Jeg er nok ikke helt der... enda vertfall. Selv om en cruiser i fremtiden ikke er helt utenkelig.
Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?
- Bjerknez
- Innlegg: 23204
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
- Bjerknez
- Innlegg: 23204
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Kan vel ikke legge skjul på at det er litt gøy med noe nytt.
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Speed Triple ja? Jeg hadde jo også tenkt å "nedgradere" litt, fordi jeg ikke kjører så mye at jeg føler jeg trenger en S1000R.Bjerknez skrev:Kan vel ikke legge skjul på at det er litt gøy med noe nytt.
Men det er søren ikke lett å kvitte seg med den. Det vil si, jeg føler at den sykkelen er meg, og at den virkelig er min. Og da folk begynte å melde litt interesse for FINN-annonsen, fikk jeg så dårlig samvittighet igjen.. jeg klarer ikke kvitte meg med den Så annonsen er trukket tilbake enn så lenge
Men lykke til med å finne en annen sykkel. Det blir ikke lett?
- Bjerknez
- Innlegg: 23204
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Jeg annser ikke byttet som en "nedgradering" jeg da. Men kanskje heller en endring. Speed Triple har faktisk OVER 1000ccm. og selv om den kanskje ikke tar en S1000R på sletta så tar den igjen på utseende, lyd, TFT skjerm, fem kjøremoduser, mer behagelig sittestilling og ikke minst rimeligere i innkjøp.xyvind skrev: ↑11 okt 2018, 17:27Speed Triple ja? Jeg hadde jo også tenkt å "nedgradere" litt, fordi jeg ikke kjører så mye at jeg føler jeg trenger en S1000R.Bjerknez skrev:Kan vel ikke legge skjul på at det er litt gøy med noe nytt.
Men det er søren ikke lett å kvitte seg med den. Det vil si, jeg føler at den sykkelen er meg, og at den virkelig er min. Og da folk begynte å melde litt interesse for FINN-annonsen, fikk jeg så dårlig samvittighet igjen.. jeg klarer ikke kvitte meg med den Så annonsen er trukket tilbake enn så lenge
Men lykke til med å finne en annen sykkel. Det blir ikke lett?
Speed Triple R har tross alt 150 HK'er og den har MER moment enn S1000R, så jeg tror ikke at jeg kommer til å synes den er kjedelig. For min del blir dette generelt sett en vag oppgradering. Om den gjør 0-200km/t på 15, eller 16 sekunder er for meg utrolig lite viktig.
Jeg merker at jeg er klar for bytte snart nå etter å ha eid to S1000R, som forøvrig ikke har skuffet meg overhodet, untatt fra en noe anstrengt sittestilling. Man merker ikke dette på småturer og en og annen dagstur, men i sommerferien hvor jeg kjørte 2-300 mil på 1-2 uker merket jeg at det ikke var noen rendyrket tursykkel.
Speed Triple R fremstår som en mer moderne og "voksen" sykkel i mitt hode og hovedgrunnen for et evt. bytte er nettopp derfor, ved siden av at den er mer tur orientert. Den ser også bedre ut enn S1000R synes jeg.
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
15s? Under 10 klarer den nok!
- Bjerknez
- Innlegg: 23204
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Mulig det. Tok tallene litt ut fra intet kun for illustrasjonens skyld
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Jo, er enig at 15 eller 16 er uvesentlig, men ned derfra til under 10 er en såpass merkbar karakterendring, at den kan du ikke se bort fra.
Om det da blir 9 eller 8, kan være det samme for min del..jeg kjører ikke dragrace..
Om det da blir 9 eller 8, kan være det samme for min del..jeg kjører ikke dragrace..
- Bjerknez
- Innlegg: 23204
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Etter 2-3 år og 2 stk. S1000R med rundt 30.000 km. til sammen på disse to kan jeg med hånden på hjertet si at jeg nok aldri har vært i nærheten av å tyne denne sykkelen til det maksimale. Jeg tror ikke jeg har buttet turtallgrensa mer enn EN gang (i 2. giret) og det gikk såpass styggfort at da ble jeg tilfredstilt for en god stund.ZZR-Erling skrev: ↑12 okt 2018, 09:33 Jo, er enig at 15 eller 16 er uvesentlig, men ned derfra til under 10 er en såpass merkbar karakterendring, at den kan du ikke se bort fra.
Om det da blir 9 eller 8, kan være det samme for min del..jeg kjører ikke dragrace..
Artig med krefter til overs så klart, men de 15 HK'ene Speeden "mangler" i forhold til S1000R bekymrer meg svært lite. Jeg føler jeg rett og slett har behov for mer komfort som dermed også gir meg mer kjøreglede.
Dessuten så liker jeg alt som blinker og jo mer teknologi jo bedre. Speeden skuffer ikke der heller. Nøkkelfri tenning blir i tillfelle nytt for meg. Om dette er bra vet jeg ikke, men det finner jeg sikkert mer enn fort nok ut :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38090
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Nøkkelfri tenning er flotte greier . Perfekt for en som greide å knekke en i tenningslåsen på den forrige KTM'en . Nøkkelfriløsningen har funka helt problemfritt på den nye KTM'en.
Sykkelen har også nøkkelfritt tanklokk. Funker helt fint det også, men her har det vært behov med et par-tre oljedråper i mekanikken for at den skal klikke smidig på plass.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Nøkkelfritt... Sikkert helt topp når det funker, men funker det lengre uten kluss, enn nøkkel? Skeptisk.
Biken min har hverken det eller ulike powermodes, og det synes nå jeg er helt greit! Powermodes blir det neppe noe kluss med, men det er noe jeg må ta stilling til, og det vil jeg i grunn ikke.. Maybe its just me.. men sånn er nu det da.
Biken min har hverken det eller ulike powermodes, og det synes nå jeg er helt greit! Powermodes blir det neppe noe kluss med, men det er noe jeg må ta stilling til, og det vil jeg i grunn ikke.. Maybe its just me.. men sånn er nu det da.
- Bjerknez
- Innlegg: 23204
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Jeg tenker litt i de samme baner som deg, men jeg kommer nok uansett ikke til å eie sykkelen såpass lenge at det blir noe problem, hvis jeg kjenner meg selv rett.ZZR-Erling skrev: ↑12 okt 2018, 10:06 Nøkkelfritt... Sikkert helt topp når det funker, men funker det lengre uten kluss, enn nøkkel? Skeptisk.
Biken min har hverken det eller ulike powermodes, og det synes nå jeg er helt greit! Powermodes blir det neppe noe kluss med, men det er noe jeg må ta stilling til, og det vil jeg i grunn ikke.. Maybe its just me.. men sånn er nu det da.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38090
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Vi får da håpe at nøkkelfriløsningen funker like godt over tid på MC som det gjør i bil. Teknologien er vel strengt tatt den samme, er den ikke ?ZZR-Erling skrev: ↑12 okt 2018, 10:06 Nøkkelfritt... Sikkert helt topp når det funker, men funker det lengre uten kluss, enn nøkkel? Skeptisk.
Biken min har hverken det eller ulike powermodes, og det synes nå jeg er helt greit! Powermodes blir det neppe noe kluss med, men det er noe jeg må ta stilling til, og det vil jeg i grunn ikke.. Maybe its just me.. men sånn er nu det da.
Uansett så venner man seg fort til å sette stor pris på å hele tiden ha kontroll på nøkkelen der den får ligge i fred i en lomme i kjøredressen :) .
Men det er klart, du har ingen manuell reserveløsning å ty til om den makaløse maniken skulle finne på å svikte... .
Ang. powermodus: denne valgmuluigheten bruker jeg sjelden. Kjører som regel i "Street" modus hvor sykkelen akselerer mer enn heftig nok og hvor den også går mykt og fint boligområdefart uten rykk og napp.
Men det skal nevnes at forskjellen mellom "Power" og "Street" er merkbar. Mer hissig på grøten ved igangsetting og aks, ingen tvil om det. Og med velfungerende quickshifter vil man kunne gi seg selv ryggfrysende kjøreopplevelse der det er mulig (og lovlig...) i "Power" modus med KTM 1290 SA S .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23204
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Det er en ting jeg lurer på angående den nøkkelfrie løsningen.
Jeg skjønner jo at man må være innenfor en viss rekkevidde for at den skal starte, men hvor langt unna kan man egentlig være?
Hvis noen skulle finne på og stjele sykkelen mens du står 10 meter unna eller sitter på dass rett innenfor en dør eller noe så stopper vel ikke sykkelen automatisk? Greit at den ikke starter igjen, men man får da kommet seg et stykke?
Jeg skjønner jo at man må være innenfor en viss rekkevidde for at den skal starte, men hvor langt unna kan man egentlig være?
Hvis noen skulle finne på og stjele sykkelen mens du står 10 meter unna eller sitter på dass rett innenfor en dør eller noe så stopper vel ikke sykkelen automatisk? Greit at den ikke starter igjen, men man får da kommet seg et stykke?
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Det er vel akkurat som i bil. Du må være rimelig nærme for at det skal funke. Bilen min starter ikke dersom nøkkelen er rett utenfor i alle fall. Og den lar seg kun låse opp når du står rett ved døren.Bjerknez skrev: ↑12 okt 2018, 10:41 Det er en ting jeg lurer på angående den nøkkelfrie løsningen.
Jeg skjønner jo at man må være innenfor en viss rekkevidde for at den skal starte, men hvor langt unna kan man egentlig være?
Hvis noen skulle finne på og stjele sykkelen mens du står 10 meter unna eller sitter på dass rett innenfor en dør eller noe så stopper vel ikke sykkelen automatisk? Greit at den ikke starter igjen, men man får da kommet seg et stykke?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38090
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Nøkkelns rekkevidde har jeg enda ikke sjekket, faktisk. Sjekker nærmere senere idag.
Men jeg har opplevd en gang hvor det ikke skjedde noenting da jeg trykket på startknappen og trodde selvfølgelig med en gang at noe var feil med systemet.
Det viste seg, like selvfølgelig, at jeg hadde glemt å ta med meg nøkkelen. Den lå på kjøkkenbenken i andre etasje og sånn ca. 10 meter unna.
Mao. det skjer altså ingenting annet enn at et par lys tennes for deretter å slukke i displayet når nøkkelen er utenfor rekkevidde.
Men hvor langt unna man selv kan være med nøkkelen i lomma og en klåmark skulle finne på å lykkes med å starte sykkelen vet jeg altså ikke.
Men jeg har opplevd en gang hvor det ikke skjedde noenting da jeg trykket på startknappen og trodde selvfølgelig med en gang at noe var feil med systemet.
Det viste seg, like selvfølgelig, at jeg hadde glemt å ta med meg nøkkelen. Den lå på kjøkkenbenken i andre etasje og sånn ca. 10 meter unna.
Mao. det skjer altså ingenting annet enn at et par lys tennes for deretter å slukke i displayet når nøkkelen er utenfor rekkevidde.
Men hvor langt unna man selv kan være med nøkkelen i lomma og en klåmark skulle finne på å lykkes med å starte sykkelen vet jeg altså ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering