Ny sykkel til neste sommer

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av Barbarozza »

Jeg har innsett at jeg må gjøre noen endringer til neste år. Som noen vet har jeg de 13 siste åra hatt div supertourere. De er alle ganske sportslige og siden jeg ikke er så lang så merker jeg sittestilling ganske godt. Jeg har ikke noen store problemer.

Jeg kjører relativt mye, stort sett skjelden under 10000 km i året, som regel godt over det.

Zzr1400 er en fin tursykkel, den går bra, er dønn solid, jeg kan skru på den, og den takler dårlig rufsete underlag bra med de endringer jeg har gjort. Jeg har heva styret med 25 mm og pga gaffelvinkel flytta styret bakover ca 10-15 mm. Dessuten har den fjærer foran fra KTech som er kraftigere en normalt, og jeg har ca 3 mm mer olje en normalt i demperen. Ellers har jeg av erfaring holdt den ganske original og skrudd mindre på den en noen annen sykkel jeg har hatt. Dog blir den tatt godt vare på.

Ny sykkel.

Jeg har utelukka ADV segmentet, dessuten også supertourere og sitter igjen med en gruppe som jeg ser funker for meg mht sittestilling, power og bra kjørekomfort.

Disse er modeller jeg har tenkt på men ingenting er absolutt.

S1000r, Tuono, Duke 1290 Gsx S1000 eller

Ingen av de vil jeg trå feil med, Jeg har også tenkt på Ducce, av en av de oppreiste.

Greia mi er kvalitet over tid...og der er det mye mer bob bob med de europeiske merkene en med japsene.

Jeg skal nemlig finne meg en fin brukt. Da casher jeg den og jeg tipper at budsjettet vil ligge på ca 150-170 tusen.

Siden jeg kjører der mange ikke setter sin fot i tildels obskure land i europa, eller litt øde steder vil jeg ha minimale problemer med det elektriske, og den type feil du ikke kan fikse så lett sjæl. Jeg har vært xx ganger over Stelvio så jeg er litt ferdig med denslags turer. Gi meg Maira stura så blir jeg happy, men på noe ingen andre drar over der.
IMG_20180804_131309.jpg
Ja GS er en fin sykkel...men....



Bildet er fra mellom Ungarn og Slovenia, i skogen der...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av Bjerknez »

Gode kandidater alle syklene du nevner. men Suzukien ville vertfall jeg styrt unna. (Har prøvekjørt den)

Den var veldig "nykkete" på gassen og den opplevdes bare litt kjip i forhold til SuperDuke og S1000R. Tuono har jeg aldri kjørt.

Prismessig er jeg overbevist om at Bimmern er en sikker vinner av de du nevner. Tuono og SuperDuke havner fort på oppunder 300 laken når utstyrslista er krysset av. Vertfall langt over 250.000. (hvis pris er viktig)

Bang for the bucks er rett og slett BMW'en. Men det var kanskje ingen overraskelse at jeg mente det. :)

Ta også en titt på SPeed Triple RS. Det er muligens min neste kandidat... kanskje...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av Bjerknez »

EDIT:
Ser at SuperDuke 1290R koster 235.000 (fra). Ikke fullt så ille som jeg trodde. lasse_hansen kjøpte vel en slik her inne og jeg mener hans havnet på rundt 260 laken etter at utstyrslista var avkrysset og han dro vel ikke på så voldsomt hellermener jeg å huske han sa.

Bimmern havner på 230.000 laken med alt du trenger. Altså de to obligatoriske utstyrspakkene og da har du alt. Unntatt tail tidy. Koster vel 1.200 spenn mener jeg å huske.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 08 aug 2018, 15:26 Tuono har jeg aldri kjørt.
Men det har jeg :) . Var heldig og fikk låne importørens demosykkel i flere dager i forb. med en testkjøring for avisen.
Du verden for en kjøremaskin dette er :crazy: !
Meget komfortabel og langt bedre enn jeg så for meg på forhånd.
Og motoren er helt klart noe for seg selv. Sterk med meget god respons, jevnt drag og fantastisk og avhengighetsskapende lyd selv med originalpotte.

Men en ting stusset jeg på; svingradiusen var overraskende dårlig.
Til gjengjeld var sykkelen letthåndterlig på alle måter, også på trange plasser, tross elendig svingradius.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 08 aug 2018, 15:36
Bjerknez skrev: 08 aug 2018, 15:26 Tuono har jeg aldri kjørt.
Men det har jeg :) . Var heldig og fikk låne importørens demosykkel i flere dager i forb. med en testkjøring for avisen.
Du verden for en kjøremaskin dette er :crazy: !
Meget komfortabel og langt bedre enn jeg så for meg på forhånd.
Og motoren er helt klart noe for seg selv. Sterk med meget god respons, jevnt drag og fantastisk og avhengighetsskapende lyd selv med originalpotte.

Men en ting stusset jeg på; svingradiusen var overraskende dårlig.
Til gjengjeld var sykkelen letthåndterlig på alle måter, også på trange plasser, tross elendig svingradius.
Bimmern har også elendig svingradius. Det blir man veldig vant til. :)

Men med tanke på hvilken sykkel TS har hatt før, så ville jeg nok tenke at SuperDuke er en god kandidat. Langt mer oppreist sittestilling. En skikkelig hooligan sykkel.

Bimmern blir nesten skammelig raffinert i forhold. Jeg vil nesten si at dem ikke engang er sammenlignbare...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av Bjerknez »

Ser nå at vi snakker brukt sykkel. Med SuperDuke i den prisklassen så må man finne seg i en del km. på telleren og vi snakker også den gamle modellen. Tuono kan vi nok muligens utelukke. Den er nok for dyr tror jeg.

Da står vi igjen med Suzuki S1000 og S1000R. S1000 er vel en ganske ny sykkel og jeg er usikker på om man får tak i denne på finn. Jeg tror ikke jeg fant den vertfall.

Da er det egentlig bare en sykkel igjen.... :knegg :-# :x

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du sikler på en S1000R, så vet du hvor man kan henvende seg for å prøvekjøre ;)

Beklager trippelpost... :redface

bieola
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2017, 20:08
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R 2019

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av bieola »

En 2015 s1000r akkurat innafor budsjettet ditt: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=126002612

Synes hvit og svart var en bra fargekombo på den sykkelen.
- KTM 690 Enduro R 2019
- Triumph Thruxton 900 2008

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av hakhap »

Fra det du sier ville jeg nok valgt Suzukien da den har minst med elektronikk (og jeg opplevde den ikke slik som Bjerknez opplevde det), ellers når det gjelder Tuono så ville jeg gått for en 2015 eller nyere da de før 2015, 1000cc motorene, kan ha problemer med ventilklaringene hvilket kan være veldig uheldig hvis det skjer utenom normal farvei, ellers kan jeg fint rekommendere Tuono men tror nok du sliter med å finne noen brukt til den prisen du tenker deg av 2015 eller nyere, normalt ekstremt få brukte til salg i Norge.

Superduke og S1000r har jeg ikke prøvd men de er begge, som Tuonoen, fullsmekkede med elektronikk.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av Barbarozza »

Takk for innspill, regner med å ta inn brukt, så skal alltids finne noe...tar alltid inn syklene sjøl.

Når det gjelder rufsete gange fjerner man det med en pc5 og autotune og litt stramming av gassen på de tidligste modeller av Sukien. Mener at den ikke har RBW.

1290 kommer på ca 165 ish...så den er spennende, og den har jeg heller ikke sittet på. Men har snakka med en del som har den, blant annet i utlandet og de sier den er den mest solide ktm som er laga.

Tuono så gjelder å finne en med godt vedlikehold. Da kan jeg sjekke ventiler sjøl fortløpende. Jeg skal teste pre 2015...tror den er ganske bra 🙂 bare elektronikken holder.

Ktm hemter jeg i tilfelle i Østerrike/Sveits, samme med Tuono som jeg kanskje plukker opp i Italia , Bimmern er jo Tyskland , så markedet er stort. Så 170 bør holde ganske bra. Sukien finner jeg antagelig her hjemme og den er litt underdog...men jeg tror den er ganske bra å kjøre..Hjertet sier dog KTM/Tuono fordi den er det minst av. Men 1000r satt jeg styggbra på 🙂
Memento mori

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av Olav K »

Om du drar litt uttafor allfarvei er kansje KTMen verd å se ekstra på.
Man sitter mer oppreist, mindre tyngde på framhjul, så er det nok den som takler løsere underlag på best vis, av de syklene du lister opp.
Og med litt grovere dekk blir den jo knalltøff
:yeyeye
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av kvase »

Enig med Olav K bare se her
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av hakhap »

Hvis du henter inn selv er det nok flere Tuono å velge på. Har ikke sett eller lest noe om vanlige problemer på elektronikken på Tuono så at så lenge motoren er vel vedlikeholdt er det nok bare å kose seg da Tuono v4 og v4 1100 er knall sykler å kjøre
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av Dansekris »

Barbarozza skrev: 08 aug 2018, 17:08 Takk for innspill, regner med å ta inn brukt, så skal alltids finne noe...tar alltid inn syklene sjøl.
Hvor mye sparer du på det, og hvordan gjør du det?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ny sykkel til neste sommer

Legg inn av Barbarozza »

Idag er deg ingenting, men på Hondaen min og Kawasaki en sparte jeg en 15000 kr. Har henger og tok litt påskeferie. Med dagens avgifter og eurokurs er det nok ikke noen ting å spare.

Men...utvalget er mye bedre, du finner fine sykler med relativt lav km og bra vedlikehold. Og skal du ha noe litt skjeldent finner du det ikke her.

Har pleid å bruke påsken på en sånn tur. Godt kjent i tyskland da dama bodde i Køln i noen år og jeg farta rundt.
Memento mori

Svar