frankh skrev:Sånn går det ikke an å resonnere. Da er det like gyldig å si at han sklir og velter fordi han har bare to hjul. Det skjer fordi han ikke kjører bil i stedet for motorsykkel. Han kjører ut fordi han kjører motorsykkel i stedet for bil.
Årsaken til at han havner i situasjonen er at han har for stor fart i forhold til svingen og sine egne ferdigheter. Hadde han ikke hatt det hadde ikke situasjonen oppstått. ABS ville kun hjulpet etter at feilen allerede er gjort.
Ingen (?) er i tvil om at årsaken til at situasjonen oppstår er førerens feil.
Trolig kombinasjonen av litt for stor fart, feil sporvalg, og at han er uerfaren og stivner.
Naturligvis har ABS ingenting med årsaken til at situasjonen oppstår.
OG ABS vil ikke kunne hindre noen å komme inn i svingen i for stor fart.
Mitt poeng er at ABS kanskje kunne ha reddet ham efter at han har stivnet.
Nå, uten ABS, sklir han sidelengs og har ingen mulighet til å redde seg inn igjen.
Med ABS villa han fortsatt rett frem.
Det er ikke på noen måte sikkert at han ville ha greid å svinge unna, men han hadde hatt muligheten.
Farten er liten, så om han efter ett eller to sekunder hadde greid å svinge da hadde han unngått å gå i rekkverket.
Som du sier: ABS gir deg mulighet til å redde deg inn efter en tabbe.
Alle med det minste selvinnsikt forstår at de kan gjøre en tabbe. Og ABS gjør at du kan redde deg inn.
Ikke mer. Men heller ikke mindre!
Det er ikke lite, mener nå jeg.
Naturligvis: Jo bedre du er til å kjøre, jo mindre er sjansen for at du vil trenge å bli reddet.
Men sjansen for at du skal greie å utnytte den nye sjansen du får er også større.
Kanskje er det derfor ABS nå finnes på alle sykler som kjører langt, langt, langt.
Erfarne folk skjønner verdien av en ekstra sjanse.
Og, tror jeg, erfarne folk forstår at alle kan gjøe en tabbe.
I dag er det vel ikke mulig å kjøpe en bil uten ABS (medmindre du kjøper en Porsche til to millioner, eller noe slikt).
Fordi alle forstår at når du ikke trenger ABS, da merker du ikke at den er dern.
Når du trenger den, da er det for sent å ønske seg ABS.
Slik tror jeg det kommer til å bli på motorsykler også.
I tilegg: Når du har ABS, da har du sensorer for å holde styr på fartene hjulene har. Da har du alt du trenger for anti-spinn.
Det vil si: Dersom bakhjulet begynner å gå fortere enn forhjulet, uten at bremsen er inne, da er det på tide å slakke litt på gassen.
Kommer også til å bli standard på alle motorsykler, tror jeg.
Med en "Av"-knapp, naturligvis.
Akkurat som ABS må ha en "Av"-knapp.
Presis slik som det er på alle nye BMW'er.
[TaSK]