Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av cannon »

Geiroe skrev: 06 sep 2018, 19:31 Man må være oppmerksom på at etter innføring av årsavgift på forsikringen, så vil staten ilegge gebyr for hver dag kjøretøyet står uforsikret med skilt, etter datoen på salgsmelding. Mitt råd er å ordne opp i eierskifte asap, etter at du har kjøpt noe, ellers kan det bli dyrt.
Enig. Og det ordnes digitalt når handelen finner sted, med begge parter til stede. Etter kjøpet kan være for sent hvis selger somler.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av mekkern »

Ved eierskifte på søndag og forskring på mandag får du nå gebyr for 1 dag. Enten oppretteforsikringsamme dag eller skriv påmed datodu får opprettet forsikring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av Rune75 »

mekkern skrev: 06 sep 2018, 19:56 Ved eierskifte på søndag og forskring på mandag får du nå gebyr for 1 dag. Enten oppretteforsikringsamme dag eller skriv påmed datodu får opprettet forsikring.
Du får gebyr fra dag 3 https://www.tff.no/informasjon/klage/

Må ha tegnet forsikring innen tre døgn står det i lovdata.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av gsx750_80 »

Takk for div. opplysninger.
Har lagt inn forsikring i tilfelle det blir handel. Såvidt jeg forstår kan jeg (evt) betale omreg hos skatteetaten.no ved kjøp..
Kjøpte en eldre Toyota i april, så dette burde jeg husket..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av LarsE »

gsx750_80 skrev: 06 sep 2018, 17:18
LarsE skrev: 29 aug 2017, 09:41 Når salgsmelding er levert så tilhører kjøretøyet ny eier og selger er fritatt for eventuelle krav. Kjøretøyet skal i grunn ikke brukes før det er omregistrert, dvs når nye eier har betalt omregistreringsavgift og ordnet forsikring. Er skiltene levert inn må disse også hentes ut før kjøretøyet er omregistrert.
...
Praksis omkring en del av disse tingene har vel endret seg. Nå er det vel slik at når man har forsikring, og ordner med salgsmelding, så
kan midlertidig vognkort benyttes, og omregistreringsavgift betales gjerne etter noen dager. (?)

En annen sak: Ved å sende REGNR <NUMMER UTEN OPPHOLD MELLOM tEGN> før man oppgitt eier. Det kan også stå feks
"...
Skyldig årsavgift:
www.skatteetaten.no
Omreg. avg:531"

Betyr det i dette tilfellet at eier ikke er skydlig årsavgift ELLER at man må finnes ut dette på skatteetaten sine sider?

Så forresten en webside som ser ut til å ta hele 49 (!!!) kroner for et oppslag for å finne eier;
https://www.bilregnr.info/regnr
Omregistreringsavgift må betales før man får nytt vognkort eller kan skrive ut midlertidig selv. Teknisk sett skal vel ikke kjøretøyet tas i bruk av ny eier før hen har fått vognkort av et slag.

Meldingen fra SVV sier bare at du må finne ut av det hos skatteetaten ja.

Brukeravatar
Aviator
Innlegg: 6
Registrert: 06 sep 2018, 16:30
Motorsykkelen din: BMW F800GS
Sted: Bærum

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av Aviator »

Kan bare bekrefte at man må forsikre fra samme dato som salgsmelding sendes inn. Jeg kjøpte sykkel på en Torsdag og hadde bestillt forsikring fra Mandag. Jeg tenkte at eierskiftet ikke hadde skjedd før omregistrering var betalt på søndag. Der tok jeg feil gitt. 12 minutter etter stengetid hos forsikringsselskapet på fredag fikk jeg SMS og trussel-mail fra TFF om at dagbøter ville påløpe. Heldigvis hadde Gjensidige åpent til 1800 på fredag, så jeg fikk en tredagers-forsikring hos de.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av cannon »

Aviator skrev: 10 sep 2018, 11:15 Kan bare bekrefte at man må forsikre fra samme dato som salgsmelding sendes inn. Jeg kjøpte sykkel på en Torsdag og hadde bestillt forsikring fra Mandag. Jeg tenkte at eierskiftet ikke hadde skjedd før omregistrering var betalt på søndag. Der tok jeg feil gitt. 12 minutter etter stengetid hos forsikringsselskapet på fredag fikk jeg SMS og trussel-mail fra TFF om at dagbøter ville påløpe. Heldigvis hadde Gjensidige åpent til 1800 på fredag, så jeg fikk en tredagers-forsikring hos de.
Registreringen er en prosess som ikke henger sammen med eierskifte. Eierskifte skjer ved innlevering av salgsmelding, og man kan ta over eierskap uten å registrere. Hvis du registrerer sykkelen før den er forsikret så ilegges du et dagsgebyr for manglende trafikkforsikring. Dette fordi det er krav om minimum trafikkforsikring for registrerte kjøretøyer i Norge.

Svar