Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Nordkalotten 2018

Legg inn av Ketil »

Jompa skrev: 02 aug 2018, 23:07 Regner med at du er hjemme igjen nå.
Mange fine bilder fra turen, de siste dagene kunne jeg godt ha tenkt meg en isbre i umiddelbar nærhet.
Ja, kom hjem sist tirsdag og like hel :thumleft Skal komme med en oppdatering av siste etappe snart.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

En kveldstur i skogen og spor etter bamsen

Legg inn av Ketil »

Har ikke hatt tid til så mye mc-kjøring de siste ukene, men søndag i kveldinga ble det en liten luftetur i nærområdet. Vi har hatt en del regnvær de siste ukene, men søndagen var det sol og fin temperatur, så det var ingen grunn til å sitte inne. Jeg startet ut på måfå uten noen klar plan om hvor og hvor langt jeg skulle kjøre, det er litt godt det også, å bare kjøre for å kjøre. Tok kun med tankveska slik at jeg fikk plass til litt kamerautstyr. Investerte i nytt kamera i sommer, så fotointeressen har fått en ny renessanse etter å ha ligget i dvale i noen år. Det er alltids noe å fotografere langs veien, både landskap og dyreliv, men denne kvelden ble det nok mest bilder av en Yamaha fra ulike vinkler :D

Første del av turen kjørte jeg på hovedveien langs Pasvikelva.
Bilde

Bilde

Pasvikelva i bakgrunn, en gul norsk grensestolpe skimtes også.
Bilde

Fra hovedveien, Fylkesvei 885, tok jeg inn på en av de mange skogsbilveien i Pasvik. Kjørte sørvest i retning Sameti naturreservat. Dette er en grusvei av rimelig bra standard, men med skiftene grustyper fra grov rullegrus til partier med helt finkornet sand. Med grus under hjulene igjen var Metzeler Karoo Street-dekkene tilbake der de fungerer best. Og med Tractioncontrol på trinn 2 og kjøremodus på Sport, blir Super Teneren en særdeles artig motorsykkel å kjøre med innover skogen :twisted Det er bare å dra på ut av svingene og TC tillater såpass mye sladd før den griper inn, at en glad nybegynner nesten får følelsen av dette er noe han får til. Har nevnte det før, men Yamaha har i Super Tenere fått til en utrolig god crossover-maskin; den er en skikkelig milsluker av en lagtursykkel og evner samtidig å by på stor kjøreglede der asfalten slutter. Etter et noen km finner jeg ut at det kanskje er lurt å melde hjem at jeg kommer utenfor mobildekning og at jeg blir borte et par timer til. Det er greit å melde fra hvor man går har jeg lært, spesielt når det kommer til kjøring på kveldstid alene innover øde skogsbilveier.

Helt alene var jeg riktignok ikke, traff på en hundekjører som var ute og trente hundene sine. Hundekjørere med ambisjoner må starte treningen tidlig på høsten for å få hundene i form til vinteren.
Bilde

Bilde

Sametielva krysses
Bilde

Jeg kjørte inn så langt veien rakk. Her starter Store Sameti naturreservat, et flott og vilt naturområde. Fra veien ruslet jeg noen hundre meter ned til sundet mellom vannene Lille Sameti og Store Sameti. Satt her en stund mens mørket senket seg over skogen.

Broen over sundet Lille og Store Sameti
Bilde

Store Sameti
Bilde

Jeg satt såpass lenge ved vannet at det var blitt mørkt før jeg kom tilbake til sykkelen. Tok det litt roligere på retur enn på tur inn, kommer ofte storfugl på grusveiene i skumringen og det er en del rein som krysser veiene.
Bilde

Med litt lavere fart og gode fjernlys blir man mer oppmerksom på detaljer i veien, og her var det plutselig noe jeg ikke hadde lagt merke til på tur inn, eller kanskje det ikke var der da? En mørk liten masse som lå i veikanten, og som det ikke var til å ta feil av hva var for noe. Her hadde bamsen vært og lagt igjen et visittkort. På denne tiden er bjørneskiten stort sett bare blåbær. Bjørnen spiser seg opp for vinterdvalen nå og blåbær er hovedretten. Det er mye bjørn i Pasvik, men den er veldig sky og du skal ha flaks for å se en. Derimot er det ikke uvanlig å finne bjørneskit og se maurtuer som er gravd opp.
Bilde

Denne skitfotograferinga ble siste stopp før jeg rulla inn i garasjen hjemme. Det er godt å ta slike småturer uten mål og mening, ofte er det nettopp disse turene du husker best og som er fine å se tilbake på i vintertiden.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: En kveldstur i skogen og spor etter bamsen

Legg inn av Dansekris »

Veldig kule bilder!

For meg som bor MIDT i Oslo virker det veldig deilig å ha så mye bra veier i nærområdet å boltre seg på tilsynelatende aleine.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: En kveldstur i skogen og spor etter bamsen

Legg inn av Tore L »

Flotte bilder Ketil, og ikke minst fin sykkel :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: En kveldstur i skogen og spor etter bamsen

Legg inn av Ketil »

Dansekris skrev: 29 aug 2018, 10:04 Veldig kule bilder!

For meg som bor MIDT i Oslo virker det veldig deilig å ha så mye bra veier i nærområdet å boltre seg på tilsynelatende aleine.
Takk for det :thumleft Helt klart fint i Finnmark, men med Oslo som utgangspunkt har du jo utrolig mange alternativ å velge i :D

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: En kveldstur i skogen og spor etter bamsen

Legg inn av Ketil »

Tore L skrev: 29 aug 2018, 10:50 Flotte bilder Ketil, og ikke minst fin sykkel :)
Tusen takk :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En kveldstur i skogen og spor etter bamsen

Legg inn av AJ »

Ketil skrev: 29 aug 2018, 18:57
Tore L skrev: 29 aug 2018, 10:50 Flotte bilder Ketil, og ikke minst fin sykkel :)
Tusen takk :thumleft
Helt enig med Tore L :) .
Alltid en stor fornøyelse å lese bikerlogg innleggene dine :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: En kveldstur i skogen og spor etter bamsen

Legg inn av Dansekris »

Ketil skrev: 29 aug 2018, 18:56
Dansekris skrev: 29 aug 2018, 10:04 Veldig kule bilder!

For meg som bor MIDT i Oslo virker det veldig deilig å ha så mye bra veier i nærområdet å boltre seg på tilsynelatende aleine.
Takk for det :thumleft Helt klart fint i Finnmark, men med Oslo som utgangspunkt har du jo utrolig mange alternativ å velge i :D
Helt klart, men jeg føler ofte at de uendelige valgmulighetene begrenser meg litt, selv om det er en liten selvmotsigelse. Blir det lite prosjekt å bestemme seg for hvor man skal dra.

:-k

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Søndagstur ut mot havet til Grense Jakobselv

Legg inn av Ketil »

Det har vært enda en flott søndag i Norges vakreste fylke, og for tiden det mest gjenstridige i følge en viss minister Mæland :D Uansett, sesongen er snart på hell og det er viktig å utnytte alle muligheter for fine mc-turer før frost og vinter kommer. Denne søndagen følte jeg en dragning mot fjell og hav, og for å komme meg ut av skogen. Jeg er heldig å bo i en kommune med veldig variert natur innenfor relativt kort rekkevidde. Kursen ble satt ut av Pasvikdalen i retning Kirkenes, og fra E6 svingte jeg østover på E105. Pasvikelva passeres over den nye Bøkfjordbrua og like før grensestasjonen på Storskog tok jeg av mot nord på fylkesvei 886 retning Grense Jakobselv.

Bilde

Fylkesvei 886 er for smal til å ha gulstripe og underholder kjørende med både langsgående sprekker og solid telehiv. På en adv-mc går det imidlertid fint og turen utover Jardfjorden byr på mange naturperler. Det er herlig å kjøre med åpent visir og igjen kjenne lukta av fjære og hav. Det er ikke mange fastboende igjen i Jardfjord, skolen på stedet Tårnet har rundt 10 elever, og det meste av hus er i dag fritidsboliger. Ved Vintervollen svinger veien bort fra fjorden og opp mot fjellet. Strekningen av 886 fra Vintervollen og ut til Grense Jakobselv er stengt i vinterhalvåret, da er det kun snøskutere og forsvarets beltevogner som kjører. Men nå er den åpen og i begynnelsen av september er det slutt på turistene, og du har veien nesten for deg selv. Dette er gammelt grunnfjellsområde hvor gamle bergarter er helt oppe i dagen, visstnok et hotspot for geologer. Det er knauser, store og mange steinblokker, og det er spektakulære fjellformasjoner, i sterk kontrast til skogen i Pasvik jeg forlot en time tidligere.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Fra Jarfjordfjellet svinger veien seg ned i Grense Jakobselv-dalen, hvor elva også her danner grensen mellom Norge og Russland. Grense Jakobselv renner ut i Barentshavet og på vei ut slynger den seg gjennom en frodig bjørkeskog omkranset av bratte fjell. Elva har ikke stor vannføring og ser ikke særlig imponerende ut, men her går det opp mye fin laks og i sesongen er det mange ivrige fiskere her. Utfordringen for de som fisker er å forholde seg til grenseavtalen, kommer du over på russisk side med flua har du i teorien krenket russisk territorium. Tidligere ble dette håndhevet hysterisk strengt av norsk grensevakt, men heldigvis har skjønnet tatt over og det meldes nå om lite grensekrenkelser.

Her går 886 helt inn til Grense Jakobselv og grensen går omtrent midt i elva.
Bilde

Bilde

Bilde

Grense Jakobselv har vært bebodd i flere tusen år og med fast norsk bosetting siden 1850-tallet. Her var det lenge et velfungerende samfunn med skole, kirke og kai. Dalen er frodig med mye bjørk og det var flere småbruk i drift her. Som mange andre små bygder i Norge ble også Grense Jakobselv fraflyttet da den etterlengtede veien endelig ble bygd. Den siste fastboende i dalen døde for 15-20 år siden, og nå er husene kun i bruk som ferieboliger. Det er litt fascinerende å kjøre nedover dalen mot havet, forbi gamle bolighus og småbruk, og prøve å se for seg hvordan livet en gang var her.

Skolen i Grense Jakobselv
Bilde

Når du kjører ut mot havet går veien helt ned mot elva og du er hele tiden bare noen meter fra Russland. Her står et russisk vakttårn med god utsikt inn i Norge.
Bilde

Dalen vider seg ut og elva danner et lite delta når du kommer ut mot havet. Her har du fin utsikt mot Kong Oscars Kapell og den gamle prestegården.
Bilde

Her fikk jeg den glimrende ideen om å kjøre av veien og ned til en norsk grensestolpe ved elveleiet. Det gikk jo helt flott i grusen, men så ble grus til fin sand og jeg merket hvordan bakdekket grov seg ned i sanden. Her var det bare å gi på og la det stå til mens sanden sprutet godt opp fra bakhjulet. Jeg kom meg bort til grensestolpen, men her skulle jeg forsøke å snu og det gikk ikke så greit. Det endte med at bakhjulet grov seg ned i sanden slik at motorsykkelen sto helt fast.
Bilde

Heldigvis har man sett litt på YouTube og plukket opp noen triks. Jeg veltet sykkelen ned på siden slik at jeg fikk fylt igjen hullet bakhjulet hadde gravd opp. Nede ved elva fant jeg en plankebit som jeg fikk lagt bak hjulet. Med sykkelen løftet opp igjen fikk jeg trillet den såpass mye bakover at jeg fikk snudd den. Da var det bare å gi på igjen og styre seg gjennom løssanden tilbake på grusen. Svett og en erfaring rikere, fortsatte jeg ut mot havet.

Bilde

Kong Oscars kapell er en kjent severdighet her ute og kapellet laget av stein er et landemerke. Det sto ferdig i 1869 og ble åpnet av Kong Oscar. Kapellet hadde utover å være et kirkebygg også en utenrikspolitisk funksjon for norsk suverenitetshevdelse. Norske fiskere hadde klaget til myndighetene over at russiske fiskere ikke overholdt grenseavtalen og fisket inn i norsk sektor. I stedet for å sende opp en kanonbåt ble det bygd et kapell som skulle vise gudfryktige russere at dette var norsk territorium. Kapellet ble kalket hvitt og var synlig fra langt ut på havet.

Bilde

Fra kapellet er det bare noen hundrede meter ut til veiens ende og havet. Her er det en snuplass og parkering som på sommeren er full av turister. Stranden ute ved Grense Jakobselv er veldig fint og har faktisk vært med i en kåring av Norges vakreste strender. Jeg parkerer og rusler en tur langs stranden og på svabergene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Traff også på et par hyggelige grensevakter som var ute på patrulje med atv, de var veldig fornøyde med å ha førstegangstjeneste helt ut i Norges ytterkant. Etter en liten prat med dem salet jeg opp og satte kursen tilbake mot skogen i Pasvik. Det gjorde skikkelig godt med en tur ut til havet og å få luftet Teneren på svinget fjellveier.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Søndagstur ut mot havet til Grense Jakobselv

Legg inn av Jompa »

Flotte bilder, jeg har alltid likt kysten av Østfinnmark.
Muligens for at mitt barndoms ferieparadis var Kiberg.
Var forresten på bobiltur til Grense Jakobselv for to år siden. vi hadde tenkt å kjøre oppover Pasvikdalen også, helt til kjerringa spurte hvordan veien var oppover.
"Minst like dårlig som til Gr Jakobselv" fikk ho til svar, og turen til Pasvikdalen ble utsatt på ubestemt tid.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Søndagstur ut mot havet til Grense Jakobselv

Legg inn av Ketil »

Jompa skrev: 06 sep 2018, 23:32 Flotte bilder, jeg har alltid likt kysten av Østfinnmark.
Muligens for at mitt barndoms ferieparadis var Kiberg.
Var forresten på bobiltur til Grense Jakobselv for to år siden. vi hadde tenkt å kjøre oppover Pasvikdalen også, helt til kjerringa spurte hvordan veien var oppover.
"Minst like dårlig som til Gr Jakobselv" fikk ho til svar, og turen til Pasvikdalen ble utsatt på ubestemt tid.
Til orientering så har de påbegynt arbeide med veien opp Pasvikdalen, så det er håp om at det blir bedre kjøreforhold. Neste gang må dere derfor ikke stoppe i Kirkenes, dere er hjertelig velkomne til Pasvik :thumleft

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Søndagstur ut mot havet til Grense Jakobselv

Legg inn av Relax »

Veldig flotte bilder av storslått natur , flott beskrevet med både historiske og andre innslag og fra et område mange søringer bare kan drømme om å besøke på mc :thumleft
Dette er noe av det beste McSiden byr på! :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Søndagstur ut mot havet til Grense Jakobselv

Legg inn av Olav K »

Facinerende lesning og flotte bilder.
Digger disse referatene dine, det er litt eksotisk for oss søringer.. selv om jeg har noen år med jobb i Hammerfest, ser jeg at historie og landskap/natur er langt mer eksotisk i østfinnmark :thumleft
Takk forvat du tar deg tid til å dele med oss :vs
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Søndagstur ut mot havet til Grense Jakobselv

Legg inn av Ketil »

Olav K skrev: 08 sep 2018, 11:34 Facinerende lesning og flotte bilder.
Digger disse referatene dine, det er litt eksotisk for oss søringer.. selv om jeg har noen år med jobb i Hammerfest, ser jeg at historie og landskap/natur er langt mer eksotisk i østfinnmark :thumleft
Takk forvat du tar deg tid til å dele med oss :vs
Relax skrev: 08 sep 2018, 09:47 Veldig flotte bilder av storslått natur , flott beskrevet med både historiske og andre innslag og fra et område mange søringer bare kan drømme om å besøke på mc :thumleft
Dette er noe av det beste McSiden byr på! :)
Tusen takk for fine tilbakemeldinger! Flott at noen finner mine turopplevelser interessante :thumleft Jeg synes det er kjekt å logge de turene jeg tar da jeg tenker det sikkert er artig å lese seg tilbake til om noen år. Finnmark er et flott fylke, jeg reiser mest her i øst, men det er også veldig mange perler i vest. Jompa, med Alta som utgangspunkt, har tilgang på utrolig mye variert og vakker natur.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Søndagstur ut mot havet til Grense Jakobselv

Legg inn av Relax »

Jeg synes det er kjekt å logge de turene jeg tar da jeg tenker det sikkert er artig å lese seg tilbake til om noen år.
Jeg gjorde slike logger på en amerikansk side jeg var medlem på i 12 år. "Writings" med bilder fra Norge og europa.
Så en dag byttet de server (?) og all denslags reportasjer forsvant ....Siden har jeg angret bittert på at jeg ikke samtidig lagde en annen kopi av dette som jeg beholdt selv.. :sk?
"Do the right thing"

Svar