Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av erik m »

Frp ønsker å få flere til å kjøre lett mc. Vel og bra. Men framgangsmåten er å gjøre det enkelre å ta lappen! Det ligger et forslag inne der 16-åringer ikke trenger å ta noen form for førerprøve, verken teoretisk eller praktisk, for å få A1.
Jeg lurer på om Frp trur lett motorsykkel er en pedaldreven moped som knapt når 40km/timen.
Det er noe av det mest spinngale jeg har hørt - flere lette kommer greit opp i 120, totaktere med fjerna plombering 140 og mer. Og så vil de sende 16 åringene ut i trafikken uten noen form for prøve!

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Rune75 »

Har du en link til det forslaget ?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Noe må man vel igjennom?
Jeg er veldig glad for at jeg ikke hadde lettsykkel da jeg var 16år. Trimma moped holdt mer enn nok for min del.
Kamerater hadde lettsykler, det ble vraket mange lettsykler i omgangskretsen i løpet av de to årene..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Frp... er gode på og love. Men det er vel det...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Frp... er gode på og love. Men det er vel det...
De har vel ikke lovet det. Så lenge de sitter i en mindretallsregjering der de også er i mindretall klarer de ikke å få gjennomslag for alle sine ønsker. Men det er utrolig hva de har klart å få til disse årene gjennom allianser og kompromisser. Særlig innen samferdsel. Solvik Olsen har gjort en fantastisk jobb!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Stian87 »

Det er helt galskap. En 16 åring har i utgangspunktet ingen som helst kunnskap om trafikk, og så vil de sette vedkommende på en lettmotorsykkel tut og kjør? Personlig er jeg MEGET skeptisk til den lille opplæring mopedførere har, men disse går (eller skal i utgangspunktet ikke gå) fortere enn 40 km/t. Du kan kveste deg bra mye bedre på en lettmotorsykkel, og med 16-åringers manglende dømmekraft og erfaring tror jeg det er en god oppskrift på død og fordervelse :[-( (hilsen gammel mann på 31 :knegg )
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Grendel »

Solvik Olsen er vel eneste, i alle fall beste, Samferdselsminister Norge har hatt.

Det er vel nå blitt slik at du med en A1 i lommen kan oppgradere til A2 ved å ta kurs/program hos en kjøreskole. Deretter slippe en ny oppkjøring. Deretter samme fra A2 til A. Det vil da høres veldig rart ut om FRP vil fjerne teori og kurs for Lett sykkel. 45km/t er tilstrekkelig for å skade seg om man tar asfalten. Kulturen for å ha kjøredress er bedre på lett sykkel, så jeg ser ikke bort i fra at fornuftige folk ønsker en bredere overgang til lett-sykkel. Moped er et trivelig og bra alternativ til sykkel og el-sykkel. (eneste ulempe er at mopeder må følge trafikkreglene).

Det spørs om det har vært "motstandere" som har formulert "å fjerne reglene for oppkjøring til lett-sykkel".

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 05 okt 2018, 07:49
Bjerknez skrev:Frp... er gode på og love. Men det er vel det...
De har vel ikke lovet det. Så lenge de sitter i en mindretallsregjering der de også er i mindretall klarer de ikke å få gjennomslag for alle sine ønsker. Men det er utrolig hva de har klart å få til disse årene gjennom allianser og kompromisser. Særlig innen samferdsel. Solvik Olsen har gjort en fantastisk jobb!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt politisk bevandret, men jeg synes rett og slett Frp fremstår som et rølpeparti.
Denne kjente videoen taler for seg selv:
https://www.youtube.com/watch?v=jatqvbS8IyE

I mitt hode sier det mye om hva som befinner seg i topplokket på den dama.

Mullaen bort fortsatt i Norge og om noen uker blir hele Fredrikstad bombadert med bompenger.

jeg sier ikek at andre partier nødvendigvis er perfekte heller, men Frp scorer vertfall ikke veldig høyt hos meg.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av WikingTnT »

Som jeg har forstått forslaget så gjelder dette KUN for de som har fører-rett for bil fra før. Mer likt den gamle regelen for de som hadde grønn-lappen. Dessuten så er det et forslag fra regjeringen og vi får håpe at det blir en ordentlig gjennomgang i Stortinget før det ev blir sablet ned av RRødt&Co..
Har egentlig ikke noen sterke meninger om dette på nåværende tidspunkt men vil nok følge med etterhvert som forhåpentligvis gode argumenter kommer for og imot. Lett å rope ulv-ulv spesielt når det opprinnelige forslaget kommer fra dette partiet.. - men som sagt så er det som jeg forstår et forslag fra regjeringen.

https://www.tv2.no/a/10107376/

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av KåreDump »

erik m skrev: 04 okt 2018, 23:20 Frp ønsker å få flere til å kjøre lett mc. Vel og bra. Men framgangsmåten er å gjøre det enkelre å ta lappen! Det ligger et forslag inne der 16-åringer ikke trenger å ta noen form for førerprøve, verken teoretisk eller praktisk, for å få A1.
Jeg lurer på om Frp trur lett motorsykkel er en pedaldreven moped som knapt når 40km/timen.
Det er noe av det mest spinngale jeg har hørt - flere lette kommer greit opp i 120, totaktere med fjerna plombering 140 og mer. Og så vil de sende 16 åringene ut i trafikken uten noen form for prøve!
Helt enig med deg!!
Men her var det vel snakk om at personer med billappen skulle få en "snarvei" til A1 (eller snakker vi om to forskjellige forslag?).
Det er også et MEGET lite gjennomtenkt forslag.
Begrunnelsen var at de som bilister hadde opparbeidet seg kunnskap som kunne overføres til MC-kjøring

Ulykkesstatistikken for godt voksne gubber med fersk MC-kort er dyster lesning, og sparker kontant beina under argumentet med at man automatisk blir en dyktigere MC-fører av å ha erfaring fra bil...
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Stian87 »

Grendel skrev: 05 okt 2018, 08:28 Moped er et trivelig og bra alternativ til sykkel og el-sykkel. (eneste ulempe er at mopeder må følge trafikkreglene).
Mulig det var en spøk, men sykler og el-sykler må også følge trafikkreglene ;)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Rune75 »

erik m skrev: 04 okt 2018, 23:20 Det ligger et forslag inne der 16-åringer ikke trenger å ta noen form for førerprøve, verken teoretisk eller praktisk, for å få A1.
Tror du har misforstått forslaget. Det du skriver her er ikke riktig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Slik jeg leser artikkelen lenger opp så vil dem gjøre det enklere for oss som har bilsertfikat og ta lappen på 125ccm eller lavere. Altså ikke enklere for de unge håpefulle som akkurat har festet bort konfirmasjonspengene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Grendel »

Stian87 skrev: 05 okt 2018, 10:31
Grendel skrev: 05 okt 2018, 08:28 Moped er et trivelig og bra alternativ til sykkel og el-sykkel. (eneste ulempe er at mopeder må følge trafikkreglene).
Mulig det var en spøk, men sykler og el-sykler må også følge trafikkreglene ;)
He he... Spøk eller ikke, men praksis er at sykler og el-sykler har ingen ansvar eller regler når de ferdes i Oslo.
Men i følge boken, ja de er trafikanter og skal følge reglene. I 1977 (78?) fikk de lov å sykle på fortauet, MEN kriteriet var at de da skulle holde gangfart. Jeg kommer aldri opp i 40 KM/T når jeg går, og har derfor flere ganger vært nær ved å bli meiet ned.

Teori og praksis. Men jeg kjenner til det.

8-D
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel

Legg inn av Grendel »

KåreDump skrev: 05 okt 2018, 09:33
erik m skrev: 04 okt 2018, 23:20 Frp ønsker å få flere til å kjøre lett mc. Vel og bra. Men framgangsmåten er å gjøre det enkelre å ta lappen! Det ligger et forslag inne der 16-åringer ikke trenger å ta noen form for førerprøve, verken teoretisk eller praktisk, for å få A1.
Jeg lurer på om Frp trur lett motorsykkel er en pedaldreven moped som knapt når 40km/timen.
Det er noe av det mest spinngale jeg har hørt - flere lette kommer greit opp i 120, totaktere med fjerna plombering 140 og mer. Og så vil de sende 16 åringene ut i trafikken uten noen form for prøve!
Ulykkesstatistikken for godt voksne gubber med fersk MC-kort er dyster lesning, og sparker kontant beina under argumentet med at man automatisk blir en dyktigere MC-fører av å ha erfaring fra bil...
Enig med deg der.

Jeg tok lappen for bil da jeg var 18, og var vel 50 da jeg begynte å kjøre min brors gamle moped. Alt det trafikale gikk jo greit. Jeg kunne lese trafikken og vil nå mene at jeg var en trygg trafikant. MEN det er mye mer med MC enn det.

Den kjøreopplæring som jeg fikk på kjøreskolen var gull verd. Det å lære å håndtere en sykkel var absolutt verdifullt, og jeg ble også en flinkere mopedfører. (frem til A-lappen var tatt).

Skulle noe forenkles så måtte vel det være teoriprøven etc. Men faktisk; det var greit å få en repetisjon av det også. Jeg hadde mange gode samtaler med kjørelærer om nye og oppdaterte regler...

Og så lærer du lite om nedlegg og "nødbrems i sving" når du kjører bil. Krypkjøring har også enkelte ulikheter....

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar