Ta med seg håndverker på visning/befaring?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Marcuzani
Innlegg: 62
Registrert: 18 jul 2015, 09:53
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS 765

Ta med seg håndverker på visning/befaring?

Legg inn av Marcuzani »

Jeg og fruen vurderer å kjøpe en leilighet som krever litt oppussing.

Er det noen som har erfaring med å ta med seg entreprenør/håndverker på visning for å se på mulighetene og få et prisoverslag?

Enkelte ting er opplagt, men endring på planløsning, rør mm. er det greit å få litt bistand til.

Hvis noen har gode erfaringer med personer/firmaer i Oslo-området så settes det pris på.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ta med seg håndverker på visning/befaring?

Legg inn av AJ »

Har ingen erfaring å dele siden jeg har kjøpt brukt bolig bare en gang, i 1985.
Men da skulle jeg svært gjerne hatt en fagmann med meg på visning. Det var nemlig mange feil og rare løsninger på huset vi kjøpte. Det endte med at vi fikk et (altfor...) lite prisavslag da vi, som de boligkjøpamatørene vi var, likevel greide å dokumentere med bilder motstridende opplysninger i takst/boligprospektet i forhold til hva bildene viste.

Men en fagmann på slep hadde disse feilene helt sikkert blitt avdekket under visning og vi hadde sett oss om etter annen bolig i stedet...

Det hører med til historien at "naken kvinne lærer seg å spinne". Dvs. at jeg lærte meg å snekre så godt jeg hadde evner til og startet et renoveringsprosjekt som gikk over to år og solgte huset med en anstendig fortjeneste. Men det var et par veldig stressende år som småbarnsforeldre vi hadde disse to årene hvor tanken om tabbekjøpet stadig kvernet rundt i hodene våre...
Men heldigvis endte det bra.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ta med seg håndverker på visning/befaring?

Legg inn av Stian87 »

For meg fremstår det som ønsket ditt er todelt: 1 avdekke feil og mangler som eventuelt kan gi deg prisavslag eller at du styrer unna, 2. at du kan få en vurdering av muligheten for endret planløsning. Det siste er normalt noe du kan få en befaring på uten at dette koster deg noe ekstra. Det første er et spørsmål om kjøp/ikke kjøp og verdi.

Nå skriver du ikke hva slags leilighet det er snakk om, men både når det gjelder borettslag og selveierleilighet er det begrensninger i din mulighet som eier til å gjøre byggetekniske endringer. Du kan gjerne se det slik at det som befinner seg inne i leiligheten stort sett er fritt frem å endre på, mens det som befinner seg utenfor og rundt, vegger, rør, elektrisitet, tak og gulv normalt sett ikke er det. Det krever riktignok noe presisering her, du kan bytte parkett, men du kan ikke nødvendigvis legge om rør eller elektrisitet (du kan antakelig flytte en vask og et stikk)

Dette begrenser deg noe ved muligheter, men det er også en stor fordel med det, og det er at det normalt er borettslaget eller sameiet som er ansvarlig for vedlikehold av disse tingene.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Marcuzani
Innlegg: 62
Registrert: 18 jul 2015, 09:53
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS 765

Re: Ta med seg håndverker på visning/befaring?

Legg inn av Marcuzani »

Stian87 skrev: 28 aug 2018, 08:12 For meg fremstår det som ønsket ditt er todelt: 1 avdekke feil og mangler som eventuelt kan gi deg prisavslag eller at du styrer unna, 2. at du kan få en vurdering av muligheten for endret planløsning. Det siste er normalt noe du kan få en befaring på uten at dette koster deg noe ekstra. Det første er et spørsmål om kjøp/ikke kjøp og verdi.

Nå skriver du ikke hva slags leilighet det er snakk om, men både når det gjelder borettslag og selveierleilighet er det begrensninger i din mulighet som eier til å gjøre byggetekniske endringer. Du kan gjerne se det slik at det som befinner seg inne i leiligheten stort sett er fritt frem å endre på, mens det som befinner seg utenfor og rundt, vegger, rør, elektrisitet, tak og gulv normalt sett ikke er det. Det krever riktignok noe presisering her, du kan bytte parkett, men du kan ikke nødvendigvis legge om rør eller elektrisitet (du kan antakelig flytte en vask og et stikk)

Dette begrenser deg noe ved muligheter, men det er også en stor fordel med det, og det er at det normalt er borettslaget eller sameiet som er ansvarlig for vedlikehold av disse tingene.
Takk for svar.

Ja, det er hovedsakelig for å se på mulighetene mtp. endre litt på planløsning og utvide badet. Det er en eldre bygårdsleilighet i Oslo, selveier.

Overflateoppussing som gulv og vegger skal vi klare selv. Men greit å få fagfolk til å se om ting faktisk er gjennomførbart mtp. bærende vegger ol.

Planen er å flytte kjøkkenet inn i stuen, og utvide badet slik at vi får et ekstra soverom.

Har lagt ut jobben på mittanbud.no, og allerede renner det inn med interesse fra utenlandske arbeidere. Må gå de litt i sømmene, men en uforpliktende befaring er jo innafor.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Ta med seg håndverker på visning/befaring?

Legg inn av haakeik »

Bare husk at du må ha autorisert rørlegger og elektrikker for å flytte/legge nye rør/ledninger. Du vil svært gjerne ha en sluttattest på dette arbeidet. Alt annet kan du jo prinsippet gjøre selv.

Svar