Kjør sakte aksjon

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Sakkle »

Honda-Bjarne skrev: 12 okt 2018, 15:23 Det er en grunn til at Norge en rekke ganger har blitt kåret til verdens beste land å bo i og det er fordi vi har prøvd å ta vare på de som av en eller annen grunn faller utenfor økonomisk og sosialt og etter min mening skal vi måles på nettopp det og ikke på hvor mange milliardærer Norge har.
:prf

Vi er jo verdensmestere i klaging i dette landet. 99% av "problemene" våre hører vel hjemme i kategorien i-landsproblemer. Dersom vi virkelig tenker oss om, innser vel de fleste at ting tross alt er ganske bra.

Så får de som irriterer seg over høye skatter og avgifter forsette med det. :P (Jeg klager av og til over det selv)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 12 okt 2018, 15:48
Honda-Bjarne skrev: 12 okt 2018, 15:23 Det er en grunn til at Norge en rekke ganger har blitt kåret til verdens beste land å bo i og det er fordi vi har prøvd å ta vare på de som av en eller annen grunn faller utenfor økonomisk og sosialt og etter min mening skal vi måles på nettopp det og ikke på hvor mange milliardærer Norge har.
(Jeg klager av og til over det selv)
Deilig å bare få det ut :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Jompa »

Dansekris skrev: 11 okt 2018, 22:48
FredrikE24 skrev: 11 okt 2018, 21:44 Når det gjelder NRK og forurensning/CO2/utslipp, så er jeg litt skeptiker, men det ligger jo helt klart noe i det. Norsk presse og NRK er jo veldig veldig AP, RV og SV-vennlig.
Fyttigrisen så lei jeg er av det argumentet der. Det er direkte feil. Jeg antar at du ikke følger f.eks NRKs dekning av norsk politikk? Venstresiden får gjennomgå like hardt og blir stadig stilt til veggs. Se på Debatten eller Dagsnytt18. Jeg jobber selv i et av landets største mediehus og kan kategorisk avkrefte at det finnes politisk styrte redaksjoner som produserer nyheter og innhold tilpasset en politisk fløy i Norge. Tror du virkelig det ville passert i 2018?

Kan du vise til konkrekte eksempler der NRK er veldig veldig Rødt-vennlige?

Folkeopplysningen er laget av Teddy TV, et helt uavhengig produksjonsselskap som ikke har sterkere bånd til NRK enn at det sitter en prosjektleder og en redaktør der som er ansvarlig for at programmet blir levert. Nevnte programserie har som sitt varemerke å levere uavhengig og usedvanlig kildekristisk journalistisk, i motsetning til den rapporten tek.no viser til som er utformet av den tyske versjonen av NAF. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de kan ha motiver. Folkeopplysningen baserer sine programmer på all anerkjent forskning på området. De er særlig opptatte av å belyse hvem som har bestilt eller betalt for forskning eller rapporter.
Det finnes ikke politisk styrte redaksjoner ? Hva med Nationen og Vårt land? ? Eller A - pressen eller A-media som det vel heter? ?
At noen faktisk presenterer nyheter og har en mening har ingenting med Fake news å gjøre
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg jobber hardt, sparer penger, får til det jeg ønsker med de midlene jeg har. Kjører billig bil og gamle sykler, gjør alt selv for å spare penger. Ser opp til de som klarer å få til ting i yrkeslivet og leder store selskaper med mange ansatte. Det er et gedigent ansvar, og det fortjener de godt betalt for. Mens jeg sitter i garasjen med en kopp kaffe og koser meg med MC-vedlikeholdet mitt, så sitter som regel sjefene på jobben på jobb og sørger for at sjappa går rundt. Det synes jeg de skal få litt ekstra på bok for.
Det at de rike blir rikere, og de fattige blir fattige forstår jeg ikke helt, er det for lav uføretrygd for de som ikke kan jobbe? Skattemessig har man prosentvis betalt det samme.
De som kan jobbe kan jo jobbe litt hardere om det røyner på. Å ha to jobber går helt ann det. Det hadde jeg en periode.
Jeg veit imidlertid at noen kjenninger her og der, gjerne vil se ut som de gjør det bra, men ikke gjør det i det heletatt. Det skal bare se slik ut.

En siste kommentar, denne kjør sakte aksjonen for bompengene vil ikke hjelpe :)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Geiroe »

Og Bernander var for første gang i historien en sjef som ikke kom fra ledelsen i AP.
Jeg har ingen intensjon om å fortsette å delta i denne diskusjonen, men vi bør vel huske hvordan det var. TV2 var jo blitt en konkurrent, og NRK måtte bli konkurransedyktig.
For de som husker det ,så var NRK så skakkjørt økonomisk at de måtte hente inn en økonom som faktisk var høyre politiker til å rydde opp.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Rune75 »

FredrikE24 skrev: 12 okt 2018, 19:04
Det at de rike blir rikere, og de fattige blir fattige forstår jeg ikke helt, er det for lav uføretrygd for de som ikke kan jobbe ?
Uføretrygd er et relativt enkelt regnestykke. Det er 66% av lønnen. Det er allikevel minimum ca 210 000 kr og maksimum ca 380 000 kr.

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Honda-Bjarne »

FredrikE24 skrev: 12 okt 2018, 19:04
Det at de rike blir rikere, og de fattige blir fattige forstår jeg ikke helt, er det for lav uføretrygd for de som ikke kan jobbe? Skattemessig har man prosentvis betalt det samme.
Før fikk de som hadde laveste sats av uføretrygd mulighet til å søke om bostøtte noe som selvfølgelig kom godt med når man har lite fra før. Når uførereformen kom, som faktisk ble initiert av forrige regjering, så endret de skattereglene for denne gruppen. Det ble ikke lenger en skattesats for uføre, uføretrygden blir nå skattet som ordinær lønn. Inntektsforskjellen etter skatt ble kompensert men siden de samtidig endret beregningsgrunnlaget for å få bostøtte fra netto inntekt til brutto inntekt så mistet flere tusen bostøtten selv om de teknisk sett ikke har fått økt netto lønn. Kompensasjonen ble spist opp av økt skatt.
Håper jeg klarte å forklare det enkelt :)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Geiroe »

Honda-Bjarne skrev: 12 okt 2018, 20:08
FredrikE24 skrev: 12 okt 2018, 19:04
Det at de rike blir rikere, og de fattige blir fattige forstår jeg ikke helt, er det for lav uføretrygd for de som ikke kan jobbe? Skattemessig har man prosentvis betalt det samme.
Før fikk de som hadde laveste sats av uføretrygd mulighet til å søke om bostøtte noe som selvfølgelig kom godt med når man har lite fra før. Når uførereformen kom, som faktisk ble initiert av forrige regjering, så endret de skattereglene for denne gruppen. Det ble ikke lenger en skattesats for uføre, uføretrygden blir nå skattet som ordinær lønn. Inntektsforskjellen etter skatt ble kompensert men siden de samtidig endret beregningsgrunnlaget for å få bostøtte fra netto inntekt til brutto inntekt så mistet flere tusen bostøtten selv om de teknisk sett ikke har fått økt netto lønn. Kompensasjonen ble spist opp av økt skatt.
Håper jeg klarte å forklare det enkelt :)
Og det det ble ikke gitt lov til å øke tilleggspensjon for å kompensere for økt skatt, så all tilleggspensjon ble da redusert.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Stian87 »

Er det andre enn meg som synes det er litt snålt at man betaler skatt av trygd og pensjon?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Geiroe »

Det at det betales skatt av trygd og pensjon er vel ikke så rart, med tanke på at pensjonister og uføre også betaler gjeldsrenter, og har behov for fradrag av ymse slag. Det som er rart er at de betaler trygdeavgift, noe de tidligere ikke gjorde. Det har sakte og sikkert økt fra 0, og skal opp til 7%. Det betyr at de blir fratatt 7% uten kompensasjon. Noe som aldri nevnes. Bare for å ha nevnt det, så var det Ap som innførte det, etter bred enighet på stortinget.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Bjerknez »

Bare en liten avbrekk og en morsom innskytelse fra den lille tiden jeg gikk arbeidsledig for en del år siden. Jeg skulle kjøpe meg bil og lån vil man jo ikke få uten arbeid, så under arbedgiver og stilling i søknaden skrev jeg «Arbeidsled. I NAV»

Jeg oppga saksbehandleren min som arbeidsgiver. :lol

Den lille forkortelsen ga meg et lån som jeg forøvrig fint klarte og håndtere 🤣

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Rune75 »

Geiroe skrev: 13 okt 2018, 09:48 Det at det betales skatt av trygd og pensjon er vel ikke så rart, med tanke på at pensjonister og uføre også betaler gjeldsrenter, og har behov for fradrag av ymse slag. Det som er rart er at de betaler trygdeavgift, noe de tidligere ikke gjorde. Det har sakte og sikkert økt fra 0, og skal opp til 7%. Det betyr at de blir fratatt 7% uten kompensasjon. Noe som aldri nevnes. Bare for å ha nevnt det, så var det Ap som innførte det, etter bred enighet på stortinget.

Trygdeavgiften er 8.2% på lønnsinntekt og uføretrygd for 2017/2018.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Stian87 skrev: 13 okt 2018, 09:22 Er det andre enn meg som synes det er litt snålt at man betaler skatt av trygd og pensjon?
Dette med skatt og avgift sysselsetter en haug med byråkrater.
Samme med moms for næringsdrivende. En bonde må betale moms for varer men må kreve momsen tilbake fra staten etterpå.
Byråkrater har en egen evne til å avle behovet for fler byråkrater.

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Honda-Bjarne »

Geiroe skrev: 13 okt 2018, 09:48Bare for å ha nevnt det, så var det Ap som innførte det, etter bred enighet på stortinget.
Det ble vedtatt på stortinget under Ap-regjeringen og igangsatt 1 januar 2015 under denne regjeringen. Kompensasjonsordningen ble avskaffet i år.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 13 okt 2018, 12:00
Stian87 skrev: 13 okt 2018, 09:22 Er det andre enn meg som synes det er litt snålt at man betaler skatt av trygd og pensjon?
Dette med skatt og avgift sysselsetter en haug med byråkrater.
Samme med moms for næringsdrivende. En bonde må betale moms for varer men må kreve momsen tilbake fra staten etterpå.
Byråkrater har en egen evne til å avle behovet for fler byråkrater.
Ja, DER kan vi være helt enige...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar