Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: 03 jul 2018, 19:06
Dansekris skrev: 22 jun 2018, 10:03 Bilde
Regner med at dette er bilde av kjedet du har på sykkelen nå?
I så fall er det liten tvil om at dette er klar til å byttes ut. Det er man med det blotte øye på avstanden (slitasjen) mellom leddene.
Avstanden mellom disse skal være rimelig tight. På dette kjedet er avstanden ganske så romslig...
Ingen god ide å dra på langtur med kjede som viser slike klare slitasjetegn...
Jeg målte avstanden mellom leddene som forklart i manualen og fant at det var innenfor normalen. Kan selvfølgelig hende at jeg misforstod eller målte feil.

Nytt kjede og drev kommer i morgen. Nå gjenstår bare å få tak i en vinkelsliper og å skjønne kjedeverktøyet fra Biltema. Det er ikke likt de verktøyene som blir brukt på de ulike instruksjonsvideoene på Youtube som jeg har kikka på.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Tid nok og et lite snev av kjedsomhet, interesse fort geniale enkle ting og litt materiale til overs gjorde at jeg lagde en alternativ kjedesmøringsløsning på KTM'en i kveld.

Fram til nå har jeg hatt oljedysa liggende an mot bakdrevet. Dette har gitt jevn og god smøring, men mer på de ytre enn de indre O/X-ringene. Lite olje på avveie og dermed tilgrising av bakfelgen har det også vært.

Likevel har jeg vært nysgjerrig på hvordan det kunne la seg gjøre å lage en alternativ rute mot baksiden av framdrevet på innsiden av kjedet.
Som tenkt, så gjort nå kveld siden jeg altså også hadde noen strips og slange til overs.

Det gikk faktisk overraskende lett å finne en løsning. Det som tok lengst tid var å få fylt oljeslangen ved å holde loddet i Tutoro oljebeholderen i åpen stilling for å få oljen til å fylle slangen fram til oljedysa over kjedet.

Og nå gjenstår det bare en prøvekjøring for å se om denne løsningen funker like bra, helst bedre enn den som den jeg har hatt mot bakdrevet.

Den nye løsningen er enda mer "usynlig", som også var en grunnen til at jeg ville prøve dette.
Mer info følgert i morgen så snart jeg har fått testkjørt.

Her noen bilder, som kanskje også kan inspirere andre til å prøve det samme.

En slik løsning med oljepåføring ret bak framdrevet er visstnok ikke særlig vanlig på gatesykler, men desto mer vanlig i enkelte MX miljøer, kanskje spesielt i utlandet.
En veldig god løsning, påstår mange.
Så det skal bli spennende å se hvordan dette blir på min egen sykkel.
Tutoro på framdrev 1.JPG
Tutoro på framdrev 2.JPG
Tutoro på framdrev 3.JPG
Tutoro på framdrev 4.JPG
Tutoro på framdrev 5.JPG
Tutoro på framdrev 6.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 29 jul 2018, 20:56 Tid nok og et lite snev av kjedsomhet, interesse fort geniale enkle ting og litt materiale til overs gjorde at jeg lagde en alternativ kjedesmøringsløsning på KTM'en i kveld.

Fram til nå har jeg hatt oljedysa liggende an mot bakdrevet. Dette har gitt jevn og god smøring, men mer på de ytre enn de indre O/X-ringene. Lite olje på avveie og dermed tilgrising av bakfelgen har det også vært.

Likevel har jeg vært nysgjerrig på hvordan det kunne la seg gjøre å lage en alternativ rute mot baksiden av framdrevet på innsiden av kjedet.
Som tenkt, så gjort nå kveld siden jeg altså også hadde noen strips og slange til overs.

Det gikk faktisk overraskende lett å finne en løsning. Det som tok lengst tid var å få fylt oljeslangen ved å holde loddet i Tutoro oljebeholderen i åpen stilling for å få oljen til å fylle slangen fram til oljedysa over kjedet.

Og nå gjenstår det bare en prøvekjøring for å se om denne løsningen funker like bra, helst bedre enn den som den jeg har hatt mot bakdrevet.

Den nye løsningen er enda mer "usynlig", som også var en grunnen til at jeg ville prøve dette.
Mer info følgert i morgen så snart jeg har fått testkjørt.

Her noen bilder, som kanskje også kan inspirere andre til å prøve det samme.

En slik løsning med oljepåføring ret bak framdrevet er visstnok ikke særlig vanlig på gatesykler, men desto mer vanlig i enkelte MX miljøer, kanskje spesielt i utlandet.
En veldig god løsning, påstår mange.
Så det skal bli spennende å se hvordan dette blir på min egen sykkel.

Vil det ikke være en fare/mulighet for at oljen blir blåst bort av turbulens/vind når sykkelen er i fart siden oljen må dryppe ned og ikke overføres med slangen i kontakt med drevet ?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Rune75 skrev: 29 jul 2018, 21:21 Vil det ikke være en fare/mulighet for at oljen blir blåst bort av turbulens/vind når sykkelen er i fart siden oljen må dryppe ned og ikke overføres med slangen i kontakt med drevet ?
Jo, det vil det alltids være. Men neppe særlig mye siden olja drypper sakte og kjedet ruller rimelig kjapt slik at faren for at oljedryppene havner mellom kjedeleddene er svært liten. Likevel vil antakelig noe bli slengt av under kjøringen. Men det gjør det også når oljedysa ligger an mot bakdrevet. Samme på de systemene hvor det brukes dobbeltdyse hvor olja blir påført bakdrevet på hver side.

At olja vil bli blåst bort av vind/turbulens har jeg liten tro på siden oljedysa nå er skjult bak et deksel i motsetning til der den ligger åpent mot bakdrevet.
Avstanden fra dysa til til innsiden av kjedet er for øvrig kun noen få millimeter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox »

Jeg vet ikke hvordan selvsmørende systemer fungerer, men for meg ser det ut som slike bare smører enten de ytre eller indre o/x-ringene eller mellom disse, leddet. Poenget med å smøre kjedet er å holde o/x-ringene ferske så smusk og skitt ikke kommer inn i "voksen/fettet" inni leddene, å ha olje på alt annet er vel bare bortkastet, eller tar jeg helt feil? Burde det ikke dryppe to steder istedenfor et sted, eller er dråpene store nok til å treffe begge sider av o/x-ringene?

Når jeg smører kjedet mitt, sprayer jeg rett på x-ringene på hver side(både oppe og under når jeg føler for det), og venter til oljen har fått litt tid til smøre ringene ordentlig. Deretter tørker jeg av eksiterende olje godt, for kjedet i seg selv og leddene trenger jo null smøring? Bare pest og plage med overflødig olje.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

En "autosmører" slipper dråpe etter dråpe på kjedet og dette fordeler seg selv pga rotasjon. hvis en ser på kjedet etter en stund så ser en om en skal sette smøring opp eller ned for å få en film på kjedet-uten at det griser.
Jeg bruker 75-90EP gearoil i smøreren- dette grunnet EP tilsetningene som tåler høye trykk.
Etter vask av kjedemed parafin/lampeolje, så smører jeg det manuelt en gang med https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851490/
og videre smøring tar systemet seg av(http://www.pdoiler.co.uk/).
Jeg har på cbr 1000 nå kjørt vel 40000km på Biltemas FB kjede og ikke etterjustert mer enn 3 ganger(tilsammen ca 3 runder på justeringsskruen)og kjedet ser fortsatt greit ut selv om drevene ser litt slitte ut(disse ble ikke byttet når jeg skiftet kjede)men vet ikke hvor langt de har gått..
Kort sagt så gir litt vedlikehold av kjede meget lang levetid-i det minste funker dette for meg.. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev: 30 jul 2018, 03:28 Poenget med å smøre kjedet er å holde o/x-ringene ferske så smusk og skitt ikke kommer inn i "voksen/fettet" inni leddene, å ha olje på alt annet er vel bare bortkastet, eller tar jeg helt feil? Burde det ikke dryppe to steder istedenfor et sted, eller er dråpene store nok til å treffe begge sider av o/x-ringene?
Ingen tvil om at den viktigste grunnen til å smøre kjedet er for å unngå at O/X-ringene blir tørre.
Produsenten av Tutoro, som er den oljesmøreren jeg har, så påstår produsenten at oljen som slippes ut på drevkanten rett ved der kjede og drevtann møtes, blir fordelt over hele kjedeleddet etter samme prinsipp som en oljepumpe når kjedeledd og tann går i hverandre.
Det samme bør i så fall skje om oljen slippes ut ned på kjederullen slik at oljen "pumpes" ut til hver side mot O/X-ringene.

Mange mener for øvrig at et moderne MC-kjede ikke har behov for smøring siden det allerede er forseglede smøremidler i leddene.
De mener altså at kjedet kan kjøres tørt. Greit nok. Men det som da skjer er at støynivået fra kjedegangen blir høyere uten at alle bryr seg om det. Noen bryr seg heller ikke om kjedet blir rustflekkete, noe smøremidler fra enten en autosmører eller sprayboks selvfølgelig også sørger for ikke skjer.

Selv er jeg ganske overbevist om at tørrkjøring av kjede og drev med de belastninger disse utsettes for reduserer levetiden betydelig. Kjede og drev - stor belastning, metall mot metall - uten smøring... Høres ikke spesielt bra ut :[-( .

Kjede og drev i en bil- og MC-motor smøres hele tiden og varer selvfølgelig lenge som følge av dette .
Ingen motorprodusent ville innlatt seg på å kapsle inn en slik kjedegang i motoren uten tilgang til smøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Rullene midt i kjedet som "lander" nedi fordypningene mellom drev-tenner roterer på kjede-leddet. Disse skal smøres, og de bør få relativt tynn olje hvis den skal trenge inn. "Voks"-baserte kjedegreier som legger seg utenpå har begrenset effekt på dette. Disse smøremidlene er overpriset og har svært begrenset smøreeffekt, selv om de holder felgen ren.
I tillegg skal O-ringene oljes. Det beste er relativt tynn olje her også. Sånn sett har automatiske smøreløsninger noe for seg, men manuell smøring med tynn olje gjør samme nytta for meg.
Skiftet nylig kjedegang på min Fireblade, ca 43.000 km etter forrige skift. Alltid smurt med WD40 og andre tynne remedier. Den gamle kjedegangen var ikke utslitt.
Smøring av skittent kjede er nærmest bortkastet. Oljen hjelper møkka inn mellom de bevegelige delene.

Jeg kjenner til er real-life test utført i samarbeid mellom MC-mekaniker og MC-kjøreskole. Like sykler med lik kjørelengde ble sammenlignet mht. kjedeslitasje. WD-40-syklene fikk betydelig lengre distanse mellom kjedeskift enn syklene som ble smurt med "voks-lurium-spray" i samme periode.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 »

cannon skrev: 30 jul 2018, 12:17
Skiftet nylig kjedegang på min Fireblade, ca 43.000 km etter forrige skift. Alltid smurt med WD40 og andre tynne remedier. Den gamle kjedegangen var ikke utslitt.


Jeg kjenner til er real-life test utført i samarbeid mellom MC-mekaniker og MC-kjøreskole. Like sykler med lik kjørelengde ble sammenlignet mht. kjedeslitasje. WD-40-syklene fikk betydelig lengre distanse mellom kjedeskift enn syklene som ble smurt med "voks-lurium-spray" i samme periode.
Du legger hodet på blokka nå. Det har jo tidligere hardnakket blitt påstått av enkelte forummedlemmer at WD-40 ikke smører. Var tilogmed en som ble sint på meg når jeg sa det var et smøremiddel.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 29 jul 2018, 20:56 Tid nok og et lite snev av kjedsomhet, interesse fort geniale enkle ting og litt materiale til overs gjorde at jeg lagde en alternativ kjedesmøringsløsning på KTM'en i kveld.

Fram til nå har jeg hatt oljedysa liggende an mot bakdrevet. Dette har gitt jevn og god smøring, men mer på de ytre enn de indre O/X-ringene. Lite olje på avveie og dermed tilgrising av bakfelgen har det også vært.

Likevel har jeg vært nysgjerrig på hvordan det kunne la seg gjøre å lage en alternativ rute mot baksiden av framdrevet på innsiden av kjedet.
Som tenkt, så gjort nå kveld siden jeg altså også hadde noen strips og slange til overs.

Det gikk faktisk overraskende lett å finne en løsning. Det som tok lengst tid var å få fylt oljeslangen ved å holde loddet i Tutoro oljebeholderen i åpen stilling for å få oljen til å fylle slangen fram til oljedysa over kjedet.

Og nå gjenstår det bare en prøvekjøring for å se om denne løsningen funker like bra, helst bedre enn den som den jeg har hatt mot bakdrevet.

Den nye løsningen er enda mer "usynlig", som også var en grunnen til at jeg ville prøve dette.
Mer info følgert i morgen så snart jeg har fått testkjørt.

Her noen bilder, som kanskje også kan inspirere andre til å prøve det samme.

En slik løsning med oljepåføring ret bak framdrevet er visstnok ikke særlig vanlig på gatesykler, men desto mer vanlig i enkelte MX miljøer, kanskje spesielt i utlandet.
En veldig god løsning, påstår mange.
Så det skal bli spennende å se hvordan dette blir på min egen sykkel.
Interessant! Dette kan godt være et bedre alternativ på min sykkel, avventer tilbakemelding i spenning :D :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 30 jul 2018, 13:44 Interessant! Dette kan godt være et bedre alternativ på min sykkel, avventer tilbakemelding i spenning :D :thumleft
Etter første tur med den nye løsningen viste det seg at hardplastdysa, som er presset (ikke limt) på plass i slangen, vred seg ut av stilling.
Dermed måtte det flere strips til for å få festet den bedre. Endret samtidig litt på plasseringen, som jeg tror hindrer ytterligere vridning.
Kommer bilder etter neste testrunde, om litt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Det er også litt forskjell på bruksmønsteret av sykkelen. Hvis den kun kjøres småturer en gang i mellom og vaskes og smøres ofte i forhold tilkjørelengde vil det ha andre forhold enn til en sykkel som kjøres langt av gangen og ikke så ofte vask/smøring. Vedlikeholdsfrekvens og hastighet/varmgang er andre faktorer.
Smøring mellom ruller og drev er like viktig som inni leddene-hvis ikke hadde ikke kule/rullelagere hatt behov for smøring heller.olje smører nok best og samler ikke dritt, dette er nok også grunnen til av DID beskriver olje og ikke andre remedier. Oljen sitter dog ikke like lenge på kjedet som andre løsninger.
Derfor heller jeg til autosmører med olje for lengre turer. Ellers funker oljekanne og fille bra også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 30 jul 2018, 13:44 Interessant! Dette kan godt være et bedre alternativ på min sykkel, avventer tilbakemelding i spenning :D :thumleft
Ja, da er testturen gjennomført og det ser ut som at liten endring på dyseplasseringen og bedre feste med flere strips gjorde susen:
Tutoro på framdrev 7.JPG
Tutoro på framdrev 8.JPG
Det ser også ut til at jeg kan sette ned dryppfrekvensen og likevel oppnå bedre og jevnere smøreresultat hvor også indre 0/X-ring (eller "Active-Ring" - se nedenfor...) blir like godt smurt som den ytre
Med singeldyseløsningen mot bakdrevet blir ikke oljen like godt fordelt som dette med frontmontert påføringsdyse:
Tutoro på framdrev 9.JPG
Min nye KTM har samme kjede som den forrige, tsjekkiske 525 SDZZ, med produsentens egenutviklede 0/X-ring som de altså kaller "Active-Ring". Så får vi se hvor lenge dette kjedet holder. Det forrige ga seg etter sånn ca. 28K, om jeg ikke husker helt feil.
CZ Active-ring.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Rune75 skrev: 30 jul 2018, 12:42
cannon skrev: 30 jul 2018, 12:17
Skiftet nylig kjedegang på min Fireblade, ca 43.000 km etter forrige skift. Alltid smurt med WD40 og andre tynne remedier. Den gamle kjedegangen var ikke utslitt.


Jeg kjenner til er real-life test utført i samarbeid mellom MC-mekaniker og MC-kjøreskole. Like sykler med lik kjørelengde ble sammenlignet mht. kjedeslitasje. WD-40-syklene fikk betydelig lengre distanse mellom kjedeskift enn syklene som ble smurt med "voks-lurium-spray" i samme periode.
Du legger hodet på blokka nå. Det har jo tidligere hardnakket blitt påstått av enkelte forummedlemmer at WD-40 ikke smører. Var tilogmed en som ble sint på meg når jeg sa det var et smøremiddel.
Hodet på blokka tilhører vel medlemmet som ble sint?
Jeg bruker WD-40, det smører godt og det virker. Og jeg vet om flere andre. Kombinasjonen av lange skiftintervaller og WD-40 besviser vel at remediet fungerer som kjedesmøring?
Litt om WD-40:
"The long-term active ingredient is a non-volatile viscous oil which remains on the surface to which it is applied, giving lubrication and protection from moisture.[11] This oil is diluted with a volatile hydrocarbon to make a low viscosity fluid which can be aerosolized to penetrate crevices. The volatile hydrocarbon then evaporates, leaving behind the oil. A propellant (originally a low-molecular-weight hydrocarbon, now carbon dioxide) creates pressure in the can to force the liquid through the can's nozzle before evaporating."

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?

Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.

Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?

WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?

Svar