MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Intruder »

Cbr skrev:En digress, men mc-fører har en Icon mc hjelm på som heter Warthog etter Warthog A-10 flyet. Er miniguns med ammo belte på begge sider av hjelm i full avfyring med munningsild + monster tenner å øyne, så går munningsild over visir. Bakside hjelm er det masse tomme ammo hylser. Diger spoiler. Men passet ikke til den knallgule jakken. Lurte på å skaffe den mc-hjelmen først, men droppa det. Vil nå ha Airframe Claymore Chrome i svart fra Icon isteden. Men dyrt. 5-6 tusen.

Han på mc kjørte nok for fort føre svingen. Har kjent skrekken da jeg og har fulgt etter kameratene så har hatt lappen lenger enn meg. Gitt de beskjed nå at det ikke er så kjekt at de på død og liv ska forbi hver eneste bil de ser å at de kjøre ifra meg.
Ta det med ro,det er likere å komme frem noen minutter for sent enn mange år for tidlig. :thumleft
Skal prøve ny kolonnekultur Mjøsa rundt 1.mai ! :mc2 :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av knetrom »

Syns blod i veien høres glatt ut, jeg..
'94 Suzuki DR650

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Intruder »

Bli heller ordinær blodgiver,er visst stor mangel :notworthy: :[-X
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av AJ »

Kanskje ikke helt rette tråden for denne ulykkes-oppsummeringen siden utviklingen er god og går i riktig retning, men siden det er mye å gå på så handler det fortsatt om "til skrekk & advarsel"...:

Ulykkesutviklingen i 2009

God utvikling, men likevel for mange dødsfall... og en bekymringsfull utvikling når det gjelder førere av lett-MC.
Får håpe den er tilfeldig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av frankh »

Sånn går det ikke an å resonnere. Da er det like gyldig å si at han sklir og velter fordi han har bare to hjul. Det skjer fordi han ikke kjører bil i stedet for motorsykkel. Han kjører ut fordi han kjører motorsykkel i stedet for bil.

Årsaken til at han havner i situasjonen er at han har for stor fart i forhold til svingen og sine egne ferdigheter. Hadde han ikke hatt det hadde ikke situasjonen oppstått. ABS ville kun hjulpet etter at feilen allerede er gjort.

Dette er jo et klassisk eksempel på en som enten ikke kan kjøre eller som er veldig uerfaren og får panikk i svingen.

Ellers, når det gjelder ABS, så er det vel fortsatt stort sett bare større touringsykler som har det, er det ikke? Med forbehold om at jeg ikke har eid sykkel som er nyere enn 2000-mod.

NB: Jeg mener selvsagt ikke at man _ikke_ skal ha ABS.
tagesk skrev: Det går helt fint med føreren (han kommer klatrende opp av skogen på slutten)

Men legg merke til at årsaken til at han går i rekkverket er at han ikke har ABS.
Naturligvis kan man si at årsaken er at han blokkerer bakhjulet.

Men med ABS hadde han ikke krasjet.
Og det er det viktigste.
Og derfor er årsaken til at han krasjer at han ikke har ABS.

[TaSK]

[EDIT: Uheldig ordvalg fjernet]

Gammelgutt

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Gammelgutt »

ABS kommer på fler og fler sykler, BMW har ABS i alle fall på sykler fra F650GS og oppover (standardutstyr).

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av tagesk »

frankh skrev:Sånn går det ikke an å resonnere. Da er det like gyldig å si at han sklir og velter fordi han har bare to hjul. Det skjer fordi han ikke kjører bil i stedet for motorsykkel. Han kjører ut fordi han kjører motorsykkel i stedet for bil.

Årsaken til at han havner i situasjonen er at han har for stor fart i forhold til svingen og sine egne ferdigheter. Hadde han ikke hatt det hadde ikke situasjonen oppstått. ABS ville kun hjulpet etter at feilen allerede er gjort.
Ingen (?) er i tvil om at årsaken til at situasjonen oppstår er førerens feil.
Trolig kombinasjonen av litt for stor fart, feil sporvalg, og at han er uerfaren og stivner.

Naturligvis har ABS ingenting med årsaken til at situasjonen oppstår.
OG ABS vil ikke kunne hindre noen å komme inn i svingen i for stor fart.

Mitt poeng er at ABS kanskje kunne ha reddet ham efter at han har stivnet.
Nå, uten ABS, sklir han sidelengs og har ingen mulighet til å redde seg inn igjen.
Med ABS villa han fortsatt rett frem.
Det er ikke på noen måte sikkert at han ville ha greid å svinge unna, men han hadde hatt muligheten.
Farten er liten, så om han efter ett eller to sekunder hadde greid å svinge da hadde han unngått å gå i rekkverket.

Som du sier: ABS gir deg mulighet til å redde deg inn efter en tabbe.

Alle med det minste selvinnsikt forstår at de kan gjøre en tabbe. Og ABS gjør at du kan redde deg inn.
Ikke mer. Men heller ikke mindre!
Det er ikke lite, mener nå jeg.

Naturligvis: Jo bedre du er til å kjøre, jo mindre er sjansen for at du vil trenge å bli reddet.
Men sjansen for at du skal greie å utnytte den nye sjansen du får er også større.
Kanskje er det derfor ABS nå finnes på alle sykler som kjører langt, langt, langt.

Erfarne folk skjønner verdien av en ekstra sjanse.
Og, tror jeg, erfarne folk forstår at alle kan gjøe en tabbe.

I dag er det vel ikke mulig å kjøpe en bil uten ABS (medmindre du kjøper en Porsche til to millioner, eller noe slikt).
Fordi alle forstår at når du ikke trenger ABS, da merker du ikke at den er dern.
Når du trenger den, da er det for sent å ønske seg ABS.
Slik tror jeg det kommer til å bli på motorsykler også.

I tilegg: Når du har ABS, da har du sensorer for å holde styr på fartene hjulene har. Da har du alt du trenger for anti-spinn.
Det vil si: Dersom bakhjulet begynner å gå fortere enn forhjulet, uten at bremsen er inne, da er det på tide å slakke litt på gassen.
Kommer også til å bli standard på alle motorsykler, tror jeg.
Med en "Av"-knapp, naturligvis.
Akkurat som ABS må ha en "Av"-knapp.
Presis slik som det er på alle nye BMW'er.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av mekkern »

Skulle ønske det var en knapp på ABS på enkelte biler også...har en nissan navara på jobben og den var livsfarlig når vi hadde den kulde/glatte tiden ved nyttår.. bilen kunne akselrere mye raskere på 2hjulstrekk enn dritten kunne stoppe med alle 4 hjula..det var så glatt at abs ìkke greide å jobbe korrekt og pedalen bare ristet uten særlig bremseeffekt..ene gangen ved sakte bruk av pedalen tolket bilen det slik at jeg hadde stanset og alle hjula sto børr stille i ca 40 kmh..:doh stole på elektronikken skal redde meg? Eneste som funker er å kjøre med gode marginer..

Audien til min datters kjæreste måtte parkeres når det var kaldt pga fullstendig svikt i følerene til abs så systemet aktiverte seg helt uvilkårlig..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev:Skulle ønske det var en knapp på ABS på enkelte biler også...
Min fantastiske 1992 Audi 2.5TDi hadde "av-bryter" på ABS'en.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av frankh »

Det er godt mulig abs blir standard på annet enn store touringsykler en gang - jeg ser frem til den dagen.

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Knut Morten »

Gammelgutt skrev:ABS kommer på fler og fler sykler, BMW har ABS i alle fall på sykler fra F650GS og oppover (standardutstyr).
Og de har bryter for å slå denne av.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Gammelgutt

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Gammelgutt »

Ford Transit hadde en knapp hvor en kunne slå av tracksjonkontrollen, og den måtte slås av ved bruk av kjetting. Jeg vet ikke om ABSen ble slått av samtidig.

Brukeravatar
dukati
Innlegg: 8
Registrert: 31 des 2009, 16:27
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6RR, 2006

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av dukati »

Jeg husker jeg så ett bilde for en stund tilbake av en stk trailer, en stk cylinder og 10000 deler av en menneskekropp som så ut som 100 pakker med kjøttdeig som var kastet ut i veikanten.

Det var også masse andre skrekkbilder på siden, noen som har sett dette bildet og har link til siden?

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Nordlendingen »

Forferdelig trist med trafikkulykker, uansett om det gjelder kjørende, syklende eller gående. Litt meir varsomhet, litt meir aktpågivenhet, litt meir hensynsfullhet og LITT mindre tro på egne ferdigheter, kunne sikkert forhindret mye trist langs veiene våre.

Man skal unngå overmot og overvurdering av egne ferdigheter, særlig når man ferdes i trafikken på to hjul. Også den såkalte "vår-rusten" må ut av skrotten på en rolig og beherska måte. Jeg har sjøl erfart hvor lett det er å stivne, særlig på de første turene etter vinterdvalen. Det går gjerne noen mil før den gode følelsen er på pass igjen. Og det tar mange timer på mc før det å kjøre og beherske en mc er på plass. Noen ganger lurer man på hvordan i all verden man overlevde ungdomstidas overmot..Jeg trodde også at jeg var det nord-norske svaret på Mike Hailwood, men det er maaange år siden, det. Jeg lærte heldigvis relativt kjapt at roadracingbasillene bør man ta ut under kontrollerte forhold, d.v.s. på bane. Det er ikke plass til sånt på offentlig vei. Jeg hadde dessverre et par kamerater som ikke tok den lærdommen..Den ene ble knapt 20 år, den andre ble rullestolbruker for resten av livet.

Nattefrost, tynn is på veiene, grus i veibanen etter vinterens strøing, andre galninger som man møter, alle disse er potensielle ulykkesfremkallere. Og nesten uansett, er det din hjerne og din høyre hand som kontrollerer hesekreftene i mc'en din. Det bør heldst ikke være omvendt... Kjent stoff for alle her?? Bullshit! I så fall hadde ulykkesstatistikkene sett annerledes ut. Kjør defensivt og konsentrert. Og glem ikke at uansett ABS eller anna hjelpesystem mc'en din er utstyrt med,er det kroppen din som er mjukest. Det er du som tåler minst. Helse og liv får vi visstnok bare utlevert en gang.

mvh. Nordlenningen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av RuneMC »

Årets første ?

http://www.budstikka.no/nyheter/mc-fore ... -1.4827750

"MC-føreren stanset ved en gangfelt for å slippe over en fotgjenger. Føreren av bilen som kom bak var ikke oppmerksom nok og kjørte derfor inn i motorsykkelen bakfra..."
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar