H7 LED

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Online
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

H7 LED

Legg inn av Canutus »

Sammenligning av H7 halogen og LED.
Led-pærene lyser endel kraftigere, men ikke der en trenger lyset, så en vil nok ikke se elgen noe tidligere med disse ledpærene....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toven

Re: H7 LED

Legg inn av Toven »

Hvis man skal ha skikkelig LED som funker i halogenlykt, må man nok en del opp i kroner.
https://www.arbeidslys.no/h7-philips-x- ... VIQAvD_BwE

Riktignok sett beregnet for bil. Godkjent er det jo heller ikke :knegg

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: H7 LED

Legg inn av Sakkle »

Hvilke bilde viser hva? Litt usikker, men jeg synes det ser ut som om led ikke lyser bedre på alle måter. Lyser "hvitere", men ser da ut som det ikke lyser like høyt opp eller langt?

EDIT: Jeg ser jo nå at det var mer eller mindre akkurat det du sa i førte posten... :redface
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Tjukken
Innlegg: 22
Registrert: 09 apr 2014, 21:50
Motorsykkelen din: HD Softail 1340 1996

Re: H7 LED

Legg inn av Tjukken »

Led er råflotte for dem som liker å blende annen trafikk med konstant fjernlys.

Men svakheten (også på bil) er att en har en veldig klar stopp/skille på lys ikke lys. Og en ser da mindre, mye mindre utenfor lyskjernen.
Dette har jo noe med att vi fokuserer på det skarpe lyset i midten. (Hjernen gjør dette helt automatisk) Dermed så blir mørket rundt "svart"

Riktig nok er vi noe bedre en hva kamera gjør. Så det er ikke fult så ille som bildene indikerer, men egentlig ikke så langt unna.

Da er det bedre å skifte hele lampa, og da ikke billigste led lampe du finner på Ebay. Da er lampen konstruert bedre.
Men skarpere lys vil aldri, uansett konstruksjon endre på hvordan øyne og hjernen vår fokuserer og behandler lys.

Selv er jeg fornøyd med halogen, rett og slett for att forskjellene ikke skal bli for store. Dermed ser jeg mer utenfor lyskjeglen. Men selvsagt, har jeg mindre lys i lyskjeglen. Led må jo da lyse mer slik at lyskjeglen tar med nok til siden også, noe som er mulig men "mareritt" for andre i trafikken (Om en ikke har slik variabel da).

Merker selv forresten hvor mye verre det er å møte enkelte mc førere en biler. Større problem med mye lys fra motorsykler en bil, noe som tyder på att endel mc førere gjør det med vilje. Mens bilister så er det tilfeldig etter når noe er feil med lysa.
Tjukken :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: H7 LED

Legg inn av Sakkle »

Tjukken skrev: 12 sep 2018, 17:44 Merker selv forresten hvor mye verre det er å møte enkelte mc førere en biler. Større problem med mye lys fra motorsykler en bil, noe som tyder på att endel mc førere gjør det med vilje. Mens bilister så er det tilfeldig etter når noe er feil med lysa.
Jeg har registrert at jeg blir blinket på en del når jeg kjører sykkelen. Har originale lykter på KTM Duke 690 2008 og kjører ikke med fjernlys. Men kan det være noe med disse lyktene som folk reagerer på? Tror bare jeg har opplevd det i tunell, og da en håndfull ganger i sommer.

Folk er vel ikke så blinde at de tror jeg er en bil som mangler en lykt? :lol
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: H7 LED

Legg inn av Dansekris »

Er dette pærer man kan mate inn i lykta som om det var halogen, eller trengs det noe kit av et slag?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: H7 LED

Legg inn av simpson »

Dansekris skrev: 12 sep 2018, 18:24 Er dette pærer man kan mate inn i lykta som om det var halogen, eller trengs det noe kit av et slag?
Du får begge deler.
Billige er plug in, men siden BMW kjører canbus funker det ikke.
Det koster hvis du vil konvertere til LED på BMW.

Online
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: H7 LED

Legg inn av Canutus »

Dette er vel regnet som det beste av H7 led, så må vel montere noe ekstralys istedefor....
https://www.philips.com.sg/c-p/12985BWX ... light-bulb


Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
Tjukken
Innlegg: 22
Registrert: 09 apr 2014, 21:50
Motorsykkelen din: HD Softail 1340 1996

Re: H7 LED

Legg inn av Tjukken »

Sakkle skrev: 12 sep 2018, 18:13
Tjukken skrev: 12 sep 2018, 17:44 Merker selv forresten hvor mye verre det er å møte enkelte mc førere en biler. Større problem med mye lys fra motorsykler en bil, noe som tyder på att endel mc førere gjør det med vilje. Mens bilister så er det tilfeldig etter når noe er feil med lysa.
Jeg har registrert at jeg blir blinket på en del når jeg kjører sykkelen. Har originale lykter på KTM Duke 690 2008 og kjører ikke med fjernlys. Men kan det være noe med disse lyktene som folk reagerer på? Tror bare jeg har opplevd det i tunell, og da en håndfull ganger i sommer.

Folk er vel ikke så blinde at de tror jeg er en bil som mangler en lykt? :lol
Jo dem er så blinde :lol

Neida..


Nja usikker, opplevde samme når jeg kjørte en gammal XT Tenerè problemet der tror jeg att høy sykkel, med lit ttung sjåfør = litt høyt lys.
Nå vet jeg ikke om din er like myk som den, eller om du er like tung som meg (Trolig ikke)

Men kanskje sjekke lysjusteringen mens du sitter på sykkelen.

Men har alltids noen som blinker, både når jeg kjører bil og mc...
Tjukken :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: H7 LED

Legg inn av Sakkle »

Tjukken skrev: 13 sep 2018, 13:14 Nja usikker, opplevde samme når jeg kjørte en gammal XT Tenerè problemet der tror jeg att høy sykkel, med lit ttung sjåfør = litt høyt lys.
Nå vet jeg ikke om din er like myk som den, eller om du er like tung som meg (Trolig ikke)
Kremt... jeg er forholdsvis tung. Litt over 0.1 tonn... så det er absolutt ikke umulig at du har rett.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: H7 LED

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har selv blinket på en og annen motorsykkel i mørket da jeg har trodd det var en bil med en lykt. Noen ganger kan det være litt vrient og se at det er en motorsykkel. Spesielt hvis motorsyklisten ligger helt til høyre eller venstre i kjørefeltet sitt, der billysene pleier å være.

Men ja, som oftest ser man eller tenker man at det er en motorsykkel og avventer litt før man fyrer løs :redface

Brukeravatar
Tjukken
Innlegg: 22
Registrert: 09 apr 2014, 21:50
Motorsykkelen din: HD Softail 1340 1996

Re: H7 LED

Legg inn av Tjukken »

Sakkle skrev: 13 sep 2018, 15:27
Tjukken skrev: 13 sep 2018, 13:14 Nja usikker, opplevde samme når jeg kjørte en gammal XT Tenerè problemet der tror jeg att høy sykkel, med lit ttung sjåfør = litt høyt lys.
Nå vet jeg ikke om din er like myk som den, eller om du er like tung som meg (Trolig ikke)
Kremt... jeg er forholdsvis tung. Litt over 0.1 tonn... så det er absolutt ikke umulig at du har rett.
Du kunne teste det med hjelp av en kompis og vegg.
Stelle seg litt unna veggen, holde sykkelen rett. La kompisen lage ett merke på veggen der "toppen" av lyskjeglen går.
Så sette seg på, og se om den lyser høyere.

Selv oppdaget jeg att når jeg kjøpte min brukt, så måtte jeg justere lyset ned når jeg satt på den...... Så forrige eier var nok en skvirrevipp :P
Tjukken :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: H7 LED

Legg inn av FredrikE24 »

Kan justere lyshøyden med en hendel på K1200, det er veldig kjekt når man har mye bagasje og kanskje passasjer.
Lyset på K1200RS er forøvrig en kjempevits. Må gjøre noe det med, usikker på hva. Har ikke helt troen på LED, sånn med tanke på bølgelengde og brytning både mot reflektor og glass.

Keiko
Innlegg: 3
Registrert: 10 jul 2017, 23:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA

Re: H7 LED

Legg inn av Keiko »

Har montert Xcenon på flere sykler med godt resultat. Men på fjernlyset trenger det noen sekunder med oppvarming, ikke så bra. Har forsøkt med flere LED pærer uten å finne noen som lyser langt, bare bredere og opp i trærne..

Online
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: H7 LED

Legg inn av Canutus »

Dansekris skrev: 12 sep 2018, 18:24 Er dette pærer man kan mate inn i lykta som om det var halogen, eller trengs det noe kit av et slag?
Her fulgte alt med, bare å plugge til.
Jeg slet med å feste bøylen som låser pæren, men da sto jeg i mørke med hodelykt der jeg tok bildene.
Tror jeg skulle klart å feste bøylen/fjæren i bedre arbeidsforhold ev tatt av lykten.
Canbus systemet reagerte ikke på at jeg koblet til disse, men som sagt så skiftet jeg tilbake til halogenpærene umiddelbart etter foto.

Svar