Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Og så er det folk som ikke klarer å skru på lyset da! Er så mange av de nyere bilene som ikke har automatisk lys. Irriterer meg sykt når førererne ikke er kjent med bilene sine!

Biler jeg har sett mest av er Nissan leaf og Renault Zoe.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Sakkle »

Juicebox skrev: 02 nov 2018, 17:35 Og så er det folk som ikke klarer å skru på lyset da! Er så mange av de nyere bilene som ikke har automatisk lys. Irriterer meg sykt når førererne ikke er kjent med bilene sine!

Biler jeg har sett mest av er Nissan leaf og Renault Zoe.
Ja dette er veldig irriterende. Jeg har selv en slik bil (Kai Soul) og irriterer meg over andre OG meg selv når jeg glemmer å slå på lyset. Det er fort gjort å glemme på dagen, når man ikke legger merke til at lysene i instrumentpanelet ikke er på. Selv oppdager jeg det nok som regel raskt, men jeg har helt klart kjørt en km eller to uten lys et par ganger.

Når ble det lov å selge biler uten automatisk kjørelys? Jeg trodde det var påbudt at de alltid var på føre i alle fall. Er vel nok en EU regel som har blitt tredd ned over ørene våre kanskje?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Geiroe »

Sakkle skrev: 02 nov 2018, 17:43 Når ble det lov å selge biler uten automatisk kjørelys? Jeg trodde det var påbudt at de alltid var på føre i alle fall. Er vel nok en EU regel som har blitt tredd ned over ørene våre kanskje?
Det er påbudt med kjørelys, det har aldri vært påbudt å selge biler med automatisk kjørelys. Hvis du ser biler som kjører uten lys er det som hovedregel biler som er bruktimportert. El biler har vel et så smalt marked internasjonalt at de ikke spesialtilpasser det til de landene som har påbudt kjørelys.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av overlay »

Sakkle skrev: 02 nov 2018, 16:53
overlay skrev: 02 nov 2018, 16:08 Jeg glemte selvfølgelig de som stopper på veien for å lete etter parkeringsplass :P
?
Aldri opplevd at folk skal inn på butikker, eller kjøpesenter stopper på veien før de kommer inn på parkeringsplassen for å speide etter ledige plasser?

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Ronning »

November måned irriterer meg grenseløst. Alt er svart og bløtt!!

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Rha »

Ronning skrev: 02 nov 2018, 19:45 November måned irriterer meg grenseløst. Alt er svart og bløtt!!
Meg også. Pleier å bli eldre denne måneden... møkkamåned 😢
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Jompa »

Sakkle skrev: 02 nov 2018, 17:43
Juicebox skrev: 02 nov 2018, 17:35 Og så er det folk som ikke klarer å skru på lyset da! Er så mange av de nyere bilene som ikke har automatisk lys. Irriterer meg sykt når førererne ikke er kjent med bilene sine!

Biler jeg har sett mest av er Nissan leaf og Renault Zoe.
Ja dette er veldig irriterende. Jeg har selv en slik bil (Kai Soul) og irriterer meg over andre OG meg selv når jeg glemmer å slå på lyset. Det er fort gjort å glemme på dagen, når man ikke legger merke til at lysene i instrumentpanelet ikke er på. Selv oppdager jeg det nok som regel raskt, men jeg har helt klart kjørt en km eller to uten lys et par ganger.

Når ble det lov å selge biler uten automatisk kjørelys? Jeg trodde det var påbudt at de alltid var på føre i alle fall. Er vel nok en EU regel som har blitt tredd ned over ørene våre kanskje?
På den annen side er man vel ikke skikket til å ferdes i trafikken om man ikke ser en bil uten kjørelys i dagslys ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av FredrikE24 »

Med dagens biler så må man skille på kjørelys og DRL-lys(Daytime Running Lights).
Alle nye biler selges med automatiske DRL-lys med lysbrytern på null. Dvs. LED i en eller annen form forran, ingen lys bak.
Ved mørkets frembrudd må man selv sjalte over til kjørelys, evt. kjøre med kjørelys hele døgnet.
De beste bilene(gjerne tyske) har også en auto-innstilling som ved mørke sjalter automatisk over på kjørelys(tunneler etc.)

At man har DRL-lys skyldes god synlighet på dagtid, samtidig som det drar mindre strøm, som igjen betyr lavere utslipp i de landene hvor lys på dagtid er påbudt. Man ser også at feks. i Tyskland at de har blitt flinkere til å bruke lys, rett og slett på grunn av DRL. Det er bra.
Det som imidlertid ikke er bra, er at man som nordmann er helt blåst når det gjelder å sette seg inn i saker og ting, dette gjelder også lyssbruk på moderne biler. Folk kjører med lysbrytern på 0 hele døgnet med noen små ledstriper i fronten og totalt mørke bak.
Etter å ha kjørt i mørke tunneler i alpene, og i Kroatia, la jeg merke til at alle var veldig konsekvente på lysbruken. Så fort man var i tunnel, så var det kjørelys på, så fort man var ute, så var det kjørelys av. I Norge bare kjører man.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av mekkern »

I norge tror tydligvis mange at parklys erstatter DRL.....spesielt hvis de har puttet inn ei led pære i parklyset.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av FredrikE24 »

Tar en kompis på dette gang på gang, han forteller st han sparer på pærene :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Parklys og xenongrøftelys... veldig harry.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av mekkern »

Juicebox skrev: 03 nov 2018, 12:04 Parklys og xenongrøftelys... veldig harry.
Harry men lovlig på dagtid.

En annen ting med lys. Ikke slå ned til park når man har stanset/står stille- spesielt mot kjøreretningen slik at man blender de som kommer kjørende og ikke kanvite om de stårparkwrt eller kommer til å kjøre ut foran deg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Lovlig ja, men ikke med xenon. De kittene der er nesten aldri godkjente(e-merket) og man må itillegg ha lyktespylere på xenon. Komboen burde vært ulovlig uansett. Hvorfor skal man gjøre? Blender da bare andre folk og kult er det heller ikke. Objektiv mening fra meg.

Ang parklys, skal man ikke sette på parklys når man har stanset? Parklys er jo dimmet ned og man ser fort at de ikke er vanlige kjørelys og ikke blender på samme måte.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av mekkern »

Rettelse på uklar formulering: manglende bruk av parklys ved stans.

Xenonkit i grøftelys er ikke ok nei.. da blir lysbildet feil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Geiroe »

Her må jeg komme inn å presisere at når man stanser langs veien, så MÅ man skru ned til parklys. Min teorikurslærer i 79 presiserte nettopp dette, fordi broren hans ble påkjørt og mistet livet, fordi motgående kjøretøy ikke så ham pga hovedlysene sto på, når bilen sto parkert langs veien.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar