KjellV sin logg. Sensommer.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 01 aug 2018, 08:02 Man sparer jo noen slanter på og sove i telt, men det er vel ganske små beløp det er snakk om i det store og hele...
Nei, det er ganske store beløp skal jeg fortelle deg. Det blir jo fort 800-1000kr natta for et hotell i Norge. Campinghytter fra 500kr.

Å campe i det fri er helt gratis. Vil man på campingplass koster det stort bare noen hundrelapper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 01 aug 2018, 11:00
Bjerknez skrev: 01 aug 2018, 08:02 Man sparer jo noen slanter på og sove i telt, men det er vel ganske små beløp det er snakk om i det store og hele...
Nei, det er ganske store beløp skal jeg fortelle deg. Det blir jo fort 800-1000kr natta for et hotell i Norge. Campinghytter fra 500kr.

Å campe i det fri er helt gratis. Vil man på campingplass koster det stort bare noen hundrelapper.
En random hytte koster vel rundt 600 kroner (sover aldri på hotell). For min del hadde det blitt tre overnattinger i telt i år hvis jeg valgte dette. Det blir 1.800 kroner.

Telt har jeg ikke så det koster jo fort 3-4.000 for et skikkelig telt. Et telt varer vel heller ikke evig, men den reelle besparelsen er nok ikke så mye som du tror. Når man har telt må man også kjøpe seg kokeutstyr hvis man vil ha varm mat, samt soveposer, liggeunderlag etc. Blir fort noen tusen til. Så man skal bruke noen år før man sparer inn dette, så sant man ikke har det fra før.

Jeg sier ikke at det ikke lønner seg rent økonomisk, men besparelsen er veldig liten hvis man setter det opp mot komfort.

Man får heller ikke dusjet, så man må legge inn en overnatting i ny og ne på ei hytte eller på et hotell og da blir besparelsen enda mindre siden man allerede har betalt for telt og utstyr.

Nå skal det også sies at jeg ikke er den som synes 600 kroner natta noen få netter gjør så alt for mye med tanke på økonomien. En ganske ubetydelig sum i den store sammenhengen.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Dansekris »

Nja, jeg tar med i regnestykket at mitt campingutstyr blir brukt en del, både på mc-tur og fjellturer. Du trenger ikke bruke mer enn 1500kr for et skikkelig telt (Naturehike), sovepose koster en halv tusenlapp, et skikkelig liggeunderlag litt mer, kokeutstyret mitt fra biltema koster noen hundrelapper og gassen nesten ingenting.

Dusj kan du ta på en campingplass hvor du også kan vaske klær.

For meg som nettopp var på en 15 dagers tur sparte vi veldig mye på å campe. Jeg har også råd til å sove på hotell de helgeturene jeg tar i løpet av et år, men å campe fristiller en del penger man kan bruke på andre ting, og for ikke snakke om hvor hyggelig jeg syns det er å campe.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Et annet poeng med den form for tur vi bedriver nå er at vi kobler helt fri fra alt annet, lever helt fritt fra den rytme samfunnet ellers er styrt fra. Vi trenger ikke klokken til annet enn fergetider og åpningstider i butikker. Etter noen dager på tur kjenner jeg at jeg er ikke lenger sikker hvilken dag det er.
Det er dette jeg er ute etter. Året ellers er styrt av klokka, nå har jeg tatt ferie fra den.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Bjerknez »

Bare så det er sagt, så er jeg egentlig litt enig med begge. Egentlig så er ikke den økonomiske biten interresant i det hele tatt da sluttsummen uansett blir forsvinnende liten i forskjell den ene eller andre veien.

Jeg forstår også argumentene for å sove i telt, men det går mer på de tingene kjellv nevner i siste post og ikke summen i seg selv. :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av haakeik »

kjellv skrev: 01 aug 2018, 03:19 I dag har vi forlatt Lofoten og Nordland, og kjørt til Vesterålen og Troms. Det er her Janne er ifra. Vi fikk også kjørt en rundtur sammen med et vennepar av Janne. Nå er vi helt nord på Andøya, i bygda Bleik. Også i dag har vi fått oppleve en fantastisk solnedgang. Men også hatt utsikt til en flott soloppgang et par timer etter.
I alle dager, kjellv. Vesterålen er da absolutt ikke i Troms, det fortsatt i Nordland fylke :erte
Hilsen utflytta Svolværing

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av haakeik »

kjellv skrev: 31 jul 2018, 02:47 Bilde
Svolvær, my hometown :love

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

haakeik skrev:
kjellv skrev: 01 aug 2018, 03:19 I dag har vi forlatt Lofoten og Nordland, og kjørt til Vesterålen og Troms. Det er her Janne er ifra. Vi fikk også kjørt en rundtur sammen med et vennepar av Janne. Nå er vi helt nord på Andøya, i bygda Bleik. Også i dag har vi fått oppleve en fantastisk solnedgang. Men også hatt utsikt til en flott soloppgang et par timer etter.
I alle dager, kjellv. Vesterålen er da absolutt ikke i Troms, det fortsatt i Nordland fylke :erte
Hilsen utflytta Svolværing
Takk for korreksjonen Håkon. Selvfølgelig har du rett. Jeg skrev jo denne litt utpå dagen etter å ha kjørt Lofast nordøst til Gullesfjord og hadde vært innom Troms fylke før vi kjørte ned igjen til Vesterålen. Ha meg unnskyldt for feilen Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

I dag har rekken med teltovernattinger blitt brutt med ei natt med fast tak over hodet.
I 7-tia i dag tidlig våkna jeg av at det regnet på teltet. Måtte opp å lukke forteltet, det regnet inn gjennom insektnettet og ned på kjøre støvlene mine. Jeg sovnet igjen og våknet i 9-tia av en fryktelig varme i teltet. Vi var da på Bleik, litt vest for Andenes. Sola sto høyt på himmelen og slapp plutselig gjennom skyene og ned på teltet mitt. Litt seinere kom også Janne brått ut fra sitt telt og gisper etter luft.
Vi tok fergen fra Andenes til Gryllefjord på Senja, og kjørte derfra rundt og ned til Finnsnes med en avstikker opp til Kaperdalen, varmestua til Brøyt i Vei karene i Kaperdalen.
I Finnsnes bygget det opp til torden, og vi gikk i ly på Lille Milano for en Pizza mens vi avventet utviklingen. Uværet var fort overstått og vi kjørte videre gjennom Sørreisa til Bardufoss. Janne fikk kontakt med ei veninne og vi ble invitert på overnatting privat med både dusj og klesvask her i Målselv.
I morgen er det meldt bedre vær, og noe kjøligere. Vi gleder oss litt over det. Vi begynner å bli slitne av tropevarme dag og natt.BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Ketil »

Ser dere kjører mye den samme ruta som jeg kjørte, jeg var også innom Gullesfjord og videre til Andøya. Synes dette var en flott veistrekning og jeg ser dere også har hatt en fin tur. Bleik på Andøya er en idyll og jeg har overnattet der flere ganger selv. Denne gangen ble det camping langs veien på Andøya for meg. Artig å lese dine opplevelser av turen Kjellv og flotte bilder. God tur videre! Blir det sørover på E6 nå?

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev:Ser dere kjører mye den samme ruta som jeg kjørte, jeg var også innom Gullesfjord og videre til Andøya. Synes dette var en flott veistrekning og jeg ser dere også har hatt en fin tur. Bleik på Andøya er en idyll og jeg har overnattet der flere ganger selv. Denne gangen ble det camping langs veien på Andøya for meg. Artig å lese dine opplevelser av turen Kjellv og flotte bilder. God tur videre! Blir det sørover på E6 nå?
Jeg vil en tur innom Setermoen å se om det er mulig å kjenne seg igjen. Mye har nok skjedd der også siden 1981. Siden får nok værmeldingene litt å si for rutevalg. Kystriksveien frister mest, men vi får se hva som skjer.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Bjerknez »

Desverre ser nok ikke værmeldingen til å love dere tørre veier i morgen og lørdag kjellv. Dere møter en ganske massiv regnfront i morgen...

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Desverre ser nok ikke værmeldingen til å love dere tørre veier i morgen og lørdag kjellv. Dere møter en ganske massiv regnfront i morgen...
Jeg ser det. Vurderer om vi skal kjøre mot Bodø og ligge i ro et døgn, eller stikke over fjellet mot østersjøen

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Bjerknez »

Det ser nesten ikke noe særlig bedre ut på lørdag og kjører dere østover mot Østersjøen så kjører dere bare på langs i regnfronten så det blir vel nesten bare værre.

Personlig ville jeg nok tatt et døgn ekstra i Bodø og satset på turen hjemover på lørdag, men regn får dere nok okke som tror jeg. men ser noe bedre ut på lørdag.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Valget er tatt. Vi fortsetter opprinnelig plan og kjører kystriksveien fra Saltstraumen og sørover. Så får det bare regne. Store muligheter for at vi tar en natt til i telt, været i natt blir nok brukbart.
Kjører noe nærmere Bodø i kveld før vi tørner inn for natta.
Kjøpsvik fergekai nå.Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Svar