Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Stian87 »

Grendel skrev: 05 okt 2018, 12:13
Stian87 skrev: 05 okt 2018, 10:31
Grendel skrev: 05 okt 2018, 08:28 Moped er et trivelig og bra alternativ til sykkel og el-sykkel. (eneste ulempe er at mopeder må følge trafikkreglene).
Mulig det var en spøk, men sykler og el-sykler må også følge trafikkreglene ;)
He he... Spøk eller ikke, men praksis er at sykler og el-sykler har ingen ansvar eller regler når de ferdes i Oslo.
Men i følge boken, ja de er trafikanter og skal følge reglene. I 1977 (78?) fikk de lov å sykle på fortauet, MEN kriteriet var at de da skulle holde gangfart. Jeg kommer aldri opp i 40 KM/T når jeg går, og har derfor flere ganger vært nær ved å bli meiet ned.

Teori og praksis. Men jeg kjenner til det.

8-D
Joda, de har ansvar. Det finnes mange eksempler på at syklister er ilagt bøter for alt fra sykling på fortau, § 3 brudd, sykling i beruset tilstand og nå senest en som syklet i kollektivfeltet. Syklister kan fortsatt sykle på fortau, men plikter å sykle i gangfart ved passering av fotgjengere. Samme gjelder for øvrig gang og sykkelvei, gangveier osv. At de ikke følger reglene er en helt annen sak. Men det har mer med at syklister er de verste trafikantene som finnes (som en generell gruppe)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 05 okt 2018, 09:14
kjellv skrev: 05 okt 2018, 07:49
Bjerknez skrev:Frp... er gode på og love. Men det er vel det...
De har vel ikke lovet det. Så lenge de sitter i en mindretallsregjering der de også er i mindretall klarer de ikke å få gjennomslag for alle sine ønsker. Men det er utrolig hva de har klart å få til disse årene gjennom allianser og kompromisser. Særlig innen samferdsel. Solvik Olsen har gjort en fantastisk jobb!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt politisk bevandret, men jeg synes rett og slett Frp fremstår som et rølpeparti.
Denne kjente videoen taler for seg selv:
https://www.youtube.com/watch?v=jatqvbS8IyE

I mitt hode sier det mye om hva som befinner seg i topplokket på den dama.

Mullaen bort fortsatt i Norge og om noen uker blir hele Fredrikstad bombadert med bompenger.

jeg sier ikek at andre partier nødvendigvis er perfekte heller, men Frp scorer vertfall ikke veldig høyt hos meg.
Nå skal ikke jeg prøve å forsvare verken Siv eller Frp, det er ikke min stemme som gjør at hun sitter i den posisjon hun er i dag. Men jeg forstår såpass av politikk at for å innfri valgløfter kreves at partiet har et flertall i regjeringen, og at regjeringspartiene også har flertall i Stortinget. Det har ikke Frp i dag, verken flertall i Regjeringen eller i Stortinget. For at Frp nå skal klare å få gjennomslag for sine saker, kreves det først at de får forhandlet seg fram til at Regjeringen går inn for forslaget, dernest må de finne politikere eller partier på Stortinget (utenfor Regjeringspartiene) som de via kompromisser kan få til å stemme for denne saken. Da kan det oppnås flertall i Stortinget og saken kan bli vedtatt.
Derfor er nevnte Mulla fortsatt i Norge, og derfor blir Fredrikstad bombardert med bompenger.
Frp har vel alltid vært motstandere av bompenger, og svært kritisk til det som skjer over hele landet nå. De får mye kritikk i kommentarfelt i avisene hver gang det vedtas nye bompengefinansierte veier. Men de står relativt alene i sin motstand og får ikke gjort så mye med det. De fleste planlagte bompengefinansierte veier er vedtatt politisk på lokalnivå, og søknaden havner på Samferdselsministerens kontor for godkjenning sammen med finansieringsplanen. Samferdselsministeren rår ikke over så mye annet enn Statens andel av finansieringen. Men så lenge prosjektene er inne i langtidsplanen i NTP og finansieringsplanen med bompengeløsning er godkjent politisk lokalt er det nok ikke så mye annet å gjøre enn å signere.
Så derfor, om du er misfornøyd med bompengefinansieringen av veier i Fredrikstad er det nok Fredrikstad kommunestyre du må rette kritikken mot, ikke Siv Jensen.. :-k

Tiderace
Innlegg: 14
Registrert: 12 nov 2017, 19:38
Motorsykkelen din: Triumph

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Tiderace »

Bjerknez skrev: 05 okt 2018, 06:27 Frp... er gode på og love. Men det er vel det...
Man kan jo ikke både love og holde. Det får holde med å love.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av erik m »

Det er korrekt at forslaget gjelder personer som har førerkort for personbil, det burde jeg tatt med. Men poenget er jo at de vil fjerne den PRAKTISKE prøven på kjøreferdighet på to hjul! At folk kjenner trafikkreglene er, for å si det forsiktig, ingen garanti for at de behersker en tohjuling. Mener nå jeg.
(Solvik-Olsen, hva man ellers måtte mene om ham, er forresten ikke samferdselsminister mer.)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av kjellv »


erik m skrev: (Solvik-Olsen, hva man ellers måtte mene om ham, er forresten ikke samferdselsminister mer.)
Nei dessverre. Jeg tror ikke Dale vil klare å oppnå like gode resultater som ham, men vi får se.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Sakkle »

erik m skrev: 05 okt 2018, 21:45 Det er korrekt at forslaget gjelder personer som har førerkort for personbil, det burde jeg tatt med. Men poenget er jo at de vil fjerne den PRAKTISKE prøven på kjøreferdighet på to hjul! At folk kjenner trafikkreglene er, for å si det forsiktig, ingen garanti for at de behersker en tohjuling. Mener nå jeg.
Tror det fleste som kjører MC er enige med deg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Dersom det gjelder personer med billappen og ellers trafikal erfaring er det jo greit.

En 18-åring med billappen vil kjøre bil, ikke lettsykkel. Videre er lette motorsykler små og enkle å manøvrere.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av erik m »

Trafikal erfaring er ikke det samme som å beherske kjøreteknikk på en rask tohjuling. Dette er sykler som greit gjør over 120 km/t, og en noenlunde teknisk interessert unggutt har ikke problemer med å fjerne plomberinger og fixe litt - og da er 150-160 innen rekkevidde. Men 120 holder i lange baner til å kjøre seg i hjel.
Det har faktisk skjedd at bilsakkyndige ikke har vært heldig enig i unggutters egenvurdering av kjøreferdigheter (snakker på vegne av en kamerat;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Min mor kjøpte lett-sykkel og kjørte det i mange år. Fikk A1 etter fornying av førerkort.
Kjørte Honda Shadow. Det gikk helt fint.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Rune75 »

FredrikE24 skrev: 06 okt 2018, 13:40 Min mor kjøpte lett-sykkel og kjørte det i mange år. Fikk A1 etter fornying av førerkort.
Kjørte Honda Shadow. Det gikk helt fint.
Et litt magert grunnlag for å lage statistikk kanskje ?
Sist redigert av Rune75 den 06 okt 2018, 13:57, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av erik m »

Sorry, dobbeltposting.
Sist redigert av erik m den 06 okt 2018, 13:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av erik m »

erik m skrev: 06 okt 2018, 13:51
FredrikE24 skrev: 06 okt 2018, 13:40 Min mor kjøpte lett-sykkel og kjørte det i mange år. Fikk A1 etter fornying av førerkort.
Kjørte Honda Shadow. Det gikk helt fint.
Jeg kjørte uten lappen i mange måneder sjøl som 15-åring. Gikk helt fint det også. Faktisk var det først ETTER at jeg som 16-åring tok lappen at jeg hadde flere alvorlige ulykker. Kanskje vi egentlig burde kutte ut dette tullet med praktisk prøve for alle førerkortklasser? (Flere østeuropeere som kjører doninger som tar over 60 tonn her i landet har jo også kjørt uten førerkort har det vist seg.)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Det viktigste er å ikke være en fare for andre i trafikken. Med billappen fra før, og erfaring fra dette, så er det i og for seg greit.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Sakkle »

FredrikE24 skrev: 06 okt 2018, 14:45 Det viktigste er å ikke være en fare for andre i trafikken. Med billappen fra før, og erfaring fra dette, så er det i og for seg greit.
Ikke enig i det hele tatt.

Har hatt lappen på bil i over 20 år og tok MC-lappen nå i fjor/våres. Det er MYE MC-spesifikt jeg ikke var klar over og er sjeleglad jeg har lært. Det koster å ta MC-lappen i Norge, det er helt sikkert, men jeg ser ikke helt hva av det jeg lærte nå nylig som jeg ikke hadde behov for.

Jeg ønsker meg ikke en slik situasjon som de har i USA, der du alt etter hvilken stat du bor i kommer unna med bare B lappen eller et kort kurs. Det finnes nok av videoer på Youtube av folk der borte som krasjer ved å gjøre helt banale feil. Feil som jeg tror de færreste i Norge, med vårt system ville gjort.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Longines »

Blir interessant å se hvordan dette vil fungere i praksis. Godt at Norge ser på hvordan det fungerer i andre land og er åpne for andre muligheter for å fjerne kø, enn bare forbud og pengeinnkreving.

Nå har høringsfristen gått ut, og det ser ut til at både Trygg Trafikk og ATL er relativt positive!
https://www.vegvesen.no/fag/publikasjon ... ey=2544664
https://www.tryggtrafikk.no/tt-meninger ... rtkravene/
https://www.atl.no/aktuelt/item/atl-pos ... il-forslag

Jeg er nok i målgruppen for dette, siden jeg ønsker meg en morsom liten sak til å pendle til jobb med, når været tillater det. Kommer neppe til å kjøre mye på fritiden, dra på langtur eller kjøre på bane. I alle fall gir A1 et godt grunnlag for senere A, om jeg skulle bli bitt av basillen...

Jeg begynte på A-lappen i 2016, men fant dessverre ut at hele løpet ble for uoversiktlig og hoppet av. Med to-tre uker mellom hver kjøretime ble progresjonen treig, lysten falt vekk og det ble altfor dyrt i forhold til formålet. Med et "fast kurs" blir det forutsigbart i både tid og pris. Regner med at kjøreskolene likevel vil få en slags vetorett, men da har en en dialog på en helt annen måte enn med oppkjøring og sensor.

Krysser fingrene for at dette blir klart til sommeren. :-)

Svar