Hvordan forholde seg til olje i veibanen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
alextran87
Innlegg: 1
Registrert: 02 nov 2018, 17:25
Motorsykkelen din: Din MC

Hvordan forholde seg til olje i veibanen?

Legg inn av alextran87 »

Jeg har ingen erfaring på området utover en liten episode under opplæringen hvor vi så et skilt som varslet om oljesøl, noe vi håndterte ved å senke farten og kjøre svingen helt uten nedlegg. Jeg tror dog ikke dekkene kom i kontakt med sølet i det hele tatt.

I fjor, derimot, var jeg oppe i en situasjon jeg ser for meg kunne vært guffen på to hjul, og jeg har i ettertid tenkt mye på hva jeg skulle gjort. I bil på vei oppover Bømlafjordtunellen retning syd, like ved munningen, kom vi over et polsk vogntog som hadde hatt seg et aldri så lite motorhavari. Det rant noe fra understellet, og veibanen var fullstendig dekket fra høyre mot venstre. Doningen hadde plassert seg helt ute i høyre veikant, så noen forbisniking på den siden ville nok ikke vært aktuelt.

Det var nok vann denne gangen, men hva hvis det var olje? Kan man i det hele tatt kjøre gjennom en oljepytt og beholde veigrep nok til å holde seg oppreist til svineriet er borte, eller er dette umulig?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvordan forholde seg til olje i veibanen?

Legg inn av Sakkle »

Litt spent på hva de med erfaring vil si her, men selv (med kun 6 mnd erfaring) ville jeg i størst mulig grad unngått å kjøre i olje i det hele tatt.

Ta en annen vei eller vente til brannvesenet har strødd på sand kanskje? Legge en planke eller whatnot over olja og rulle sykkelen over? Låne gummimattene fra lastebilen? Jeg vet ikke.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hvordan forholde seg til olje i veibanen?

Legg inn av Dansekris »

Om det ikke var noen vei utenom ville du nok ha klart å kjøre så sakte du overhodet kunne med begge beina godt planta i bakken. Evt kunne du ha trilla.

Når det gjelder olje/dieselsøl man kommer bardust over i en sving gjelder det å ikke stivne eller slippe opp gassen helt. Det er en "instinktiv feilhandling" som man må prøve å overstyre. Husker kjørelærer brukte mye tid på det temaet der.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan forholde seg til olje i veibanen?

Legg inn av Jompa »

Om du ser oljen på litt avstand og rekker en evt nødvendig oppbremsing er oljen ufarlig. Kjør rolig over den uten brå bevegelse og ta det rolig de første kilometerne etterpå, så går det bra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan forholde seg til olje i veibanen?

Legg inn av FredrikE24 »

Diesel/olje går fint rett frem. En må bare være svært obs! Det er oljesøl i Oslo stadigvekk, en må være observant.
Jeg hadde en episode hvor en lastebil hadde diesellekkasje og hadde lagt diesel i hele veibanen fra Lørenskog togstasjon og langt ut på Østre Aker Vei innover mot Oslo. Det gjelder å bruke nesa, var slik jeg oppdaget det først. Så kjente jeg det rykka litt i bakenden. En liten test med tåspissen gav tegn om at det var ekstremt glatt. Da gjaldt det å holde stumt på gassen og kjøre med jevne forsiktige bevegelser. Det gikk heldigvis bra.

Jeg kjørte fra Notodden mot Jondalen i sommer og kom bortfor en sving med diesel i. Fikk gjort en rask unnamanøver heldigvis. En av de som kom bak i gruppa jeg kjørte med fikk en real sleng.. Kommer man midt oppi det, i fullt nedlegg er man sjanseløs..

Denne svingen her kjører jeg i flere ganger i uka. Stadig ligger det olje/diesel her. NoWayBiker legger seg midt i det tydeligvis uten å ofre fargeforskjellen i asfalten en tanke. Det gjelder å være på vakt, særlig der man ikke er kjent/vet at det kan ligge olje.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan forholde seg til olje i veibanen?

Legg inn av SverreOlsen »

Opplevde i fjor en tank bil som hadde glømt å lukke ventil bak som førte til 20 km med diesel gjennom 2 undersjøiske tunneler. Forstod ikke hva som skjedde trodde først eg hadde punkter for hver gang eg gidde gass spant dekket, klarte ikke helt å akkse normalt, trodde felgen gikk i ring på dekket. Men stoppet å såg sølet mitt i tunnelen forstod eg hva det var, forstsatte kjøreturen i 30 kmt i timen. Det gikk overaskende bra. Kjørte beint og la meg ikke ned samt bremste kun på gear/bakbrems.
Ekkel opplevelse og rett i avffetting av sykkel når eg kom hjem. Dekka i ettertid var også litt ekle menkom seg etter en 10 mil.

Svar