Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Stian87 »

Jeg har et spørsmål som jeg ønsker deres synspunkter på.

Som emnet tilsier handler det om ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering. Jeg antar at jeg ikke får noen fasit her, men hadde vært interessant å høre hvordan dere oppfatter situasjonen. Alt er selvfølgelig helt hypotetisk :knegg

La oss si at jeg kjører på E6, fire felt. Det er 90 sone. La oss si at vanlig marsfart for meg i denne sonen med klar bane vil være 110 km/t.
La oss da også si at det som vanlig ligger en del biler i venstre felt, fordi folk tydeligvis tror det er der man skal ligge :evil Farten i venstre felt går i mellom 90-100 km/t. I høyrefelt er det klart et godt stykke frem.

Hvis man skal følge trafikkreglene så skal man ligge i høyre felt, venstre felt er kun til forbikjøringen. Så jeg legger meg inn til høyre, fordi jeg ønsker en fornuftig trafikkavvikling, og fordi det er slik trafikkreglene er. Jeg gasser opp i marsfart uten å akselerere voldsomt, og kjører i høyre felt til jeg tar igjen en bil jeg vil kjøre forbi. Jeg legger meg ut i venstre felt.

La oss si at tiden jeg ligger i høyre felt kan variere, men kan være alt fra 5 sekunder til 1 minutt eller mer. Når jeg legger meg ut i venstre felt har jeg kjørt forbi (eller passert) flere biler som ligger og loker i venstre felt.

Hva tenker dere? Lovlig passering, eller ulovlig forbikjøring i høyre felt?

Jeg er klar over at man ikke har lov til å bryte fartsgrenser ved forbikjøringen, så se bort i fra det i denne sammenhengen. Både jeg i høyre og de i venstre bryter fartsgrensen.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av fjs »

Hvis man bevisst bruker høyre felt for å kjøre forbi trege folk i venstre felt har man i teorien gjort noe ulovlig, men hvis flyten av trafikk går bedre i høyre felt (ofte hvis det er kø og eller mye biler på veien) kan det umulig være ulovlig å "kjøre forbi".

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Rune75 »

Det er ulovlig. Dette er sakset fra lovdata:

<<§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.>>

Om noen skulle ligge å "blokkere" venstre felt "betydelig" under fartsgrensa og du kjører forbi på høyere side vil det bli tatt en skjønnsmessig vurdering på stedet.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av cannon »

Godt spørsmål. Er i samme dilemma relativt ofte, uten at punkt C i forrige innlegg er oppfylt. Forbikjøring i høyre felt er da forbudt, selv om det virker helt naturlig å gjøre det.
Dette inntreffer stadig vekk i bakkene på E6 fra Hvam, opp Djupdalen inn mot Oslo. Nesten ingen biler i de 2 høyre feltene, masse bilister i de 2 feltene til venstre. Jeg velger da forbikjøring i høyre felt, og regner med at jeg kan bli bøtelagt for den synden.
Mitt ønske er et politiet i større grad fokuserer på å "ta" trafikanter som hindrer flyt og fremdrift i trafikken, fremfor de som "må" gjøre dumme ting fordi andre opptrer klønete og feil.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Epylypzon »

Man får sikkert bot om man treffer på rett lensmann.
Men folk som ligger å sløver i venstre fila irriterer meg grenseløst. Dem skulle vært sendt rett til Tyskland på kurs.. Der hadde dem ikke holdt lenge
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av mekkern »

Med UP`s ansatte/ledere så har dette temaet vært luftet noen ganger.
og hovedreglen er at hvis det går tett trafikk i begge filer og man bare følger trafikken forran, er dette passering-hvis en derimot passerer i Høyre fil og så foretar forbikjøring i venstre felt av kjøretøy i høyre felt og fortsetter kjøringen på slikt vis regnes dette som ulovlig forbikjøring.
Hvis en kjører forbi en rekke biler i høyre felt og følger filen/svinger av til høyre i etterkant regnes det som passering.

Men dette blir ofte vurdert litt skjønnsmessig i forhold til trafikk og adferd-ikke helt rigid i forhold til paragrafer.
Men hvis en er litt aggresiv i trafikken vil dette bli vurdert strengere-fart er en av disse parametre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Bjerknez »

Tja... ganske enkelt egentlig. Det er ikke lov til å kjøre forbi på høyre side så vidt jeg har fått med meg. Man kan ligge i høyre felt og passere bilene i venstre feltet, men ikke legge seg inn forran disse bilene. Da blir det forbikjøring.

Da ville jeg heller vurdert en kjapp lane splitting. SIkkert ikke helt ryddig å trygt å gjøre dette heller i slike hastigheter, men med mc kommer man jo fort forbi. Hva reglene sier er jeg ikke sikker på, men dem er vel kanskje LITT mer i gråsona enn ved en forbikjøring til høyre vil jeg tro og man kan kanskje redde seg ut av denne litt lettere?

Men spesielt trygt er det vel ikke...

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Stian87 »

Jeg kan ikke helt se den store forskjellen på å kjøre i 110 i høyre felt når det ikke er noen biler, og å kjøre i 110 i høyrefelt når det ligger folk å trykker i venstre, så lenge farten er den samme og målet ikke er å foreta en forbikjøring. En ren forbikjøring ser jeg på som en bevist handling der man legger seg ut, øker farten med det formålet å kjøre forbi andre trafikanter. For meg som ligger i høyre i 110 vil det være knekkende likegyldig om jeg passerer/kjører forbi bilene i venstre eller ikke. Formålet er å plassere meg riktig i henhold til veitrafikkloven.

Om regelen skal tolkes regid innebærer det i praksis at farten bilene i venstre felt har begrenser hvilken fart du kan ha i høyre felt. så vidt jeg kan se skaper dette kun dårlig trafikkavvikling.

Spørsmålet er jo litt også hva ligger i å følge bilen foran. Hva menes med foran f.eks.? La oss si at det ligger en bil et sted foran 500 meter, en kilometer, 2 kilometer. Er det for langt unna til å være foran, hvordan skal jeg vite hvilken fart den bilen har, og betyr å følge i denne sammenheng følge opp slik at jeg tar den igjen uten å kjøre uforsvarlig fort, eller betyr det holde samme hastighet?
Bjerknez skrev: 09 aug 2018, 12:34 Da ville jeg heller vurdert en kjapp lane splitting. SIkkert ikke helt ryddig å trygt å gjøre dette heller i slike hastigheter, men med mc kommer man jo fort forbi. Hva reglene sier er jeg ikke sikker på, men dem er vel kanskje LITT mer i gråsona enn ved en forbikjøring til høyre vil jeg tro og man kan kanskje redde seg ut av denne litt lettere?
Lane-splitting eller fildeling som det vel heter på norsk forutsetter at du passerer andre kjøretøy i samme fil. Bytter du fil er det ikke fildeling lenger. Fildeling er i utgangspunktet ikke forbudt, men forseelser må vurderes etter veitrafikklovens § 3, f.eks. fildeling på høyre side vil fort kunne anses lite aktpågivende eller lite hensynsfullt. Legg til høy fart og du har antakelig en bot i hånda.

Jeg synes personlig der er merkelig med trafikkregler som tydeligvis praktiseres svært forskjellig, og som har potensiale til å skape farlige situasjoner og dårlig trafikkavvikling, slik som reglen om forbikjøring til høyre. Særlig når det er så mange norske bilister som er så dårlige til å følge trafikkregelen om at høyre felt er der man skal ligge, og i tillegg politiet er såpass dårlig til å følge opp dette.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Stian87 »

For øvrig en interessant dom om fildeling (merk foran veikryss/rundkjøring) Tre eller firehjuls motorsykler kan ikke foreta slike forbikjøringer og har ikke lov til å kjøre i kollektivfeltet (domsreferanse: Gulating lagmannsrett LG-2013-12516) Utdrag fra dommen:

Lagmannsretten bemerker at utgangspunktet er at forbikjøring er forbudt like foran vegkryss, herunder rundkjøringer. Det er i trafikkreglene gjort unntak fra dette forbudet slik at på vei med minst to kjørefelt i samme retning, kan trafikk i det ene feltet passere trafikk i det andre feltet. Dette av hensyn til trafikkavviklingen hvor trafikken flyter i ulik hastighet i de to feltene. Når hovedregel og unntak leses i sammenheng, finner lagmannsretten at reglene ikke åpner for andre typer forbikjøringer like foran kryss. Bestemmelsene kan ikke forstås slik at de åpner for å kjøre forbi trafikken i begge (alle) feltene samtidig.

Siktede har vist til at det er praksis for at tohjulsmotorsykler har lov å kjøre forbi mellom to biler på slik vei, og at det da må være tillatt også for en firehjulsmotorsykkel – som siktede førte. Det hevdes at det ikke er grunnlag for å differensiere mellom ulike typer motorsykler. Lagmannsretten er ikke enig i denne betraktningen. Lovens regel om forbikjøringsforbud foran kryss – og unntak fra dette – gjelder etter sin ordlyd alle kjøretøy. Det kan være slik at man i praksis ikke strengt har håndhevet forbikjøringsforbudet i § 12 nr. 5, jf. unntaket i nr. 5 a, for så vidt gjelder tohjuls motorsykler. Men det er ikke derved grunnlag for å si at det er fordi disse kjøretøyene er motorsykler. Lagmannsretten legger til grunn at det for tohjuls kjøretøy, som fordi de bare har to hjul, vil kunne være tilrådelig å la disse passere mellom andre kjøretøy på vei med flere felt i samme kjøreretning fordi de er smale, og forbikjøring kan skje innenfor et enkelt kjørefelt eller uten stor overskridelse av dette. Dette vil være annerledes for motorsykkel med tre eller fire hjul. I trafikkreglene § 5 nr. 2 forekommer det en differensiering mellom ulike typer motorsykler idet kjøring i kollektivfelt er tillatt for «tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel...». I § 12. nr. 5 er det ingen tilsvarende differensiering. Utgangspunktet er da at forbikjøringsforbudet, og unntaket fra dette, gjelder alle kjøretøy. Om man i praksis har tillatt tohjulinger en adgang til forbikjøring som går lenger enn bestemmelsens ordlyd tilsier – og forutsatt at man overholder aktsomhetsplikten i vegtrafikkloven § 3 –, innebærer det ikke at en firehjuls motorsykkel har slik rett. Lagmannsretten tar med dette ikke stilling til om nevnte praksis for tohjulskjøretøy er tillatt i en situasjon som dette.


Og en prinsippiell dom fra tingretten som egentlig setter stopper for diskusjonen (domsreferanse: Oslo tingrett TOSLO-2007-73763.) her et utdrag fra dommen:

Det er på det rene at tiltalte kort etter bomstasjonen kjørte av E6 ved det som kalles «Ulvensplitten» idet han hadde til hensikt å kjøre mot Ryen og Skullerud. Det er her en tofeltsvei som tar av fra E-6, og etter skiltingen skulle tiltalte ha lagt seg i det venstre feltet. Etter tiltaltes forklaring la han seg først i det venstre feltet og ganske umiddelbart deretter la han seg over i det høyre feltet for på denne måten å kjøre forbi biler i det venstre feltet hvoretter han smatt inn i dette feltet igjen. Denne forklaringen ble bekreftet av politiførstebetjent Hans Olaf Lier. Polititjenestemannen ga imidlertid uttrykk for at de bilene som tiltalte kjørte forbi, etter hans inntrykk holdt om lag fartsgrensen på 80 km/t, mens tiltalte kjørte forbi dem i venstre felt og i en hastighet som klart overskred fartsgrensen. Aktor mener at denne kjøringen må anses som en overtredelse av trafikkreglenes § 12 nr. 1 noe som også er reflektert i tiltalens post II.

Når det gjelder tiltalens post II har aktor særlig vist til bestemmelsen i trafikkreglenes § 12 nr. 1 bokstav c som omhandler et unntak fra hovedregelen om at forbikjøring skal skje til venstre. Retten bemerker at de aktuelle unntakene i trafikkreglenes § 12 er svært kasuistiske og at det i det hele ikke er enkelt å forstå hva som menes med forbikjøring når man kjører på flerfeltsveier. Det kan ikke være tvil om at det i sin alminnelighet må være tillatt å skifte felt og på den måten kjøre forbi en annen. En «forbikjøring» må i denne sammenheng trolig bety at man går over i et annet felt, kjører der en stund og så kjører inn lenger foran i rekken av biler i det feltet man var. Retten antar at det er dette bestemmelsen i bokstav c spesielt regulerer og legger til grunn at bestemmelsen skal fortolkes restriktivt, jf. Engstrøm: Vegtrafikkloven (4 utg 2004) s 718. Etter det som er opplyst fra politibetjent Lier om hastigheten til de bilene som tiltalte kjørte forbi, en opplysning retten på ingen måte finner grunn til å betvile, kan retten ikke se det annerledes enn at tiltalte her har foretatt en ulovlig forbikjøring.


Resultatet av dette er at man kan kjøre forbi bilene, men ikke legge seg inn foran dem. Noe som etter mitt syn er ganske meningsløst. :[-(
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Bjerknez »

Lane-splitting eller fildeling som det vel heter på norsk forutsetter at du passerer andre kjøretøy i samme fil. Bytter du fil er det ikke fildeling lenger. Fildeling er i utgangspunktet ikke forbudt, men forseelser må vurderes etter veitrafikklovens § 3, f.eks. fildeling på høyre side vil fort kunne anses lite aktpågivende eller lite hensynsfullt. Legg til høy fart og du har antakelig en bot i hånda.
Er nettopp det jeg mente...

Røsk forbi søndagskjørær'n i samme fil i stede for å kjøre forbi på høyre siden. Da gjør du vertfall ikke noe direkte ulovlig, selv om du sikkert ikke får pluss i boken av konstabelen.

Ikke helt trygt er det heller kanskje. Men vrir du rulla til den stopper i 2. giret så er du forbi før bilisten ante at du var der :knegg

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av tormodg »

Stian87 skrev: 09 aug 2018, 13:11 Lagmannsretten legger til grunn at det for tohjuls kjøretøy, som fordi de bare har to hjul, vil kunne være tilrådelig å la disse passere mellom andre kjøretøy på vei med flere felt i samme kjøreretning fordi de er smale, og forbikjøring kan skje innenfor et enkelt kjørefelt eller uten stor overskridelse av dette.
Ganske tydelig konkretisering av at "fildeling er akseptabelt for tohjulinger" egentlig.
Resultatet av dette er at man kan kjøre forbi bilene, men ikke legge seg inn foran dem. Noe som etter mitt syn er ganske meningsløst. :[-(
Jeg tolker dette slik:

- man kun kan bytte felt *til venstre* for å gjøre en forbikjøring (og dermed legge seg inn igjen i høyre felt etterpå)
- man kan kjøre forbi i høyre felt dersom trafikken i venstre felt går tregere - men kun så lenge venstre felt er under fartsgrensa. Du kan ikke kjøre forbi i høyre felt og så legge deg inn i venstre.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Stian87 »

tormodg skrev: 09 aug 2018, 13:56
Stian87 skrev: 09 aug 2018, 13:11 Lagmannsretten legger til grunn at det for tohjuls kjøretøy, som fordi de bare har to hjul, vil kunne være tilrådelig å la disse passere mellom andre kjøretøy på vei med flere felt i samme kjøreretning fordi de er smale, og forbikjøring kan skje innenfor et enkelt kjørefelt eller uten stor overskridelse av dette.
Ganske tydelig konkretisering av at "fildeling er akseptabelt for tohjulinger" egentlig.
Resultatet av dette er at man kan kjøre forbi bilene, men ikke legge seg inn foran dem. Noe som etter mitt syn er ganske meningsløst. :[-(
Jeg tolker dette slik:

- man kun kan bytte felt *til venstre* for å gjøre en forbikjøring (og dermed legge seg inn igjen i høyre felt etterpå)
- man kan kjøre forbi i høyre felt dersom trafikken i venstre felt går tregere - men kun så lenge venstre felt er under fartsgrensa. Du kan ikke kjøre forbi i høyre felt og så legge deg inn i venstre.
Enig.

Det mest interessante med den første dommen er at det er forbikjøring før kryss, som i utgangspunktet er ulovlig. Etter dommen kan man imidlertid ikke si at tre eller firhjulinger har lov til det samme.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Lauri »

Interessante innspill fra bidragsyterne 👍

M.a.o må man være klar over om den fortkjøringen man bedriver er "forbikjøring" eller om man bare følger trafikken i egen kjørefil og dermed kjører forbi trafikanter i venstre fil.

Dermed har vel trådstarter Stian87 fått svar på spørsmålet/avklaringen av ulovlig og lovlig forbikjøring (les: lovlig passering).
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av KåreDump »

Stian87 skrev: 09 aug 2018, 08:33 Som emnet tilsier handler det om ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering. Jeg antar at jeg ikke får noen fasit her, men hadde vært interessant å høre hvordan dere oppfatter situasjonen. Alt er selvfølgelig helt hypotetisk :knegg

Problemstillengen er høyst relevant!
Selv er jeg både B-menneske og godt under middels glad i å kjøre i kø. Derfor begynner jeg ikke, om det ikke er noe ekstraordinært på gang, på jobb før klokka 09:00. Dermed slipper jeg unna det meste av morgen- (og ettermiddags) rushet.

Men på en normal dag kjører jeg nok forbi flere på høyre side enn jeg gjør på venstre!!

Problemet er at rundt klokka ni så begynner gamlisene og de mer urutinerte bilistene å dukke opp i trafikken!
De som enten tror at filvalg er opp til enhver, og ikke avhengig av hvor en skal eller hvor fort man kjører osv osv.
Og de som syns at filskifte er fryyyktelig skummelt og vanskelig, så det er best å legge seg ti kilometer under fartsgrensen i venstre fil om man skal svinge til venstre en mil, åtte lyskryss og fire rundkjøringer lenger frem.

Å vite hvilken side av veien man skal kjøre på må/bør være absolutt minimum av hva man kan forvente av en trafikant, så hvorfor i svarte blir aldri disse tullingene bøtelagt??
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering?

Legg inn av Stian87 »

KåreDump skrev: 10 aug 2018, 14:15
Stian87 skrev: 09 aug 2018, 08:33 Som emnet tilsier handler det om ulovlig forbikjøring i høyre felt eller lovlig passering. Jeg antar at jeg ikke får noen fasit her, men hadde vært interessant å høre hvordan dere oppfatter situasjonen. Alt er selvfølgelig helt hypotetisk :knegg

Problemstillengen er høyst relevant!
Selv er jeg både B-menneske og godt under middels glad i å kjøre i kø. Derfor begynner jeg ikke, om det ikke er noe ekstraordinært på gang, på jobb før klokka 09:00. Dermed slipper jeg unna det meste av morgen- (og ettermiddags) rushet.

Men på en normal dag kjører jeg nok forbi flere på høyre side enn jeg gjør på venstre!!

Problemet er at rundt klokka ni så begynner gamlisene og de mer urutinerte bilistene å dukke opp i trafikken!
De som enten tror at filvalg er opp til enhver, og ikke avhengig av hvor en skal eller hvor fort man kjører osv osv.
Og de som syns at filskifte er fryyyktelig skummelt og vanskelig, så det er best å legge seg ti kilometer under fartsgrensen i venstre fil om man skal svinge til venstre en mil, åtte lyskryss og fire rundkjøringer lenger frem.

Å vite hvilken side av veien man skal kjøre på må/bør være absolutt minimum av hva man kan forvente av en trafikant, så hvorfor i svarte blir aldri disse tullingene bøtelagt??
Mener å ha lest at politiet kommer til å fokusere mer på det fremover, det og at man ligger for tett. Håper det ikke bare er noe jeg har drømt. For jeg er helt enig med deg, det skaper fryktelig mange farlige situasjoner og elendig trafikkflyt. Sånne folk er en av årsaken til at man ender opp med å ta farlige forbikjøringer. Og jeg mener, hvor vanskelig kan det være? Høyre felt er hovedfelt, jeg synes det er helt idiotisk om jeg skal få bot for å følge trafikkreglene, og legge meg inn, mens andre slipper....
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar