Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Epylypzon »

ZZR-Erling skrev:30 sider nå......... Kardang er best!
Tja. Desto mer skruing / dyrere når det er service på kardang. Noen sier man kommer ut likt tilslutt (om man ikke selger etter 50k da).

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av tormodg »

Jeg har en MT-07, den har jo ikke midtstøtte. Det er litt plundrete å smøre kjedet, så jeg tenkte å investere i nødvendig utstyr.

Bør jeg kjøpe en depotstøtte eller en hjulrulle? Hva er mest praktisk?

Prisen på Biltema er identisk for begge: 399,-.

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

tormodg skrev: 31 jul 2018, 11:45 Jeg har en MT-07, den har jo ikke midtstøtte. Det er litt plundrete å smøre kjedet, så jeg tenkte å investere i nødvendig utstyr.

Bør jeg kjøpe en depotstøtte eller en hjulrulle? Hva er mest praktisk?

Prisen på Biltema er identisk for begge: 399,-.
Depostøtte. Stabilt og sikkert

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av tormodg »

ZZR-Erling skrev: 31 jul 2018, 11:48 Depostøtte. Stabilt og sikkert
Tokk raskt svar. :) De hadde en fin en på Xlmoto til 299 så da ble det den.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har depotstøtte både fremme og bak fra Biltema. Funker bra dem. Bruker dme sikkert en gang i måneden, eller hver gang jeg skal vaske kjedet og eller vaske sykkelen grundig. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 12:48 Jeg har depotstøtte både fremme og bak fra Biltema. Funker bra dem. Bruker dme sikkert en gang i måneden, eller hver gang jeg skal vaske kjedet og eller vaske sykkelen grundig. :)
Har du lenke til den foran? Hvordan festes den?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:28 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?

Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 31 jul 2018, 14:42
Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:28 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?

Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også :thumleft
Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.

Men seriøst.. jeg har ti tommeltotter, noe de fleste her inne vet, og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig.

Kom hjem til meg så skal jeg vise deg :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 10:16 Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?

Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.

Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?

WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.
O-ringene, og ikke minst "rullene" (eller "valsene") midt i kjedet har behov for smøring. Rullene tar imot belastningen fra tannhjulene, metall mot metall, og de roterer på "akslingen" i hvert ledd. Rullene utsettes altså for mekanisk slitasje både fra innsiden(akslingen de roterer rundt) og fra kontakten med tannhjulet. Her trengs det penetrerende smøring for å unngå varmgang og slitasje.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:49
Stian87 skrev: 31 jul 2018, 14:42
Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:28 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?

Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også :thumleft
Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.

Men seriøst.. jeg har ti tommeltotter, noe de fleste her inne vet, og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig.

Kom hjem til meg så skal jeg vise deg :thumleft
Anbefaler Biltemas kronestøtte foran. Da kan det gjøres mer omfattende arbeid på fronten (gaffelbein), og den er glimrende til vinterlagring hvis man ønsker å ta all vekt av gaffelbeina.

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000030177

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 31 jul 2018, 14:57
Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 10:16 Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?

Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.

Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?

WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.
O-ringene, og ikke minst "rullene" (eller "valsene") midt i kjedet har behov for smøring. Rullene tar imot belastningen fra tannhjulene, metall mot metall, og de roterer på "akslingen" i hvert ledd. Rullene utsettes altså for mekanisk slitasje både fra innsiden(akslingen de roterer rundt) og fra kontakten med tannhjulet. Her trengs det penetrerende smøring for å unngå varmgang og slitasje.
Siden man skal smøre/beskytte utsiden av kjedet (innsiden er jo allerede smurt og tettet med o-ringer) så lønner det seg vel å kjøpe en olje som ligger på lenge? Motul Road er først tyntflytende og etter noen minutter så blir den skikkelig sticky. Jeg vil annta at denne holder seg på kjedet mye lenger enn WD40 som er mye tynnere?

For man har vel ikke noe behov for at noe skal "trekke inn" når kjedet allerede er smurt fra innsiden?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:49
Stian87 skrev: 31 jul 2018, 14:42
Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:28 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?

Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også :thumleft
Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.

Men seriøst.. jeg har ti tommeltotter, noe de fleste her inne vet, og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig.

Kom hjem til meg så skal jeg vise deg :thumleft
Høres skummelt ut, men må nesten til! Alternativet er å kjøpe en sånn liten rulle
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Sånn så kjedet ut i ettermiddag etter turen til og fra Torsby i Sverige i dag. Drøye 40 mil med noen tvungne omkjøringsmil pga. veiarbeid - se bilde nedenfor.
Godt smurt kjede hele veien selv om jeg ser at Tutoro chainoiler'n gjerne kan skrus opp en kvart omdreining.

Om jeg kun hadde smurt eller sprayet kjedet før start eller etter siste kjøretur mens kjedet ennå var driftsvarmt, så ville det neppe sett slik ut.
Jeg vil bestemt mene at jevnlig oljesmøring av kjede og drev under kjøring må være den optimale løsningen for best mulig kjede- og drev vedlikehold og levetid.

Egentlig burde MC-produsentene jobbe for å enten selv eller få de som allerede produserer slik, til å lage spesialtilpassede kjedesmøreløsninger som kunden kan velge som en del av tilleggsutstyret til sykkelen.
Tutoro på framdrev 10.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 15:09
cannon skrev: 31 jul 2018, 14:57
Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 10:16 Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?

Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.

Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?

WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.
O-ringene, og ikke minst "rullene" (eller "valsene") midt i kjedet har behov for smøring. Rullene tar imot belastningen fra tannhjulene, metall mot metall, og de roterer på "akslingen" i hvert ledd. Rullene utsettes altså for mekanisk slitasje både fra innsiden(akslingen de roterer rundt) og fra kontakten med tannhjulet. Her trengs det penetrerende smøring for å unngå varmgang og slitasje.
Siden man skal smøre/beskytte utsiden av kjedet (innsiden er jo allerede smurt og tettet med o-ringer) så lønner det seg vel å kjøpe en olje som ligger på lenge? Motul Road er først tyntflytende og etter noen minutter så blir den skikkelig sticky. Jeg vil annta at denne holder seg på kjedet mye lenger enn WD40 som er mye tynnere?

For man har vel ikke noe behov for at noe skal "trekke inn" når kjedet allerede er smurt fra innsiden?
Dette stemmer ikke helt. Leddet som sørger for krumming av kjedet når det passerer tannhjulet er forseglet.
Rullen i midten av kjedet, som har kontakt med tannhjulet roterer fritt på leddet og her er det ingen tetning. Hvis disse rullene ikke roterer fritt så vil det oppstå mye friksjon mellom tennene på tannhjulet og rullene i kjedet. Det er her motorkraften overføres fra tannhjul til kjede.
Ta en nøye titt på ditt eget kjede så ser du det.

Svar