Nå har det gått nesten ett år siden jeg ble Harley-eier, kontrakten ble underskrevet 14.november i fjor.
Erfaringene etter en sesong er nesten bare positive, det meste ble akkurat som jeg hadde trodd, pluss noen positive overraskelser.
Drømmen om en Harley, helst Electra Glide har murra i bakhodet i mange år, og da jeg fant denne på Finn.no i fjor høst begynte drømmen å bli til en plan.
04_1452802804.jpg
Aller først måtte fruen overbevises, så jeg tok meg god tid til å forberede åpningsreplikken:
"Denne må vel være god grunn til å slutte og røyke ?"
Æ hadde allerede regna ut at æ bruke omtrent 40 000 i året på sigaretter, det samme som et lån over fem år ville koste.
Nå har æ ikke klart å oppfylle avtalen om røykeslutt, men på den annen side så ble halvparten av kjøpesummen betalt med sparepenger...
Ok, skal ikke prøve å unnskylde min svakhet, en vakker dag er det slutt på å røyke.
Etter å ha fått aksept fra min bedre halvdel, tok jeg kontakt med Bikes i Trondheim, både pr telefon og mail.
Foreslo å betale halvparten av kjøpesummen med en gang, og resten når sykkelen skulle hentes.
Det var helt ok for dem, og sykkelen kunne stå på lager frem til juni i år.
Det ble en laaang vinter, og i begynnelsen av juni, den sjette for å være presis, bar det ivei til Trondheim.
Det skulle vært sol og varmt, men sånn ble det ikke. I stedet var det kjølig og regnvær den ettermiddagen æ satte meg på Electraen første gang, og kjørte til Orkanger der æ va på kurs.
jompa%20og%20harlyn_zpsw3xjgdvx.jpg
klar for siste etappe, Narvik-Alta.
Første prøvesitting inne i butikken ga et veldig godt inntrykk.
Vel var setet en del høyere enn jeg hadde forestilt meg, men ikke verre enn at jeg rekker godt ned i bakken med begge beina.
Jeg er eller har i alle fall vært 1,75, mulig jeg har krympa litt med årene.
Styret passa direkte i hendene, både høyden og bredden kjentes riktig ut. Det som var vanskelig å bli vant med var at jeg måtte svinge beina fremover for å finne fotbrettene, det ble utallige tråkk i løse lufta etter fothvilere som ikke var på den vanlige plassen.
Setet er godt å sitte på, med bra støtte nederst i ryggen. Det eneste jeg er misfornøyd med er bremsepedalen, den er alt for høy.
Jeg må løfte foten ganske høyt fra brettet om jeg skal bruke bakbremsa. Ikke bra om man plutselig må bråbremse.
Nå finnes det ettermarkeds pedaler som er lavere, mulig jeg engang investerer i en.
20180613_215209_resized.jpg
Fredagen etter siste eksamen var det tid for å starte hjemturen.
Jeg hadde bestemt meg for å kjøre E6 nordover, litt lengre enn å kjøre gjennom Sverige, men jeg ville ha mest mulig varierende veier for å prøve ut sykkelen skikkelig.
Hjemturen har jeg skrevet om tidligere, mye regn og kjølig vær.
Kåpa, eller "Batwingen" som den kalles gir god beskyttelse mot været, for første gang kunne jeg kjøre i regn uten at hanskene ble søkkvåte. Jakken ble heller ikke våt utvendig.
Når det i tillegg blir minimalt med vannsprut fra forhjulet holdes både bukse og sykkel passelig ren.
Jeg kjøpte sykkel uten "leggbeskyttere" for at jeg syns de ser grusomme ut og når det viste seg at jeg klarer meg godt uten, angrer jeg ikke på det.
Electraen har bedre kjøreegenskaper enn den ser ut til å ha. Og det sier jeg ikke for at jeg føler at jeg må.
Lett å legge ned, svært komfortabel på god vei og komfortabel på litt dårlig vei.
Om det blir mange hull og humper har den for kort fjæringsvei og for treg forgaffel til å hindre at det rister.
På grus mistrives både sykkel og fører. Må legge til at følelsen på grus ble bedre utover sommeren etter hvert som jeg mista litt respekt for vekta, nærmere 400 kg.
Uansett, Electraen er definitivt ingen grusracer, og jeg har bare kjørt på grus der det har vært veiarbeid og 200 meter gårdsvei hjemme.
Sprekker på tvers og på langs i asfalten har jeg vel nevnt før, det er bare å glemme at de eksisterer, man merker dem ikke uansett.
Ellers holder bakkeklaringa godt til mitt bruk, har enda ikke vært borti bakken med fotbrettene.
Motor og gir er som forventet.
Når jeg legger inn første gir med kald motor, svarer gearkassa med et kjempebrak.
Skal jeg være helt ærlig så trodde jeg også at motoren hadde litt mer kraft på lavt turtall. Den må over 2000 rpm før den begynner å dra skikkelig. Over 3500 er det liksom ikke stort mer å hente, selv om rødfeltet begynner på 5500.
Det blir mao litt mer gearing enn jeg hadde forestilt meg. Gearkasse og clutch fungerer forresten helt fint med varm motor.
04_1546799555.jpg
Så langt er jeg kjempefornøyd med kjøpet, skulle ha kjørt mer i sommer, men så er det alltid tusen andre ting som skal skje.
I tillegg til hjemturen fra Trondheim ble det en langtur til, treffet i Gællivarre. Ellers noen ettermiddagsturer.
Skulle gjerne vært med på Mc-sidens treff, men kom meg ikke dit. Men kanskje neste år....
Jeg er ikke opptatt av image, tror jeg i hvertfall. Derfor ville jeg ikke ha svart Electra Glide, det blir for mye "biker" etter min mening.
Men denne jakken hang i en butikk og bare ropte "kjøp meg"
Fin på varme dager
DSCF4313.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.