Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'

Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

Legg inn av Krsitoffer »

Byttet tennplugger i dag med samme nye av samme typen, etterpå ble sykkelen mer lettstartet men fått mer ettertenning og ujevn akselerasjon.

Prøvde kjøre 30km med han og problemene besto.

Håper det er elektrodeavstand på en plugg som er problemet, skal uansett ha de ut samt. Bytte hetter og ledninger i samme slengen.

Snakk om en 97 gsx r 600 "srad"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

Legg inn av AJ »

Velkommen her på MCsiden.no, Krsitoffer :vs .

Ikke godt å si hva dette skyldes.
Ikke mange feilkilder, så vidt jeg kan se, annet enn at du kanskje ikke har fått dyttet på plass tennplugghettene godt nok?
Byttet du tennplugghetter, som du skrudde inn i tennpluggkabelen? Kanskje en eller flere ikke er godt nok tilskrudd?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

Legg inn av dypen »

Ettertenning og fusk kan være tilfeldig etter pluggskift og filter. Det kan være feil på nye plugger også.... Riktig elektrodeavstand, tiltrekke med rett teknikk (1/4 runde etter at plugg / pakning ligger an mot toppen). El tilførsel til pluggene, god kontakt, møkk og fukt er fy ... Løser nok ikke problemet her 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'

Re: Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

Legg inn av Krsitoffer »

Lurer på om den bare fyrer på 3 sylindre, går ikke bare ujevnt men mye dårligere, får vel bare løfte opp tanken, plukke av luftfilterboksen og sjekke punkt etter punkt.

Håper på å finne en løs tennplugghette eller noe annet åpenbart med en gang.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

Legg inn av haakeik »

Sjekk også at riktig pluggledning går til riktig plugg/sylinder. Lett å gjøre feil her hvis ikke ledningene er nummererte. Er det gjort feil her vil man få en motor som fjusker eller ikke vil starte.

Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'

Re: Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

Legg inn av Krsitoffer »

Hallelujah ene pluggen var flatklemt, bøyde den ut til den så normal ut og nå purrer motoren som en katt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

Legg inn av AJ »

Krsitoffer skrev: 12 aug 2018, 14:39 Hallelujah ene pluggen var flatklemt, bøyde den ut til den så normal ut og nå purrer motoren som en katt.
Se der, ja :D !
Det er som oftest en enkel løsning. Heldigvis :thumleft !
Da er det bare å tute og kjøre :mc1 .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

Legg inn av Rune75 »

Krsitoffer skrev: 12 aug 2018, 14:39 Hallelujah ene pluggen var flatklemt, bøyde den ut til den så normal ut og nå purrer motoren som en katt.
Skal jo være et nøyaktig mål på elektrodeavstanden. Som regel +- 0.05mm. Jeg sjekker alltid nye plugger før jeg monterer de, veldig ofte feil åpning på de.

Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'

Re: Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

Legg inn av Krsitoffer »

AJ skrev: 12 aug 2018, 14:41
Krsitoffer skrev: 12 aug 2018, 14:39 Hallelujah ene pluggen var flatklemt, bøyde den ut til den så normal ut og nå purrer motoren som en katt.
Se der, ja :D !
Det er som oftest en enkel løsning. Heldigvis :thumleft !
Da er det bare å tute og kjøre :mc1 .
Yep :mc1
Rune75 skrev: 12 aug 2018, 17:15
Krsitoffer skrev: 12 aug 2018, 14:39 Hallelujah ene pluggen var flatklemt, bøyde den ut til den så normal ut og nå purrer motoren som en katt.
Skal jo være et nøyaktig mål på elektrodeavstanden. Som regel +- 0.05mm. Jeg sjekker alltid nye plugger før jeg monterer de, veldig ofte feil åpning på de.
Er på tide at NGK skjerper kvalitetskontroll rutinene sine ja, neida blir nok ikke å gjøre den feilen igjen. ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ettertenning og fjusking etter plug og luftfilterbytte

Legg inn av FredrikE24 »

Det er viktig å ha riktig gap. Ingen plugg er lik der, så det må justeres hver gang. Har imidlertid erfart at to og fire «armede» plugger er mer presise når det kommer til dette. Min BMW skal ha «to-armet» variant.

Svar