så ja, kansje det blir min neste óg, men får vel slite litt til på GT-Air.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Ny GT-air ute neste år :-# :x
Veldig fornøyd med GT-air som jeg har, fikk såklart lyst på den nye da den har tøffere utseende :knegg
Legger også merke til at den nye har en slags integrert chin-spoiler!
Det er et problem, i hvert fall som jeg har opplevd, at nåværende modell ikke har det fordi det skaper en lavfrekvent turbulenslyd som planter seg i hjelmen. Jeg syntes det er fryktelig irriterende og har lenge kjørt med en buff hengende ut under hakestroppen for å bryte luftstrømmen. Fikk etterhvert tak i chin-spoiler fra X-Fourteen som jeg klarte å lirke inn. Ikke veldig mye plass da den også har chin-curtain som jeg ikke ville fjerne. Problemet ble i hvert fall løst! Nå opplever jeg ingen slik irriterende lyd!

Bilde

Jeg har vel den nye GT-Air jeg da, og har vel ikke noe å utsette på den, men åpningshjelm fristet jo litt da den var veldig lett om ikke lettere enn GT-Air tilogmed...(?)

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Toven

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av Toven »

Sier GT-Air 2 kommer neste år?
Men om det var med tanke på den lyden jeg beskriver, at du har versjon 1 av GT-Air, kan det være at du ikke opplever det grunnet vindskjerm eller andre ting :)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av Canutus »

Toven skrev:Sier GT-Air 2 kommer neste år?
Men om det var med tanke på den lyden jeg beskriver, at du har versjon 1 av GT-Air, kan det være at du ikke opplever det grunnet vindskjerm eller andre ting :)
Jeg tenkte på det at du skrev den nye har chin-spoiler, men det har da jeg på min óg. Derfor tenkte jeg at det kansje fantes en eldre modell.
Har også ett lite trekk under hakeparti som (normalt) gjør det unødvendig med noe ekstra hals.



Sent fra min E6653 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av cannon »

Shoei har levert "chin curtain" til integralhjelmene sine i mange år. Chin spoiler har jeg ikke sett, selv ikke på de nyeste hjelmene.
Chin Curtain er fin nå på høsten, og for min del har den fjernet mye støy forårsaket av tankvesker og uheldige høyder på kåpeglass.
Chin curtain finnes både i tett versjon og i nettingversjon.

Toven

Re: På utsikt etter ny hjelm

Legg inn av Toven »

Canutus skrev: 17 nov 2018, 20:36
Toven skrev:Sier GT-Air 2 kommer neste år?
Men om det var med tanke på den lyden jeg beskriver, at du har versjon 1 av GT-Air, kan det være at du ikke opplever det grunnet vindskjerm eller andre ting :)
Jeg tenkte på det at du skrev den nye har chin-spoiler, men det har da jeg på min óg. Derfor tenkte jeg at det kansje fantes en eldre modell.
Har også ett lite trekk under hakeparti som (normalt) gjør det unødvendig med noe ekstra hals.



Sent fra min E6653 via Tapatalk
Jøss! Har du bilde av den hakespoilern?

Svar