Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Dags for Quiz!

Legg inn av Bjerknez »

"(luksus)Problemet" mitt er bare det at sykkelen jeg har i dag ikke har rullet mer enn 11.000 km. Jeg kjører ikke så veldig mye lenger, men sparer all kjøregleden til den store sommerturen min. DA har jeg ladet opp såpass at det å kjøre sykkel føles som nirvana. Det å kjøre bare for å kjøre i nærområdet er ikke like givende lenger.

Men det er jo artig med noe nytt så klart, og siden bimmern tilsynelatende stiger enda 5.000 i verdi (grunnet avgiftene) til neste år så er det ikke veldig mye keh taper på denne. Jeg ser jeg kan få opp mot 200 laken for min hvis jeg selger den selv i dag. Det er det en Speed Triple RS ferdig spekket koster. Man bytter altså nærmest likt.

Men ingenting er bestemt enda. Den må prøvekjøres først. Jeg kjørte gamle Speeden til OlavK her inne å jeg ble ikke direkte lamslått av motoren med tanke på horn i panna. Men mye har skjedd de siste tre årene og Speeden har blitt voksen med rundt 150HK'er under tanken. Jeg forventer ikke at dette skal bli en S1000R killer når det kommer til motor, men jeg satser på at sittestilling, motorkarakteristikk, lyd og et meget spesielt (i positiv retning) utseende som skiller seg litt ut.

Bimmern er og blir en uhorvelig fantastisk sykkel og jeg har ikke hatt et eneste feilslag med denne. Men den er ganske "hard" "steril" og "sportslig". Utseendet er bra, men ikke noen sykkel man snur seg spesielt etter. Det er en skalpell på to hjul som bare fungerer innmari godt.

På langturer ala 2-300 mil på en uke blir den i overkant slitsom og de ter beinvinkelen og en noe hard sal som plager meg mest. Ikke noe stort problem og kanskje bare en slags dårlig unskyldning for å prøve noe nytt, men det er fakta at Speeden er mer behagelig på langtur. Det er også mer "plass" på speeden.

Dessuten liker jeg alt som blinker og ser bra ut. TFT displayet på Speeden får displayet på MT09 til å ligne et veggur fra 70-tallet. Displayet på Bimmern likte jeg veldig godt. Analogt og digitalt hvor alt er der det skal være, men litt for mye funksjon og ikke fullt så mye "design".

Et evt. fargevalg har jeg ikke reflektert så mye over, men jeg må inrømme den hvite speeden vokser på meg. Den grå synes jeg kanskje blir litt anonym... Men så langt i prosessen har jeg definitivt ikke kommet enda. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Dags for Quiz!

Legg inn av Stian87 »

:O :O :O :O
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Dags for Quiz!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 09 okt 2018, 07:55 :O :O :O :O
Nå er det snart bare deg igjen :lol

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Dags for Quiz!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 09 okt 2018, 08:17
Stian87 skrev: 09 okt 2018, 07:55 :O :O :O :O
Nå er det snart bare deg igjen :lol
Hehe. Neida men jeg kan forstå det. Hadde jeg ikke kjørt til jobb hadde jeg nok vurdert å nedskalere selv. Som du selv skriver, S1000R er en helt fantastisk sykkel, en skalpell og et presisjonsinstrument. Men til mitt bruk er den jo også overkill, jeg presser den aldri til det ytterste, og det har i denne sesongen blitt få joyrides, med alt annet som tar tid og oppmerksomhet.

Skulle jeg byttet derimot ville jeg nok vurdert en mindre nakensykkel slik som Yamaha XSR 900, en mindre og eldre R sykkel slik som Ducati Panigale 899, en mer tourningpreget sykkel som BMW R1200RS, eller rett og slett en cruiser, som f.eks. Ducati Diavel
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Dags for Quiz!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 09 okt 2018, 11:20
Bjerknez skrev: 09 okt 2018, 08:17
Stian87 skrev: 09 okt 2018, 07:55 :O :O :O :O
Nå er det snart bare deg igjen :lol
Hehe. Neida men jeg kan forstå det. Hadde jeg ikke kjørt til jobb hadde jeg nok vurdert å nedskalere selv. Som du selv skriver, S1000R er en helt fantastisk sykkel, en skalpell og et presisjonsinstrument. Men til mitt bruk er den jo også overkill, jeg presser den aldri til det ytterste, og det har i denne sesongen blitt få joyrides, med alt annet som tar tid og oppmerksomhet.

Skulle jeg byttet derimot ville jeg nok vurdert en mindre nakensykkel slik som Yamaha XSR 900, en mindre og eldre R sykkel slik som Ducati Panigale 899, en mer tourningpreget sykkel som BMW R1200RS, eller rett og slett en cruiser, som f.eks. Ducati Diavel
Nå er vel egentlig ikke dette en nedskalering heller. Den har faktisk hele 52 kubikk mer enn bimmern, den har om ikke mye, men LITT mer dreimoment enn S1000R, men mangler 15 HK'er fra og konkurrere på hester. Jeg tror nok at karakteristikken er annerledes og mer "behagelig" med Speed'en. S1000R er en krutttønne, mens Speed Triple er mer "seig". Låter bedre gjør den også.

Jeg tror rett og slett en Speed Triple RS passer meg midt i blinken på langtur. Mest grunnet litt bedre beinvinkel og bredere/mykere sal. Det at den koster 30 laken (ca.) mindre enn S1000R kommer som en bonus.

Speeden har justerbare Øhlins dempere, fem motormoduser, stort 5 tommers TFT display, cruise Control, quickshifter og ellers alt som ungdoman lika :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Dansekris »

Har du prøvesittet?

Jeg syns den var veldig liten, men kjøreegenskapene var helt prima.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 09 okt 2018, 15:21 Har du prøvesittet?

Jeg syns den var veldig liten, men kjøreegenskapene var helt prima.
Jeg har prøvekjørt den gamle typen. Den virket større og mer "romslig" enn S1000R vertfall. Den nye typen har jeg kun prøvesittet og jeg synes beinvinkelen og salen er bedre på denne enn min S1000R. Sitter ikke så "anstrengt"... på en måte.

Selve sykkelen SER større ut synes jeg. Eneste som jeg har sett som kan være en ulempe er at det kanskje kan bli varmt for bagasje som henger over salen bak med tanke på pottene som stikker ut rett under salen. Men dette har jeg ikke fått undersøkt noe særlig enda og strengt tatt er det ikke noe jeg vektlegger så alt for mye heller. :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 09 okt 2018, 15:26
Dansekris skrev: 09 okt 2018, 15:21 Har du prøvesittet?

Jeg syns den var veldig liten, men kjøreegenskapene var helt prima.
Jeg har prøvekjørt den gamle typen. Den virket større og mer "romslig" enn S1000R vertfall. Den nye typen har jeg kun prøvesittet og jeg synes beinvinkelen og salen er bedre på denne enn min S1000R. Sitter ikke så "anstrengt"... på en måte.

Selve sykkelen SER større ut synes jeg. Eneste som jeg har sett som kan være en ulempe er at det kanskje kan bli varmt for bagasje som henger over salen bak med tanke på pottene som stikker ut rett under salen. Men dette har jeg ikke fått undersøkt noe særlig enda og strengt tatt er det ikke noe jeg vektlegger så alt for mye heller. :)
Jeg og en kompis kjørte Røros - Oslo med hans nye Speedtriple for ikke lenge siden. Jeg kjørte vel halve ruta på hans.
Han hadde stroppa en stor bag som hang litt ned på begge sider bakpå. Var ikke noe problem med pottene og varmeutvikling.

Det kan hende overgangen fra min og STen var litt voldsom, men jeg følte at jeg satt på en barnesykkel hva størrelse angår. Veldig lav og kompakt, men sittestillingen var god.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 09 okt 2018, 15:30
Bjerknez skrev: 09 okt 2018, 15:26
Dansekris skrev: 09 okt 2018, 15:21 Har du prøvesittet?

Jeg syns den var veldig liten, men kjøreegenskapene var helt prima.
Jeg har prøvekjørt den gamle typen. Den virket større og mer "romslig" enn S1000R vertfall. Den nye typen har jeg kun prøvesittet og jeg synes beinvinkelen og salen er bedre på denne enn min S1000R. Sitter ikke så "anstrengt"... på en måte.

Selve sykkelen SER større ut synes jeg. Eneste som jeg har sett som kan være en ulempe er at det kanskje kan bli varmt for bagasje som henger over salen bak med tanke på pottene som stikker ut rett under salen. Men dette har jeg ikke fått undersøkt noe særlig enda og strengt tatt er det ikke noe jeg vektlegger så alt for mye heller. :)
Jeg og en kompis kjørte Røros - Oslo med hans nye Speedtriple for ikke lenge siden. Jeg kjørte vel halve ruta på hans.
Han hadde stroppa en stor bag som hang litt ned på begge sider bakpå. Var ikke noe problem med pottene og varmeutvikling.

Det kan hende overgangen fra min og STen var litt voldsom, men jeg følte at jeg satt på en barnesykkel hva størrelse angår. Veldig lav og kompakt, men sittestillingen var god.
Jeg synes vertfall at Speeden ser litt større og "romsligere ut" noe som også var intrykket mitt når jeg prøvekjørte den gamle.
S1000R.jpg
mjcgt5p.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Fsva »

Kult om du velger å gå for en Speed Triple, Bjerknez. Jeg møtte tilfeldigvis en MCsiden-leser(ikke medlem) på butikken i går og han pratet om å bytte fra MT-09 til Street eller Speed Triple. I følge han skulle prisen på Speed Triplen opp nesten 20tusen kr snart. Jeg er litt usikker på om det var snakk om en kampanje som avsluttes, eller om det var en generell prisjustering. Kan være greit å ta en prat med feks. AGM og høre om denne prisoppgangen stemmer :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Fsva skrev: 09 okt 2018, 20:49 Kult om du velger å gå for en Speed Triple, Bjerknez. Jeg møtte tilfeldigvis en MCsiden-leser(ikke medlem) på butikken i går og han pratet om å bytte fra MT-09 til Street eller Speed Triple. I følge han skulle prisen på Speed Triplen opp nesten 20tusen kr snart. Jeg er litt usikker på om det var snakk om en kampanje som avsluttes, eller om det var en generell prisjustering. Kan være greit å ta en prat med feks. AGM og høre om denne prisoppgangen stemmer :scratch
I følge mine beregninger ut fra avgiftsendingene på denne siden: https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=13014
Så skal Speed Triple RS kun bli ca. 800 kroner dyrere i 2018.

Hvis den går opp i pris ytterligere enn dette så har det med andre ting å gjøre i så fall...?

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Fsva »

Joda, jeg må innrømme at jeg ikke er 100% sikker på hva vilkårene for prisøkningen var (eller 20% sikker for den slags skyld).

Jeg ser i en mail jeg fikk fra AGM for noen uker siden at kjøreutstyr for 9000kr var inkludert ved kjøp av ny Triumph, og at man kunne få kjøpt 2019-modeller til 2018 pris. Som antyder at det blir ny pris for 2019 uten at det står hva den nye prisen blir. :scratch

Kanskje det var en kombinasjon av kjøreutstyr, avgiftshopp, generell prisoppgang han jeg traff på butikken henviste til.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Kan godt være at prisen vil stige slik du sier, men da må det vertfall evt. være kronekurs, frakt eller økte innpriser fra produsent som gjør det. Men stiger den 20.000 i pris så blir det nok til at jeg avventer litt tror jeg.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Juicebox »

Hva med å gå tilbake til en cruiser? Harley?

ZZR-Erling

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av ZZR-Erling »

Selve bytteprosessen er vel halve morroa?

Svar