Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen vel overstått!

Legg inn av Bjerknez »

Da kan jeg meddele at sommerturen er overstått for denne gang. En meget oppegående tur som vil bli husket helt til neste år og kanskje enda lenger. Alt som har skjedd på turen av både negativ og positiv grad vil bli husket og man har også lært noe nytt som kan gjøres bedre ved neste anledning :)

Bimmern gikk så klart knirkefritt denne gangen også. Ingen skumle episoder i trafikken av nevneverdig grad. Denne gangen klarte jeg også og fullføre uten førerkortbeslag og andre bøter. :knegg

Hele blogginnlegget inkludert bilder kan leses i bloggen min som det er link til i signaturen under.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen vel overstått!

Legg inn av Bjerknez »

En liten svingom på morgenkvisten før jobb er slett ikke den verste måten å starte dagen på :)

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen vel overstått!

Legg inn av Bjerknez »

De siste dagene har jeg opplevd to ganger ting som var litt ubehagelig. Den ene gangen følte jeg at jeg fikk litt hjulslipp i en sving like ved her jeg bor. Ikke noe krise, men følte at noe "skjedde". Dette skjedde i overigår. I går kjørte jeg hjem fra jobb og når jeg dro på litt i bussfeltet oppover Fredrikstadbroa så fikk jeg en ganske heftig hjulslipp bak. Også dette gikk bra, men det var såpass at bilene bak meg bremset ned. Det skulle ikke veldig mye mer til før dette kunne gått galt.

Jeg kjørte hjem og tenkte egentlig ikke mer over det og avfeide det med at det opplagt hadde ligget noe grus i veien etc.

Jeg fikk ikke helt ro i sjelen og synes det var rart at dette hadde skjedd to ganger på meget kort tid. Jeg sjekket for morroskyld at bakhjulet var festet skikkelig og at dekkene var i orden. I mine øyne var det ikke noe galt der.

Jeg bestemte meg får å sale opp og kjøre tilbake til de stedene jeg hadde fått hjulslipp for å få en bekreftelse på at det ikke var noe med sykkelen eller andre ting.

På det første stedet som føltes minst alvorlig så jeg at det var litt sand i veibanen. Jeg ble litt lettet og avfeide situasjonen med nettopp det. På det andre stedet hvor det gikk langt mer alvorlig for seg var jeg mer spent på. Dette var midt på Fredrikstad broa og der har jeg regelrett aldri opplevd at det har ligget sand før.

Jeg kjørte ned å kikket og jaggu tror du ikke det lå en god mengde sand akkurat der jeg fikk hjulslipp! Da kunne jeg endelig avfeie at det ikke var sykkelen, men dritt i veibanen begge gangene.

Jeg så det blinket en lampe i displayet også, men la aldri merke til hvilken lampe det var midt i kampens hete, men antar jo at dette var traction control lampen eller noe. Uansett så følte jeg det var viktig for min del å kjøre tilbake og få bekreftet hva det var. Så slipper jeg vertfall å tenke på at det KUNNE vert noe galt med sykkelen.

Men jeg kjører jo BMW og den svikter ikke så klart :knegg

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Sommerturen vel overstått!

Legg inn av Stian87 »

Sand og grus i veien er noe dritt, samme med jord fra traktorer. Burde ikke være så vævelig vanskelig å slenge en pressening over lasten, opplever fra tid til annen å bli sandblåst bak lastebiler.

Jada, jeg er klar over at ikke all grus og sand kommer fra lastebiler. Men hjelper lite å kjøre rundt med sand uten pressening
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Bjerknez - Sommerturen vel overstått!

Legg inn av Rha »

All last skal jo sikres, så her må dem ut med jekkestropp :crazy: :lol
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen vel overstått!

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 01 aug 2018, 14:32 Sand og grus i veien er noe dritt, samme med jord fra traktorer. Burde ikke være så vævelig vanskelig å slenge en pressening over lasten, opplever fra tid til annen å bli sandblåst bak lastebiler.

Jada, jeg er klar over at ikke all grus og sand kommer fra lastebiler. Men hjelper lite å kjøre rundt med sand uten pressening
Helt enig at fin sand på asfalt er no' dritt. "Usynlig" som den er helt til en tett innpå. Og da er det gjerne for sent å ta nødvendige forholdsregler...

Den beste måten å sikre slik last er tilstrekkelig med vann etter opplasting. Da holder lasten seg på plass.
De som er store og proffe på levering av sand sørger alltid for dette. 'Hvermansen', som skal ha sand til f.eks. støping tar seg ikke bryet med å sikre sandlasten verken med presenning eller vannspyling.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Sommerturen vel overstått!

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 01 aug 2018, 16:33
Stian87 skrev: 01 aug 2018, 14:32 Sand og grus i veien er noe dritt, samme med jord fra traktorer. Burde ikke være så vævelig vanskelig å slenge en pressening over lasten, opplever fra tid til annen å bli sandblåst bak lastebiler.

Jada, jeg er klar over at ikke all grus og sand kommer fra lastebiler. Men hjelper lite å kjøre rundt med sand uten pressening
Helt enig at fin sand på asfalt er no' dritt. "Usynlig" som den er helt til en tett innpå. Og da er det gjerne for sent å ta nødvendige forholdsregler...

Den beste måten å sikre slik last er tilstrekkelig med vann etter opplasting. Da holder lasten seg på plass.
De som er store og proffe på levering av sand sørger alltid for dette. 'Hvermansen', som skal ha sand til f.eks. støping tar seg ikke bryet med å sikre sandlasten verken med presenning eller vannspyling.
Håper da det, synes jeg stadig vekk ser svære dumpere med sand og grus uten sikring :evil
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Bjerknez - Sommerturen vel overstått!

Legg inn av Ronning »

Med motoren i BMWen er det vel mulig å få litt spinn uten grus også? Spesielt ved kraftig nedlegg. Det var sånn jeg velta en gang. Alt for mye gass pluss alt for mye nedlegg, og da slapp grepet bak gitt, og ned i bakken gikk det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen vel overstått!

Legg inn av Bjerknez »

Uten TC med heftig nedlegg er nok det mulig kanskje, men det gikk ikke så heftig for seg at jeg mistenkte hjulspinn på tørr asfalt :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Ikke akkurat MC relatert, men de siste dagene har blitt brukt til innkjøp av Philips Hue Light systemet. Et ganske dyrt, men genialt system som gjør at alle lyspærene man kjøper kan kobles opp via WiFi med trådløse brytere samt app styring. Man kan så klart dimme og endre farge på hver enkelt pære via appen etc. Mange muligheter.

Kobler man den til SPotify, så får man også diskolys hvis ønskelig. I tillfelle man vil oppleve 80-årene på ny :twothumbs:

Ett par mobilshots fra stuen med pærene montert. Det er til sammen kjøpt 10 pærer og to "Bloom lys" som er dekorasjonslys som er plassert bak TV'en som luser oppover på skrå.

Pærene koster 450,- pr. stk. men er jo LED så dem varer lenge. STartpakken med WiFi boksen, 1stk. Hue Switch (lysbryter) og tre pærer koster 1390,- på Elkjøp og det er faktisk billigere å kjøpe denne pakken enn tre pærer alene. Da får man også med en ekstra lysbryter. Wifi boksen kan man jo evt. selge eller ta vare på...

Så til sammen har lysene og det jeg har kjøpt til stuen (konsentrerer meg om stuen foreløpig) kostet 7-8.000 kroner. Man får virkelig en mer stemningsfull belysning i stuen.
IMG_0817.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

PS! Ledningsklipsene ble kjøpt på Jula, så dem funket åpenbart ikke. Så ledningen som henger blir fikset i dag med skikkelige saker :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - Har sett lyset!

Legg inn av KåreDump »

Har samme systemet hjemme!
Koblet mot en Logitech Harmony HUB som også styrer TV/Stereo/Tuner +++

Kjekt når alt lys slår seg av/på etter om jeg befinner meg innenfor rekkevidden til trådløsnettet mitt.
Skal jeg se TV, så starter jeg "sessjonen" fra mobilen, tuner, TV, og setereo slår seg på, og lys dimmes/slås av...

Nerdete og ganske gøy! :-)

Jeg er nok litt i overkant nerdete (kanskje egentlig en kombo mellom Blod-Harry og nerdete).
Driver til og med å kobler våpenskapet mitt på Internet, det sladrer hvert tiende minutt til en server om temperatur og luftfuktighet.
(Det produserer en fryyyyyyktelig kjedelig graf på en nettside)

Åpner noen døra så får jeg et push-varsel! :-)
I tillegg avspilles "Duelling Banjos" fra Deliverance mens LED-lys gradvis slås på! :lol :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Har sett lyset!

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 07 sep 2018, 10:48 Har samme systemet hjemme!
Koblet mot en Logitech Harmony HUB som også styrer TV/Stereo/Tuner +++

Kjekt når alt lys slår seg av/på etter om jeg befinner meg innenfor rekkevidden til trådløsnettet mitt.
Skal jeg se TV, så starter jeg "sessjonen" fra mobilen, tuner, TV, og setereo slår seg på, og lys dimmes/slås av...

Nerdete og ganske gøy! :-)

Jeg er nok litt i overkant nerdete (kanskje egentlig en kombo mellom Blod-Harry og nerdete).
Driver til og med å kobler våpenskapet mitt på Internet, det sladrer hvert tiende minutt til en server om temperatur og luftfuktighet.
(Det produserer en fryyyyyyktelig kjedelig graf på en nettside)

Åpner noen døra så får jeg et push-varsel! :-)
I tillegg avspilles "Duelling Banjos" fra Deliverance mens LED-lys gradvis slås på! :lol :lol
Haha, så jævlig bra! :lol

Ja, mulighetene er mange med et slikt system. Hjemme så har jeg også ei kjærring som tar plass, så noe veldig innviklet blir det ikke hos meg, men artig å lese om andres løsninger.

Man får gjort mye sprell med IFTTT appen også. :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av Rune75 »

.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 07 sep 2018, 14:50.
Nå må du ikke forsnakke deg Rune :lol

Svar