Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

IMG_7031.JPG
IMG_7030.JPG
IMG_7029.JPG
IMG_7028.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av haakeik »

Grattis med ny gammel sykkel. Hva er planen, du har jo RS'en. Skal K'en bli en prosjektsykkel, cafe style?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

I utgangspunktet trengte jeg bare en sykkel som jeg kunne stelle litt med. Som trengte litt kjærlighet. Denne trenger jo det. Nå hadde jeg håpet på at det var mer graverende feil som gjorde til at den ikke startet.

Til tross for at begge er av K-modellserien og i varianten RennSport(RS), så er det to vidt forskjellige sykler.
Men jeg må innrømme at verden også har gått fremover når det gjelder motorsykler, det er enormt som skiller disse søsknene.

Jeg regner med at K100RSen blir lagt ut for salg før sommern neste år(vi får se, de som kjenner meg vet at jeg "adopterer" og beholder det meste der ute som må reddes, og beholder ting leeenge). Innen den tid så har jeg fiksa bremser(slanger og de skivene som holder skivene forran flytende), skiftet lager i kardangen(den er litt slakk) og en real strekk rent estetisk. Innimellom her kommer sikkert et nytt framdekk med tiden, samt litt oljer og diverse.

Det skal imidlertid IKKE bli noe caféracer-bygg. Det er nok av andre K75/K100 bygg der ute. Jeg er nok litt mer en sånn særing som ser det vakre i denne sykkelen slik den er :crazy: Jeg elsker de sære detaljene, salen som er hengslet og vippes opp på siden og holder seg der med en spenne, verktøyrommet ved baklykta, nøkkelen som "hodet" kan brettes ned på for å få nøkkelen flush med styret, de BMW-bilinspirerte speilene dratt rett fra BMW E28 og E30, hornet som er regne tåkeluren i forhold til noen annen sykkel.. Ja.. Det er mye mer. blir særdeles i godt humør av å se på den.

Litt ville tanker som jeg bare drodler litt rundt, men kan feks. være en idé å kjøre K1200RSen ned til Kroatia en høst, la den overvintre til våren hvor jeg så flyr ned og kjører rundt i alpene og bare koser meg noen uker(eller noe sånt) før jeg vender nesa hjem. Om det skulle skje, så må jeg ha en BMW å kjøre på her hjemme :knegg

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev: 27 sep 2018, 16:04 Jeg er jo ikke overrasket. Jeg stiller meg tvilende til mange verksteders grunnkompetanse, og er vel også en av grunnene til at jeg ikke lar noe verksted få fingrene i noe kjørtetøy som jeg eier.
En liten notabene her.

Helt siden jeg kjøpte GSen min har jeg lagt merke til det knepper i styret mitt i typiske slakt-styrelager-situasjoner. Da jeg hadde storservice hos HS MC-senter ble det nevt, men avfeid som noe bremseskiva gjorde under hard nedbremsing.

Da jeg var i alpene begynte jeg for alvor å mistenke at det var noe i veien med styrelagret, som tidligere beskrevet i tråden min. Jeg kjente en ganske klar slark ved inspeksjon når forhjulet var fritt. Det endte med at jeg dro innom et offisielt bmw-verksted i Grenoble hvorpå hele fire mekanikere fikk kjenne i tur og orden. Alle mente det de kjente var innenfor normalen.

Jeg reiser hjem, litt lettere til sinns, men fortsatt ikke helt fornøyd med hvordan sykkelen oppfører seg.
Tidligere i høst fikk jeg hjelp av en meget kyndig mann som overhalte bremsekalipperen for meg. I den anledning byttelånte vi sykler (han hadde samme) og etter kun fem minutter kunne han påpeke at styrelageret helt åpenbart var slakt. Noen dager seinere stramma vi styrelageret etter boka (var MYE å stramme) og sykkelen ble som ny.

Moralen er: Jeg hadde hatt rett hele veien og selv ikke tilsammen fire mekanikere klarte å kjenne eller nevne den åpenbare slarken som var der.
Sist redigert av Dansekris den 27 sep 2018, 23:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av AJ »

@Dansekris:
Man skal absolutt ikke neglisjere egen magefølelse. Det er helt klart. Jeg tror svært mange av oss har opplevd noe lignende.
Veldig bra at ting løste seg :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Sykkelen ser i alle fall fin ut på bildene, og når du enda sier at den er i god stand må jeg bare tro deg.
Men, det f o forferdelige «seilet» skal vel bort ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Seilet kan tas av og på med enkelhet heldigvis. Bare festa med borrelås. Etter å ha testet litt pådrag i høy fart i regn, så fant man den ganske praktisk.
Den tas av i morgen tidlig når jeg skal på jobb :)

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Flattop »

FredrikE24 skrev: 27 sep 2018, 23:44
Den tas av i morgen tidlig når jeg skal på jobb :)

Takk og lov :thumleft
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Bjerknez »

HAHAHA... den så jeg ikke før nå. For en kick ass og jævlig stygg vindskjerm!! :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Haha, heiheihei!!ikke noe dissing av vindskjermen min her nå :lol

Bedre idag 😄
9116A65A-1B16-4FD8-92ED-630CAB31C997.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Flott sykkel Fredrik! Så den lå ut to ganger :) kjedelig at problemet var så enkelt. Hadde håpet på en skikkelig skru-oppdatering etterhvert.

Må ha en K100 igjen etterhvert. Fine sykler å skru på. Da blir den original :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

TakkTakk! Ja, jeg synes også det var litt kjedelig! Jeg kan i det minste konsentrere meg om litt andre ting. Utarbeider en liten shoppingliste, det er viktige ting å ta tak i her. Blant annet må tanklokket få litt nye deler så det holder tett. Har også litt å gå på når det gjelder bremser forran, samt slanger, de er originale. Helt utrolig at de ikke er bytta ut.

Forrige eier var sikkert flink til å vaske, men dessverre ble det brukt svært sterke midler, veldig lite voks og dårlig avspyling. Sykkelen bærer preg av at sterke midler har fått ligge på svarte detaljer på bla. motor over lengre tid, noe som har ført til missfarging.

Så nå tok jeg en real sjau med vasking og fikk på litt vokserende midler i kveld og ting ser brått mye bedre ut.

Fjernet også den forferdelige "riseren" på styret. En skikkelig "uting" å montere mener nå jeg, da alle kabler og slanger strekkes mye når slikt er montert.
IMG_7033.JPG
IMG_7034.JPG
IMG_7035.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Stian87 »

Synes den nye sykkelen din er utrolig stilig og flott 😊
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Enig i det du skriver om riser, styret er ikke spesielt lavt på sykkelen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Stian87 skrev: 30 sep 2018, 07:58 Synes den nye sykkelen din er utrolig stilig og flott 😊
Dette er BMW-design på sitt beste. En skal huske på at samtidige boxer-modeller så slik ut:
Bilde

BMW K100 ble lansert i 1983, og den skulle være futuristisk og moderne både teknisk og i designspråket.
Jeg må ærlig innrømme at en 1983-modell K100 er ikke spesielt rå, men sett opp mot alle andre motorsykkelmodeller der ute så var dette helt noe annet.
Firesylindret motor, med direkte bensininnsprøytning fra Bosch og vannavkjølt.. :prf
Bilde
Det var også på et tidspunkt verdens første motorsykkel med ABS-bremser.
Evolusjonen av K100 er i og for seg ganske enkel og grei.
K100 begynte som det første bildet. Mono-lever svingarm bak, bremser med rustfrie bremseskiver, ikke spesielt å skryte av sett med dagens øyne, Bosch LE-Jetronic, elektronisk tenning og en litt enklere kåpe. Min første bil, hadde også LE-Jetronic innsprøytning, det var også selvfølgelig BMW. Motoren ellers var en 8-Ventilers versjon, altså 2 ventiler per sylinder.
Da BMW K1 kom i 1988, så hadde BMW jobbet med en ny bakstilling, Para-lever og en ny motor med 4 ventiler per sylinder og Bosch Motronic innsprøytning(Motronic er også brukt i feks. BMW M5 fom. 1986 og senere BMW biler, og min K1200RS har også Motronic), samt breiere felger og dekk.
Bilde
Nyvinningene fra K1 ble adoptert til K100 i 1991, altså modellen jeg har. 16Ventilers motor, samme bremser(større Brembo), samme bakstilling etc. I praksis samme sykkel uten den aerodynamiske pakken som følger med herligheten K1.
I tillegg har K100 anno 1991 en litt mer smakfull look.
Bilde

Svar