Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 10 okt 2018, 21:36 Hva med å gå tilbake til en cruiser? Harley?
Jeg er nok ikke helt der... enda vertfall. Selv om en cruiser i fremtiden ikke er helt utenkelig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 10 okt 2018, 23:04 Selve bytteprosessen er vel halve morroa?
Kan vel ikke legge skjul på at det er litt gøy med noe nytt. :redface

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:Kan vel ikke legge skjul på at det er litt gøy med noe nytt. :redface
Speed Triple ja? Jeg hadde jo også tenkt å "nedgradere" litt, fordi jeg ikke kjører så mye at jeg føler jeg trenger en S1000R.
Men det er søren ikke lett å kvitte seg med den. Det vil si, jeg føler at den sykkelen er meg, og at den virkelig er min. Og da folk begynte å melde litt interesse for FINN-annonsen, fikk jeg så dårlig samvittighet igjen.. jeg klarer ikke kvitte meg med den :scratch Så annonsen er trukket tilbake enn så lenge :twothumbs:
Men lykke til med å finne en annen sykkel. Det blir ikke lett?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 11 okt 2018, 17:27
Bjerknez skrev:Kan vel ikke legge skjul på at det er litt gøy med noe nytt. :redface
Speed Triple ja? Jeg hadde jo også tenkt å "nedgradere" litt, fordi jeg ikke kjører så mye at jeg føler jeg trenger en S1000R.
Men det er søren ikke lett å kvitte seg med den. Det vil si, jeg føler at den sykkelen er meg, og at den virkelig er min. Og da folk begynte å melde litt interesse for FINN-annonsen, fikk jeg så dårlig samvittighet igjen.. jeg klarer ikke kvitte meg med den :scratch Så annonsen er trukket tilbake enn så lenge :twothumbs:
Men lykke til med å finne en annen sykkel. Det blir ikke lett?
Jeg annser ikke byttet som en "nedgradering" jeg da. Men kanskje heller en endring. Speed Triple har faktisk OVER 1000ccm. og selv om den kanskje ikke tar en S1000R på sletta så tar den igjen på utseende, lyd, TFT skjerm, fem kjøremoduser, mer behagelig sittestilling og ikke minst rimeligere i innkjøp.

Speed Triple R har tross alt 150 HK'er og den har MER moment enn S1000R, så jeg tror ikke at jeg kommer til å synes den er kjedelig. For min del blir dette generelt sett en vag oppgradering. Om den gjør 0-200km/t på 15, eller 16 sekunder er for meg utrolig lite viktig.

Jeg merker at jeg er klar for bytte snart nå etter å ha eid to S1000R, som forøvrig ikke har skuffet meg overhodet, untatt fra en noe anstrengt sittestilling. Man merker ikke dette på småturer og en og annen dagstur, men i sommerferien hvor jeg kjørte 2-300 mil på 1-2 uker merket jeg at det ikke var noen rendyrket tursykkel.

Speed Triple R fremstår som en mer moderne og "voksen" sykkel i mitt hode og hovedgrunnen for et evt. bytte er nettopp derfor, ved siden av at den er mer tur orientert. Den ser også bedre ut enn S1000R synes jeg. :-# :x

ZZR-Erling

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av ZZR-Erling »

15s? Under 10 klarer den nok!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 12 okt 2018, 06:58 15s? Under 10 klarer den nok!
Mulig det. Tok tallene litt ut fra intet kun for illustrasjonens skyld :roll

ZZR-Erling

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jo, er enig at 15 eller 16 er uvesentlig, men ned derfra til under 10 er en såpass merkbar karakterendring, at den kan du ikke se bort fra.
Om det da blir 9 eller 8, kan være det samme for min del..jeg kjører ikke dragrace..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 12 okt 2018, 09:33 Jo, er enig at 15 eller 16 er uvesentlig, men ned derfra til under 10 er en såpass merkbar karakterendring, at den kan du ikke se bort fra.
Om det da blir 9 eller 8, kan være det samme for min del..jeg kjører ikke dragrace..
Etter 2-3 år og 2 stk. S1000R med rundt 30.000 km. til sammen på disse to kan jeg med hånden på hjertet si at jeg nok aldri har vært i nærheten av å tyne denne sykkelen til det maksimale. Jeg tror ikke jeg har buttet turtallgrensa mer enn EN gang (i 2. giret) og det gikk såpass styggfort at da ble jeg tilfredstilt for en god stund.

Artig med krefter til overs så klart, men de 15 HK'ene Speeden "mangler" i forhold til S1000R bekymrer meg svært lite. Jeg føler jeg rett og slett har behov for mer komfort som dermed også gir meg mer kjøreglede.

Dessuten så liker jeg alt som blinker og jo mer teknologi jo bedre. Speeden skuffer ikke der heller. Nøkkelfri tenning blir i tillfelle nytt for meg. Om dette er bra vet jeg ikke, men det finner jeg sikkert mer enn fort nok ut :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 12 okt 2018, 09:46 Nøkkelfri tenning blir i tillfelle nytt for meg. Om dette er bra vet jeg ikke, men det finner jeg sikkert mer enn fort nok ut :)
Nøkkelfri tenning er flotte greier :thumleft. Perfekt for en som greide å knekke en i tenningslåsen på den forrige KTM'en :redface . Nøkkelfriløsningen har funka helt problemfritt på den nye KTM'en.
Sykkelen har også nøkkelfritt tanklokk. Funker helt fint det også, men her har det vært behov med et par-tre oljedråper i mekanikken for at den skal klikke smidig på plass.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av ZZR-Erling »

Nøkkelfritt... Sikkert helt topp når det funker, men funker det lengre uten kluss, enn nøkkel? Skeptisk.
Biken min har hverken det eller ulike powermodes, og det synes nå jeg er helt greit! Powermodes blir det neppe noe kluss med, men det er noe jeg må ta stilling til, og det vil jeg i grunn ikke.. Maybe its just me.. men sånn er nu det da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 12 okt 2018, 10:06 Nøkkelfritt... Sikkert helt topp når det funker, men funker det lengre uten kluss, enn nøkkel? Skeptisk.
Biken min har hverken det eller ulike powermodes, og det synes nå jeg er helt greit! Powermodes blir det neppe noe kluss med, men det er noe jeg må ta stilling til, og det vil jeg i grunn ikke.. Maybe its just me.. men sånn er nu det da.
Jeg tenker litt i de samme baner som deg, men jeg kommer nok uansett ikke til å eie sykkelen såpass lenge at det blir noe problem, hvis jeg kjenner meg selv rett. :redface

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 12 okt 2018, 10:06 Nøkkelfritt... Sikkert helt topp når det funker, men funker det lengre uten kluss, enn nøkkel? Skeptisk.
Biken min har hverken det eller ulike powermodes, og det synes nå jeg er helt greit! Powermodes blir det neppe noe kluss med, men det er noe jeg må ta stilling til, og det vil jeg i grunn ikke.. Maybe its just me.. men sånn er nu det da.
Vi får da håpe at nøkkelfriløsningen funker like godt over tid på MC som det gjør i bil. Teknologien er vel strengt tatt den samme, er den ikke :scratch ?

Uansett så venner man seg fort til å sette stor pris på å hele tiden ha kontroll på nøkkelen der den får ligge i fred i en lomme i kjøredressen :) .
Men det er klart, du har ingen manuell reserveløsning å ty til om den makaløse maniken skulle finne på å svikte... :-k .

Ang. powermodus: denne valgmuluigheten bruker jeg sjelden. Kjører som regel i "Street" modus hvor sykkelen akselerer mer enn heftig nok og hvor den også går mykt og fint boligområdefart uten rykk og napp.
Men det skal nevnes at forskjellen mellom "Power" og "Street" er merkbar. Mer hissig på grøten ved igangsetting og aks, ingen tvil om det. Og med velfungerende quickshifter vil man kunne gi seg selv ryggfrysende kjøreopplevelse der det er mulig (og lovlig...) i "Power" modus med KTM 1290 SA S :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Det er en ting jeg lurer på angående den nøkkelfrie løsningen.

Jeg skjønner jo at man må være innenfor en viss rekkevidde for at den skal starte, men hvor langt unna kan man egentlig være?

Hvis noen skulle finne på og stjele sykkelen mens du står 10 meter unna eller sitter på dass rett innenfor en dør eller noe så stopper vel ikke sykkelen automatisk? Greit at den ikke starter igjen, men man får da kommet seg et stykke?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 12 okt 2018, 10:41 Det er en ting jeg lurer på angående den nøkkelfrie løsningen.

Jeg skjønner jo at man må være innenfor en viss rekkevidde for at den skal starte, men hvor langt unna kan man egentlig være?

Hvis noen skulle finne på og stjele sykkelen mens du står 10 meter unna eller sitter på dass rett innenfor en dør eller noe så stopper vel ikke sykkelen automatisk? Greit at den ikke starter igjen, men man får da kommet seg et stykke?
Det er vel akkurat som i bil. Du må være rimelig nærme for at det skal funke. Bilen min starter ikke dersom nøkkelen er rett utenfor i alle fall. Og den lar seg kun låse opp når du står rett ved døren.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av AJ »

Nøkkelns rekkevidde har jeg enda ikke sjekket, faktisk. Sjekker nærmere senere idag.

Men jeg har opplevd en gang hvor det ikke skjedde noenting da jeg trykket på startknappen og trodde selvfølgelig med en gang at noe var feil med systemet.
Det viste seg, like selvfølgelig, at jeg hadde glemt å ta med meg nøkkelen. Den lå på kjøkkenbenken i andre etasje og sånn ca. 10 meter unna.
Mao. det skjer altså ingenting annet enn at et par lys tennes for deretter å slukke i displayet når nøkkelen er utenfor rekkevidde.
Men hvor langt unna man selv kan være med nøkkelen i lomma og en klåmark skulle finne på å lykkes med å starte sykkelen vet jeg altså ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar