Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kjørte 9000 km med min ZZR i sommerferien. Smurte kjedet 3 ganger (tror jeg). Sjekket hver dag, og kjedet var alltid fuktig av kjedespray.
Har som regel å smøre kjedet ca hver 150 mil i Norge når jeg kjører i skiftende vær, men det var ikke nødvendig på de 5 og en halve ukene jeg var på tur i strålende sol og varme.
Brukte Bel-Ray Blue tac kjedespray denne turen som kleber godt. Den kaster ikke av seg på felgen selv om en sprayer på kaldt kjede. Sprayer alltid på innsiden av kjedet. Varmgang under kjøring driver kjedesprayen ut (er min teori )
Har som regel å smøre kjedet ca hver 150 mil i Norge når jeg kjører i skiftende vær, men det var ikke nødvendig på de 5 og en halve ukene jeg var på tur i strålende sol og varme.
Brukte Bel-Ray Blue tac kjedespray denne turen som kleber godt. Den kaster ikke av seg på felgen selv om en sprayer på kaldt kjede. Sprayer alltid på innsiden av kjedet. Varmgang under kjøring driver kjedesprayen ut (er min teori )
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
@KawaKjetil:
Da har du åpenbart funnet en meget god løsning
Har notert meg Bel-Ray Blue Tac i tilfelle Tutoro smøreren skulle finne på å gi seg...
Alltid godt med et alternativ, som tydeligvis virker svært bra .
Hvor kjøper du denne sprayen, forresten?
Da har du åpenbart funnet en meget god løsning
Har notert meg Bel-Ray Blue Tac i tilfelle Tutoro smøreren skulle finne på å gi seg...
Alltid godt med et alternativ, som tydeligvis virker svært bra .
Hvor kjøper du denne sprayen, forresten?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Googla litt, men det var ikke så mye å finne, Noriko er norsk forhandler. http://www.noriko.no/pdf/noriko_mc.pdf
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
@AJ,
Jeg kjøpte denne på Bergen MC senter. De kjøpte den inn pga de visste den klebet godt og fungerte bra (han ene selgeren i butikken hadde gixxer med hvite felger uten en oljeflekk )
@Nomade
Tror de handlet den inn via en kar på sørlandet så vidt jeg husker. Var visst ikke å få tak i hos de store importørene i Norge.
Fåes nok på nettbutikker også. https://www.revzilla.com/motorcycle/bel ... chain-lube
Min teori er at et korrekt strammet kjede som smøres hver 150 mil holder leeenge. Har aldri skiftet kjede og drev før 30-40k km. Og så sprayer jeg så langt fremme på kjedet (nede på innsiden) slik at jeg ikke sprayer dekk og felg i samme slengen
Har så ofte jeg kan brukt kjedespray som kleber for å slippe å gnikke for mye på bakfelgen.
Jeg kjøpte denne på Bergen MC senter. De kjøpte den inn pga de visste den klebet godt og fungerte bra (han ene selgeren i butikken hadde gixxer med hvite felger uten en oljeflekk )
@Nomade
Tror de handlet den inn via en kar på sørlandet så vidt jeg husker. Var visst ikke å få tak i hos de store importørene i Norge.
Fåes nok på nettbutikker også. https://www.revzilla.com/motorcycle/bel ... chain-lube
Min teori er at et korrekt strammet kjede som smøres hver 150 mil holder leeenge. Har aldri skiftet kjede og drev før 30-40k km. Og så sprayer jeg så langt fremme på kjedet (nede på innsiden) slik at jeg ikke sprayer dekk og felg i samme slengen
Har så ofte jeg kan brukt kjedespray som kleber for å slippe å gnikke for mye på bakfelgen.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nyttig og god info, dette, KawaKjetil.
Akkurat det vi er ute etter i en tråd som denne
Akkurat det vi er ute etter i en tråd som denne
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Da har jeg gjort det samme som deg @AJ ruta om min Tutoro kjedesmører til rett bak fremdrevet :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Den løsningen der ser veldig bra ut . Mye bedre enn den forrige løsningen du hadde.
Bare pass på at ikke dysa vrir seg ut av stilling pga. varmen der framme. Det skjedde hos meg, men ekstra stripping løste problemet.
Ser ut som du har sørget for god "armering" av dysa.
Veldig bra!
Så langt har denne løsningen hos meg ført til langt mindre oljeavkast på bakfelgen og synlig bedre smøring av kjedet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Heisan
Jeg holder på med å skifte kjede og oppdaget at det er sendt med klink-lås , ikke de med hulspiss for bla BT-verktøy men helt butt i enden.
Er litt skeptisk på å gå på med peen-hammer/dor - mothold etc - gjorde jo dette i gamle dager og vet mange gjør det fortsatt men merkelig så tander man blir med åra..
Skal jeg prøve å få tak i et lås med hulspiss eller er det piece of cake - hva mener folket ?
Kjede er forøvrig RK 525 XW-ring Ultraversterkt.
Jeg holder på med å skifte kjede og oppdaget at det er sendt med klink-lås , ikke de med hulspiss for bla BT-verktøy men helt butt i enden.
Er litt skeptisk på å gå på med peen-hammer/dor - mothold etc - gjorde jo dette i gamle dager og vet mange gjør det fortsatt men merkelig så tander man blir med åra..
Skal jeg prøve å få tak i et lås med hulspiss eller er det piece of cake - hva mener folket ?
Kjede er forøvrig RK 525 XW-ring Ultraversterkt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
RPM på kjede, hva er vanlig på en motorsykkel? Finnes det noen kalkulatorer på dette?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Er litt spent, må jeg innrømme...
Hvordan synes du den nye løsningen fungerer?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6990
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Motor turtall delt på primærgearing delt på gearing I aktuelt gear så finner du turtallet på utgående drev.
Del antall tenner på utgående drev med antallet ledd på kjeden, og vips, så har du turtallet på kjeden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7615
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hvis en ser på oppbyggingen av et kjede så ser en at det er et sted det ikke er smørefilm fra det interne fettet:
Mellom bussing og roller (blå hylse). Dette er et området som også må smøres for lav friksjon og lang levetid. Det vi smører med her smører også kontaktflaten mot drev.
Tørrhet i dette området gir også slitasjen som gjør at kjedet ‘rasler’.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg er godt fornøyd, lite oljedråper å observere i nærliggende områder. Men har ikke kjørt så mye etter montering, må også få tatt en grundig vask snart slik att jeg får sett bedre etter. Justerte også litt ned på dryppventilen, men jeg føler meg sikker på att dette er en mer optimal plassering på en slik type sykkel ihvertfall
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Etter å ha lest lovordene til haakeik i en annen tråd her inne, slang jeg inn en bestilling på Profi laseren.
Fikk den i dag og da bar det ut i garasjen for å sjekke kjedet, som faktisk var bittelitt ut av stilling. Nok til at jeg gjorde en justering slik at den rød laserstråla traff kjedet på samme sted på leddet ved bakdrevet og rett bak framdrevet.
Veldig lettvint og veldig praktisk. Så herfra for denne hendige lille saken:
Fikk den i dag og da bar det ut i garasjen for å sjekke kjedet, som faktisk var bittelitt ut av stilling. Nok til at jeg gjorde en justering slik at den rød laserstråla traff kjedet på samme sted på leddet ved bakdrevet og rett bak framdrevet.
Veldig lettvint og veldig praktisk. Så herfra for denne hendige lille saken:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
13258 km. så langt denne sesongen etter dagens tur:
En god del mindre enn de siste årene, men årets sesong startet dårlig med oljesvetting og påfølgende garantirep. på nysykkelen, som jeg hentet i april.
Andre hendelser gjorde også at det ble mindre kjøring.
Men uansett har det blitt drøye 13K og TUTORO chainoiler'n ble montert etter få kjørte km. Og i dag sjekket jeg slitestatusen på kjede og kjedeglideren på fremre del av sving/bakgaffelen.
Ingen synlige tegn på slitasje. Halve naglen i kjedeleddet er fortsatt like synlig i halvmåneåpningen, som da sykkelen var ny.
Rullelyden i kjedet er også knapt hørbar etter kjøring. Hvilket betyr at kjedet er godt smurt og lite slitt.
Jeg har fortsatt stor tro på at jevn kjedesmøring under kjøring er bedre enn å olje eller spraye kjedet hver 3-500 km.
Skal bli interessert å se neste sesong om et blir behov for drivlinjebytte eller om kjede og drev går enda en sesong.
En god del mindre enn de siste årene, men årets sesong startet dårlig med oljesvetting og påfølgende garantirep. på nysykkelen, som jeg hentet i april.
Andre hendelser gjorde også at det ble mindre kjøring.
Men uansett har det blitt drøye 13K og TUTORO chainoiler'n ble montert etter få kjørte km. Og i dag sjekket jeg slitestatusen på kjede og kjedeglideren på fremre del av sving/bakgaffelen.
Ingen synlige tegn på slitasje. Halve naglen i kjedeleddet er fortsatt like synlig i halvmåneåpningen, som da sykkelen var ny.
Rullelyden i kjedet er også knapt hørbar etter kjøring. Hvilket betyr at kjedet er godt smurt og lite slitt.
Jeg har fortsatt stor tro på at jevn kjedesmøring under kjøring er bedre enn å olje eller spraye kjedet hver 3-500 km.
Skal bli interessert å se neste sesong om et blir behov for drivlinjebytte eller om kjede og drev går enda en sesong.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering