Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
TomT
Innlegg: 15
Registrert: 02 jun 2017, 19:53
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av TomT »

KawaKjetil skrev: 13 okt 2018, 21:09 Gjør litt søk på nett, så fixer du dette selv. Ligger mye video og gode beskrivelser.
feks https://www.youtube.com/watch?v=W2G-b66F3es
Har selv skiftet simmeringer på sykkel som hadde under 20k på telleren.
Som nevnt her kan en liten steinsprut lage en skade i gaffelbein som river simmer ring. Sjekk gaffelbein nøye før du monterer igjen.
Manual kan du kanskje finne her https://www.manualslib.com

Tror ikke dette går på garanti da det er typisk slitedel. Men ville fått forhandler til å sjekke med importør først.
Poenget her er at jeg ikke syntes at jeg burde gjøre dette selv på en så ny sykkel. Jeg blir litt oppgitt over servicen jeg blir møtt med, når jeg leverer sykkelen. De gikk rett over på at jeg må ha bedrevet med bakhjulskjøring, derfor den er lekk. (kan ha noe med klubb logoen min og gjøre, og eller alderen) Men det er fortsatt idiotiskt og antyde noe sånt. Sykkelen er såvidt innkjørt, å simringene burde tåle den bruken jeg har. Brukes som pendler sykkel, mye motorvei og landevei.

Har bestilt sealmate, å kommer til å teste dette. Så får eventuellt forhandler etterfylle demperen om det gjør susen.
Men for og være helt ærlig så er det ikke første gangen denne forhandleren er vrien, sisst jeg var innom og fikk byttet en pakkning over statordekselet siden den svettet litt når den ble varm, så gadd de ikke engang og fakturere importøren for han hadde nekta for det og.. Det var snakk om noen 100lapper i jobb\deler, her er det snakk om noen tusen mer, så her er de ikke like medgjørlige..

Har man gått til innkjøp av ny sykkel, så skal det ha sine goder. Hadde jeg valgt å ha en eldre sykkel, så hadde jeg aldri satt bort noe som dette. Da det å ha en eldre sykkel innbærer litt skruing og vedlikehold til tider.
Har forsøkt og leite lenge nå, etter en garanti oversikt for Suzuki norge, men finner ingenting. Har sendt mail til importøren og forespørt litt informasjon om hva f.eks garantien dekker, og kommer til og kontakte flere suzuki forhandlere til uken for og se hva de sier.
Nybilgaranti, og Nysykkelgaranti er visstnok 2 forskjellige ting. På bil hadde dette ikke vært et tema engang, de hadde byttet demperen på flekken å deretter sendt krav.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av AJ »

TomT skrev: 13 okt 2018, 22:29 Men for og være helt ærlig så er det ikke første gangen denne forhandleren er vrien, sisst jeg var innom og fikk byttet en pakkning over statordekselet siden den svettet litt når den ble varm, så gadd de ikke engang og fakturere importøren for han hadde nekta for det og.. Det var snakk om noen 100lapper i jobb\deler, her er det snakk om noen tusen mer, så her er de ikke like medgjørlige..
Ikke særlig hyggelig å bli møtt av en holdning og tilnærming som i ditt tilfelle.
Selv har fått gjennom reklamasjoner og garantisaker uten problemer, heldigvis.
Dette gjelder Yamaha TDM 900 hvor et par festepunkter til plastsidedekslene på tanken knakk etter ca. 3 år. Fikk nye deksler med dekaler.
På Moto Guzzi'en var det flere ting som sviktet, som bl.a. styrevekt som løsnet, feil på tennpluggkabel (mest sannsynlig mekanikerfeil i forb. med service...), coil og deler i ventilsystemet i motoren som ble dekket av garantien uten spørsmål.

Samme med KTM hvor sprekk i skjerm (head mask shield), dugg i blinklys og kurvelys og oljesvetting fra motordeksel (feil på oljetrykksbryter på den ene sylinderen) og brekkasje/brudd i passasjerhåndtak, er blitt dekket på garantien uten problemer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TomT
Innlegg: 15
Registrert: 02 jun 2017, 19:53
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av TomT »

AJ skrev: 13 okt 2018, 22:51
TomT skrev: 13 okt 2018, 22:29 Men for og være helt ærlig så er det ikke første gangen denne forhandleren er vrien, sisst jeg var innom og fikk byttet en pakkning over statordekselet siden den svettet litt når den ble varm, så gadd de ikke engang og fakturere importøren for han hadde nekta for det og.. Det var snakk om noen 100lapper i jobb\deler, her er det snakk om noen tusen mer, så her er de ikke like medgjørlige..
Ikke særlig hyggelig å bli møtt av en holdning og tilnærming som i ditt tilfelle.
Selv har fått gjennom reklamasjoner og garantisaker uten problemer, heldigvis.
Dette gjelder Yamaha TDM 900 hvor et par festepunkter til plastsidedekslene på tanken knakk etter ca. 3 år. Fikk nye deksler med dekaler.
På Moto Guzzi'en var det flere ting som sviktet, som bl.a. styrevekt som løsnet, feil på tennpluggkabel (mest sannsynlig mekanikerfeil i forb. med service...), coil og deler i ventilsystemet i motoren som ble dekket av garantien uten spørsmål.

Samme med KTM hvor sprekk i skjerm (head mask shield), dugg i blinklys og kurvelys og oljesvetting fra motordeksel (feil på oljetrykksbryter på den ene sylinderen) og brekkasje/brudd i passasjerhåndtak, er blitt dekket på garantien uten problemer.
Har hatt den erfaringen av at garantisaker som regel aldri er vanskelig og ha med og gjøre, men denne forhandleren har vist seg og være særlig vanskelig med flere bekjente, og nå meg. Så nå blir det nok boikott, og bruke en annen forhandler som kanskje ligger litt lengre unna, men forhåpentligvis bruker huet og sparer på kundeforholdet istedenfor og krangle om småting.

En simring og støvkappe koster ingenting, og at en sykkel er så å si ny, såvidt innkjørt vil jeg kalle det, begynner og lekke av simringene betyr jo 1 ting. Dårlig tettning, uavhengig av bruk så burde ikke dette skjedd om jeg ikke klassa sykkelen ned fra bakhjulet i "bråbrems" i 200kmt.

Jeg venter til mandag og ser hva de sier, om de sier på telefon at de ikke tar dette som garanti, så går jeg videre til forbrukerrådet, å boikotter hele forhandleren. Potensielt så kan de tape mye mer på at jeg sprer dårlig omdømme, og ikke bruker flere kroner der enn at de tar denne kostnaden på sin kappe på en så ny sykkel..

KawaKjetil

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av KawaKjetil »

Kjedelig når forhandler er brems i slike saker.. Snakke om bakhjulkjøring blir for dumt.
Importør har alt å tape på å ikke fikse dette dersom det ikke er «skade» på gaffelbein.
Dette er småpenger i det store og hele for dem, men hjelper lite når det stopper hos forhandler.
At du sjekker med andre forhandlere er bra. Det handler litt om forståelse, så forhåpentligvis har noen andre det.

Har aldri eid en Suzuki, men har hørt at Sande er velvillige på garanti og reklamasjon saker. Og garantitiden er 2 år world wide. Din sykkel er jo bare 1 år og 5 mnd.
Så har kjøpsloven i Norge gjort sitt til at den blir utvidet til 5 år på mange items (utenom slitedeler)
Håper det ordner seg

TomT
Innlegg: 15
Registrert: 02 jun 2017, 19:53
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av TomT »

Fikk beskjed idag om at reklamasjonen var godkjent fra importøren, så de kunne begynne med simring bytte.
Gikk ikke mange timene etter dette, at de ga beskjed om at sykkelen var klar for henting :)

Så til syvende og sisst så var det importøren som faktisk handlet riktig, mens forhandleren avfeide det på stedet. De virket iallefall overrasket over at det ble godkjent, men det har mest sannsynlig noe med alder og km på sykkelen og gjøre at importøren ikke kunne annet enn og godkjenne!

Satse på at disse simringene tåler mer enn 13.000km :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av AJ »

Ikke verst!
Der sparte du helt klart en del kroner :thumleft .
Husker ikke nøyaktig, men det var bortimot 3000 kr. da jeg fikk samme jobben gjort på min forrige KTM.

Mitt tilfelle skjedde for øvrig litt mer enn to år etter at sykkelen ble registrert som fabrikkny på meg. Dermed utenfor garantitiden.
Men hadde jeg pushet på så kunne det kanskje blitt en reklamasjon/grantisak. selv med en kjørelengde på 45000.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av ejs »

gsx750_80 skrev: 13 okt 2018, 21:19
gsx750_80 skrev: 13 okt 2018, 21:16 Kan absolutt anbefale Sealmate. Kjenner til 4 tilfeller der dette har kurert problemet med lekkasje i forbindelse med gaffelben. Den mest geniale kombinasjonen av pris og nytte jeg har registrert, i alle fall i mc-sammenheng.
PS: Enkelte forhandlere selger Sealmate til opptil flere ganger prisen i forhold til når man bestiller direkte fra California. Jeg bestilte fra USA og det tok en liten uke å få noen Sealmate i en konvolutt i posten..
Det enkleste er vel å bruke noe man har😀
Tynt søkerblad, fungerer veldig bra.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av KåreDump »

Kawagutten skrev: 13 okt 2018, 20:59 Ellers så kan det være greit å kjøpe en sealmate til senere bruk. http://sealmate.net/ Har akkurat bestilt 5 stk siden de er kjekke å ha.
:twothumbs:
Ingen tvil om at mange simringer blir byttet unødig. Ofte er en rengjøring det som skal til (noe sealmate er super til).

Fint at det løste seg for TS, forhandleren fremstår i dette tilfellet som en skikkelig løk!
Minner om en luring her i byen, heldigvis er han nå borte fra mc-markedet etter å ha gått konkurs n ganger...
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av AJ »

KåreDump skrev: 17 okt 2018, 13:26 Ingen tvil om at mange simringer blir byttet unødig. Ofte er en rengjøring det som skal til (noe sealmate er super til).
Funka ikke i mitt tilfelle med KTM'en.
Eller det er mer riktig å si at det funka en stund, men så kom lekkasjen tilbake og da hjalp ikke lenger "Seal Doctor" saken fra Risk Racing, dessverre...:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av KawaKjetil »

Veldig bra at det løste seg greit :thumleft Så har kanskje forhandler lært noe også.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av gsx750_80 »

ejs skrev: 17 okt 2018, 12:02
gsx750_80 skrev: 13 okt 2018, 21:19
gsx750_80 skrev: 13 okt 2018, 21:16 Kan absolutt anbefale Sealmate. Kjenner til 4 tilfeller der dette har kurert problemet med lekkasje i forbindelse med gaffelben. Den mest geniale kombinasjonen av pris og nytte jeg har registrert, i alle fall i mc-sammenheng.
PS: Enkelte forhandlere selger Sealmate til opptil flere ganger prisen i forhold til når man bestiller direkte fra California. Jeg bestilte fra USA og det tok en liten uke å få noen Sealmate i en konvolutt i posten..
Det enkleste er vel å bruke noe man har😀
Tynt søkerblad, fungerer veldig bra.
Tja. Sealmate har en j-form som er der for å kunne dra ut partikler effektivt. Dessuten er det mykt, har rett tykkelse, og er bokstavelig talt som skapt for formålet.
Prisen er bare noen tiere stykket, tilsendt i konvolutt fra California. Har stoppet lekkasje på samme gaffelben to ganger, og ikke hatt behov for annen reparasjon, flerfoldige tusen km senere.
mvh

-gsx750_80

TomT
Innlegg: 15
Registrert: 02 jun 2017, 19:53
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av TomT »

Har bestilt sealmate for seinere lekkasjer, i og med forhandler var skråsikre på at dette ikke gikk igjennom, så tenkte jeg og prøve seal mate før jeg tok jobben selv. Så neste gang har jeg seal mate tilgjengelig å kanskje det ikke blir noe stress da.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Simringer på suzuki gsx-s1000 2017 mod lekker.

Legg inn av gsx750_80 »

TomT skrev: 18 okt 2018, 07:35 Har bestilt sealmate for seinere lekkasjer, i og med forhandler var skråsikre på at dette ikke gikk igjennom, så tenkte jeg og prøve seal mate før jeg tok jobben selv. Så neste gang har jeg seal mate tilgjengelig å kanskje det ikke blir noe stress da.
Video her, for de som evt ikke er kjente med produktet allerede: https://www.youtube.com/watch?v=8wlzfoVroSY
Hjemmeside: http://www.sealmate.net/ (Tror det var her jeg bestilte for en god stund siden. Seal Mate kom i en konvolutt i postkassen hjemme, etter ca en uke.)
mvh

-gsx750_80

Svar