Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Bjerknez »

så hvorfor i svarte blir aldri disse tullingene bøtelagt??
Sikkert fordi det er mer penger og hente hos oss motorsyklister :lol

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av tormodg »

KåreDump skrev: 10 aug 2018, 14:15 Men på en normal dag kjører jeg nok forbi flere på høyre side enn jeg gjør på venstre!!
KåreDump skrev: 10 aug 2018, 14:15Å vite hvilken side av veien man skal kjøre på må/bør være absolutt minimum av hva man kan forvente av en trafikant, så hvorfor i svarte blir aldri disse tullingene bøtelagt??
Det er en eller annen ironi her... :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Bjerknez »

tormodg skrev: 10 aug 2018, 15:28
KåreDump skrev: 10 aug 2018, 14:15 Men på en normal dag kjører jeg nok forbi flere på høyre side enn jeg gjør på venstre!!
KåreDump skrev: 10 aug 2018, 14:15Å vite hvilken side av veien man skal kjøre på må/bør være absolutt minimum av hva man kan forvente av en trafikant, så hvorfor i svarte blir aldri disse tullingene bøtelagt??
Det er en eller annen ironi her... :knegg
:lol :lol :twothumbs:

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Sakkle »

Overser vi fullstendig at du uansett ville fått bot for å kjøre i 110 i 90 sonen dersom onkel var ute eller? :P

Spørsmålet til OP blir vel mer interessant om han ikke kjører for fort? Altså holder 90 i 90 sonen og passerer til venstre.


Når det er sagt er jeg helt enig i at ALT for mange (de fleste?) nordmenn ikke forstår at vestre felt er til forbikjøring. Man skal så fort som mulig skifte tilbake til høyre etter at forbikjøringen er fullført.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 10 aug 2018, 18:24 Overser vi fullstendig at du uansett ville fått bot for å kjøre i 110 i 90 sonen dersom onkel var ute eller? :P

Spørsmålet til OP blir vel mer interessant om han ikke kjører for fort? Altså holder 90 i 90 sonen og passerer til venstre.


Når det er sagt er jeg helt enig i at ALT for mange (de fleste?) nordmenn ikke forstår at vestre felt er til forbikjøring. Man skal så fort som mulig skifte tilbake til høyre etter at forbikjøringen er fullført.
Overser det ja. Det er aldri lov å kjøre over fartsgrensen uansett om du kjører forbi, så farten er mindre interessant, annet enn at det ikke er villmannskjøring. Hvis de i venstre ligger under fartsgrensen har jeg forstått det slik at du kan passere dem i høyre i fartsgrensen. Men mulig det heller ikke er lov. Spørs tydeligvis på hvor fort bilen foran kjører, noe som ikke gir så mye mening.

Vil forøvrig påpeke at det skal litt til for at UP stopper deg på motorvei i 110 i 90 sone om du ellers kjører forsvarlig.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 10 aug 2018, 18:38 Overser det ja. Det er aldri lov å kjøre over fartsgrensen uansett om du kjører forbi, så farten er mindre interessant, annet enn at det ikke er villmannskjøring. Hvis de i venstre ligger under fartsgrensen har jeg forstått det slik at du kan passere dem i høyre i fartsgrensen. Men mulig det heller ikke er lov. Spørs tydeligvis på hvor fort bilen foran kjører, noe som ikke gir så mye mening.
Nei, det er i utgangspunktet heller ikke lov. ALL passering til høyre, med unntak av de spesifisert i loven (trikk, avkjøring etc.) er ulovlig. Når det er sagt, så TROR jeg ikke du vil få bot om du passerer i 80 i en 80 sone, og noen ligger å "blokkerer" i 70 i venstre felt. Det han som ligger i venstre (forbikjøringfelt) felt og blokkerer gjør er jo også i alle fall i gråsonen. Det står i loven at man så langt der er mulig skal velge feltplassering til høyre...

Som med jus generelt, og veitrafikkloven spesielt, kan man nok diskutere dette i det vide og det brede og ende opp med eksempler både på folk som har fått bot for dette og de som har sluppet unna. Jeg har selv kjørt forbi på høyre side en del ganger når jeg har blitt lei av å ligge bak noen som nekter å bytte felt, fullt klar over at jeg gjør noe som ikke er helt lov.

EDIT: I hvert enkelt tilfelle kommer det jo veldig an på humøret til politiet også. Jeg tror at du har gode muligheter for å slippe unna om du pent og rolig passerer en sinke. Dersom du kjører aggressivt og skifter felt hit og dit og tydelig er mer opptatt av å komme fortest frem enn at det skal gå trygt for seg, tror jeg sjansen er større for at du får en bot.
Sist redigert av Sakkle den 13 aug 2018, 04:53, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 10 aug 2018, 18:46
Stian87 skrev: 10 aug 2018, 18:38 Overser det ja. Det er aldri lov å kjøre over fartsgrensen uansett om du kjører forbi, så farten er mindre interessant, annet enn at det ikke er villmannskjøring. Hvis de i venstre ligger under fartsgrensen har jeg forstått det slik at du kan passere dem i høyre i fartsgrensen. Men mulig det heller ikke er lov. Spørs tydeligvis på hvor fort bilen foran kjører, noe som ikke gir så mye mening.
Nei, det er i utgangspunktet heller ikke lov. ALL passering til venstre, med unntak av de spesifisert i loven (trikk, avkjøring etc.) er ulovlig. Når det er sagt, så TROR jeg ikke du vil få bot om du passerer i 80 i en 80 sone, og noen ligger å "blokkerer" i 70 i venstre felt. Det han som ligger i venstre (forbikjøringfelt) felt og blokkerer gjør er jo også i alle fall i gråsonen. Det står i loven at man så langt der er mulig skal velge feltplassering til høyre...

Som med jus generelt, og veitrafikkloven spesielt, kan man nok diskutere dette i det vide og det brede og ende opp med eksempler både på folk som har fått bot for dette og de som har sluppet unna. Jeg har selv kjørt forbi på høyre side en del ganger når jeg har blitt lei av å ligge bak noen som nekter å bytte felt, fullt klar over at jeg gjør noe som ikke er helt lov.

EDIT: I hvert enkelt tilfelle kommer det jo veldig an på humøret til politiet også. Jeg tror at du har gode muligheter for å slippe unna om du pent og rolig passerer en sinke. Dersom du kjører aggressivt og skifter felt hit og dit og tydelig er mer opptatt av å komme fortest frem enn at det skal gå trygt for seg, tror jeg sjansen er større for at du får en bot.
Vil ikke si at det er noen gråsone å kjøre i venstre når det er ledig i høyre. Så vidt jeg kan se er det klart lovbrudd, i hvilken grad dette alene er straffbart er jo en annen sak.

Viser til forskriften (klippet fra foran):
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Hva dette innebærer er ikke uten videre godt å si, men jeg oppfatter ikke at det må være saktegående kø. Poenget med «kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran» treffer etter min mening ganske godt på en beskrivelse av at venstrefeltet okkuperes av sinker.

Det har du nok rett i, at det finnes eksmpler på det ene og det andre, og at det nok har mye med humøret til onkel blå. Desverre er det litt sånn det blir når man har forenklet straffeprosess. Jeg er også enig i at det nok har med helheten å gjøre.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 11 aug 2018, 13:12 Viser til forskriften (klippet fra foran):
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Hva dette innebærer er ikke uten videre godt å si, men jeg oppfatter ikke at det må være saktegående kø. Poenget med «kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran» treffer etter min mening ganske godt på en beskrivelse av at venstrefeltet okkuperes av sinker.
Ja. Så vidt jeg har forstått (og lest meg til) menes det meget tett trafikk (les: kø). Type stillestående til 40-50 i 80 sone osv.

Jeg tror altså ikke du kommer unna med denne om trafikken flyter i 70-80 i en 80 sone og du skifter felt for å kjøre forbi til høyre for en sinke i venstre felt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 13 aug 2018, 04:56
Stian87 skrev: 11 aug 2018, 13:12 Viser til forskriften (klippet fra foran):
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Hva dette innebærer er ikke uten videre godt å si, men jeg oppfatter ikke at det må være saktegående kø. Poenget med «kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran» treffer etter min mening ganske godt på en beskrivelse av at venstrefeltet okkuperes av sinker.
Ja. Så vidt jeg har forstått (og lest meg til) menes det meget tett trafikk (les: kø). Type stillestående til 40-50 i 80 sone osv.

Jeg tror altså ikke du kommer unna med denne om trafikken flyter i 70-80 i en 80 sone og du skifter felt for å kjøre forbi til høyre for en sinke i venstre felt.
Kan godt stemme, kan ikke helt se at det er prøvd for retten enda dessverre. :sk?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Lauri »

Stian87 skrev: 13 aug 2018, 07:09
Kan godt stemme, kan ikke helt se at det er prøvd for retten enda dessverre. :sk?
Suppe på en spiker :-k

Jeg holder en knapp på at majoriteten av trafikanter, det være seg to- til attenhjulede, kjenner til bestemmelsen om forbikjøring - hva er forbikjøring og når følger du trafikkflyten (og slik siger forbi på høyre side). At en slik "forbikjøringssak" angivelig ikke har blitt behandlet skyldes vel at de, som blir stoppet av politiet ved forbikjøring på høyre side (vi snakker egentlig om å tråkle seg fram i trafikken på øyre og venstre side) ganske kjapt erkjenner at man har brutt trafikkreglene og overhodet ikke gidder å tenke tanken på å kverulere seg fram til domstolen :lol
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av cevillan »

Sakkle skrev: 13 aug 2018, 04:56
Stian87 skrev: 11 aug 2018, 13:12 Viser til forskriften (klippet fra foran):
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Hva dette innebærer er ikke uten videre godt å si, men jeg oppfatter ikke at det må være saktegående kø. Poenget med «kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran» treffer etter min mening ganske godt på en beskrivelse av at venstrefeltet okkuperes av sinker.
Ja. Så vidt jeg har forstått (og lest meg til) menes det meget tett trafikk (les: kø). Type stillestående til 40-50 i 80 sone osv.

Jeg tror altså ikke du kommer unna med denne om trafikken flyter i 70-80 i en 80 sone og du skifter felt for å kjøre forbi til høyre for en sinke i venstre felt.
Som nevnt her tidligere, så skilles det mellom passering og forbikjøring, der sistnevnte er en aktiv handling (filbytte). Man kan gjerne ligge i tett trafikk i fartsgrensen der alle kjørefelt er opptatt, og man blir passert og passerer andre biler hele tiden. Dette er lov. Det er ikke lov å gjøre en aktiv handling fra venstrefelt til høyrefelt for å oppnå en fordel. Da er det en ulovlig forbikjøring og ikke en lovlig passering.

Hvor lenge man må "vente" i høyrefeltet før man ikke lenger definerer det som en forbikjøring på høyre side, er avhengig av dagsformen til UP'en som overvåker deg.

Hilsen en som har fått bot for forbikjøring på høyre side.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Sakkle »

cevillan skrev: 13 aug 2018, 13:12
Sakkle skrev: 13 aug 2018, 04:56
Stian87 skrev: 11 aug 2018, 13:12 Viser til forskriften (klippet fra foran):
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Hva dette innebærer er ikke uten videre godt å si, men jeg oppfatter ikke at det må være saktegående kø. Poenget med «kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran» treffer etter min mening ganske godt på en beskrivelse av at venstrefeltet okkuperes av sinker.
Ja. Så vidt jeg har forstått (og lest meg til) menes det meget tett trafikk (les: kø). Type stillestående til 40-50 i 80 sone osv.

Jeg tror altså ikke du kommer unna med denne om trafikken flyter i 70-80 i en 80 sone og du skifter felt for å kjøre forbi til høyre for en sinke i venstre felt.
Som nevnt her tidligere, så skilles det mellom passering og forbikjøring, der sistnevnte er en aktiv handling (filbytte). Man kan gjerne ligge i tett trafikk i fartsgrensen der alle kjørefelt er opptatt, og man blir passert og passerer andre biler hele tiden. Dette er lov. Det er ikke lov å gjøre en aktiv handling fra venstrefelt til høyrefelt for å oppnå en fordel. Da er det en ulovlig forbikjøring og ikke en lovlig passering.

Hvor lenge man må "vente" i høyrefeltet før man ikke lenger definerer det som en forbikjøring på høyre side, er avhengig av dagsformen til UP'en som overvåker deg.

Hilsen en som har fått bot for forbikjøring på høyre side.
Ja, dette stemmer helt overens med min oppfatning av gjeldende praksis. Det stemmer med det jeg har hørt fra en brisen dommerfullmektig også (nevnt i en annen tråd).

Jeg tror vi kaller dette en midlertidig "fasit". Frem til noen viser til at de har fått bot for nettopp å passere til venstre... :P
Sist redigert av Sakkle den 13 aug 2018, 14:03, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Lauri »

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Bjerknez »

Lauri skrev: 13 aug 2018, 13:48 ...og litt til https://www.nettavisen.no/forbruker/er- ... 65168.html
Ganske greit forklart og oppsummert :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Stian87 »

Glad vi kan kjøre i kollektivfelt jeg :D jeg kommer nok ikke til å slutte å legge meg inn til høyre på motorveien. Jeg kjører sjeldent forbi aktivt i høyre med mindre farten er veldig lav. Men kommer nok til å fortsette å holde en lav fart, om jeg har passert nown biler før jeg kjører forbi bilen foran i høyrefeltet får det så være.

Ettersom dette er straffrettslige regler forutsetter det et forsett, det mener jeg at jeg uansett ikke har, men om jeg gidder å prøve det får være en annen sak.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar